Проєкт Закону «Про працю» суттєво послаблює позиції працівників, а профспілки позбавляє можливостей їх захищати
Спільним представницьким органом
репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні на
засіданні 28 грудня 2019 року розглянуто проєкт Закону України «Про працю» та прийнято
рішення не підтримувати його як такий, що порушує основоположні статті Конституції,
а також міжнародні акти, ратифіковані Україною.
Аналіз законопроєкту
свідчить, що ним запроваджуються:
РУЙНАЦІЯ УКРАЇНИ ЯК СОЦІАЛЬНОЇ І ПРАВОВОЇ ДЕРЖАВИ
●
Механізми руйнації України як соціальної та
правової держави через фактично повне нівелювання ролі держави у регулюванні
трудових відносин, утвердження і забезпечення прав і свобод людини як
головного обов’язку держави (порушення ст. 1, 3, 43 Конституції).
ПОРУШЕННЯ ПРИНЦИПУ ВЕРХОВЕНСТВА ПРАВА
●
Нові форми трудових договорів «за домовленістю» з
роботодавцями, які «мають пріоритет над нормами Закону», та сам Закон звужують
порівняно з чинним законодавством зміст та обсяг існуючих прав і мінімальних
гарантій працівників, порушують статті 22, 64 Конституції України та принципи
верховенства права і його складових: соціальної справедливості та правової
визначеності у правотворчій діяльності (ст. 8 Конституції).
ЕКСПЛУАТАЦІЯ ТА РАБСЬКА ПРАЦЯ
●
Норми, що містять ознаки
примусової праці та стимулюють її застосування (порушує ст. 43 Конституції):
– Стаття 22 законопроєкту
визначає трудові відносини з нефіксованим робочим часом 8 годин у календарному
місяці без гарантій, що така робота буде постійною, не забезпечує належні та
гідні умови праці для достатнього рівня життя.
– Частина 1 статті 35 законопроєкту
визначає право роботодавця з власної ініціативи розірвати трудовий договір з
працівником, при цьому сама стаття не містить будь-яких підстав. Зазначене
дає право роботодавцю безпідставно «за власним бажанням» звільнити працівника.
Разом з тим, частина 8 статті
28 законопроєкту надає можливість сторонам трудового договору запропонувати
одна одній змінити його істотні умови (системи та розмір оплати праці, норм
праці та режим роботи). Якщо роботодавець наполягає на змінах істотних умов
трудового договору, з якими не погоджується працівник, трудовий договір
припиняється на підставі статті 35 цього Закону. Тобто роботодавцю надається
право погіршити істотні умови трудового договору та звільнити працівника, що є
прямими ознаками примусової праці.
При цьому не дотримуються і
положення частини 1 статті 5 Директиви 91/533/ЄЕС про обов’язок роботодавця
інформувати своїх службовців про умови, що застосовуються до трудового договору
чи трудових відносин в частині обов’язку роботодавця повідомити працівника про
зміни умов трудового договору/трудових відносин не пізніше місяця з дати
вступу в дію вказаної зміни.
– Стаття 41 законопроєкту
встановлює колізію між частиною 1 цієї статті, яка визначає гарантії
працівникам при звільненні з ініціативи роботодавця, і частиною 2, яка надає
можливість роботодавцю за обставин, визначених частиною 1 (заборона
звільнення з мотивів дискримінації, помсти, наміру працівника бути
представником працівників (виконання цих функцій), подання скарги працівником
проти роботодавця тощо), звільняти працівника за наявності у роботодавця для
цього законних підстав. Тобто фактично узаконює звільнення працівника за тими
ж дискримінаційними ознаками, але за іншого формулювання підстав такого
звільнення. Це також нівелює заборони примусової праці та нерівності трудових
прав для громадян України, визначені статтями 6, 7 законопроєкту.
– Статтею 48 законопроєкту
при встановленні тривалості щоденної роботи (зміни) не визначаються граничні
норми застосування надурочних робіт. Можна працювати хоча б кожен день, однак
при цьому оплата має бути принаймні на 20% вищою від оплати праці працівника в
межах встановленої у трудовому договорі норми праці. Це фактично і є експлуатація
та рабська праця.
Крім того,
проєкт не враховує вимоги Директиви 2003/88/ЄС від 04.11.2003 про деякі аспекти
організації робочого часу в частині максимальної щотижневої його тривалості разом
з надурочною роботою.
