Приватизація: нова хвиля
Уряд анонсував чергову хвилю приватизації
в Україні. Старт малої відбудеться з червня поточного року, а підготовка до великої
вже практично почалася. Системну роботу з продажу державних підприємств Кабмін
планує запустити до кінця травня. Успішному процесу має сприяти новий закон. Верховна
Рада встановила нові правила приватизації державного майна. Чи можна говорити, що
2018-й стане роком реальної приватизації, з’ясовують «Профспілкові вісті».
ВЕЛИКА РЕВІЗІЯ
Приватизацію обговорюють і планують
роками. Але до реалій справа наблизилась тільки зараз. Спонукала до прискорення
вирішення питань приватизації і чергова вимога Міжнародного валютного фонду.
Проблема полягає в тому, що слід дуже чітко прорахувати: а що саме підлягає
приватизації? Загальна кількість державних підприємств – близько 3500. Але
майже половина підлягають ліквідації. На переконання виконувача обов’язків
глави Фонду державного майна Віталія Трубарова, ми їх втратили.
«Ми намагаємось продати активи, які
будували наші діди й прадіди. Навіть не батьки. Наймолодшим активам, що
підлягають приватизації, – 50 років. Середній вік – 70. Можна, звісно,
залишити їх у державній власності, але тоді знову з державного бюджету будемо
їх фінансувати. Чим швидше ми передамо їх у надійні руки, тим усім буде краще»,
– зазначив очільник відомства.
Найчастіше підприємства – просто
документи: навіть будівлі промислових комплексів давно розібрали на цеглу і
розікрали. Той же «Турбоатом» – шматок заліза, який можна буде хіба що порізати
на метал, пояснюють експерти. «Багато людей вважають, що це якийсь наш
національний скарб, який у нас лежить у шухляді і, відповідно, може
забезпечувати нам спокійну старість. Це не так. Навпаки, ці державні
підприємства щороку тягнуть з кишені платників податків десятки мільярдів
гривень, які ми витрачаємо на компенсацію їхніх збитків, на покриття боргів і
т. ін.», – зауважує заступник міністра Міністерства економічного розвитку
Максим Нефьодов.
Відтак метою приватизації із цього
списку у 3500 підприємств будуть тільки 900 об’єктів. Їх включать у так звану
глобальну приватизацію. Існує загальна програма Кабміну до 2020 року. І
зрозуміло, що частину об’єктів зможуть приватизувати в 2018 році, якась частина
перейде на 2019-й. До чогось дійдуть руки взагалі у 2020-му.
Згідно ухваленого Верховною Радою закону
приватизація спрощується, скорочуються терміни подання документів. Для того,
щоб зробити процес приватизації зрозумілим, Мінекономрозвитку та Фонд
держмайна розробили так званий тріаж – сортування державних активів за
групами. Одні залишаться державними в довгостроковій перспективі, інші передадуть
тимчасовому власнику, щось перейде в комунальну власність, частину буде
продано й ліквідовано.
Держава залишає в своїх руках 15
стратегічних підприємств (Укрзалізниця, Нафтогаз, ключові оборонні та
аерокосмічні заводи, енергетичні компанії), а також інші важливі великі
підприємства, що пов’язані з обороною та національною безпекою, правоохоронною
діяльністю, загальнонаціональною інфраструктурою тощо. Таких нарахували 363.
Водночас законом забороняється продавати
«ключові об’єкти, матеріальну основу суверенітету України» – будівлі
держорганів, ЗСУ, СБУ та інших «силовиків», надра і копалини державного
значення, заповідники, музеї, метро, ядерні матеріали та наукові об’єкти,
засоби спецзв’язку.
Сьогодні уже ні в кого не виникає
запитання, чи потрібна Україні приватизація. Питання лежить в іншій площині:
яка приватизація нам потрібна? «Якщо ми запитаємо сьогодні українських
громадян, як вони ставляться до приватизації, то всі скажуть, що погано. Тому
що в 90-х роках, коли робили приватизацію, фактично державу просто пограбували,
за копійки скупили те, що коштувало мільярди. І тому люди за цим прикладом
сприймають приватизацію погано, і це справедливо», – зауважує Прем’єр-міністр
Володимир Гройсман. Відтак роботу Уряду він вбачає в тому, щоб приватизація не
завдала шкоди, пройшла прозоро і принесла очікувані прибутки до державної казни.
У Кабінеті Міністрів розраховують щорічно виставляти на продаж до 15 великих і
100–150 дрібних об’єктів.
Фонд державного майна вже затвердив список державних
об’єктів, які планують продати в 2018 році, зокрема понад 400 малих, серед
яких дитячі табори, кінотеатри, офісні приміщення, їдальні, магазини, гаражі,
єдині майнові комплекси і навіть кораблі. Перелік великих узгоджуватиме ФДМУ
та Кабінет Міністрів.
АУКЦІОНИ ЩЕДРОСТІ
Виокремлюють велику й малу приватизацію. До групи малої приватизації
потрапляють об’єкти нерухомості, невеликі підприємства, а до групи великої
приватизації входять об’єкти, активи яких перевищують чверть мільярда гривень.
Також скорочуються строки підготовки до продажу з нинішніх 9–12 місяців до
4–5, збільшується термін для подання заявок потенційних покупців – із 20–45 до
20–180 днів.
Малі підприємства продаватимуть через електронні аукціони, на
кшталт ProZorro. Продажі, які отримають акредитацію від Кабміну. Великі
продаватимуть за іншою схемою. Щоб продати державну власність з активами вище
250 млн грн, потрібно залучати так званого інвестиційного радника. Якщо в
проекті закону до першого читання це положення було рекомендаційним, то після
другого – стало обов’язковим.
Інвестиційний радник
обиратиметься на відкритому конкурсі. Після затвердження його кандидатури Кабінетом
Міністрів він збиратиме інформацію про об’єкт, готуватиме інформаційний пакет, визначатиме
попит на об’єкт приватизації, шукатиме зацікавлених покупців і на основі цього
встановлюватиме стартову ціну для аукціону. Свою пропозицію він має спрямувати
на затвердження Кабінету Міністрів або місцевого органу виконавчої влади.
Важливо, що здійснюватиметься
аналіз потенційних покупців. Закон забороняє продаж державного майна
країні-агресору та пов’язаним з нею особам. Також у торгах не матимуть права
брати участь особи, які залучені до процесу. Після з’ясування всіх нюансів
відбуватиметься аукціон з «трьома шансами», як і у випадку з малими об’єктами.
Що це означає? Якщо перший
аукціон пройшов невдало, стартову ціну для повторного аукціону знижують на 25%
або проводять торги без неї (продають тому, хто запропонує найбільше). Третій
раз актив виставляють на аукціон «із знижкою» 50% від стартової ціни або знову
ж таки «без умов».
Окрема умова передбачена для
тих, хто орендував державну власність і тепер хоче її купити. Якщо аудиторські
висновки засвідчать, що орендар всі роки поліпшував стан держмайна за власні
гроші й не має боргів, учасник торгів отримає право його викупити.
Від продажу активів держава
розраховує вже цього року отримати 22,5 млрд грн. Завдання надскладне, враховуючи
невдалу спробу приватизації минулого року. Тоді планували отримати від процесу
приватизації 17 млрд грн, але вдалося виручити трохи більше мільярда. 2016 рік
виявився ще більш невдалим, адже прибуток від приватизації склав менше 1% від
запланованого. Експерти вважають, що ухвалення нового закону відіграє позитивну
роль у новій хвилі приватизації.
Голова Верховної Ради Андрій
Парубій переконаний, що «цей закон не лише дозволяє розпочати приватизацію
державних об’єктів. Він також є антикорупційним, створює прозорі правила для
приватизації в Україні. Він дозволить одночасно і наповнити бюджет, і знизити
корупційні ризики, які, на жаль, існують на державних підприємствах».
В Уряді наголошують, що
приватизація здатна принести не тільки гроші в бюджет, а й спровокувати
приріст іноземних інвестицій, прихід нових технологій та створення робочих
місць. Однак низка експертів мають сумніви щодо того, чи варто продавати
державні підприємства, коли в країні триває військове протистояння з
агресором. За таких умов навряд чи сюди зайде солідний інвестор. До того ж,
реальну ціну державних підприємств сьогодні практично неможливо встановити. Та
її зараз ніхто й не заплатить, зважаючи на економічні ризики в Україні.
