АРИФМЕТИКА ПЕНСІЙНИХ РІВНІВ
Українці повинні отримувати пенсії з
трьох джерел, тоді і розмір виплат буде на рівні 40–60% зарплати, як це передбачено
Міжнародною організацією праці (МОП). Не виходить, бо з трьох рівнів повноцінно
працює лише один – солідарний. Відтак на пенсію можна розраховувати у межах
приблизно 30% від останньої зарплати.
Солідарний рівень – базовий, він повинен
забезпечити мінімальні соціальні стандарти. Усі працюючі платять до Пенсійного
фонду, а там уже перерозподіляють гроші між чинними пенсіонерами. Але навіть
за великого бажання платити високі пенсії з «базового» рівня не вийде. Тим
більше в українських реаліях, коли роботодавці платять зарплати в конвертах,
а один працюючий повинен утримувати одного пенсіонера. Експерти прогнозують,
що співвідношення працюючих і пенсіонерів буде тільки погіршуватись, оскільки
старіння нації – процес неминучий.
Другий рівень пенсійної системи –
обов’язковий накопичувальний – намагаються запровадити в Україні років з 12,
однак досі ситуація не змінилась. А по суті, це друга пенсія, яку могли б
отримувати українці. Третій рівень – добровільний накопичувальний (приватні
пенсійні фонди) працює, але беруть в ньому участь всього близько 800 тис.
осіб. А загалом у країні 29 млн працездатних, які потенційно можуть «збирати»
на щасливу й безбідну старість.
Україна вже багато років вивчає досвід
накопичувальних систем інших країн, але на реальний прорив так і не наважилась.
Наразі чиновники доопрацьовують пропозиції, а експерти сумніваються, що з 1
січня 2019 року відбудеться старт накопичувальної пенсійної системи.
Запуск накопичувального рівня, згідно з
оцінками комісії з цінних паперів та фондового ринку, дозволить значно
збільшити коефіцієнт заміщення (розмір пенсії у відсотках від останньої зарплати).
На практиці це має виглядати так: якщо віддавати із зарплати на накопичувальні
пенсії 7%, то розмір «другої» пенсії складе 10,2% від останньої зарплати для
чоловіків і 7,3% для жінок. При внеску в 10% – 14,6% для чоловіків і 10,4% для
жінок, при внеску в 15% – 21,7% для чоловіків і 15,4% для жінок.
Нині українці платять єдиний соціальний
внесок у розмірі 22% , з яких 18,15% надходять до Пенсійного фонду. Цих коштів
не вистачає навіть на солідарну систему, тож дефіцит доводиться компенсувати з
бюджету країни. Це означає, що накопичувальний рівень доведеться фінансувати
додатковим «податком».
Експерт з пенсійного забезпечення
Олександр Ткач стверджує, що ми упустили сприятливий момент для можливого
використання частини ЄСВ у пенсійних накопиченнях у 2015 році, коли ставку
знизили з 37% до 22%. «Саме в той час можна було умовити роботодавців
«поступитися» кількома відсотками на користь найманих працівників – під гаслом
зменшення податкового навантаження на бізнес. На жаль, податкові лобісти
просто вирішили зробити роботодавцям поступку, нічого не вимагаючи від них
натомість. Тепер переконати бізнесменів у необхідності будь-яких додаткових
відрахувань до пенсійних рахунків працівників майже неможливо», – пояснює
аналітик.
Загалом, на думку низки експертів,
платниками накопичувальної пенсійної системи мали б одночасно виступати три
сторони процесу: працівник, роботодавець та держава за схемами так званого
спільного фінансування. Перекладати відповідальність за накопичення виключно
на одну сторону неефективно.
Треба зробити так, аби накопичувальні програми не стали
обтяжливими в першу чергу для працівника. Українці сьогодні й так чимало
відраховують із своєї зарплати – майже 20%. От тільки як заохотити при
економічній скруті на додаткові відрахування, чіткої відповіді експерти із
соціальних проблем не дають. Експерт з питань пенсійної системи
«Реанімаційного пакету реформ» Галина Третьякова переконана, що ідеальною була
б формула 2х2. Це коли обов’язкові накопичувальні відрахування у розмірі 2%
робить роботодавець і такий же відсоток – сам працівник.
А загалом, переконані профспілкові активісти, держава має
запропонувати прийнятні для усіх сторін стимули та джерела накопичення.
МІНІМІЗАЦІЯ РИЗИКІВ
Стратегія накопичувальної системи більш або менш узгоджена.
Однак боротьба за неї очікується серйозна, бо надто багато питань залишаються
відкритими. І стосовно джерел фінансування, і зберігання й управління
активами, і державного регулювання та нагляду. Тут треба враховувати і недовіру
населення до будь-яких фінансових новацій.