ЗВІЛЬНЕННЯ БЕЗ ПРИЧИНИ
●
Також щодо вимог звільнення працівників за ініціативою
роботодавця проєкт порушує вимоги Конвенції МОП № 158 про припинення трудових
відносин з ініціативи роботодавця, що ратифікована Україною, та відповідну
Рекомендацію МОП № 166 в частині встановлення законних підстав для такого припинення
(ст. 4):
– не врегульовується питання звільнення працівників з причин
економічного, технічного, структурного або аналогічного плану;
– надаються (ст. 36 проєкту) необмежені права роботодавцю на
звільнення працівника у зв’язку з порушенням ним умов трудового договору,
оскільки перелік умов, порушення яких є підставою для його припинення,
визначається у трудовому договорі. Це означає, що роботодавець самостійно, на
свій розсуд, визначає випадки порушення умов трудового договору, що мають
стати підставою для звільнення.
При цьому проєктом не передбачається, як це визначено статтею
7 Конвенції, право працівника на захист до його звільнення («Стаття 7. Трудові
відносини з працівником не припиняються з причин, пов’язаних з його поведінкою
або роботою, доки йому не нададуть можливості захищатися з висунутими проти
нього звинуваченнями.»).
Фактично проєкт позбавляє працівників, трудові відносини з
якими було припинено, права на вихідну допомогу, як це передбачено статтею 12
Конвенції, крім випадку звільнення у зв’язку з поновленням на роботі працівника,
який раніше виконував цю роботу (ст. 38 проєкту).
Проєктом не враховано положення статей 12 і 13 Конвенції,
якими передбачено проведення консультацій з представниками працівників, коли
роботодавець планує припинення трудових відносин з причин економічного,
технічного, структурного або аналогічного плану.
Виходячи з цих приписів, можна констатувати, що проєктом не
передбачається пом’якшення несприятливих наслідків будь-якого звільнення, зокрема
надання іншої роботи, крім випадку звільнення у зв’язку з поновленням на роботі
працівника, який раніше виконував цю роботу (ст. 38 проєкту).
Порушено і положення
Рекомендації МОП № 166 стосовно обмеження укладення строкових трудових договорів
випадками, коли враховуючи рід майбутньої роботи або умови її виконання чи інтереси
працівника, ці трудові відносини не можуть встановлюватися на невизначений термін.
Встановлюючи перелік випадків укладання строкових трудових договорів у статті
18 проєкту, останнім пунктом 14 цієї статті нівелюється весь згаданий вище перелік,
яким дозволяється укладення строкового договору за згодою його сторін, а не з врахуванням
інтересу працівника.
ГЕНЕРУВАННЯ ЗУБОЖІННЯ
●
Визначення розмірів мінімальної заробітної плати виходячи з
фінансових можливостей державного бюджету (ст. 65 проєкту) та виключення норми,
що мінімальна зарплата не може бути нижче прожиткового мінімуму для
працездатних осіб, продовження практики щодо включення до мінімальної зарплати
доплат, надбавок, інших компенсаційних та стимулюючих виплат, запровадження
різних підходів до встановлення мінімальних окладів для працівників бюджетної
та небюджетної сфери призведуть до поглиблення дискримінації у сфері оплати
праці та поширення зрівнялівки в оплаті праці різної кваліфікації, що
генеруватиме подальше зубожіння працівників та їхніх сімей.
Запропонований механізм встановлення розміру мінімальної
зарплати руйнує існуючу систему ведення тристоронніх колективних переговорів
із зазначеного питання, як це передбачено положеннями ратифікованої Україною
Конвенції МОП № 131 про встановлення мінімальної заробітної плати з особливим
урахуванням країн, що розвиваються, та Генеральною угодою.
●
Запропоновані зміни знижують гарантії в оплаті праці, зокрема
оплату за роботу у вихідні, святкові та неробочі дні з подвійної ставки до
20%.
●
Виключення із Закону України «Про компенсацію громадянам
втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати» заробітної
плати та пропозиція щодо виплати працівнику пені у розмірі 0,05% за кожен
день затримки заробітної плати (18,25% на рік) не забезпечить ефективного економічного
захисту працівника у разі порушення строків виплати заробленого.
●
Порушується
принцип правової визначеності (ст. 8 Конституції України) у частині 3 статті
62 проєкту, якою встановлено, що порядок визначення розміру оплати відпусток та
компенсації за невикористані відпустки встановлюється Кабінетом Міністрів України.
ЗВУЖЕННЯ ПРАВ І СВОБОД
●
Порівняльний аналіз законів, які втрачають
чинність відповідно до Прикінцевих положень законопроєкту, та норм, що
регулюють аналогічні гарантії у законопроєкті, свідчить про порушення статей
22 і 64 Конституції України в частині звуження змісту та обсягу існуючих прав
і свобод, припису заборони обмежувати, крім випадків, передбачених
Конституцією України, конституційні права і свободи людини і громадянина.
Зокрема:
– Законопроєктом не визначено, а відповідно, позбавлено
окремі категорії працівників прав на додаткову відпустку за особливий характер
праці, відпустку у зв’язку з профспілковим навчанням, відпустку для підготовки
та участі в змаганнях, додаткову відпустку окремим категоріям громадян та постраждалим
учасникам Революції гідності, додаткову відпустку працівникам, які мають дітей
або повнолітню дитину – особу з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи (ст.
8, 15-1, 16-1, 16-2, 19 Закону України «Про відпустки»).
Звужено перелік категорій
працівників, яким в обов’язковому порядку надаються відпустки без збереження
заробітної плати (ст. 63 законопроєкту).
– Порівняно із Законом
України «Про відпустки» законопроєктом не врегулювано питання (порушення
принципу правової визначеності) щодо порядку та умов поділу щорічної відпустки
на частини, у проєкті посилання на визначення трудовим договором (ч. 1 ст. 56
законопроєкту); випадки відкликання з відпустки мають бути передбачені у
трудовому договорі та/ або колективному договорі (ч. 11 ст. 56 законопроєкту);
не визначається мінімальний обсяг грошової компенсації за невикористання
щорічної відпустки загалом чи її частини, а також є можливість встановлення
більш сприятливих умов компенсації працівнику невикористаної щорічної
оплачуваної відпустки законодавством, трудовим та/або колективним договором (ч.
4 ст. 57 законопроєкту).
– Зменшено тривалість
щорічної основної відпустки до 24 календарних днів (звуження змісту та обсягу
прав) для категорій працівників: за роботу із шкідливими і важкими умовами
праці; робота яких пов’язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним
навантаженням або виконується в особливих природних географічних і геологічних
умовах та умовах підвищеного ризику для здоров’я; з ненормованим робочим днем
тощо.
Проєкт також
не враховує вимоги Директиви 2003/88/ЄС від 04.11.2003 про деякі аспекти організації
робочого часу в частині встановлення щорічної відпустки тривалістю не менше 4
тижнів.
НАСТУП НА ПРАВА ПРОФСПІЛОК
●
Втрата чинності Законом
України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Зазначене
є прямим порушенням статей Конституції України (ст. 36, п. 11 ст. 92), Конвенції
МОП № 87 про свободу асоціації та захист права на організацію, Конвенції МОП №
135 про захист прав представників працівників на підприємстві і можливості, що
їм надаються (ратифіковано Україною) та Рекомендації МОП № 143, відповідно до яких
національне законодавство має визначати категорію чи категорії представників працівників,
з чітким визначенням профспілок та виборних представників працівників у разі відсутності
профспілки, за якими визнається право на захист. Також порушуються низка директив
Ради Європи, зокрема Директиви 2002/14/ЄС про встановлення загальних правил інформування
та консультації працівників Європейського співтовариства.
СКАСУВАННЯ РАТИФІКОВАНИХ КОНВЕНЦІЙ МОП
●
Пунктом 4 глави Х «Прикінцеві положення»
законопроєкту пропонується встановити, що з дня набрання чинності цим Законом
акти органів державної влади і управління Союзу РСР та Української РСР з
питань трудових відносин не діють на території України. Це може означати і
скасування ратифікованих Україною конвенцій МОП, що є неприпустимим.
ЗА ІНФОРМАЦІЄЮ СПО ОБ’ЄДНАНЬ ПРОФСПІЛОК
Законопроєкт визначає право
роботодавця з власної ініціативи розірвати трудовий договір з працівником, при
цьому сама стаття не містить будь-яких підстав. Зазначене дає право роботодавцю
безпідставно «за власним бажанням» звільнити працівника.
