Плюс європейський вибір
Щорічно День Конституції України
відзначається 28 червня. Власне, саме ця дата стала визначною для нашої країни
в 1996 році, коли Верховною Радою було прийнято першу Конституцію незалежної держави.
Відтоді з нагоди кожної річниці було сказано чимало гучних слів про чинну Конституцію.
Та якщо у перші 5 чи 6 років домінували схвальні епітети на її адресу, рік у рік
посилюється критичний тон висловлювань. Наразі так звана конституційна ніч, на
переконання низки політологів, стала синонімом недоречності в конституційному процесі.
За 22 роки історії Конституція так і не стала основоположним документом, що задає
правовий тон вітчизняній державності. Дедалі більше статей втрачають навіть формальну
актуальність. Чому? Над цим питанням розмірковують «Профспілкові вісті».
ВІД ПИЛИПА ОРЛИКА ДО НАШИХ
ДНІВ
Перша українська конституція
була прийнята на зборах козацтва біля містечка Тягина на правому березі річки
Дністер 5 квітня 1710 року.
Прогресивне людство зберігає
пам’ять про Пилипа Орлика насамперед як про автора першої в історії людства
конституції демократичного суспільства.
Історики мають різні думки
щодо того, чи був цей документ конституцією у сучасному розумінні цього слова,
чи прогресивним твором, який випередив свій час, адже перші конституції в Європі
і США з’явилися лише 70 років потому.
Реальної сили конституція
Пилипа Орлика так і не набула, оскільки складалася вона на чужині, а її
укладачі не мали змоги повернутися в країну. Але в історії вона залишилася як
оригінальна правова пам’ятка, яка вперше в Європі обґрунтовує можливість
існування парламентської демократичної республіки.
На відміну від сучасних
аналогів, конституція Пилипа Орлика не мала поділу на статті. Навпаки, вона
більше нагадувала літературний твір, умовно поділений на розділи, який, попри
це, був зразком унікальної правової пам’ятки.
Україна живе за Конституцією
1996 року. Зазвичай її називають «народженою вночі». Ухвалена 28 червня 1996
року, вона стала важким компромісом парламенту та президента. А все через
дебати і суперечки, якою має бути модель України: парламентсько-президентською
чи президентсько-парламентською. Відбувалось усе на межі політичної кризи.
Тодішній президент Леонід Кучма пропонував країні свій варіант устрою з
надзвичайною концентрацією повноважень у глави держави. Парламент на такий
варіант не погоджувався категорично. Тоді Леонід Кучма вирішив заручитись
підтримкою народу, оголосив про референдум, який мав відбутися 25 серпня 1996
року.
Тодішній склад Верховної Ради
такий сценарій не просто не влаштовував, а відверто лякав. Аби його оминути,
Верховна Рада спромоглася за одну добу практично безперервного засідання
ухвалити Конституцію, що запровадила компромісну президентсько-парламентську
модель. Більшість політологів схилялися до думки, що в документі було найважливіше:
зафіксовані національні інтереси і принципи, на яких базується розвиток України
як національної держави.
На ранок 28 червня 1996 року
народ отримав власну Конституцію, календар поповнився державним святом, народ
зрадів ще одному вихідному. Але на той час 52 млн українців жодним чином не
були причетні до розробки й ухвалення Основного Закону. Вони не брали участі у
його розробці, внесенні поправок. А тим більше, звичайні українці, для яких і
написано закон, не брали участі у затвердженні тексту. Проект Конституції
розробляла Конституційна комісія під невсипущим контролем Адміністрації
тодішнього президента Леоніда Кучми.
З моменту прийняття
Конституції України 1996 року її текст зазнавав змін п’ять разів. Проте, до
Основного Закону, як і раніше, висуваються маса претензій. Низка аналітиків у
царині конституційного права вважають, що проект безнадійно застарів. Він
абсолютно не відповідає тій реальності, яка є в Україні сьогодні. Наводять
величезну кількість прикладів цього. Та головне, що після того, як знову повернулися
до парламентсько-президентської республіки, відновили Конституцію в редакції 8
грудня 2004 року, країна отримала постійно діючий конфлікт між президентом і
прем’єром, з’явилися два центри виконавчої влади, які борються один з одним за
повноваження. Це призводить до того, що у нас немає нормального руху вперед. Це
призводить до боротьби всіх проти всіх, але, на жаль, не під контролем права,
оскільки всі порушують Конституцію і спираються на політичну доцільність. На
депутатів, як і раніше, тиснуть, їх перетворюють на кнопкодавів, оскільки у
нас низька політична культура, і право меншості практично не поважається.
ЗМІНЮЮЧИ «ПРАВИЛА ГРИ»
Ідеальних конституцій не існує, кажуть експерти.
Однак у нормальних цивілізованих державах владна політична еліта виконує
приписи Конституції. У нас же владна еліта – перший порушник Конституції. Бо
кожен новий президент пропонує зміни до Конституції, намагаючись підлаштувати
її під себе. Кожна нова політична еліта, яка приходить до влади, прагне переписати
Основний Закон. Звичайно, час не стоїть на місці, і виникає необхідність
вносити зміни до Конституції. Але ж не щоразу із зміною президента.
Не минуло й 10 років від пам’ятної конституційної
ночі, як до Основного Закону почали вносити поправки. Закон чомусь завжди був
недостатньо зручним для керівників держави, відтак вони усіляко намагалися
перекроїти його. Усе заради того, аби змінити баланс влади в країні.
10 років Україна проіснувала в президентсько-парламентській
республіці, потім, з 2006-го до 2010-го, – у парламентсько- президентській, а
далі знову відбулося повернення до президентської моделі.
Перші зміни до Конституції ініційовані 2003 року
й були тісно пов’язані з подіями виборів президента наприкінці 2004-го та
Помаранчевою революцією. Вони послабили владу президента, давши старт переходу
до парламентсько- президентської форми правління.
Обраний
у 2004 році президентом Віктор Ющенко намагався ініціювати зміни до Конституції,
але так і не зміг реалізувати свої плани. Його наступник на посаді президента
Віктор Янукович пішов шляхом внесення змін до Конституції не через конституційний
процес, а через рішення Конституційного Суду, який 1 жовтня 2010 року визнав неконституційними
зміни, ухвалені в грудні 2004 року, під час Помаранчевої революції.
Про
роль Конституційного Суду сказано й написано чимало. Свого часу він усупереч
букві і духу Основного Закону визнав другий президентський термін Кучми першим,
але Майдан – 2004 тоді зірвав ретельно виписаний сценарій «Кучма – рятівник
України», який би дав змогу Леоніду Даниловичу після дискредитації Ющенка і
Януковича ще раз стати «законно обраним» главою держави. Пізніше КС «уславився»
легітимізацією здійсненого режимом Януковича державного перевороту, фінальною
точкою якого стало рішення від 1 жовтня 2010 року, за яким було скасовано конституційну
реформу 2004 року, а чинний глава держави отримав права імені Кучми.
Проте
у лютому 2014 року під час подій Євромайдану, під тиском українських та
закордонних політиків президент Янукович мусив погодитись на відновлення
редакції Конституції 2004 року, і 21 лютого 2014 року Верховна Рада проголосувала
за відповідне рішення. Але одразу ж після цього Янукович утік з країни, і його
було усунуто від влади.
Із
початком 2015 року починається новий етап внесення змін до Конституції.
Президент створив Конституційну комісію для опрацювання пропозиції з трьох
ключових напрямів змін: децентралізація, реформування системи правосуддя та
забезпечення прав людини.
Чинний
Глава держави Петро Порошенко заявив, що «головна ідея наступних
конституційних змін – побудова сильної держави через добробут і сталий
розвиток громад».
Колишній
генеральний прокурор, екс-суддя Конституційного Суду України Віктор Шишкін
констатує: «За цей період Конституцію так спотворили, так вихолостили той текст
1996 року, що я сьогодні починаю думати про те, що нам потрібно прийняти новий
текст Конституції». При цьому пан Шишкін вважає, що нову Конституцію необхідно
ухвалювати виключно на референдумі.
Головна
вада Конституції лежить за межами цього документа – це недотримання Основного
Закону насамперед владою і намагання весь час якимось чином «підрихтувати» її
під себе.
Якби її
дотримувалися, ми б спокійно жили і за суперпрезидентської влади, і за
парламентсько-президентської, якби вона була реальною. А вона була б реальною,
якби її дотримувалися всі – і Президент, і Верховна Рада, яка сьогодні не хоче
виконувати власні повноваження, яка мириться з тим, що перетворилася на
збіговисько людей, які тиснуть на кнопки.
ЧЕРГОВІ ПОПРАВКИ
У прагненні переписати Конституцію започатковується новий
етап. Президент Петро Порошенко наполягає на тому, щоб у Конституції було
зафіксовано прагнення України до членства в Європейському Союзі та НАТО.
Мовляв, ідеї інтеграції до Європи та НАТО, за даними соціологів, мають
підтримку суспільства. «Прагнення до членства в Євросоюзі та НАТО можна було
б зафіксувати в преамбулі до Конституції, для цього достатньо підтримки двох
третин від складу Верховної Ради», – зазначив Петро Порошенко. Він переконаний,
що внесення євроатлантичної інтеграції до Основного Закону було б страховкою
від радикальних змін політики держави у майбутньому та «імперативом для всіх
політичних сил на роки вперед».
Команда Президента України тільки задекларувала намір внести
зміни до Конституції, щоб закріпити норми щодо європейської та євроатлантичної
інтеграції, однак на практиці це дуже складно втілити. Сама процедура внесення
змін довга і складна. Зміни мають вноситися до розділу І Конституції України
«Загальні засади». А цей розділ передбачає особливий порядок. Спочатку
президент вносить відповідний законопроект до Верховної Ради, за який мають
проголосувати дві третини депутатів перший раз, і ще дві третини – вдруге,
пояснюють аналітики.
Якщо депутати проголосують, має відбутися всеукраїнський
референдум, який фактично затверджує зміни до Конституції. Загалом до
Конституції декілька разів вносилися зміни, але в такому порядку – жодного
разу.
Експерти переконані, що чинну Конституцію насправді потрібно
переписати. Але не так, щоб це було вигідно нинішній владі, а потім прийшла
інша й знову почала все змінювати «під себе». Конституція – це Основний Закон
України, тому писати її потрібно не для чиновників, а для народу. У ній все має
бути викладено дуже чітко і зрозуміло, без спеціальної термінології, аби кожен
громадянин міг знайти відповіді на найважливіші питання. Ідеальний приклад –
10 Божих заповідей, в яких дуже лаконічно втілено закони етики і моралі,
спираючись на які, людині дуже просто зорієнтуватися в житті. У нас же мало
хто з простих громадян без юридичної підготовки може подужати всі статті
Конституції.
Провідні експерти вважають, що у Конституції мають бути
виписані основні норми і положення про державу і права громадян цієї держави.
Решта повинні регулюватися окремими нормативними актами й законами, що
потрапляють під ту чи іншу царину права. Та найважливіше, щоб перед
Конституцією, як Основним Законом країни, всі були рівними. Не на папері, а в
реальному житті.
Та от парадокс. З одного боку, звичайний громадянин вважає,
що політики і чиновники цинічно порушують Основний Закон. Але якщо
поцікавитись, як саме представники влади порушують Конституцію, у відповідь
почуємо загальні фрази. Виходить замкнене коло. Політики без докорів сумління
порушують Конституцію, користуючись тим, що народ не стане її захищати. Та й
як захищати, якщо громадяни її навіть не читали. Експерти вважають, що жоден
варіант Конституції України не спирається на народну згоду, тому будь-яка
українська влада сильно кульгає з точки зору легітимності. А кожна наступна
намагатиметься переглянути «правила гри», підганяючи їх під себе.
Президент Інституту виборчого права Юрій Ключковський зауважує
про необов’язковість якихось конституційних змін задля вступу до євроатлантичних
структур і навіть наводить досвід Латвії. «Латвія змогла вступити до ЄС на
основі Конституції 1922 року, хоча в документі прописана непорушність суверенітету
держави. Але це не завадило цій країні вступити до ЄС. Залежить все від того,
яким є загальний настрій суспільства, чи має воно бажання для вступу. Тут важливіше
взяти і зробити, а не проголошувати. Проголосити можна хіба для того, щоби
потім нікому не хотілося від цього наміру відрікатися», – резюмує експерт.
РАЇСА ЧИРВА
Григорій Осовий,
Голова Федерації професійних спілок України:
«Сьогодні багато розмов довкола того, чи потрібні зміни до
Конституції України. На переконання профспілок, чинний Основний Закон України
потребує внесення принципових змін. За період з 1996 року практичного
застосування його норм виявились вади, прогалини й недосконалості. Але спілчани
категорично проти того, аби вносились зміни заради змін.
Натомість мають бути прописані надійні механізми гарантування
законами встановлених Конституцією трудових, соціально-економічних та
громадянських прав. А ще – юридична відповідальність посадових осіб державної
влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів за порушення норм
Конституції, порушення чи незабезпечення конституційного права людини. Бо навіть
встановлені Конституцією трудові, соціальні та інші права не забезпечуються
через відсутність відповідних гарантій у законах.
Теза про соціальну державу, записана в першій же статті
Конституції, видається відверто лицемірною на тлі зростання тарифів на послуги
ЖКГ і тотального зниження соціальних зобов’язань держави. Цілеспрямованість
процесу підтверджує і той факт, що майже щомісяця Кабмін скорочує соціальні
пільги. Через такий «соціальний демарш» можна дійти висновку, що для нинішньої
влади національною ідеєю є не соціальна держава, а бездефіцитний бюджет, як
того вимагає МВФ.
Саме тому законодавцем, виконавчою владою, роботодавцями відверто
ігноруються право на працю, на безпечні і здорові її умови, на гідну заробітну
плату, право кожного на достатній життєвий рівень для себе і своєї родини,
право на безоплатну медичну допомогу та освіту, право на участь в управлінні
державними справами.
Безумовно, влада започаткувала низку реформ, однак їх реалізація
значно обмежує соціальні права, гарантовані Конституцією України, зокрема на
гідну оплату праці, освіту, пенсійне забезпечення, медичну допомогу. Цю низку
порушень можна продовжувати. У підсумку – сумний висновок: норми цих статей
Конституції, на жаль, в Україні не виконуються повною мірою. Відбувається
урізання соціальних норм і стандартів, відсутній діалог держави із своїми
громадянами. Відтак назвати українську Конституцію Основним Законом, який
працює, стоїть на сторожі прав і свобод громадян, можна лише з великою
натяжкою. Вона поки що радше інструмент політичної боротьби. Може, тому для
більшості українців 28 червня так і не стало справжнім святом державної ваги
значення. Просто в календарі додався ще один вихідний. Цілком законний.
У Конституції
України записано, що профспілки – це правозахисна організація. Отож, наша основна
функція – захищати права працівників. Наша робота – це постійна боротьба. Сьогодні
вся країна в реформах. І нам теж потрібно ставати іншими в сучасному вимірі».
Петро Порошенко,
Президент України:
«Членство в Альянсі – це наша стратегічна мета. І найближчим
часом я планую ініціювати внесення змін до Конституції для того, щоб зробити цей
процес незворотним, вказавши у Конституції стратегічну мету розвитку держави:
членство в Європейському Союзі і членство у Північноатлантичному Альянсі. Я віддав
розпорядження готувати проект поправок до Конституції, який на рівні Основного
Закону закріпить наше прагнення до НАТО і ЄС».
Леонід Кравчук,
перший президент України:
«Ми прийняли п’ять конституцій, і жодна з них не виконувалася
президентами України. Таким чином, ми створили унікальну ситуацію, коли Конституція
приймається для форми, а не для життя людей. І суспільний договір між владою і
народом, який має бути оформлений конституцією, не був укладений ніколи. Кожна конституція
приймалася під президента. Це треба змінити в новому документі. Моя позиція полягає
в тому, щоб остаточні зміни робити після місцевих виборів, коли багато що може
змінитися».
Олександр Москалюк,
експерт з конституційного права:
«При прийнятті змін до Конституції України в 1996 році
Леонід Кучма зробив усе можливе, щоб процедура імпічменту до нього ніколи не могла
бути застосована. Недаремно на останньому етапі цієї процедури депутати, відповідно
до Основного Закону, мають проголосувати трьома чвертями конституційного складу.
Такої норми я не зустрічав у жодній конституції світу. Навіть конституція РФ передбачає,
що для усунення з посади президента необхідні дві третини голосів. До речі, саме
норма статті 111 Конституції України якоюсь мірою вплинула на те, що парламент
так і не розпочав процедуру імпічменту – так як це мало бути в 2014 році. Відтак,
сьогодні потрібно передбачити, що для імпічменту президента Верховна Рада має
проголосувати за це рішення двома третинами голосів».
Євген Магда,
директор Інституту світової політики:
«Ініціатива про закладення в Конституцію європейської
і євроатлантичної інтеграції України, попри те, що вона ще не набула чітких обрисів,
мені імпонує з однієї простої причини: це елемент національних інтересів… Європейська
та євроатлантична інтеграція в Конституції України – це дуже серйозний подразник
для Російської Федерації… Президент опікується оборонною і міжнародною політикою,
тому це у сфері його повноважень».
|
НОВИНИ |
|