Безпека дорожнього руху: точки відліку
Кілька важливих документів,
розроблених і затверджених Урядом, спрямовані на посилення безпеки дорожнього
руху. Найголовніший –Стратегія підвищення рівня безпеки дорожнього руху в
Україні на період до 2020 року. На її реалізацію затверджено детальний план
заходів. От
-
от має запрацювати державна
програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні, розрахована до
2020 року. На базі підкомітету з питань безпеки автодорожнього руху Комітету з
питань транспорту Верховної Ради України опрацьовується комплексний
законопроект «Про безпеку дорожнього руху», який має стати як для державних
органів, так і для кожного з нас, як учасника дорожнього руху, основним
документом та путівником. Чи буде ця робота системною, скоординованою та
ґрунтовною, з’ясовують «Профспілкові вісті».
ВІД СТРАТЕГІЇ ДО СТРАТЕГІЇ
Рівно рік минув від часу,
коли своїм розпорядженням Кабінет Міністрів затвердив Стратегію підвищення
безпеки дорожнього руху в країні. Мета була далекоглядною: зробити дорожній
рух безпечнішим у чітко визначені терміни – впродовж 3 років. З ухваленням
Стратегії зволікати далі не можна було. Україна серед європейських країн
посіла одне з перших місць не тільки за кількістю дорожньо-транспортних
пригод, а й за важкістю їх наслідків.
Стратегія передбачала
зниження рівня смертності внаслідок ДТП мінімум на 30% до 2020 року, зниження
ступеня тяжкості наслідків аварій для учасників руху. І головне – зменшення
соціально- економічних втрат від пригод на автошляхах. Перший рік з трьох
анонсованих минув. Статистика засвідчила, що жоден із цих пунктів Стратегії
практично не працює. Побільшало й аварій з великими людськими втратами. 17
квітня моторошна дорожньо-транспортна пригода коштувала життя десятьом пасажирам
маршрутного таксі.
Загалом у 2017 році внаслідок
ДТП в Україні загинули 3432 особи, ще 34677 отримали травми. За словами голови
Нацполіції Сергія Князева, щодоби в Україні внаслідок ДТП у середньому гинуть 8
осіб і 92 особи травмуються. Серед основних причин аварії чиновник називає
перевищення швидкості руху, порушення правил маневрування та проїзду
перехресть, недотримання безпечної дистанції, керування в стані сп’яніння.
Статистика оперує й такими
цифрами: у 2017 році було сплачено 260 млн грн штрафів за порушення правил дорожнього
руху. Та це свідчить про те, що навіть підвищені штрафи не стримують водіїв
від спокуси порушити правила чи сісти за кермо напідпитку.
Експерти, які аналізували
зміст Стратегії та державної програми, вказують на те, що в Україні досить
слабкий контроль за станом транспортних засобів. Тому слід впровадити такі
заходи, які б могли реально гарантувати: неполагоджений, не пристосований до
руху транспортний засіб за жодних обставин не опиниться на дорозі серед інших
учасників руху. Бо випадків, коли на ходу в автівки відмовляють гальма і вона
в’їжджає у натовп, не бракує. Свіжий приклад: 3 дні тому в м. Дніпрі старенький
«ланос» влетів у торговельний кіоск. Постраждали троє людей.
І це, стверджують аналітики,
не дивина, адже середній вік автомобілів на українських автошляхах – 19,5
року. Такі дані озвучило нещодавно Моторне страхове бюро України.
У Комітеті Верховної Ради
опрацьовується черговий законопроект, спрямований на посилення безпеки дорожнього
руху. Його розроблено відповідно до вимог Угоди про асоціацію з ЄС. Він має
імплементувати норми Європи в українське законодавство, зокрема якраз
передбачає запровадження такого формату вимог до рухомого складу, який
унеможливить виїзд на трасу несправного транспортного засобу.
Виходить,
що повертається на круги своя техогляд? У Комітеті ВРУ стверджують, що
техогляд потрібен, але треба принципово оновити цю процедуру, аби вилучити з
неї корупційну складову. Якщо вся Європа могла це зробити, то чому ми досі
пасемо задніх? Та чи можна тільки змінами у законодавстві, численними програмами,
планами чи стратегіями зрушити проблему безпеки руху?
30 травня вже підкомітет ВРУ з питань безпеки
дорожнього руху пропонує свою Стратегію. «Політика збереження життя та
здоров’я людей – це те, що повинен робити кожен представник влади. Зберігши
хоча б одне життя, можна вважати, що ти зробив щось корисне. У парламенті для
мене найпріоритетнішою є реалізація концепції безпечних доріг та збереження
життя людей на дорогах», – зазначив голова підкомітету з питань безпеки
автодорожнього руху профільного парламентського комітету Ігор Діденко.
За його
словами, загалом на заходи з безпеки дорожнього руху передбачено 5% дорожнього
фонду. За 3 роки цей бюджет становитиме 9 млрд грн. Частина цих коштів підуть
на створення системи фото- і відеофіксації порушень правил руху. На
фінансування системи парламентарі також пропонують витрачати 50% сплачених
штрафів за порушення ПДР, але для цього потрібно ухвалити окремий закон. Такий
законопроект має з’явитися найближчим часом.
В ОЧІКУВАННІ «ЛИСТІВ
ЩАСТЯ»
Про впровадження системи автоматичного фіксування
порушень говорять дуже давно. Закон про автофіксацію ухвалений ще 2015 року,
однак практичного результату це не принесло. Як пояснює голова транспортного
комітету Верховної Ради Ярослав Дубневич, головною причиною затримки впровадження
закону є його недосконалість. Бо він, як з’ясували експерти, порушує
конституційні норми. Нині розроблено новий документ, що усуває протиріччя, але
його внесуть на розгляд парламенту найімовірніше під час наступної сесії. Для
цього профільним відомствам слід подати до Кабінету Міністрів усі необхідні
нормативні акти, які, нарешті, дозволять системі функціонувати повноцінно.
Відтак теоретично фіксація запрацює вже восени п. р. Хоча низка експертів
налаштовані скептично, бо окрім документів, необхідно провести тендери із
закупівлі камер відеофіксації, потім їх закупити і встановити бодай на тих
ділянках доріг, де найчастіше трапляються ДТП.
Ще масштабнішим заходом стане
організація Центру обробки інформації, співробітники якого на основі даних,
отриманих з камер фіксації, будуть формувати так звані «листи щастя» –
поштові повідомлення для порушників. За попередніми підрахунками поліції, для
якісного обслуговування системи потрібно набрати близько 14 тис. осіб. Вражає,
чи не так?
В Уряді заявляють, що вже до
завершення нинішнього року по всій країні повинні запрацювати 200–300
комплексів «стеження» за недобросовісними водіями.
За 3 роки МВС хоче встановити
3726 комплексів автоматичної фіксації порушень ПДР. Співробітники відомства
будуть встановлювати комплекси спільно з працівниками «Укравтодору» на тих
ділянках, де ДТП трапляються найчастіше. Згідно з європейською практикою, після
встановлення такого комплексу кількість аварій суттєво зменшується протягом
0,5–1 року.
Приміром, у Польщі за 3 роки
кількість ДТП на аварійно-небезпечних ділянках після встановлення комплексів
автоматичної фіксації порушень впала на 50%.
Як це працюватиме в Україні?
Фото- чи відеодоказ порушення правил дорожнього руху комплекс надсилатиме
захищеним каналом зв’язку до спільного центру обробки даних. Оператор має
перевірити порушення, ідентифікувати користувача транспортного засобу та
скласти адміністративну постанову. Після цього вона через «Укрпошту» у
вигляді паперового листа рекомендованим відправленням буде надсилатися на
адресу реєстрації власника транспортного засобу.
Також в електронному кабінеті
можна буде налаштувати отримання листа про штраф за порушення правил дорожнього
руху на електронну пошту.
Власник автівки матиме на
оплату штрафу 10 днів. Після цього поліція передасть справу у Державну виконавчу
службу. «ДВС відкриває виконавче провадження і використовує весь інструментарій
для стягування коштів», – зазначив перший заступник начальника департаменту
патрульної поліції Олексій Білошицький. Якщо порушник не сплатив штраф протягом
14 діб, сума штрафу збільшується на 50%. Якщо ж людина відмовляється платити й
тоді, справа передається до суду. При нез’явленні в суд виписується ще більший
штраф і надсилається поштою. Якщо ж плати не отримано, поліція має право за
ордером прийти до людини додому і затримати її на день, а потім заарештувати на
тиждень. Хоча таке трапляється рідко.
Водій може оскаржити штраф у суді. Тоді в судовому
розгляді бере участь поліцейський, який виписав штраф. Під час засідання
відтворюється відеопорушення, і суд ухвалює рішення, скасувати штраф чи
залишити його. Однак судове оскарження відбуватиметься дуже рідко, переконують
експерти. Водії розуміють: якщо порушення зафіксоване на камеру, то його
навряд чи можна оскаржити.
«БЕЗПЕКОВІ» КОШТИ
Цього року вперше виділено кошти на забезпечення
безпеки руху на шляхах. Вже спливло 5 місяців 2018 року, однак ситуація з
аварійністю на дорогах не поліпшилась. А кошти не такі вже й маленькі. 2,7
млрд грн, або 5% від надходжень до Державного дорожнього фонду. Однак
виділити кошти, відзвітувати про цифри – це тільки половина справи, або
прелюдія до вирішення проблеми. Гроші мають працювати, особливо коли йдеться
про мільярдні суми. Можна скільки завгодно критикувати владу і дороги, наводити
статистику дорожньо- транспортних пригод, ініціювати стратегії, новації, та
треба розуміти, що з проблемою можна впоратись лише комплексно. Поки не буде
впроваджено відеофіксацію правопорушень, не запрацює система контролю за
технічним станом автотранспорту, поки не удосконалять контроль за станом
водіїв, а водійські права будуть купуватись за невеликі гроші чи по блату,
доти ми будемо знову й знову говорити про нові гучні ДТП.
Депутатська
група ініціює створення спеціальної Національної агенції, яка б взялася
координувати роботу у сфері безпеки руху. Не тільки фіксувати статистику
порушень, а забезпечувати наукові дослідження у цій сфері, розробку проектів стратегічних
документів, методик, методологій, а ще – прозорий і чесний моніторинг та
ґрунтовний аналіз виконання державних стратегій і програм. Потрібна
цілеспрямована і системна державна політика в питанні безпеки руху.
Якщо знаєш причини будь-якого
явища, легше боротися з його наслідками. Здається, аксіома? У будь-якій сфері.
У сфері безпеки дорожнього руху також. Причини ДТП відомі. Це три основні
чинники, або фактори – людський, дорожній і стан рухомого складу. Людський –
перевищення швидкості, перевтома чи пияцтво за кермом. Дорожній – та
інфраструктура, яка наразі перебуває у вкрай занедбаному стані, тож дуже
небезпечна. Про важливість тримати автівку в бездоганному стані йшлося вище. І
якщо вплив першого можна зменшити за рахунок більш жорстких вимог до учасників
руху та високих штрафів, другий – активізувавши ремонтні та відновлювальні
роботи на трасах, то з третьою, мабуть, найскладніше. Якщо зважати на хвилю
«євроблях», яка буквально накрила Україну, третій фактор теж додає головного болю
і учасникам руху, і поліцейським. Відтак на часі реформування системи
здійснення контролю за
технічним станом транспортних засобів.
Серед пріоритетних напрямків і медичне
забезпечення у сфері дорожнього руху – запровадження оновленої навчальної програми
з підготовки водіїв, функціонування системи надання першої допомоги кандидатам
у водії, розроблення системи переатестації спеціалістів автошкіл.
Кінцевою метою державної політики у сфері безпеки
дорожнього руху, на переконання самих українців, мало б стати ухвалення
концепції нульової смертності. Концепція нульової смертності нині популярна в
усьому світі. 500 міст у Європі декларують нульову смертність і виконують її.
Ми ж бо лише приміряємось. Та поки ми не змінимо психологію безпеки дорожнього
руху, жодна стратегія чи концепція не матиме позитиву.
РАЇСА ЧИРВА
Віденський
сюрприз
У м. Києві презентували Віденську систему тестування водіїв. Вона
дозволяє виявляти психологічні проблеми водіїв та їх причини. Віденська
система тестування, що використовується більш ніж 70 країнами світу,
законодавчо затверджена в 16 з них. Психологічна атестація проводиться на
іспитах при отриманні водійських прав, для професійних водіїв, літніх людей,
водіїв групи ризику або людей з неврологічними захворюваннями. В Німеччині
вони мають назву «ідіотен-тест», і для порушників ПДР проводяться на платній
основі. За результатами психологічних тестів, тільки в Австрії більше 20%
водіїв вимагають корекції психологічної поведінки.
Найбільше «сюрпризу» зраділи у Міністерстві охорони здоров’я. Вони
вже давно наполягали на проведенні подібного тестування всіх кандидатів у
водії, а також тих, хто займається перевезенням пасажирів професійно. У Центрі
громадського здоров’я МОЗ України відзначають, що нині проводиться тільки
загальний огляд водія, аналіз крові, а цього явно недостатньо, щоб
переконатися в безпечному управлінні транспортом. До того ж, медична оцінка
придатності до водіння в Україні доволі поверхнева. Довідку можна купити в
підземному переході. Її непросто відрізнити від справжнього документа про
проходження медичного огляду для отримання водійських прав.
До слова, в Уряді планують на законодавчому рівні затвердити медико-психологічну
оцінку кандидатів і водіїв транспортних засобів та створення єдиної бази даних
про видані медичні довідки. Щоб усе було, як в Європі. Адже чимало наших
водіїв із запровадженням безвізового режиму перетинають кордони країни. На
них теж мають поширюватися віденські тести.
На переконання доктора психології транспорту Девіда Брайбера з
Австрії, 90% нещасних випадків на дорозі пов’язані з людською поведінкою.
«Психологічні тести дорожнього руху дозволяють оцінити придатність
до водіння, а тому можуть ідентифікувати потенційно небезпечних водіїв або
водіїв, непридатних до професійного водіння, – розповів він під час
презентації віденських тестів. – Тести включають оцінку когнітивних здібностей,
рис особистості та навичок, що стосуються безпеки».
Віденська методика тестування оцінює здатність до водіння за низкою
параметрів. Серед них – рівень концентрації водія, вміння передбачати дорожню
ситуацію, швидкість реакції, особливості пам’яті і схильність до агресивного
типу поведінки або алкоголізму.
Віденська
методика тестування водіїв може в цілому підвищити рівень безпеки на
українських дорогах, переконують аналітики. Статистика свідчить, що майже
чверть усіх водіїв, які потрапили в ДТП, перебували в депресивному стані.
Відтак медико-психологічний контроль допоможе зменшити кількість таких автопригод
.
Ігор Діденко,
голова підкомітету з питань безпеки автодорожнього руху
парламентського Комітету з питань транспорту:
«Зростаюча кількість ДТП, у тому числі з тяжкими
наслідками, є результатом відсутності комплексної системної роботи,
спрямованої на зменшення ДТП протягом багатьох років, відсутності відповідального
державного органу за політику безпеки дорожнього руху та й загалом розуміння,
що ж таке безпека дорожнього руху. Питання безпеки на дорогах є комплексним і
потребує скоординованої та налагодженої роботи багатьох міністерств та
відомств. Важливо зрозуміти, що один чи декілька заходів не вирішать проблему.
До цього питання потрібно підходити системно та комплексно».
Ярослав Дубневич,
голова парламентського Комітету з питань транспорту :
«Нинішня статистика жахає. Особливо, коли її порівняти з даними
країн ЄС, які поставили амбітну мету: до 2050 року досягти нульового показника
аварій із смертельними наслідками на автомобільному транспорті. У контексті
цієї мети до 2020 року Україна має намір скоротити наполовину аварії на
автошляхах.
Отже, куди
рухатись та з чого починати боротьбу за безпечну дорогу? Це питання залишається
актуальним для України вже багато років. Незважаючи на те, що за 3 останні роки
воно зрушило з місця».
Петро Король,
експерт Центру демократії та верховенства права CEDEM:
«Нині в Україні діє норма швидкісного руху в місті 50
км/год. Утім, жодна камера чи представник поліції не має змоги зупинити порушника
і довести, що водій їхав швидше за встановлений норматив. Наразі автофіксації швидкісних
режимів немає, тому водії продовжують їздити так, як вони хочуть. Звісно, камери
потрібні в першу чергу. Від них не можна «відкупитися» на місці. Я за те, щоб спершу
камери встановили на важливих дорогах і автомагістралях, де кількість аварій зростає
з року в рік».
Олексій Білошицький,
заступник начальника департаменту патрульної поліції:
«Ми хочемо запровадити засоби для контролю швидкості,
які будуть встановлені в патрульні автомобілі і які дозволяють проводити виміри
швидкості безпосередньо в русі. Для того, щоб вимірювати швидкість і визначати правопорушення,
не потрібно буде «стояти в кущах». Такий автомобіль може рухатися. Також ми маємо
міжнародний досвід, коли такі автомобілі використовуються як з позначенням «Поліція»,
так і без будь-яких позначень, тобто «фантомні патрулі», які більш ефективні для
фіксації даних правопорушень».
|