Але в будь-якому разі для майбутніх пенсіонерів, яких
зобов’яжуть самостійно накопичувати гроші на пенсійних рахунках, чи не
найважливіший момент при запровадженні обов’язкового накопичувального рівня –
це питання гарантій. Бо насправді ніхто не гарантує, що гроші до моменту
виходу людини на пенсію не знеціняться, а багато хто взагалі сумнівається, що
їх повернуть. І тут українці мають рацію, зважаючи на маніпуляції банків з
власними заощадженнями громадян, діяльність фінансових пірамід тощо.
Член Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Олександр
Панченко наполягає на тому, що мають бути або прямі державні гарантії на розмір
внесків, або страхування вкладів, або постійний контроль з боку держави. «Перший
варіант призведе до суттєвого навантаження на державний бюджет, тому ймовірність
його вибору
мінімальна, – вважає чиновник. – Другий
– до зниження прибутковості пенсійних накопичень через регулярні відрахування
на страхування вкладів. Третій варіант не дає прямих гарантій, але має на меті
встановити якісний показник – бенчмарк – і постійно стежити за його дотриманням».
Мінімізація ризиків уже
прораховується спеціалістами Національної комісії з цінних паперів та
фондового ринку (НКЦПФР). Головний чинник такої мінімізації – високі вимоги до
професійних посередників, які працюватимуть з пенсійними активами. Не менш
важлива складова – єдина облікова політика для всіх установ і єдине програмне
забезпечення.
При цьому консолідація
інформації дозволить оперативно реагувати – давати рекомендації Компанії з
управління активами щодо структурних ризиків під час інвестування в разі
надмірної концентрації. А консолідація нагляду за всіма установами накопичувальної
системи в одному регуляторі (НКЦПФР), який нестиме повну відповідальність,
підвищить якість цього нагляду.
Однак убезпечити повністю не
вдасться, стверджують аналітики. «Найскладніший і найвідповідальніший процес
у роботі цієї системи – інвестування. Аби гроші не знецінилися внаслідок інфляції,
аби був якийсь чистий, реальний інвестиційний дохід, щоб люди дійсно отримали
якомога більшу пенсію, потрібно мати надійні й прибуткові інструменти, куди
ці гроші вкладати, – зазначає Лідія Ткаченко, провідний науковий співробітник
Інституту демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України. –
Для економіки було б краще, щоб пенсійні кошти вкладалися безпосередньо в акції
підприємств. Але з цим у нас проблема: кількість великих підприємств постійно
скорочується, замало повноцінних корпорацій, бракує корпоративного духу
управління».
Щоб налагодити процес
інвестування, потрібна ще й політична воля, переконані аналітики. Плюс
неухильне дотримання законів. Бо, з одного боку, ці заощадження людина робить
для себе. З іншого, не можна бути вільним від держави, в якій живеш. Тобто,
кажуть експерти, якщо ви живете в країні, де не все гаразд з дотриманням
законів, де не дуже добре працюють державні установи, де поки що доволі
слабкий фінансовий нагляд, ризики будуть завжди, в усіх формах накопичення. А
тому в те, що обов’язковий накопичувальний рівень пенсійної системи зробить
українських пенсіонерів реально багатшими, віриться не дуже. Може статись так,
що в один момент люди перестануть розуміти, навіщо їм «скидатися» до
загального котла, якщо від цього через 20–35 років розмір їх пенсії особливо не
зміниться.
ХТО У ВИГРАШІ?
Кожному працівникові, якому на рік запровадження
другого рівня – з 1 січня 2019 року ще не виповниться 35 років, у системі
персоніфікованого обліку в Пенсійному фонді України, в обов’язковому порядку
буде відкрито індивідуальний пенсійний рахунок (ІПР) для обліку його пенсійних
накопичень, що складатимуться із сплачених пенсійних внесків (як внесених
роботодавцем, так і працівником), а також доходу від подальшого інвестування
цих коштів. Ті, кому на момент запровадження системи буде від 35 до 55 років,
матимуть право на добровільну участь в накопичувальній системі.
З цим підходом погоджується міністр соціальної
політики Андрій Рева. Чиновник упевнений, що другий рівень жодним чином не
повинен перетинатися із солідарною системою щодо джерел доходів. Для
солідарної системи таким є єдиний соціальний внесок (ЄСВ). «Якщо ми говоримо
про накопичення, то накопичувати повинні люди, які сьогодні працюють, але не
за рахунок тих, хто сьогодні повинен отримувати пенсію за рахунок їх
внесків», – заявив міністр, нагадавши, що зниження ЄСВ з 38 до 22% і так
створило серйозну напругу з поточною виплатою пенсій.
Віце-прем’єр-міністр України Павло Розенко вважає,
що відповідний законопроект необхідно ухвалити в цілому вже до середини липня,
аби встигнути до наступного року запровадити накопичувальні пенсії. «Тягнути з
цим процесом немає причин», – зазначив він.
Пересічні громадяни погоджуються з таким
«поспіхом» частково. Головна причина скепсису, як правильно обрати недержавний
пенсійний фонд (НПФ)? Співавтор законопроекту про другий рівень пенсійної
системи, заступник голови парламентського Комітету з питань економічної політики
Юрій Соловей взагалі не вважає це перешкодою. На його переконання, людина, що
платить внески, не тільки може самостійно обрати НПФ, а й при бажанні змінити
його на надійніший. До того ж, за задумом депутатів, всі НПФ, які претендують
працювати в другому пенсійному рівні, повинні стати членами Фонду гарантування
вкладів, що, в свою чергу, має убезпечити заощадження громадян на випадок
неплатоспроможності Пенсійного фонду. Заощадження можна буде передати в спадок
і, при необхідності, використовувати у «складних життєвих ситуаціях», зазначає
Юрій Соловей. «Ці гроші не зникають у разі смерті людини. Їх людина може
використовувати для лікування важких захворювань, своїх чи близьких родичів»,
– пояснює парламентар. Також гроші з пенсійного рахунку можна буде
використовувати для придбання нерухомості, якщо такої взагалі немає, або,
наприклад, для оплати освіти. Але, крім соціального ефекту, накопичувальний
рівень дозволить пожвавити фондовий ринок та збільшити кредитування економіки.
Це «тривалий» фінансовий ресурс, який, за оцінками авторів законопроекту, за
наступні 10 років, починаючи із ставки 2% у 2019 році з поступовим збільшенням
до 7% в 2023 році, дозволить залучити в економіку 420 млрд грн, або приблизно
15 млрд дол. США.
Насправді запровадження системи обов’язкових
пенсійних накопичень – це не якась новація. І хоч законодавство для трирівневої
пенсійної системи, яку, за словами віце-прем’єр-міністра Павла Розенка, слід
було запустити ще 14 років тому, загалом сформовано, питання впровадження її
другого рівня нині передусім політичне. І урядовці, і чимало народних
депутатів переконані, що саме другий рівень пенсійної системи, тобто
обов’язкове накопичення, – це шанс для наших громадян на забезпечену старість.
Григорій Осовий,
Голова Федерації професійних спілок України:
«Питання, пов’язані із запровадженням обов’язкової накопичувальної
пенсійної системи в Україні, жваво обговорюються профспілковим активом країни.
Ретельно вивчаємо й аналізуємо законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо запровадження загальнообов’язкового державного пенсійного страхування».
Він має бути внесений на розгляд парламенту уже найближчим часом.
Згідно із запропонованими законодавчими змінами, планується з початку
наступного 2019 року надати працівникам можливість формувати обов’язкові особисті
пенсійні накопичення, за рахунок яких вони в майбутньому одержать додаткове до
їх пенсій із солідарної системи джерело пенсійних виплат, що має на меті покращення
матеріального забезпечення пенсіонерів.
При цьому профспілки мають бути впевненими, що очікувані зміни – на
користь громадянам.
Для обговорення стану реформування пенсійної системи в цілому, законодавчих
змін, пов’язаних із запровадженням другого рівня накопичувальної пенсійної системи,
аналізу практики діяльності вже створених недержавних пенсійних установ ми залучили
фахівців Департаменту пенсійного забезпечення Міністерства соціальної політики
України, представників недержавних пенсійних фондів, спеціалістів з усього спектру
питань пенсійного забезпечення.
Головне, на чому наголошують профспілкові лідери в конструктивній
дискусії, це те, що при запровадженні другого рівня накопичувальної пенсійної
системи мають бути передбачені державні гарантії із збереження сплачених внесків
та здійснення пенсійних виплат, у тому числі фінансового покриття у разі повної
чи часткової втрати пенсійних накопичень. Для цього вирішено створити робочу групу
для напрацювання профспілкової позиції із зазначеної актуальної для більшості громадян
проблеми.
Саме робоча група має зайнятись глибоким і всебічним аналізом гарантій
збереження накопичених коштів, розміру пенсійних внесків до професійних пенсійних
програм, розміру пенсійних виплат, аби це в підсумку було вигідно учаснику системи.
І ще: профспілки вимагають економічного обґрунтування
впровадження нової системи, аби вона викликала довіру у громадян, особливо молодого
віку. На моє переконання, краще було б запустити якісь пілотні проекти подібної
системи в кількох регіонах, зважити всі «за» і «проти», і тільки тоді впроваджувати
нову систему по всій країні. Бо в тих економічних умовах, в яких сьогодні живе
країна, профспілки не можуть дати однозначної згоди на запровадження накопичувальної
системи. Адже це пов’язано з багатьма ризиками, а відтак того ефекту, на який
сподіваються автори законопроекту, може й не бути».
Лідія Ткаченко,
провідний науковий співробітник Інституту
демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України:
«Спроба покласти частину фіскального тягаря із сплати
внесків до другого рівня на роботодавців може призвести до гальмування зростання
зарплат, адже роботодавці всіма способами намагатимуться зробити це не за рахунок
своїх прибутків, а в рамках тих самих витрат на оплату праці. Якщо спробувати запровадити
другий рівень у рамках існуючого фіскального поля, без припливу «нових», дійсно
додаткових коштів, система навряд чи зможе генерувати справді додаткові доходи».
Тарас Козак,
координатор групи «Пенсійна реформа» ГП
«Нова країна»: