« на головну 25.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Джин із пляшки, або як «Ремонтувати» мораль?

Джин із пляшки, або як «Ремонтувати» мораль?

«Ми маємо визнати, що гуманітарна політика держави у сфері освіти, куль­тури, молоді – неефективна, майже на нулі освітня робота. Я хочу сказа­ти, що гуманітарний блок уряду сьо­годні заслуговує на дуже низьку оцін­ку», – резюмував на початку червня Президент України Віктор Янукович на засіданні Ради регіонів у Лівадії.

«ПІД КУТАМИ» ПИТАННЯ

Глава держави наголо­сив, що політичний радика­лізм, екстремізм та ідеоло­гічні крайнощі, які спостері­гаються останнім часом, по­роджені не лише економіч­ними причинами, а й гума­нітарними. І попередив мі­ністра культури Михайла Кулиняка, міністра освіти, науки, молоді і спорту Дми­тра Табачника та голову Держслужби молоді і спор­ту Равіля Сафіулліна, що це може погано для них закін­читися. «...Якщо ви проводи­тимете політику, яка сьо­годні не об’єднує молодь, а примушує її виходити на вулиці з різними гаслами, ви закінчите тим, чим за­кінчили ваші попередники на минулому засіданні уря­ду...» – сказав Президент.

Звісно, «втик» мали отри­мати саме «гуманітарні» мі­ністри, не міг же, справді, Президент закинути щось подібне міністру фінансів чи економіки. Неприємний епі­зод передусім показав, що: а)  в принципі дуже небезпеч­но недооцінювати гумані­тарну сферу, яка, як підтвер­дилося, важливіша за інші й мало не головна причина не­бажаних настроїв та перезбу­дження громадян і б) упро­довж нашої новітньої історії держава також доклала руку до протистоянь і двобоїв у суспільстві, аж до розколу його на ґрунті політики та ідеології. Бо всі сфери нашо­го життя перетворилися на політичну арену не сьогодні. Передусім гуманітарна.

«PRO» І «CONTRA»

Не встиг Д. Табачник на­віть підійти до керівного крісла, як у деяких регіонах розпочалася «антитабачна» кампанія з не дуже, чесно кажучи, розумними гасла­ми на кшталт «Освіта – не паління»(!). Він давно багато кому не подобався. Але ці «багато хто» – теж не одно­рідна група: одні керуються якоюсь головною причиною, інші підспівують уже зі сво­їх мотивацій.

Зрештою, чим керували­ся нагорі, призначаючи цю людину на олімп гуманітар­ної політики? Якщо оспіва­ний заходом України Вакар­чук і її «нелюб» Табачник (чи Ковбасенко і Пупкін, чи будь-хто взагалі) – представ­ники «полюсів», чи не до­цільніше було зробити міні­стром освіти представника «екватора»? Принаймні можна вважати своєрідним соціальним експериментом те, що учнів та студентів від­дають під егіду Вакарчуко­вого антипода: мабуть, щоб «так гартувалася сталь». І активні протестанти.

Ось уже й Міжнародна правозахисна організація Freedom House «рекомен­дує» Президенту Віктору Януковичу звільнити Д. Та­бачника з посади міністра освіти: нібито з міркувань захисту демократії в Украї­ні. Беззаперечно: мова, релі­гія, освіта є стратегічно важ­ливими парадигмами існу­вання демократичного сус­пільства. Та все ж, мабуть, не варто Freedom House бра­ти на себе невдячну роль «зовнішнього арбітра», хоч Президент України пообіцяв врахувати претензії, викла­дені у звіті організації. При цьому він справедливо зауважив: «...Певні проблеми за нас на нашій землі ніхто, крім нас самих, не вирі­шить». Як мовиться, двоє чу­бляться – третій не лізь.