При визначенні тривалості
щоденної роботи (зміни) не встановлюються граничні норми застосування
надурочних робіт. Можна працювати хоча б кожен день, однак при цьому оплата має
бути принаймні на 20% вищою від оплати праці в межах встановленої у трудовому
договорі норми праці. Це фактично і є експлуатація та рабська праця.
До теми
Інна Кудінська та Георгій Сандул, юристи ГО «Трудові
ініціативи», аналізуючи проєкт Закону України «Про працю» у матеріалі «98
статей про працю», зазначають:
«Загалом,
можна стверджувати, що негативи, які містяться в проєкті, цілковито перекреслюють
будь-які прогресивні його положення. Прийняття подібного закону підриває стабільність
зайнятості в Україні, унеможливлює ефективну охорону та захист трудових прав, що,
в свою чергу, матиме катастрофічні наслідки для національної економіки».
Влада намагається нівелювати профспілки
У «пояснювальній записці» до проєкту Закону «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України (щодо окремих питань діяльності професійних спілок)»
(№ 2681) вказується, що він передбачає внесення низки змін до Кодексу законів про
працю України та Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
А
втори не могли запропонувати нічого кращого, ніж викинути з цих НПА
33 (тридцять три!!!) нормативні положення, якими врегульовано відносини профспілки
і роботодавця з питань:
• отримання інформації,
• контролю за дотриманням трудового законодавства,
• створення умов для діяльності профспілок,
• утримання і перерахування членських внесків,
• відрахування коштів на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу
роботу,
• надання згоди на притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників,
• надання згоди на звільнення працівників, які обиралися до складу
профспілкових органів,
• надання відпустки на час профспілкового навчання та ін.
Порушення Конституції України
Запропоновані проєктом норми, якими членів профспілок позбавляють
прав на отримання інформації, на захист від порушень трудового законодавства, перерахування
членських внесків, захист від притягнення до дисциплінарної відповідальності
та звільнення, права на відпустку на час профспілкового навчання та інших, порушують
конституційний принцип, викладений у статті 22 Конституції України: при прийнятті
нових законів або внесенні змін до чинних не допускається звуження змісту та обсягу
існуючих прав і свобод.
Спроба встановлення мінімальної кількості членів у профспілці (не менше
10) та максимальної кількості профспілок на підприємстві (не більше 2) є прямим
порушенням статті 36 Конституції України, згідно з якою громадяни України мають
право на свободу об’єднання у громадські організації для здійснення і захисту своїх
прав і свобод. Громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту
своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки утворюються
без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки
мають рівні права.
І. Порушення міжнародних трудових стандартів
Ця ж норма (про обмеження кількості профспілок – не більше 2) порушує
статті 2, 3 Конвенції МОП № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію»,
статтю 22 Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права, статтю
5 Європейської соціальної хартії.
Встановлення мінімальної кількості членів профспілки (10 осіб) порушує
принципи Конвенції МОП № 87 та є дискримінаційною нормою по відношенню до працівників
малих підприємств з кількістю працівників до 10, а також найманих працівників фізичних
осіб – підприємців.
II. Примус до створення «контрольних комісій»
Законопроєктом № 2681 об’єднання профспілок примушуються до внесення
змін до статутів та створення контрольних комісій «з особливим статусом, який в
обов’язковому порядку створюється в об’єднанні профспілок» (cтаття 161 Закону
України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»).
Така норма порушує принцип незалежності та невтручання в діяльність
професійних спілок, закріплений у статті 3 Конвенції МОП № 87 «Про свободу асоціації
та захист права на організацію», частина 1 (а) статті 8 Міжнародного пакту про
економічні, соціальні і культурні права.
Право профспілок вільно і самостійно організовувати свою діяльність
передбачає право не тільки приймати свої статути, вільно обирати своїх представників,
створювати свій апарат, здійснювати управління, а й формувати свої виборні органи
і визначати їх повноваження, встановлювати порядок формування коштів та напрями
їх використання, здійснювати контроль за їх витрачанням, а держава утримується
від будь-якого втручання, здатного обмежити це право або перешкодити його законному
здійсненню.