Відтак аналітики побоюються, що вже з літа нинішнього року наші державні
підприємства підуть з молотка за безцінь.
В ОЧІКУВАННІ ІНВЕСТИЦІЙ
«Приватизація важлива не тільки грошима, а й
пошуком ефективного власника, який забезпечить зростання економіки, випуск
конкурентоспроможної продукції, зростання експорту та відновлення валютного
балансу держави. Як повітря нам потрібне зростання прямих іноземних
інвестицій. Час, коли ми виживали лише завдяки кредитам, минув. Нині більшість
надходжень мають бути забезпечені у вигляді прямих іноземних інвестицій, –
наголошує Глава держави Петро Порошенко.
Наразі іноземні інвестори уважно вивчають об’єкти
державної власності, що підлягають приватизації в 2018– 2020 роках, бо подібні
унікальні можливості вкласти гроші при дуже слабкій гривні випадають нечасто.
Особливо в європейській країні з величезною територією і досить великим споживчим
ринком. Якщо підійти виважено, переконують експерти, міжнародним інвесторам
можна отримати шалену прибутковість. У такі рідкісні періоди якраз і потрібно
поповнювати інвестиційні портфелі. До того ж, за новим законом, якщо об’єкт
приватизації вперше виставляється на аукціон із зниженням стартової ціни, то
знижка становить 25%, якщо ж удруге, ціна знижується на 50%. Нарешті,
запроваджується механізм, який у випадку двох безрезультатних торгів на
підвищення ціни дозволятиме проводити аукціон за голландським форматом на зниження.
Це позбавить такого явища, коли держпідприємство виставляється на продаж
кількадесят разів.
Наразі нам важливо швидко й ефективно створювати
інвестиційно привабливе середовище для всіх зацікавлених, а також для
міжнародних прямих інвестицій у великі державні підприємства, які підлягають
приватизації у 2018–2020 роках. Звичайно, потрібні і політичні рішення з боку
нашої влади.
Не слід ігнорувати головного: іноземні інвестори
ухвалюють рішення на основі двох чинників – прибутку, який приносить об’єкт, і
ризиків у зв’язку із здійсненням інвестицій. Ризики для іноземних інвесторів
полягають у наявності захисту приватної власності в державі, куди вони вкладатимуть
гроші, надійності судової системи, забезпеченості відповідної системи захисту
всіх їхніх прав, не лише в бізнесі, а й у взаємовідносинах з державою,
контрагентами, кредиторами, зазначають експерти.
Інший аспект, пов’язаний з ризиками, – це питання
стабільності правового поля, відсутності будь-яких підводних каменів. Щоб
була належним чином реалізована чітка позиція щодо наявності ліцензій,
сертифікатів, щоб була можливість легко укладати угоди.
На думку
багатьох аналітиків, об’єкти, які пропонує Україна, інвестиційно привабливі. Хоча
є й інші думки. Так, директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики
Руслан Бортник налаштований досить песимістично: «Зважаючи на те, як у нас чинять
з іноземними інвесторами, відбираючи майно, я переконаний, що серйозний західний
капітал до нас не прийде. Ці підприємства за офшорні кошти куплять наші олігархи
або ж спекулянти, яких цікавитиме лише металобрухт чи знищення конкурентів».
Лондон
нас розсудить
До ухвалення Закону України «Про
приватизацію державного майна» відносини, що виникали на території України між
резидентами, регулювалися виключно вітчизняним законодавством, і суперечки,
які виникали, розглядали українські суди. І тільки якщо у відносинах з’являвся
іноземний елемент (наприклад, договір укладено з нерезидентом, в іншій
державі, майно розміщене за кордоном тощо), сторони могли обрати
законодавство, яким керуватися, і суд, який розглядатиме спори між ними.
Наразі навіть резидент України, який
приватизує державне чи комунальне майно в Україні (угода без іноземного
елемента), може у разі конфліктної ситуації звертатися для вирішення спору в
міжнародний комерційний арбітраж. Для цього учасники угоди повинні закріпити
таку можливість у приватизаційному договорі. Також сторонам слід обрати і
зазначити в договорі конкретний іноземний суд, якому вони довіряють розгляд
спору.
Приватизація здійснюватиметься за
англійським правом. Великою перевагою англійського права і однією з причин його
популярності в договірних відносинах є його низька «зарегульованість», коли
сторони максимально гнучкі в своїх домовленостях, їх формулюваннях і
оформленні, тож суд або арбітраж, вирішуючи спір за таким договором, віддає
перевагу насамперед тому, про що домовилися сторони. Така гарантія, на думку
вітчизняних аналітиків, має привабити іноземних інвесторів.
У світовій практиці англійське право
часто обирають регулятором для важливих зовнішньоекономічних угод. Вважають,
що закони і правила англійської правової системи найбільш адекватно
відображають суть різних правових відносин. Крім того, англійська судова
практика базується на принципі змагальності сторін, згідно з яким перемагає
той, хто надав більше доказів своєї правоти. Це дає змогу бізнесу цивілізовано
відстоювати свої права, а не сподіватися на корупційні зв’язки із судом. Такі
незвичні для українських реалій норми свідчать про кардинальну зміну підходу
держави до захисту прав інвесторів.
Однак низка експертів вбачають у
таких змінах підводні камені. По-перше, це суперечить Конституції, оскільки
українські інвестори не отримають в оскарженні рівних прав з іноземцями.
По-друге, ця норма діятиме до 2021 року, а це гарантія для представників влади,
що приватизуватимуть об’єкти, що їх ніхто не відбере до цієї дати.
Застосовувати англійське право зможе виключно іноземний
інвестор, український змушений буде працювати за національним законодавством. Це
створює нерівні умови для учасників приватизації. Більше того, українські державні
органи не зможуть ефективно виконувати свої зобов’язання за правом іншої держави,
оскільки чинне законодавство доволі суворо регламентує їх діяльність.
Володимир Гройсман,
Прем’єр-міністр України:
«Сьогодні ми маємо 3,5 тис. державних компаній, на кожній
з яких є директор, головний інженер, бухгалтер. Тож у мене запитання: в чиїх інтересах
працюють ці підприємства? Я вам скажу: в інтересах директора, бухгалтера й оточення
тих, хто там працює, їх «керівництва» в міністерстві чи ще десь. Як правило, ці
підприємства не модернізовані, керівництво до них ставиться як тимчасові правителі,
технологічного прориву там немає, вони в стагнації і приносять державі збитки».
Андрій Новак,
голова Клубу економістів України:
«Чи допоможе новий закон виконати державний план приватизації
на суму 22 млрд грн? Я, чесно кажучи, сумніваюся. Адже Україна є державою, на
території якої тривають військові дії. Для фінансового світу це країна з підвищеними
ризиками. Тому у нас зараз мінімальні ціни на всі активи, й дуже важко за мінімальних
цін на активи назбирати таку величезну суму від приватизації. Хоча прийнятий закон
буде сприяти тому, що сума від приватизації у 2018 році буде більше, ніж 2017
і тим більше 2016 років».
Ілля Несходовський,
директор Інституту соціально-економічної трансформації, експерт Реанімаційного
пакету реформ:
«Якщо ця приватизація буде проведена правильно, то вона
піде на користь країні. Адже те, що державна власність приносить прибуток – це
міф. На окремо взятому державному підприємстві кожен керівник може самостійно приймати
рішення щодо закупівель будь-якої продукції по цінам вище, ніж встановлені на ринку,
та продавати за цінами нижче ринкових і не нести за це відповідальності. Прибуток
залишається у фірмах-посередниках, а державне підприємство стає збитковим, тоді
як воно має бути апріорі прибутковим. Тому чим менше держава втручається в економічні
процеси, тим краще».
Віталій Трубаров,
виконувач обов’язків голови Фонду державного майна України:
«Насправді аргументів «за» і «проти» приватизації можна
знайти безліч. Брати якісь списки, якісь графіки малювати. Порівняти, що було
100 років тому в тій чи іншій країні, і що зараз там є: якісь успіхи, якісь програші
і так далі. На моє глибоке переконання, держава повинна займатися своїм прямим
обов’язком – бути регулятором. Залишити за собою тільки ту власність, що забезпечує
безпеку в будь-якій формі. Все інше слід віддати в приватні руки. І стежити, щоб
усе працювало. Й іншими методами, іншими механізмами відстежувати цю роботу. Тільки
таким чином».
|
НОВИНИ |
|