Та хіба не має рації мі­ністр, кажучи, що деякі екс­перти, попрацювавши у ро­бочій групі в Міносвіти над новою редакцією Закону «Про освіту», потім виходять на вулицю й починають цю редакцію на всі заставки гу­дити? Скажімо, той же Ан­тон Делікатний із Фонду ре­гіональних ініціатив. Та з огляду на те, що українське суспільство дедалі більше політизується, за ситуації, коли навіть бокс чи зоопарк – політична справа, то з осві­ти чи культури спитається особливо. І завжди знайдеть­ся така собі Баба Яга, котра (саме з політичних мірку­вань!) – «проти».

ДОРОСЛА «ДОПОМОГА» МОЛОДІЙ САМОВРЯДНОСТІ

Ніде правди діти: дорослі повсякчас беруть активну участь у розхитуванні й тен­денційному спрямовуванні уявлень та емоцій молоді. Що не має жодного стосунку до власне навчання.

Молодь активна, вона прагне дій, свободи, протес­тів, упевнена, що мислить цілком самостійно. І на цьо­му ґрунті легко втягується у протистояння старших. У Луцьку, Житомирі, Доне­цьку наприкінці травня сту­денти провели акції проти нової редакції законопроек­ту про освіту. Протести, до речі, стають дедалі виразні­шими, аж до перформансу: в Луцьку – фігура, обмотана туалетним папером; у Доне­цьку інсценізація боксер­ського двобою з міністром; у Житомирі дивовижне гасло: «Свобода, рівність, студент­ська солідарність!». До речі, у Донецьку, як з’ясувалося, студентам активно сприяли громадянський рух «Відсіч», згаданий Фонд регіональних ініціатив, незалежна сту­дентська профспілка «Пря­ма дія» та Всеукраїнська гро­мадська молодіжна органі­зація «Українська асоціація студентського самовряду­вання». Але коментар завсектору главку освіти і нау­ки Донецької ОДА Ігоря Се­лезньова такий: «Сьогодні підстав для проведення ма­сових студентських протес­тів – немає» (до слова, вони й не були масові). Чиновник стверджує, що студенти дезінформують громадськість. У такому ж дусі висловився і його колега з Житомира Олександр Пастовенський. У Луцьку ніхто з представ­ників влади до студентів не вийшов.

«ГОТУВАТИ МОЛОДЬ НЕЙМОВІРНО СКЛАДНО»

Що ж до виховання моло­ді як уособленого майбут­нього, як резервуара попо­внення еліт, як майбутньо­го морального камертона суспільства, то погляд таки спрямовується на наші на­вчальні заклади. Але чи по­кладає суспільство надію на завтрашніх лікарів, пе­дагогів, юристів, журналіс­тів тощо? Не дуже. Бо чима­ло поточних оцінок і дипло­мів елементарно купують­ся. Бо політична активність молоді й педскладу ще ні­коли й нікому не замінила обдарованості, хисту, про­фесіоналізму, впертої важ­кої результативної праці на ниві науки. Хай там як, а, приміром, президент Укра­їнського медіа-холдингу Б. Ложкін запросив на ста­жування до кількох своїх газет дванадцять студентів-старшокурсників Інституту журналістики КНУ ім. Т. Шевченка, і за резуль­татами практики ні одне з видань не змогло запропо­нувати роботу жодному з цих студентів.

Доречно навести цитату з резонансної статті «Що по смерті інтелігенції?» Мак­сима Стріхи: «Готувати про­фесійну й порядну молодь сьогодні неймовірно склад­но – бо студенти щодня ма­ють приклади того, що аж ніяк не порядність чи про­фесіоналізм є в нас запору­кою успіху». До речі, уклін йому за слово «порядність», яке сьогодні – як і саме по­няття – вже стало анахро­нізмом. Додайте до цього, що, руйнуючи себе само­стійно, із середини, наша вища освіта водночас пере­буває під прицілом великих капіталістичних держав, котрі намагаються її «дебі­лізувати», за справедливим висловом того ж Д.  Табач­ника. Він казав про свої ре­гулярні суперечки з послом США Дж. Теффтом, який, зокрема, нав’язує ідею, що українські університети мають бути відсторонені від добору абітурієнтів.

