Джин із пляшки, або як «Ремонтувати» мораль?
«Ми маємо
визнати, що гуманітарна політика держави у сфері освіти, культури, молоді –
неефективна, майже на нулі освітня робота. Я хочу сказати, що гуманітарний
блок уряду сьогодні заслуговує на дуже низьку оцінку», – резюмував на початку
червня Президент України Віктор Янукович на засіданні Ради регіонів у Лівадії.
«ПІД КУТАМИ»
ПИТАННЯ
Глава держави
наголосив, що політичний радикалізм, екстремізм та ідеологічні крайнощі, які
спостерігаються останнім часом, породжені не лише економічними причинами, а
й гуманітарними. І попередив міністра культури Михайла Кулиняка, міністра
освіти, науки, молоді і спорту Дмитра Табачника та голову Держслужби молоді і
спорту Равіля Сафіулліна, що це може погано для них закінчитися. «...Якщо ви
проводитимете політику, яка сьогодні не об’єднує молодь, а примушує її
виходити на вулиці з різними гаслами, ви закінчите тим, чим закінчили ваші
попередники на минулому засіданні уряду...» – сказав Президент.
Звісно, «втик»
мали отримати саме «гуманітарні» міністри, не міг же, справді, Президент
закинути щось подібне міністру фінансів чи економіки. Неприємний епізод
передусім показав, що: а) в принципі дуже небезпечно недооцінювати
гуманітарну сферу, яка, як підтвердилося, важливіша за інші й мало не головна
причина небажаних настроїв та перезбудження громадян і б) упродовж нашої
новітньої історії держава також доклала руку до протистоянь і двобоїв у
суспільстві, аж до розколу його на ґрунті політики та ідеології. Бо всі сфери
нашого життя перетворилися на політичну арену не сьогодні. Передусім
гуманітарна.
«PRO» І «CONTRA»
Не встиг Д.
Табачник навіть підійти до керівного крісла, як у деяких регіонах розпочалася
«антитабачна» кампанія з не дуже, чесно кажучи, розумними гаслами на кшталт
«Освіта – не паління»(!). Він давно багато кому не подобався. Але ці «багато
хто» – теж не однорідна група: одні керуються якоюсь головною причиною, інші
підспівують уже зі своїх мотивацій.
Зрештою, чим
керувалися нагорі, призначаючи цю людину на олімп гуманітарної політики? Якщо
оспіваний заходом України Вакарчук і її «нелюб» Табачник (чи Ковбасенко і
Пупкін, чи будь-хто взагалі) – представники «полюсів», чи не доцільніше було
зробити міністром освіти представника «екватора»? Принаймні можна вважати
своєрідним соціальним експериментом те, що учнів та студентів віддають під
егіду Вакарчукового антипода: мабуть, щоб «так гартувалася сталь». І активні
протестанти.
Ось уже й
Міжнародна правозахисна організація Freedom House «рекомендує» Президенту
Віктору Януковичу звільнити Д. Табачника з посади міністра освіти: нібито з
міркувань захисту демократії в Україні. Беззаперечно: мова, релігія, освіта є
стратегічно важливими парадигмами існування демократичного суспільства. Та
все ж, мабуть, не варто Freedom House брати на себе невдячну роль «зовнішнього
арбітра», хоч Президент України пообіцяв врахувати претензії, викладені у
звіті організації. При цьому він справедливо зауважив: «...Певні проблеми за
нас на нашій землі ніхто, крім нас самих, не вирішить». Як мовиться, двоє чубляться
– третій не лізь.
Та хіба не має
рації міністр, кажучи, що деякі експерти, попрацювавши у робочій групі в
Міносвіти над новою редакцією Закону «Про освіту», потім виходять на вулицю й
починають цю редакцію на всі заставки гудити? Скажімо, той же Антон
Делікатний із Фонду регіональних ініціатив. Та з огляду на те, що українське
суспільство дедалі більше політизується, за ситуації, коли навіть бокс чи
зоопарк – політична справа, то з освіти чи культури спитається особливо. І завжди
знайдеться така собі Баба Яга, котра (саме з політичних міркувань!) –
«проти».