III. Втручання в статутну діяльність профспілок
Законопроєктом № 2681 вносяться зміни до статей 14, 15 Закону України
«Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», згідно з якими профспілки
та об’єднання профспілок в примусовому порядку повинні змінити власні статути,
доповнивши їх положеннями про розмір і порядок сплати членських внесків та про Контрольну
комісію об’єднання, порядок її формування та терміни діяльності.
Пропозиції на законодавчому рівні щодо внесення змін до статутів профспілок
і їх об’єднань суперечать фундаментальним принципам свободи на об’єднання в профспілки,
що закріплені у Конвенції МОП № 87: самоврядність профспілок та заборона втручання
держави та інших суб’єктів у внутрішні питання організацій. Ці питання є внутрішньостатутними
і повинні регулюватися виключно статутами профспілкових організацій.
IV. Ліквідація гарантій діяльності профспілок
Автори законопроєкту № 2681 пропонують внести зміни до частини 2 статті
252 Кодексу законів про працю України та статті 41 Закону України «Про профспілки,
їх права та гарантії діяльності» щодо гарантій для членів виборного профспілкового
органу, надавши право притягувати членів виборних профспілкових органів до дисциплінарної
відповідальності без згоди виборного органу.
Така зміна суттєво погіршить становище працівників, оскільки в Україні
є поширеною практика притягнення до дисциплінарної відповідальності та звільнення
профспілкових лідерів саме у зв’язку з їх активною профспілковою позицією.
Зазначені зміни порушують статті 1, 2 Конвенції МОП № 135 «Про захист
прав представників працівників на підприємстві та можливості, що їм надаються» та
пункт 6 Рекомендації МОП № 143 до вказаної Конвенції. Ненадання працівникам, звільненим
у зв’язку з обранням їх до складу виборних профспілкових органів, після закінчення
строку їх повноважень попередньої роботи (посади) порушує пункт 8 Рекомендації
МОП № 143.
V. Обмеження права на ведення колективних переговорів
Автори законопроєкту № 2681 пропонують внести зміни до статті 20 Закону
України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», відповідно до
яких, якщо до професійної спілки входять особи, які належать до керівного персоналу
підприємства, установи, організації, така профспілка не може виступати представником
працівників у колективних переговорах.
Це є порушенням статей 2, 3, 6 Конвенції МОП № 87 «Про свободу асоціації
та захист права на організацію». Відповідно до статті 8 вказаної Конвенції Національне
законодавство не зачіпає гарантій, передбачених цією Конвенцією, і застосовується
таким чином, щоб не порушувати їх. Також вищезазначені положення порушують статтю
1 Конвенції МОП № 98 «Про застосування принципів права на організацію і на ведення
колективних переговорів», згідно з якою трудівники мають належний захист проти
будь-яких дискримінаційних дій, спрямованих на обмеження свободи об’єднання в галузі
праці.
VI. Примус до позастатутного звітування
Законопроєктом № 2681 пропонується статтю 36 Закону України «Про професійні
спілки, їх права та гарантії діяльності» доповнити частиною 2, згідно з якою встановлюється
обов’язок звітування виборних органів профспілок, у тому числі позачергового,
не передбачений статутами самих профспілок.
Пропозиції
на законодавчому рівні щодо встановлення порядку і строків звітності виборних органів
перед членами профспілки суперечать фундаментальним принципам свободи на об’єднання
у профспілки, що закріплені у Конвенції МОП № 87: самоврядність профспілок та
заборона втручання держави та інших суб’єктів у внутрішні питання організацій.
Ці питання є внутрішньостатутними і мають регулюватися виключно статутами профспілкових
організацій.
«Такі
зміни є неприйнятними для країни, яка заявляє про свою вірність демократичним цінностям»
Г
енеральний секретар Міжнародної конфедерації профспілок (МКП) Шаран
Барроу та генеральний секретар Європейської конфедерації профспілок (ЄКП) та Пан’європейської
регіональної ради Лука Вісентіні звернулися до керівництва України від імені
МКП, що представляє 200 млн працівників із 163 країн та територій і має 332 національні
членські організації, та ЄКП, яка є голосом працівників в Європі і представляє
45 млн членів 90 профоб’єднань 38 європейських країн та 10 європейських галузевих
федерацій профспілок, щодо законопроєктів про працю та щодо діяльності профспілок
в Україні.
У своєму зверненні очільники світо
24.01.2020
|