ГОЛІ КОРОЛІ СВОБОДИ

Яка спадщина дісталася М. Кулиняку? Надто в сек­торі нових імен, нового ба­чення й мислення? Фактич­но – цвинтар, де поховані колишні високохудож­ність, моральність, дорого­цінні пафос та філософія, високі душевні поривання, виховання шляхетних по­чуттів – усе чисте й цнот­ливе, чим завжди вирізня­лася українська творча традиція. Хто нинішні «ге­рої» красного письменства, драматургії, образотвор­чості, оспівані багатьма ав­торами у пресі й Інтернеті? Сказати б, трунарі цих ви­дів мистецтва. Візьміть «п’єси» Л. Подерв’янського, який залюбки послугову­ється, починаючи з назви, сповненою матюків вуль­гарною мовою. І якщо їх ставлять на сцені, і якщо на них ідуть, і якщо преса, зокрема в особі головного редактора журналу «Публичные люди», захоплено це нахвалює, отже, завтра сміливо можемо переселя­тися до печер, ходити у шкурах, намагатися майструвати примітивні зна­ряддя праці й розмовляти ударами дубинок. «Пога­ний» О. Бузина – просто ян­гол із крильцями порівня­но з певними «творами» Ю. Позаяка, А. Кокотюхи та решти з братії писак без кордонів, для яких усе, що завжди вважалося непри­стойним у порядному колі, є вподобаними й детально висвітленими темами. А тим часом вони – наставни­ки молоді. Аякже! І чимало молодих, слідом за своїми гуру, істерично протесту­ють проти закону про за­хист суспільної моралі.

Конкретні ілюстрації до такого сектору сучасної лі­тератури охоче надає обра­зотворчість. Узяти хоча б Спілку вільних художни­ків «Воля або смерть», українське анархомисте­цтво. Речники цієї спілки виклали в маніфесті СВХ своє кредо: «Тонкі роздуми про мистецтво – не наш стиль!» Ну, цього можна було навіть не декларува­ти: їхні творіння самі за себе говорять. Можемо себе привітати: вже розміщено інтернетстаттю «Україна як вагіна»; хтось уже тягне такі роботи до Росії: мов­ляв, за останні роки «у Ки­єві виникла своя художня течія, що відбиває ситуа­цію в країні – продуктивно нестабільну, сповнену про­тиріч, обіцянок, надій та розчарувань, сплесків про­тестної й творчої енергії» (повідомлення Пермського музею сучасного мисте­цтва стосовно української експозиції).

ТО МИ БИДЛО ЧИ НЕ БИДЛО?

Отже, зоряне небо ще над нами, але моральний закон усередині нас почав танути на очах, як ураніш­ній туман. Не лишається носіїв високої моралі, ко­тра так надихала старого Канта. Настали інші пра­вила гри, де правда з не­правдою помінялися міс­цями. Як сказано в грамот­ній статті на сайті НЕК із захисту супільної моралі: «Чому, приміром, і з якою метою господарі телей ра­діоефіру буквально загодо­вують нас кривавими кіно­фільмами та убогою, без­дарною попсою, зомбують рекламою й незчисленною кількістю одноманітних, примітивних ток-шоу? Чому після перегляду мультфільмів діти вдають­ся до самогубства? Може, то чиїсь експерименти над масовою свідомістю укра­їнців, і ми для когось – під­дослідні лабораторні па­цюки? А можливо, хтось просто зацікавлений, щоб люди таки були отим бид­лом і козлами, про яких склали примітивну пісень­ку в часи помаранчевої ре­волюції?»

Кому, зрештою, адресу­вати запитання? М. Кули­някові?!

ДЕ Ж ТУТ У ВАС... ВИХІД?

У такому «соку» варить­ся наша молодь, незміцні­лою свідомістю якої мані­пулювати найлегше.

Недавно ми з колегою говорили про те, чому ж монументальну роботу українки Оксани Мась не було відзначено на 64-му Венеціанському бієнале. Така титанічна праця! Га­даю, вона припустилася серйозної помилки, нама­гаючись із «гріхів» скласти святі лики та сюжети. Це, мабуть, не той випадок, коли кількість переходить в якість: із багатьох «дріб­них» гріхів може скластися лише величезний гріх, так само як із крапельок мило­сердя й гуманізму – океан щастя й добробуту.