ДОРОСЛА
«ДОПОМОГА» МОЛОДІЙ САМОВРЯДНОСТІ
Ніде правди діти:
дорослі повсякчас беруть активну участь у розхитуванні й тенденційному
спрямовуванні уявлень та емоцій молоді. Що не має жодного стосунку до власне
навчання.
Молодь активна,
вона прагне дій, свободи, протестів, упевнена, що мислить цілком самостійно. І
на цьому ґрунті легко втягується у протистояння старших. У Луцьку, Житомирі,
Донецьку наприкінці травня студенти провели акції проти нової редакції
законопроекту про освіту. Протести, до речі, стають дедалі виразнішими, аж до
перформансу: в Луцьку – фігура, обмотана туалетним папером; у Донецьку
інсценізація боксерського двобою з міністром; у Житомирі дивовижне гасло:
«Свобода, рівність, студентська солідарність!». До речі, у Донецьку, як
з’ясувалося, студентам активно сприяли громадянський рух «Відсіч», згаданий
Фонд регіональних ініціатив, незалежна студентська профспілка «Пряма дія» та
Всеукраїнська громадська молодіжна організація «Українська асоціація
студентського самоврядування». Але коментар завсектору главку освіти і науки
Донецької ОДА Ігоря Селезньова такий: «Сьогодні підстав для проведення масових
студентських протестів – немає» (до слова, вони й не були масові). Чиновник
стверджує, що студенти дезінформують громадськість. У такому ж дусі висловився
і його колега з Житомира Олександр Пастовенський. У Луцьку ніхто з представників
влади до студентів не вийшов.
«ГОТУВАТИ МОЛОДЬ
НЕЙМОВІРНО СКЛАДНО»
Що ж до виховання
молоді як уособленого майбутнього, як резервуара поповнення еліт, як
майбутнього морального камертона суспільства, то погляд таки спрямовується на
наші навчальні заклади. Але чи покладає суспільство надію на завтрашніх
лікарів, педагогів, юристів, журналістів тощо? Не дуже. Бо чимало поточних
оцінок і дипломів елементарно купуються. Бо політична активність молоді й
педскладу ще ніколи й нікому не замінила обдарованості, хисту, професіоналізму,
впертої важкої результативної праці на ниві науки. Хай там як, а, приміром,
президент Українського медіа-холдингу Б. Ложкін запросив на стажування до
кількох своїх газет дванадцять студентів-старшокурсників Інституту журналістики
КНУ ім. Т. Шевченка, і за результатами практики ні одне з видань не змогло
запропонувати роботу жодному з цих студентів.
Доречно навести
цитату з резонансної статті «Що по смерті інтелігенції?» Максима Стріхи:
«Готувати професійну й порядну молодь сьогодні неймовірно складно – бо
студенти щодня мають приклади того, що аж ніяк не порядність чи професіоналізм
є в нас запорукою успіху». До речі, уклін йому за слово «порядність», яке
сьогодні – як і саме поняття – вже стало анахронізмом. Додайте до цього, що,
руйнуючи себе самостійно, із середини, наша вища освіта водночас перебуває
під прицілом великих капіталістичних держав, котрі намагаються її «дебілізувати»,
за справедливим висловом того ж Д. Табачника. Він казав про свої регулярні
суперечки з послом США Дж. Теффтом, який, зокрема, нав’язує ідею, що українські
університети мають бути відсторонені від добору абітурієнтів.
ГОЛІ КОРОЛІ
СВОБОДИ
Яка спадщина
дісталася М. Кулиняку? Надто в секторі нових імен, нового бачення й мислення?
Фактично – цвинтар, де поховані колишні високохудожність, моральність, дорогоцінні
пафос та філософія, високі душевні поривання, виховання шляхетних почуттів –
усе чисте й цнотливе, чим завжди вирізнялася українська творча традиція. Хто
нинішні «герої» красного письменства, драматургії, образотворчості, оспівані
багатьма авторами у пресі й Інтернеті? Сказати б, трунарі цих видів
мистецтва. Візьміть «п’єси» Л. Подерв’янського, який залюбки послуговується,
починаючи з назви, сповненою матюків вульгарною мовою. І якщо їх ставлять на
сцені, і якщо на них ідуть, і якщо преса, зокрема в особі головного редактора
журналу «Публичные люди», захоплено це нахвалює, отже, завтра сміливо можемо
переселятися до печер, ходити у шкурах, намагатися майструвати примітивні знаряддя
праці й розмовляти ударами дубинок. «Поганий» О. Бузина – просто янгол із
крильцями порівняно з певними «творами» Ю. Позаяка, А. Кокотюхи та решти з
братії писак без кордонів, для яких усе, що завжди вважалося непристойним у
порядному колі, є вподобаними й детально висвітленими темами. А тим часом вони
– наставники молоді. Аякже! І чимало молодих, слідом за своїми гуру, істерично
протестують проти закону про захист суспільної моралі.
Конкретні
ілюстрації до такого сектору сучасної літератури охоче надає образотворчість.
Узяти хоча б Спілку вільних художників «Воля або смерть», українське
анархомистецтво. Речники цієї спілки виклали в маніфесті СВХ своє кредо:
«Тонкі роздуми про мистецтво – не наш стиль!» Ну, цього можна було навіть не
декларувати: їхні творіння самі за себе говорять. Можемо себе привітати: вже
розміщено інтернетстаттю «Україна як вагіна»; хтось уже тягне такі роботи до
Росії: мовляв, за останні роки «у Києві виникла своя художня течія, що
відбиває ситуацію в країні – продуктивно нестабільну, сповнену протиріч, обіцянок,
надій та розчарувань, сплесків протестної й творчої енергії» (повідомлення
Пермського музею сучасного мистецтва стосовно української експозиції).
ТО МИ БИДЛО ЧИ НЕ
БИДЛО?
Отже, зоряне небо
ще над нами, але моральний закон усередині нас почав танути на очах, як уранішній
туман. Не лишається носіїв високої моралі, котра так надихала старого Канта.
Настали інші правила гри, де правда з неправдою помінялися місцями. Як
сказано в грамотній статті на сайті НЕК із захисту супільної моралі: «Чому,
приміром, і з якою метою господарі телей радіоефіру буквально загодовують нас
кривавими кінофільмами та убогою, бездарною попсою, зомбують рекламою й
незчисленною кількістю одноманітних, примітивних ток-шоу? Чому після перегляду
мультфільмів діти вдаються до самогубства? Може, то чиїсь експерименти над
масовою свідомістю українців, і ми для когось – піддослідні лабораторні пацюки?
А можливо, хтось просто зацікавлений, щоб люди таки були отим бидлом і
козлами, про яких склали примітивну пісеньку в часи помаранчевої революції?»
Кому, зрештою,
адресувати запитання? М. Кулинякові?!
ДЕ Ж ТУТ У ВАС...
ВИХІД?
У такому «соку»
вариться наша молодь, незміцнілою свідомістю якої маніпулювати найлегше.
Недавно ми з
колегою говорили про те, чому ж монументальну роботу українки Оксани Мась не
було відзначено на 64-му Венеціанському бієнале. Така титанічна праця! Гадаю,
вона припустилася серйозної помилки, намагаючись із «гріхів» скласти святі
лики та сюжети. Це, мабуть, не той випадок, коли кількість переходить в якість:
із багатьох «дрібних» гріхів може скластися лише величезний гріх, так само як
із крапельок милосердя й гуманізму – океан щастя й добробуту.
Не «свої» і
«чужі» – гуманітарній політиці потрібні серйозні професіонали. Гуманітарна
політика – це шкала моральних цінностей і як така має на меті передусім
створення всіх умов для соціально-гуманітарного розвитку суспільства (а не
його деградації), соціальної, інтелектуально-духовної безпеки людини (а не
загрози для її психіки), реалізації її соціальних та духовних потреб (якщо вони
не ґвалтують моральні й Господні заповіді), соціодинаміки освіти, науки,
культури (за які відповідають владні структури і загалом – держава). Бо поки
відбуваються розбрат, конфронтація, істерія, демонстрація вседозволеності в
різних формах, поки не вгомонилася якась там «громадськість», вимагаючи від
Президента скасування Закону «Про захист суспільної моралі» та цензури, саме
це й «виховуватиме» нашу молодь. За такої ситуації Президент може хоч щодня змінювати
міністрів – це нічого не виправить.
Якщо немає
внутрішнього цензора в тих, хто сьогодні формує – чи намагається формувати –
етику, естетику, світогляд, платформи, принципи, поведінкові засади
суспільства, отже, цензура потрібна! Причому безкомпромісна, яка знову-таки в
різних сферах нагадуватиме, що свобода – передусім індикатор моральності,
злагоди, порозуміння, можливість духовного й душевного вдосконалення. А не
брама, навстіж розчинена для бруду й піни.
ЗНОВУ «СВОЇ» І
«ЧУЖІ»
«Гуманітарку», як
справедливо зауважує в. Корнілов («2000»), із самого початку президентства
Януковичу хором радили лишити за «опонентами», не чіпати контраверсійних
питань. інакше, мовляв, країна розколеться. А йшлося якраз про ті
заполітизовані питання, які за попереднього президента Ющенка були висунуті на
перший план: мова, трактування національної та загальної історії. А ще –
свобода усного й друкованого слова, самовияв у будь-якій формі. Саме політика
Ющенка, який на посту президента цілком серйозно ототожнював себе з державою,
фактично завдала першого відчутного удару по соборності України (нехай
омріяній, та все ж узвичаєній) так званими «бандерівськими указами»,
пропагандою героїзації ОУН-УПА. Хіба не він почав «розхитувати корабель»? Не
кажу про захід і схід. Кажу про ЛЮДЕЙ, які ще живі, ще ходять вулицями і які
справді принципово по-різному ставляться до згаданих питань. і якщо все це «не
чіпати», отже, – переломити через коліно половину населення країни, позбавити
його останнього ідеологічного оплоту, примусити забути святе ставлення до
великої вітчизняної війни, її героїв, великої Перемоги. На цьому ґрунті фактичної
дискримінації значної кількості громадян України говорити про демократичні
ідеали та примирення суспільства, м’яко кажучи, завчасно й некоректно.
ДАЛІ, ДАЛІ,
ДАЛІ...
Окрема тема нашої
«гуманітарно-політичної» ситуації – це телевізійні «ток-шоу» Шустера, Кисельова
і почасти Куликова. Самі запрошені, тобто політики, журналісти, міністри,
письменники, називають ці передачі зовсім просто – шоу. Яким є надзавдання
програм? Зверніться до статті М. Ганапольського в Кореспондент.net «Шустер
Dead. Метод знищення країни в прямому ефірі». Там, зокрема, сказано: «Чотири
рекордні за рейтингами години передачі – це не просто пародія на політику, не
просто дискредитація інституту влади як такого. Це пропозиція до громадян
країни: знищуймо країну разом!» Навіть обережний і досвідчений А. Куликов
недавно зауважив в одній радіопрограмі, що під час цих «шоу» неминучі спроби
маніпулювання свідомістю громадян, і ті, хто це розуміє, так само неминуче
змушені «маніпулювати у відповідь», аби захиститися.
08.07.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|