Сьогодні державна
соціальна політика далека від конституційних норм – в її основу замість суспільно-прийнятних
державних соціальних стандартів гідного життя і гідної праці покладено ідею соціальних
мінімумів виживання, що призводить до поширення бідності українських громадян. За
даними Мінсоцполітики, рівень бідності серед працюючих у 2018 році за відносним
критерієм склав 18,8%.
Г
енеральна Асамблея ООН своєю Резолюцією від 22 грудня 1992 року
оголосила 17 жовтня Міжнародним днем боротьби з бідністю та закликала всі держави
присвячувати цей День пропаганді і проведенню заходів, пов’язаних з ліквідацією
злиднів та бідності.
У світі, який характеризується безпрецедентним рівнем економічного
розвитку, технологій та фінансових ресурсів, морально неприйнятним є те, що мільйони
людей все ще живуть в умовах крайньої бідності. Бідність – це не лише економічне
питання, це, скоріше, багатовимірне явище, яке включає низький дохід та відсутність
можливостей для гідного життя.
Викорінення бідності, боротьба з нерівністю та захист прав кожної
людини є першочерговим завданням Цілей сталого розвитку (2015–2030), затверджених
на саміті ООН у вересні 2015 року.
Сьогодні боротьба з бідністю в Україні залишається вкрай важливим
та актуальним питанням, обумовленим загостренням соціально-економічної ситуації
в країні, що супроводжується погіршенням матеріального становища переважної частини
населення, що, як наслідок, значно стримує розвиток України.
Скорочення бідності та посилення соціальної єдності, впровадження
в Україні європейських стандартів життя та вихід України на провідні позиції у світі
задекларовано в стратегічних програмних документах країни – Угоді про асоціацію
між Україною та ЄС, Стратегії подолання бідності до 2020 року.
Однак, сьогодні державна соціальна політика далека від конституційних
норм – в її основу замість суспільно-прийнятних державних соціальних стандартів
гідного життя і гідної праці покладено ідею соціальних мінімумів виживання, що
призводить до поширення бідності українських громадян (за даними Мінсоцполітики,
рівень бідності серед працюючих у 2018 році за відносним критерієм склав
18,8%).
Так, у проекті Державного бюджету України на 2020 рік в основу розрахунків
соціально-економічних показників Урядом закладено темпи зростання основних державних
соціальних стандартів та гарантій, які не відповідають ані вимогам національного
законодавства, ані міжнародним зобов’язанням України, ані домовленостям сторін соціального
діалогу у Генеральній угоді на 2019–2021 роки. Зокрема, передбачається встановити
прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року у розмірі 2102 грн,
що вже сьогодні в 2,2 раза менше за його фактичний розмір, розрахований Мінсоцполітики
у цінах серпня 2019 року (4722 грн), а на початок 2020 року це співвідношення ще
збільшиться.
Також урядовці пропонують передбачити мінімальну зарплату меншу
від очікуваного фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а саме
– 4723 грн.
Рівень української зарплати досі не наблизився до європейського рівня,
а оплата праці в більшості галузей бюджетної сфери України продовжує залишатися
нижчою за середню заробітну плату по економіці. При цьому не вирішено проблему
необґрунтованої нерівності в оплаті праці керівників і працівників підприємств.
Не вирішується і проблема заборгованості із заробітної плати, яка
постійно зростає і станом на 1 вересня ц.р. вже сягнула 2,8 млрд грн, з яких більше
1,6 млрд грн – борги економічно активних підприємств.
Зростання заборгованості з виплати заробітної плати, що відбувається
на фоні знецінення трудових доходів та заощаджень внаслідок підвищення цін та житлово-комунальних
тарифів, спричиняє зниження рівня життя працюючих та їхніх сімей, прирікає наших
громадян на бідність, призводить до загострення соціальної напруги в трудових колективах
і регіонах.
Через низький рівень зарплати та соціального забезпечення в Україні
чисельність легально працюючих скоротилася до 10,3 млн осіб, на утриманні яких
11,3 млн пенсіонерів. Близько 6 млн громадян виїхали на заробітки у зарубіжні країни.
Водночас українська економіка вже зараз потерпає через брак кваліфікованих кадрів.
Близько 4 млн осіб зайнято в «тіні». Ця категорія громадян не сплачує податки, страхові
внески. У зв’язку з цим державний бюджет, Пенсійний фонд та фонди соціального страхування
недоотримують значні кошти, що впливає на рівень пенсійного забезпечення, розміри
страхових виплат та обсяг наданих соціальних послуг, пенсіонери залишаються найбіднішим
прошарком населення.
Головні завдання, над якими послідовно працює Федерація профспілок
України, – збереження і створення нових робочих місць, підвищення гарантій в оплаті
праці, ліквідація явища заборгованості із заробітної плати, створення безпечних
умов праці, захист працівників від усіх форм дискримінації. І сьогодні, в цей
кризовий період, на думку профспілок, наріжним каменем у відродженні економіки,
зростанні добробуту працівників, подоланні бідності є гідна праця, а соціально відповідальна
політика держави має стати запорукою суспільного спокою та злагоди в країні.
Федерація профспілок України закликає владу та соціальних партнерів
докласти спільних зусиль для забезпечення європейських стандартів якості життя
та вирішення найгостріших соціально-економічних питань.
ПРЕС-ЦЕНТР ФПУ
Пенсії
українців не дотягують до прожиткового мінімуму
Н
езважаючи на те, що в останні роки Урядом було прийнято низку рішень
щодо підвищення пенсій, рівень пенсійного забезпечення залишається низьким.
Мінімальний розмір пенсії з 1 липня ц.р. складає
1564 грн, середній розмір пенсії – 3006 грн. При цьому і мінімальний, і середній
розмір пенсії не досягають фактичного прожиткового мінімуму для непрацездатних
осіб, який у цінах серпня 2019 року становив 3110 грн. Пенсії до зазначеного розміру
отримують 70% від загальної кількості пенсіонерів. Співвідношення мінімальної і
максимальної пенсій становить вже менше 30%.
У березні 2019 року запроваджено щорічне осучаснення
(індексація) раніше призначених пенсій як інструмент подолання бідності серед пенсіонерів
та підвищення їх розмірів залежно від рівня зростання середньої заробітної плати
та цін на товари і послуги. Проте пенсії, призначені у 2016–2018 роках, фактично
не підвищені або підвищені незначною мірою, що пов’язано, зокрема, із зниженням
з 1 жовтня 2017 року величини оцінки одного року страхового стажу з 1,35 до
1,0%. При цьому утворився і продовжує зростати розрив у розмірах пенсій, призначених
у різні роки, який нині складає майже 1,5 раза.
У зв’язку з цим у сфері пенсійного забезпечення на
подальший період ФПУ ставиться завдання щодо наближення розміру мінімальної пенсії
за віком до фактичного розміру прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб та
проведення індексації пенсії у розмірах вище, ніж передбачено чинним законодавством
(нині 50% зростання середньої заробітної плати в країні та 50% рівня інфляції),
що забезпечить підвищення розмірів пенсій до рівня, який би забезпечував належний
рівень життя одержувачам пенсійних виплат.
Складна ситуація у сфері загальнообов’язкового державного
соціального страхування.
Різке зниження розміру єдиного соціального внеску
із 40% до 22% та скасування сплати єдиного внеску працівниками (3,6%) негативно
позначилося на фінансовому стані системи соціального страхування. Пенсійний фонд
дефіцитний, постраждав і Фонд соціального страхування України, в якого виникла
заборгованість перед застрахованими особами з виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності
та по вагітності і пологах, що на липень ц.р. становила вже близько 1,9 млрд грн.
Завдяки зусиллям ФПУ на початок жовтня зазначену заборгованість вдалося зменшити
до 800 млн грн.
Було відновлено і забезпечено щорічне підвищення страхових виплат
для потерпілих на виробництві та збільшено для них мінімальний розмір страхової
виплати. На жаль, через дефіцит коштів у Фонді соціального страхування щомісячні
страхові виплати для потерпілих на виробництві з 1 березня 2019 року було перераховано
із застосуванням коефіцієнта 1,05 (5%), хоча зростання середньомісячної заробітної
плати у 2018 році склало 24,8%, а індекс споживчих цін – 10,9%. Профспілкова сторона
не підтримала зазначений коефіцієнт підвищення страхових виплат, оскільки вважала,
що в усіх випадках він повинен бути не менше росту споживчих цін, що дозволило
б зберегти купівельну спроможність страхових виплат.
У 2019 році підвищено мінімальний розмір допомоги по безробіттю
для застрахованих осіб до 1630 грн, проте це становить лише 81,2% прожиткового
мінімуму для працездатних осіб. Зазначене не відповідає вимогам конвенції, якою
передбачено, що розмір такої допомоги має бути не менше 45% зарплати некваліфікованого
працівника (мінімальної зарплати), натомість на сьогодні становить лише менше
40% мінімальної зарплати. Нині в Україні отримують допомогу у мінімальних розмірах
39% безробітних (98 тис осіб), що ставить членів їх сімей на межу бідності.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ
І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Сьогодні дві третини дітей не охоплено системою соціального захисту
І
сторія відзначення Міжнародного дня боротьби за ліквідацію бідності
нерозривно пов’язана з датою 17 жовтня 1987 року. У цей день більше 100 тис. людей
зібралися на площі Трокадеро в Парижі, де в 1948 році була підписана Загальна декларація
прав людини, щоб віддати данину пам’яті жертв крайньої бідності, насильства і
голоду. Присутні заявили, що крайня бідність є порушенням прав людини, і підтвердили
необхідність спільними зусиллями добиватися дотримання цих прав.
Своєю резолюцією 47/196, прийнятою 22 грудня
1992 року, Генеральна Асамблея ООН оголосила 17 жовтня Міжнародним днем боротьби
за ліквідацію бідності і закликала всі держави присвячувати цей День проведенню
та пропаганді, в залежності від специфіки країни, конкретних заходів, пов’язаних
з ліквідацією злиднів і бідності.
Для побудови стійкого майбутнього необхідно активізувати
зусилля для повної ліквідації бідності і будь-яких проявів дискримінації. Права
людини мають повною мірою реалізовуватися стосовно всіх людей. Люди, які живуть
у злиднях, повинні мати можливість брати участь у процесі прийняття рішень з питань,
що стосуються їх самих і життя їх громад.
Цьогорічною темою Дня є «Спільна робота на благо
розширення прав і можливостей дітей, сімей та громад з метою ліквідації бідності».
У цьому році відзначається 30-річчя з дня прийняття Конвенції про права дитини
– епохального документа, що забезпечує захист прав дітей на планеті. Зокрема, конвенція
визнає право кожної дитини на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового,
духовного, морального і соціального розвитку. Цьогорічна тема вказує на важливість
забезпечення прав і свобод дітей та їх сімей з метою боротьби з бідністю.
17 жовтня
в штаб-квартирі ООН відбудеться захід з нагоди Дня боротьби за ліквідацію бідності.
-
Антоніу Гутерріш,
Генеральний секретар ООН :