« на головну 25.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Профспілки в Українській незалежній державі

Профспілки в Українській незалежній державі

Напередодні 27-ї річниці набут­тя Україною незалежності варто пригадати той шлях, який прой­шов національний профспілковий рух, створивши найпотужніше громадське об’єднання – Федера­цію профспілок України.

НА ЗОРІ НЕЗАЛЕЖНОСТІ

Рішення про утворення ФНПУ прийнято 6 жовтня 1990 року на Установчому з’їзді. Декла­рацію про утворення ФНПУ підписали пред­ставники 25 профспілок, а також 24 регіональ­них профоб’єднання. Нині ФПУ об’єднує 69 членських організацій, серед яких 44 всеукра­їнських профспілки та 25 регіональних профоб’єднань, загальною чисельністю понад 5 млн членів.

Суттєва трансформація профспілкового руху розпочалася після проголошення незалеж­ності України. На II (позачерговому) з’їзді ФНПУ у листопаді 1992 року було ухвалено рі­шення щодо перейменування на Федерацію профспілок України, затверджено Статут і пер­ший політичний документ у нових умовах – Програму професійних спілок України, що пе­редбачала: «роздержавлення» профспілок, співпрацю з державою на паритетних принци­пах, а за необхідності, й перехід до «опозиції»; проголошення «нейтралітету» профспілок щодо політичних партій, рухів, об’єднань та ор­ганізацій і співробітництво з ними лише з пи­тань соціально-економічного захисту інтересів людини праці; визнання захисної функції проф­спілок головним напрямом їхньої діяльності.

СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО

З перших років незалежності ідеологія со­ціального партнерства була проголошена основою взаємовідносин уряду, профспілок та роботодавців.

У жовтні 1992 року після проведення спільних консультацій 11 найбільших на той час національ­них профцентрів прийняли Декларацію «Про со­лідарні дії профспілкових об’єднань». А в лютому 1993 року Указом Президента України було створе­но Національну раду соціального партнерства у статусі постійно діючого консультативно-дорад­чого органу при Главі держави, до складу якого увійшли по 22 представники уряду, об’єднань ро­ботодавців і всеукраїнських профспілок.

Усвідомлюючи необхідність модернізації існуючої моделі соціального партнерства, 29 грудня 2005 року Президент України Указом «Про розвиток соціального діалогу в Україні» створив новий тристоронній орган – Національ­ну тристоронню соціально-економічну раду, що значно розширювало її повноваження.

Важливою віхою став прийнятий 23 грудня 2010 року ЗУ «Про соціальний діалог в Україні». ФПУ була ініціатором і активним розробником цього Закону, яким конкретизовано та розшире­но повноваження НТСЕР, запроваджено прин­цип репрезентативності профспілок і організа­цій роботодавців, визначення її критеріїв, що сприяє представництву інтересів реально діючи­ми профспілками.

Найбільш результативною формою соціаль­ного діалогу, яка впливає на рівень і якість жит­тя громадян, залишається укладення та виконан­ня колективних договорів і угод. ЗУ «Про колек­тивні договори і угоди», прийнятий у 1993 році, законодавчо «закріпивши» основні правила ве­дення колективних переговорів, надав профспіл­кам пріоритетне право на ведення переговорів та укладення колективних договорів і угод, що від­повідає вимогам Конвенції МОП № 98.

НАША БОРОТЬБА

Захищаючи права й інтереси працівників, ФПУ використовує весь арсенал засобів бороть­би за права трудящих, включаючи страйки й всеукраїнські акції протесту. 1992–1994 роки були періодом колапсу економіки. Це тисячі страйків і масових протестних акцій організо­ваних профспілками, походи шахтарів, поча­ток самоствердження профспілок як самостій­ної сили, з якою вимушена рахуватися влада.

1996 року фундаментальні права профспі­лок в Україні були визначені ст. З6 Конститу­ції України, якою встановлено, що громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових і соціально- економічних прав та інтересів, а ст. 44 гаран­тується право громадян на страйк.

Після тривалого протистояння профспілок і уряду, а також узгодження позицій сторін у 1998 році був прийнятий ЗУ «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)». За­вдяки принциповій позиції ФПУ із законопроек­ту виключена норма про право роботодавця за­стосовувати локаут у відповідь на страйк пра­цівників. А з проекту Трудового кодексу – норма про право роботодавця переводити працівника на інше підприємство і навіть в іншу місцевість.

Були й політичні акції, зокрема ініційована ФПУ в 1994 році акція за дострокове припинення діяльності Верховної Ради, як неспроможної на­лежним чином на законодавчому рівні виріши­ти питання про соціальний захист населення, а також за відставку прем’єр-міністрів у 1993 і 1997 роках у зв’язку з грубим порушенням урядом до­мовленостей з профспілками про виконання Ге­нугоди та наступом на права трудящих.

У зв’язку з порушенням законодавства про працю, невиконанням норм генеральних угод ФПУ чотири рази безпосередньо вступала у колективний трудовий спір з Кабінетом Міні­стрів та двічі у 2015 році як суб’єкт СПО об’єднань профспілок при вирішенні колек­тивного трудового спору (конфлікту) з Кабмі­ном та колективного трудового спору (кон­флікту) із СПО стороною роботодавців.

ФПУ – єдина громадська організація Укра­їни, яка домоглася діалогу з Міжнародним ва­лютним фондом. Після проведеного в 2009 році пікетування Представництва МВФ на знак протесту проти руйнування національної сис­теми соціального захисту профспілки було по­чуто. Більше того, з метою розв’язання спір­них питань відбувся прямий телеміст між цен­тральним офісом МВФ у Вашингтоні і його Київським представництвом за участю ФПУ.

У 2014–2016 роках, за уряду Арсенія Яценюка був повністю згорнутий соціальний діалог. Профспілки єдиним фронтом виступили проти скорочення фінансування соціальних програм і урядової політики «затягування пасків». У цей період відбулася 5-тисячна акція протесту під Кабміном, 10 тис. спілчан вийшли під парла­мент відстоювати конституційні права грома­дян у Держбюджеті, активно виступали шах­тарські колективи, вимагаючи повного пога­шення боргів із зарплати. Профспілки висунули уряду Трудовий ультиматум. 2017–2018 роки – це період підготовки і прийняття парламентом освітянської, пенсійної, судової реформ і най­більш проблемної – реформи охорони здоров’я, що вивела на вулиці галузеві профспілки, які за підтримки ФПУ проводили широкомасштабні акції на захист соціальних прав працівників. Підвищення цін на газ і тарифів на ЖКГ здійня­ло протестну хвилю по всій Україні.

СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ

ФПУ стала активним учасником створення системи соціального захисту населення. Закон про оплату праці, прийнятий 24 березня 1995 року, врегулював питання оплати праці на дер­жавному рівні, а також запровадив договірну гарантію І тарифного розряду на національно­му рівні та офіційно встановив розмір міні­мальної зарплати на рівні не нижче офіційного прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Прийнятий у 2012 році закон про зайня­тість населення та затвердження Програми сприяння зайнятості населення й стимулюван­ня створення нових робочих місць на період до 2017 року дозволили увібрати найкращу прак­тику сприяння зайнятості населення.

У сучасних умовах ФПУ вдалося домогтися підписання Меморандуму про взаєморозуміння щодо реалізації Програми Гідної праці МОП для України на період 2016–2019 років та Генугоди про регулювання основних принципів і норм ре­алізації соціально-економічної політики і тру­дових відносин в Україні на 2016–2017 роки, ціля­ми і завданнями яких є скорочення масштабів бідності, забезпечення повної, продуктивної, безпечної зайнятості з гідною оплатою праці.

З 2001 року завдяки зусиллям профспілок за­початкована і діє досить ефективна система загальнообов’язкового державного соціального страхування. Багато зусиль профспілковою сто­роною було докладено для становлення об’єднаного Фонду соціального страхування, який у 2017 році розпочав повноцінно працювати.

БЮДЖЕТНИЙ ПРОЦЕС

Профспілки як сторона бюджетного проце­су в рамках НТСЕР створили постійно діючу тристоронню робочу групу з проведення кон­сультацій на всіх стадіях запровадження бю­джету. Завдяки активній профспілковій позиції впродовж 2016 року вдалося домогтися збіль­шення розмірів основних державних соціаль­них стандартів та гарантій (мінімальних заро­бітної плати та пенсії, прожиткового мінімуму) на 16,1% проти запланованих 12,4%, посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тариф­ного розряду ЄТС – на 20%. Під тиском профспі­лок, з 1 січня 2017 року розмір мінімальної зарплати підвищено вдвічі – до рівня фактичного прожиткового мінімуму (3200 грн). Вперше за 3 роки зросла реальна заробітна плата.