Не «свої» і «чужі» – гума­нітарній політиці потрібні серйозні професіонали. Гу­манітарна політика – це шкала моральних ціннос­тей і як така має на меті пе­редусім створення всіх умов для соціально-гуманітарного розвитку суспіль­ства (а не його деградації), соціальної, інтелектуально-духовної безпеки людини (а не загрози для її психіки), реалізації її соціальних та духовних потреб (якщо вони не ґвалтують мораль­ні й Господні заповіді), со­ціодинаміки освіти, науки, культури (за які відповіда­ють владні структури і зага­лом – держава). Бо поки від­буваються розбрат, конф­ронтація, істерія, демон­страція вседозволеності в різних формах, поки не вго­монилася якась там «гро­мадськість», вимагаючи від Президента скасування За­кону «Про захист суспіль­ної моралі» та цензури, саме це й «виховуватиме» нашу молодь. За такої ситуації Президент може хоч щодня змінювати міністрів – це ні­чого не виправить.

Якщо немає внутрішньо­го цензора в тих, хто сьогод­ні формує – чи намагається формувати – етику, естети­ку, світогляд, платформи, принципи, поведінкові за­сади суспільства, отже, цен­зура потрібна! Причому без­компромісна, яка знову-таки в різних сферах нага­дуватиме, що свобода – пе­редусім індикатор мораль­ності, злагоди, порозумін­ня, можливість духовного й душевного вдосконалення. А не брама, навстіж розчи­нена для бруду й піни.

ЗНОВУ «СВОЇ» І «ЧУЖІ»

«Гуманітарку», як справедливо зауважує в. Корнілов («2000»), із самого початку президентства Януковичу хором радили лишити за «опонентами», не чіпати контраверсійних питань. інакше, мовляв, країна розко­леться. А йшлося якраз про ті заполітизовані питання, які за попереднього президента Ющенка були вису­нуті на перший план: мова, трактування національної та загальної історії. А ще – свобода усного й друковано­го слова, самовияв у будь-якій формі. Саме політика Ющенка, який на посту президента цілком серйозно ототожнював себе з державою, фактично завдала пер­шого відчутного удару по соборності України (нехай омріяній, та все ж узвичаєній) так званими «бандерів­ськими указами», пропагандою героїзації ОУН-УПА. Хіба не він почав «розхитувати корабель»? Не кажу про за­хід і схід. Кажу про ЛЮДЕЙ, які ще живі, ще ходять вули­цями і які справді принципово по-різному ставляться до згаданих питань. і якщо все це «не чіпати», отже, – переломити через коліно половину населення країни, позбавити його останнього ідеологічного оплоту, при­мусити забути святе ставлення до великої вітчизняної війни, її героїв, великої Перемоги. На цьому ґрунті фак­тичної дискримінації значної кількості громадян Украї­ни говорити про демократичні ідеали та примирення суспільства, м’яко кажучи, завчасно й некоректно.

ДАЛІ, ДАЛІ, ДАЛІ...

Окрема тема нашої «гуманітарно-політичної» ситуації – це телевізійні «ток-шоу» Шустера, Кисельова і почас­ти Куликова. Самі запрошені, тобто політики, журна­лісти, міністри, письменники, називають ці передачі зовсім просто – шоу. Яким є надзавдання програм? Зверніться до статті М. Ганапольського в Кореспон­дент.net «Шустер Dead. Метод знищення країни в пря­мому ефірі». Там, зокрема, сказано: «Чотири рекордні за рейтингами години передачі – це не просто паро­дія на політику, не просто дискредитація інституту влади як такого. Це пропозиція до громадян країни: знищуймо країну разом!» Навіть обережний і досвід­чений А. Куликов недавно зауважив в одній радіопро­грамі, що під час цих «шоу» неминучі спроби маніпулю­вання свідомістю громадян, і ті, хто це розуміє, так само неминуче змушені «маніпулювати у відповідь», аби за­хиститися.

 

 

 

08.07.2011


Тетяна МОРГУН, «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання