Профспілки в Українській незалежній державі
Напередодні 27-ї річниці набуття
Україною незалежності варто пригадати той шлях, який пройшов національний профспілковий
рух, створивши найпотужніше громадське об’єднання – Федерацію профспілок України.
НА ЗОРІ НЕЗАЛЕЖНОСТІ
Рішення про утворення ФНПУ
прийнято 6 жовтня 1990 року на Установчому з’їзді. Декларацію про утворення
ФНПУ підписали представники 25 профспілок, а також 24 регіональних
профоб’єднання. Нині ФПУ об’єднує 69 членських організацій, серед яких 44
всеукраїнських профспілки та 25 регіональних профоб’єднань, загальною чисельністю
понад 5 млн членів.
Суттєва трансформація
профспілкового руху розпочалася після проголошення незалежності України. На II
(позачерговому) з’їзді ФНПУ у листопаді 1992 року було ухвалено рішення щодо
перейменування на Федерацію профспілок України, затверджено Статут і перший
політичний документ у нових умовах – Програму професійних спілок України, що передбачала:
«роздержавлення» профспілок, співпрацю з державою на паритетних принципах, а
за необхідності, й перехід до «опозиції»; проголошення «нейтралітету»
профспілок щодо політичних партій, рухів, об’єднань та організацій і
співробітництво з ними лише з питань соціально-економічного захисту інтересів
людини праці; визнання захисної функції профспілок головним напрямом їхньої
діяльності.
СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО
З перших років незалежності
ідеологія соціального партнерства була проголошена основою взаємовідносин
уряду, профспілок та роботодавців.
У жовтні 1992 року після
проведення спільних консультацій 11 найбільших на той час національних профцентрів
прийняли Декларацію «Про солідарні дії профспілкових об’єднань». А в лютому
1993 року Указом Президента України було створено Національну раду соціального
партнерства у статусі постійно діючого консультативно-дорадчого органу при
Главі держави, до складу якого увійшли по 22 представники уряду, об’єднань роботодавців
і всеукраїнських профспілок.
Усвідомлюючи необхідність
модернізації існуючої моделі соціального партнерства, 29 грудня 2005 року
Президент України Указом «Про розвиток соціального діалогу в Україні» створив
новий тристоронній орган – Національну тристоронню соціально-економічну раду,
що значно розширювало її повноваження.
Важливою віхою став прийнятий
23 грудня 2010 року ЗУ «Про соціальний діалог в Україні». ФПУ була ініціатором
і активним розробником цього Закону, яким конкретизовано та розширено
повноваження НТСЕР, запроваджено принцип репрезентативності профспілок і
організацій роботодавців, визначення її критеріїв, що сприяє представництву
інтересів реально діючими профспілками.
Найбільш результативною
формою соціального діалогу, яка впливає на рівень і якість життя громадян,
залишається укладення та виконання колективних договорів і угод. ЗУ «Про колективні
договори і угоди», прийнятий у 1993 році, законодавчо «закріпивши» основні
правила ведення колективних переговорів, надав профспілкам пріоритетне право
на ведення переговорів та укладення колективних договорів і угод, що відповідає
вимогам Конвенції МОП № 98.
НАША БОРОТЬБА
Захищаючи права й інтереси
працівників, ФПУ використовує весь арсенал засобів боротьби за права трудящих,
включаючи страйки й всеукраїнські акції протесту. 1992–1994 роки були періодом
колапсу економіки. Це тисячі страйків і масових протестних акцій організованих
профспілками, походи шахтарів, початок самоствердження профспілок як самостійної
сили, з якою вимушена рахуватися влада.
1996 року фундаментальні
права профспілок в Україні були визначені ст. З6 Конституції України, якою
встановлено, що громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою
захисту своїх трудових і соціально- економічних прав та інтересів, а ст. 44
гарантується право громадян на страйк.
Після тривалого протистояння
профспілок і уряду, а також узгодження позицій сторін у 1998 році був прийнятий
ЗУ «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)». Завдяки
принциповій позиції ФПУ із законопроекту виключена норма про право роботодавця
застосовувати локаут у відповідь на страйк працівників. А з проекту Трудового
кодексу – норма про право роботодавця переводити працівника на інше
підприємство і навіть в іншу місцевість.
Були й політичні акції,
зокрема ініційована ФПУ в 1994 році акція за дострокове припинення діяльності
Верховної Ради, як неспроможної належним чином на законодавчому рівні вирішити
питання про соціальний захист населення, а також за відставку прем’єр-міністрів
у 1993 і 1997 роках у зв’язку з грубим порушенням урядом домовленостей з
профспілками про виконання Генугоди та наступом на права трудящих.
У зв’язку з порушенням законодавства
про працю, невиконанням норм генеральних угод ФПУ чотири рази безпосередньо
вступала у колективний трудовий спір з Кабінетом Міністрів та двічі у 2015
році як суб’єкт СПО об’єднань профспілок при вирішенні колективного трудового
спору (конфлікту) з Кабміном та колективного трудового спору (конфлікту) із
СПО стороною роботодавців.
ФПУ – єдина громадська
організація України, яка домоглася діалогу з Міжнародним валютним фондом.
Після проведеного в 2009 році пікетування Представництва МВФ на знак протесту
проти руйнування національної системи соціального захисту профспілки було почуто.
Більше того, з метою розв’язання спірних питань відбувся прямий телеміст між
центральним офісом МВФ у Вашингтоні і його Київським представництвом за участю
ФПУ.
У 2014–2016 роках, за уряду
Арсенія Яценюка був повністю згорнутий соціальний діалог. Профспілки єдиним
фронтом виступили проти скорочення фінансування соціальних програм і урядової
політики «затягування пасків». У цей період відбулася 5-тисячна акція протесту
під Кабміном, 10 тис. спілчан вийшли під парламент відстоювати конституційні
права громадян у Держбюджеті, активно виступали шахтарські колективи,
вимагаючи повного погашення боргів із зарплати. Профспілки висунули уряду
Трудовий ультиматум. 2017–2018 роки – це період підготовки і прийняття
парламентом освітянської, пенсійної, судової реформ і найбільш проблемної –
реформи охорони здоров’я, що вивела на вулиці галузеві профспілки, які за
підтримки ФПУ проводили широкомасштабні акції на захист соціальних прав
працівників. Підвищення цін на газ і тарифів на ЖКГ здійняло протестну хвилю
по всій Україні.
СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
ФПУ стала активним учасником створення системи
соціального захисту населення. Закон про оплату праці, прийнятий 24 березня 1995
року, врегулював питання оплати праці на державному рівні, а також запровадив
договірну гарантію І тарифного розряду на національному рівні та офіційно
встановив розмір мінімальної зарплати на рівні не нижче офіційного
прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Прийнятий у 2012 році закон про
зайнятість населення та затвердження Програми сприяння зайнятості населення й
стимулювання створення нових робочих місць на період до 2017 року дозволили
увібрати найкращу практику сприяння зайнятості населення.
У сучасних умовах ФПУ вдалося домогтися підписання
Меморандуму про взаєморозуміння щодо реалізації Програми Гідної праці МОП для
України на період 2016–2019 років та Генугоди про регулювання основних
принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових
відносин в Україні на 2016–2017 роки, цілями і завданнями яких є скорочення
масштабів бідності, забезпечення повної, продуктивної, безпечної зайнятості з
гідною оплатою праці.
З 2001 року завдяки зусиллям профспілок започаткована
і діє досить ефективна система загальнообов’язкового державного соціального
страхування. Багато зусиль профспілковою стороною було докладено для
становлення об’єднаного Фонду соціального страхування, який у 2017 році
розпочав повноцінно працювати.
БЮДЖЕТНИЙ ПРОЦЕС
Профспілки як сторона бюджетного процесу в рамках
НТСЕР створили постійно діючу тристоронню робочу групу з проведення консультацій
на всіх стадіях запровадження бюджету. Завдяки активній профспілковій позиції
впродовж 2016 року вдалося домогтися збільшення розмірів основних державних
соціальних стандартів та гарантій (мінімальних заробітної плати та пенсії,
прожиткового мінімуму) на 16,1% проти запланованих 12,4%, посадового окладу
(тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС – на 20%. Під тиском
профспілок, з 1 січня 2017 року розмір мінімальної зарплати підвищено вдвічі –
до рівня фактичного прожиткового мінімуму (3200 грн). Вперше за 3 роки зросла
реальна заробітна плата.
За активного сприяння профспілок для забезпечення
конституційного права людини на гідний рівень життя, належний соціальний захист
в Україні прийнято закони: 15 липня 1999 року про прожитковий мінімум, 5 жовтня
2000 року про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії, 14
вересня 2006 року ратифіковано Європейську соціальну хартію.
ПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
ФПУ протягом всього періоду свого існування брала
активну участь у розробці національного пенсійного законодавства та його
удосконалення. За цей період реформовано солідарну систему пенсійного
забезпечення, збережено пільгові пенсії для працівників, зайнятих на роботах
із шкідливими та важкими умовами праці. Незважаючи на складний фінансовий стан
у державі, пенсії поступово підвищуються, збережено пенсійний вік (60 років),
скасовано введене раніше оподаткування пенсій та відновлено виплату пенсій в
повному обсязі працюючим пенсіонерам. Мінімальний розмір пенсії за віком
встановлюється на рівні прожиткового мінімуму для непрацездатних громадян. У
законодавстві закладено основи постійного, починаючи з 2019 року, осучаснення
пенсій з урахуванням зростання середньої зарплати в країні та росту індексу
споживчих цін на товари та послуги.
ОХОРОНА ПРАЦІ
Із введенням у дію 24 листопада 1992 року ЗУ «Про
охорону праці» і переданням державного нагляду за охороною праці від профспілок
до держави профспілки почали здійснювати лише громадський контроль за
додержанням законодавства про охорону праці, завдяки якому десятки тисяч
громадян убезпечено від каліцтва на робочому місці та інвалідності через професійні
захворювання. За ініціативи профспілок стан охорони праці було розглянуто на
парламентських слуханнях у листопаді 2011 року.
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИБІР
VII з’їзд ФПУ, що відбувся 24 березня 2016 року,
вніс зміни до Статуту і затвердив Стратегію діяльності ФПУ на 2016–2021 роки
«Європейський вибір», що відображає новий погляд на суспільний розвиток і
будівництво Української держави в умовах орієнтації на європейські цінності.
Заходи з реалізації Стратегії спрямовані, насамперед, на реалізацію конституційних
прав трудящих у сфері праці та гідної її оплати, соціального захисту
працівників, модернізації профспілок та ін.
ПРОФСПІЛКИ СЬОГОДНІ
Після драматичних подій 18–19 лютого 2014 року,
коли під час активних дій на майдані Незалежності ми втратили у полум’ї пожежі
в Будинку спілок весь інформаційно-технологічний потенціал, ФПУ оперативно,
практично з нуля довелося налагоджувати інформаційну роботу.
ФПУ сьогодні – це потужний інформаційний центр
впливу щодо захисту законних прав та інтересів працівників. Вона присутня в інформаційному
полі країни, проводить свою інформаційну політику через газету «Профспілкові
вісті», офіційний веб-портал ФПУ, сайти і профспілкові ЗМІ членських
організацій, активно використовує телерадіоефір на загальнонаціональному і
місцевому рівні, соціальні мережі. Проводяться інформаційні кампанії,
спрямовані на захист законних прав і інтересів працівників, у тому числі
майнових.
Завершується відбудова Будинку профспілок на
майдані Незалежності.
МІЖНАРОДНА СПІВПРАЦЯ
ФПУ активно працює над встановленням та зміцненням
зв’язків з міжнародними профоб’єднаннями. У 1993 році був підписаний Договір
про співробітництво із Загальною конфедерацією профспілок, а в 1994-му ФПУ
увійшла до ЗКП на засадах повноправного членства. IV з’їзд ФПУ одноголосно
прийняв рішення про вступ до Міжнародної конфедерації вільних профспілок.
У 2006 році ФПУ стала організацією-засновником
нового міжнародного об’єднання профспілок – Міжнародної конфедерації профспілок
(МКП). У 2007 році ФПУ виступила засновником Всеєвропейської регіональної ради
профспілок МКП.
Сьогодні ФПУ підтримує стабільні партнерські
відносини з більш ніж 50 національними профцентрами інших країн.
ЮРІЙ РАБОТА
|