За активного сприяння профспілок для за­безпечення конституційного права людини на гідний рівень життя, належний соціальний за­хист в Україні прийнято закони: 15 липня 1999 року про прожитковий мінімум, 5 жовтня 2000 року про державні соціальні стандарти та дер­жавні соціальні гарантії, 14 вересня 2006 року ратифіковано Європейську соціальну хартію.

ПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

ФПУ протягом всього періоду свого існуван­ня брала активну участь у розробці національ­ного пенсійного законодавства та його удоско­налення. За цей період реформовано солідарну систему пенсійного забезпечення, збережено пільгові пенсії для працівників, зайнятих на ро­ботах із шкідливими та важкими умовами пра­ці. Незважаючи на складний фінансовий стан у державі, пенсії поступово підвищуються, збере­жено пенсійний вік (60 років), скасовано введене раніше оподаткування пенсій та відновлено ви­плату пенсій в повному обсязі працюючим пен­сіонерам. Мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється на рівні прожиткового мініму­му для непрацездатних громадян. У законодав­стві закладено основи постійного, починаючи з 2019 року, осучаснення пенсій з урахуванням зростання середньої зарплати в країні та росту індексу споживчих цін на товари та послуги.

ОХОРОНА ПРАЦІ

Із введенням у дію 24 листопада 1992 року ЗУ «Про охорону праці» і переданням державного нагляду за охороною праці від профспілок до держави профспілки почали здійснювати лише громадський контроль за додержанням законо­давства про охорону праці, завдяки якому де­сятки тисяч громадян убезпечено від каліцтва на робочому місці та інвалідності через профе­сійні захворювання. За ініціативи профспілок стан охорони праці було розглянуто на парла­ментських слуханнях у листопаді 2011 року.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИБІР

VII з’їзд ФПУ, що відбувся 24 березня 2016 року, вніс зміни до Статуту і затвердив Страте­гію діяльності ФПУ на 2016–2021 роки «Європей­ський вибір», що відображає новий погляд на суспільний розвиток і будівництво Української держави в умовах орієнтації на європейські цінності. Заходи з реалізації Стратегії спрямо­вані, насамперед, на реалізацію конституцій­них прав трудящих у сфері праці та гідної її оплати, соціального захисту працівників, мо­дернізації профспілок та ін.

ПРОФСПІЛКИ СЬОГОДНІ

Після драматичних подій 18–19 лютого 2014 року, коли під час активних дій на майдані Не­залежності ми втратили у полум’ї пожежі в Бу­динку спілок весь інформаційно-технологічний потенціал, ФПУ оперативно, практично з нуля довелося налагоджувати інформаційну роботу.

ФПУ сьогодні – це потужний інформацій­ний центр впливу щодо захисту законних прав та інтересів працівників. Вона присутня в ін­формаційному полі країни, проводить свою ін­формаційну політику через газету «Профспіл­кові вісті», офіційний веб-портал ФПУ, сайти і профспілкові ЗМІ членських організацій, ак­тивно використовує телерадіоефір на загально­національному і місцевому рівні, соціальні мережі. Проводяться інформаційні кампанії, спрямовані на захист законних прав і інтересів працівників, у тому числі майнових.

Завершується відбудова Будинку профспі­лок на майдані Незалежності.

МІЖНАРОДНА СПІВПРАЦЯ

ФПУ активно працює над встановленням та зміцненням зв’язків з міжнародними профоб’єднаннями. У 1993 році був підписаний Договір про співробітництво із Загальною конфе­дерацією профспілок, а в 1994-му ФПУ увійшла до ЗКП на засадах повноправного членства. IV з’їзд ФПУ одноголосно прийняв рішення про вступ до Міжнародної конфедерації вільних профспілок.

У 2006 році ФПУ стала організацією-засновни­ком нового міжнародного об’єднання профспілок – Міжнародної конфедерації профспілок (МКП). У 2007 році ФПУ виступила засновником Всеєвро­пейської регіональної ради профспілок МКП.

Сьогодні ФПУ підтримує стабільні парт­нерські відносини з більш ніж 50 національ­ними профцентрами інших країн.

ЮРІЙ РАБОТА

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання