« на головну 25.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Приватизація: нова хвиля

Приватизація: нова хвиля

Уряд анонсував чергову хвилю приватизації в Укра­їні. Старт малої відбудеться з червня поточного року, а підготовка до великої вже практично поча­лася. Системну роботу з продажу державних під­приємств Кабмін планує запустити до кінця травня. Успішному процесу має сприяти новий закон. Вер­ховна Рада встановила нові правила приватизації державного майна. Чи можна говорити, що 2018-й стане роком реаль­ної приватизації, з’ясовують «Профспілкові вісті».

ВЕЛИКА РЕВІЗІЯ

Приватизацію обговорюють і планують роками. Але до реалій справа наблизилась тільки зараз. Спонукала до прискорення вирішен­ня питань приватизації і чергова ви­мога Міжнародного валютного фон­ду. Проблема полягає в тому, що слід дуже чітко прорахувати: а що саме підлягає приватизації? Загаль­на кількість державних підпри­ємств – близько 3500. Але майже по­ловина підлягають ліквідації. На переконання виконувача обов’язків глави Фонду державного майна Ві­талія Трубарова, ми їх втратили.

«Ми намагаємось продати активи, які будували наші діди й прадіди. На­віть не батьки. Наймолодшим акти­вам, що підлягають приватизації, – 50 років. Середній вік – 70. Можна, звіс­но, залишити їх у державній власнос­ті, але тоді знову з державного бю­джету будемо їх фінансувати. Чим швидше ми передамо їх у надійні руки, тим усім буде краще», – зазна­чив очільник відомства.

Найчастіше підприємства – просто документи: навіть будівлі промисло­вих комплексів давно розібрали на цеглу і розікрали. Той же «Турбоатом» – шматок заліза, який можна буде хіба що порізати на метал, пояс­нюють експерти. «Багато людей вва­жають, що це якийсь наш національ­ний скарб, який у нас лежить у шух­ляді і, відповідно, може забезпечува­ти нам спокійну старість. Це не так. Навпаки, ці державні підприємства щороку тягнуть з кишені платників податків десятки мільярдів гривень, які ми витрачаємо на компенсацію їхніх збитків, на покриття боргів і т. ін.», – зауважує заступник міністра Міністерства економічного розвитку Максим Нефьодов.

Відтак метою приватизації із цьо­го списку у 3500 підприємств будуть тільки 900 об’єктів. Їх включать у так звану глобальну приватизацію. Існує загальна програма Кабміну до 2020 року. І зрозуміло, що частину об’єктів зможуть приватизувати в 2018 році, якась частина перейде на 2019-й. До чогось дійдуть руки взагалі у 2020-му.

Згідно ухваленого Верховною Ра­дою закону приватизація спрощуєть­ся, скорочуються терміни подання до­кументів. Для того, щоб зробити про­цес приватизації зрозумілим, Мінеко­номрозвитку та Фонд держмайна роз­робили так званий тріаж – сортуван­ня державних активів за групами. Одні залишаться державними в дов­гостроковій перспективі, інші переда­дуть тимчасовому власнику, щось пе­рейде в комунальну власність, части­ну буде продано й ліквідовано.

Держава залишає в своїх руках 15 стратегічних підприємств (Укрзаліз­ниця, Нафтогаз, ключові оборонні та аерокосмічні заводи, енергетичні компанії), а також інші важливі вели­кі підприємства, що пов’язані з оборо­ною та національною безпекою, пра­воохоронною діяльністю, загальнона­ціональною інфраструктурою тощо. Таких нарахували 363.

Водночас законом забороняється продавати «ключові об’єкти, матері­альну основу суверенітету України» – будівлі держорганів, ЗСУ, СБУ та ін­ших «силовиків», надра і копалини державного значення, заповідники, музеї, метро, ядерні матеріали та на­укові об’єкти, засоби спецзв’язку.

Сьогодні уже ні в кого не виникає запитання, чи потрібна Україні при­ватизація. Питання лежить в іншій площині: яка приватизація нам по­трібна? «Якщо ми запитаємо сьогодні українських громадян, як вони став­ляться до приватизації, то всі ска­жуть, що погано. Тому що в 90-х роках, коли робили приватизацію, фактично державу просто пограбували, за ко­пійки скупили те, що коштувало мі­льярди. І тому люди за цим прикла­дом сприймають приватизацію пога­но, і це справедливо», – зауважує Прем’єр-міністр Володимир Грой­сман. Відтак роботу Уряду він вбачає в тому, щоб приватизація не завдала шкоди, пройшла прозоро і принесла очікувані прибутки до державної каз­ни. У Кабінеті Міністрів розрахову­ють щорічно виставляти на продаж до 15 великих і 100–150 дрібних об’єктів.

Фонд державного майна вже за­твердив список державних об’єктів, які планують продати в 2018 році, зо­крема понад 400 малих, серед яких ди­тячі табори, кінотеатри, офісні при­міщення, їдальні, магазини, гаражі, єдині майнові комплекси і навіть ко­раблі. Перелік великих узгоджувати­ме ФДМУ та Кабінет Міністрів.

АУКЦІОНИ ЩЕДРОСТІ

Виокремлюють велику й малу приватизацію. До групи малої прива­тизації потрапляють об’єкти нерухо­мості, невеликі підприємства, а до групи великої приватизації входять об’єкти, активи яких перевищують чверть мільярда гривень. Також ско­рочуються строки підготовки до про­дажу з нинішніх 9–12 місяців до 4–5, збільшується термін для подання за­явок потенційних покупців – із 20–45 до 20–180 днів.

Малі підприємства продавати­муть через електронні аукціони, на кшталт ProZorro. Продажі, які отримають акредитацію від Кабмі­ну. Великі продаватимуть за іншою схемою. Щоб продати державну власність з активами вище 250 млн грн, потрібно залучати так званого інвестиційного радника. Якщо в проекті закону до першого читання це положення було рекомендацій­ним, то після другого – стало обов’язковим.

Інвестиційний радник обирати­меться на відкритому конкурсі. Піс­ля затвердження його кандидатури Кабінетом Міністрів він збиратиме інформацію про об’єкт, готуватиме інформаційний пакет, визначатиме попит на об’єкт приватизації, шука­тиме зацікавлених покупців і на основі цього встановлюватиме стар­тову ціну для аукціону. Свою пропо­зицію він має спрямувати на затвер­дження Кабінету Міністрів або міс­цевого органу виконавчої влади.

Важливо, що здійснюватиметься аналіз потенційних покупців. Закон забороняє продаж державного майна країні-агресору та пов’язаним з нею особам. Також у торгах не матимуть права брати участь особи, які залуче­ні до процесу. Після з’ясування всіх нюансів відбуватиметься аукціон з «трьома шансами», як і у випадку з малими об’єктами.

Що це означає? Якщо перший аук­ціон пройшов невдало, стартову ціну для повторного аукціону знижують на 25% або проводять торги без неї (про­дають тому, хто запропонує найбіль­ше). Третій раз актив виставляють на аукціон «із знижкою» 50% від старто­вої ціни або знову ж таки «без умов».

Окрема умова передбачена для тих, хто орендував державну влас­ність і тепер хоче її купити. Якщо аудиторські висновки засвідчать, що орендар всі роки поліпшував стан держмайна за власні гроші й не має боргів, учасник торгів отримає право його викупити.

Від продажу активів держава роз­раховує вже цього року отримати 22,5 млрд грн. Завдання надскладне, вра­ховуючи невдалу спробу приватиза­ції минулого року. Тоді планували отримати від процесу приватизації 17 млрд грн, але вдалося виручити тро­хи більше мільярда. 2016 рік виявився ще більш невдалим, адже прибуток від приватизації склав менше 1% від запланованого. Експерти вважають, що ухвалення нового закону відіграє позитивну роль у новій хвилі прива­тизації.

Голова Верховної Ради Андрій Па­рубій переконаний, що «цей закон не лише дозволяє розпочати приватиза­цію державних об’єктів. Він також є антикорупційним, створює прозорі правила для приватизації в Україні. Він дозволить одночасно і наповнити бюджет, і знизити корупційні ризики, які, на жаль, існують на державних підприємствах».

В Уряді наголошують, що привати­зація здатна принести не тільки гроші в бюджет, а й спровокувати приріст іноземних інвестицій, прихід нових технологій та створення робочих місць. Однак низка експертів мають сумніви щодо того, чи варто продава­ти державні підприємства, коли в кра­їні триває військове протистояння з агресором. За таких умов навряд чи сюди зайде солідний інвестор. До того ж, реальну ціну державних підпри­ємств сьогодні практично неможливо встановити. Та її зараз ніхто й не за­платить, зважаючи на економічні ри­зики в Україні. Відтак аналітики по­боюються, що вже з літа нинішнього року наші державні підприємства підуть з молотка за безцінь.

В ОЧІКУВАННІ ІНВЕСТИЦІЙ

«Приватизація важлива не тільки грошима, а й пошуком ефективного власника, який забезпечить зростан­ня економіки, випуск конкуренто­спроможної продукції, зростання екс­порту та відновлення валютного ба­лансу держави. Як повітря нам по­трібне зростання прямих іноземних інвестицій. Час, коли ми виживали лише завдяки кредитам, минув. Нині більшість надходжень мають бути за­безпечені у вигляді прямих інозем­них інвестицій, – наголошує Глава держави Петро Порошенко.

Наразі іноземні інвестори уважно вивчають об’єкти державної власнос­ті, що підлягають приватизації в 2018– 2020 роках, бо подібні унікальні мож­ливості вкласти гроші при дуже слаб­кій гривні випадають нечасто. Особли­во в європейській країні з величезною територією і досить великим спожив­чим ринком. Якщо підійти виважено, переконують експерти, міжнародним інвесторам можна отримати шалену прибутковість. У такі рідкісні періоди якраз і потрібно поповнювати інвести­ційні портфелі. До того ж, за новим за­коном, якщо об’єкт приватизації впер­ше виставляється на аукціон із зни­женням стартової ціни, то знижка ста­новить 25%, якщо ж удруге, ціна зни­жується на 50%. Нарешті, запроваджу­ється механізм, який у випадку двох безрезультатних торгів на підвищен­ня ціни дозволятиме проводити аукці­он за голландським форматом на зни­ження. Це позбавить такого явища, коли держпідприємство виставляєть­ся на продаж кількадесят разів.

Наразі нам важливо швидко й ефективно створювати інвестиційно привабливе середовище для всіх заці­кавлених, а також для міжнародних прямих інвестицій у великі державні підприємства, які підлягають прива­тизації у 2018–2020 роках. Звичайно, потрібні і політичні рішення з боку нашої влади.

Не слід ігнорувати головного: іно­земні інвестори ухвалюють рішення на основі двох чинників – прибутку, який приносить об’єкт, і ризиків у зв’язку із здійсненням інвестицій. Ри­зики для іноземних інвесторів поля­гають у наявності захисту приватної власності в державі, куди вони вкла­датимуть гроші, надійності судової системи, забезпеченості відповідної системи захисту всіх їхніх прав, не лише в бізнесі, а й у взаємовідноси­нах з державою, контрагентами, кре­диторами, зазначають експерти.

Інший аспект, пов’язаний з ризика­ми, – це питання стабільності право­вого поля, відсутності будь-яких під­водних каменів. Щоб була належним чином реалізована чітка позиція щодо наявності ліцензій, сертифіка­тів, щоб була можливість легко укла­дати угоди.

На думку багатьох аналітиків, об’єкти, які пропонує Україна, інвес­тиційно привабливі. Хоча є й інші думки. Так, директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник налаштова­ний досить песимістично: «Зважаючи на те, як у нас чинять з іноземними інвесторами, відбираючи майно, я пе­реконаний, що серйозний західний капітал до нас не прийде. Ці підпри­ємства за офшорні кошти куплять наші олігархи або ж спекулянти, яких цікавитиме лише металобрухт чи знищення конкурентів».


Лондон нас розсудить

До ухвалення Закону України «Про приватизацію державного майна» відносини, що виникали на території України між рези­дентами, регулювалися виключ­но вітчизняним законодавством, і суперечки, які виникали, роз­глядали українські суди. І тільки якщо у відносинах з’являвся іно­земний елемент (наприклад, до­говір укладено з нерезидентом, в іншій державі, майно розміще­не за кордоном тощо), сторони могли обрати законодавство, яким керуватися, і суд, який роз­глядатиме спори між ними.

Наразі навіть резидент України, який приватизує державне чи комунальне майно в Україні (уго­да без іноземного елемента), може у разі конфліктної ситуації звертатися для вирішення спору в міжнародний комерційний ар­бітраж. Для цього учасники уго­ди повинні закріпити таку мож­ливість у приватизаційному до­говорі. Також сторонам слід об­рати і зазначити в договорі кон­кретний іноземний суд, якому вони довіряють розгляд спору.

Приватизація здійснюватиметься за англійським правом. Великою перевагою англійського права і однією з причин його популяр­ності в договірних відносинах є його низька «зарегульованість», коли сторони максимально гнучкі в своїх домовленостях, їх форму­люваннях і оформленні, тож суд або арбітраж, вирішуючи спір за таким договором, віддає перевагу насамперед тому, про що домови­лися сторони. Така гарантія, на думку вітчизняних аналітиків, має привабити іноземних інвесторів.

У світовій практиці англійське право часто обирають регуля­тором для важливих зовніш­ньоекономічних угод. Вважа­ють, що закони і правила ан­глійської правової системи най­більш адекватно відображають суть різних правових відносин. Крім того, англійська судова практика базується на принципі змагальності сторін, згідно з яким перемагає той, хто надав більше доказів своєї правоти. Це дає змогу бізнесу цивілізо­вано відстоювати свої права, а не сподіватися на корупційні зв’язки із судом. Такі незвичні для українських реалій норми свідчать про кардинальну зміну підходу держави до захисту прав інвесторів.

Однак низка експертів вбачають у таких змінах підводні камені. По-перше, це суперечить Кон­ституції, оскільки українські ін­вестори не отримають в оскар­женні рівних прав з іноземцями. По-друге, ця норма діятиме до 2021 року, а це гарантія для представників влади, що прива­тизуватимуть об’єкти, що їх ніхто не відбере до цієї дати.

Застосовувати англійське право зможе виключно іноземний ін­вестор, український змушений буде працювати за національним законодавством. Це створює не­рівні умови для учасників прива­тизації. Більше того, українські державні органи не зможуть ефективно виконувати свої зобов’язання за правом іншої держави, оскільки чинне законо­давство доволі суворо регла­ментує їх діяльність.

 

Володимир Гройсман, Прем’єр-міністр України:

«Сьогодні ми маємо 3,5 тис. державних компа­ній, на кожній з яких є ди­ректор, головний інженер, бухгалтер. Тож у мене за­питання: в чиїх інтересах працюють ці підприєм­ства? Я вам скажу: в ін­тересах директора, бух­галтера й оточення тих, хто там працює, їх «керів­ництва» в міністерстві чи ще десь. Як правило, ці підприємства не модерні­зовані, керівництво до них ставиться як тимчасові правителі, технологічного прориву там немає, вони в стагнації і приносять державі збитки».

Андрій Новак, голова Клубу економістів України:

«Чи допомо­же новий за­кон виконати державний план приватизації на суму 22 млрд грн? Я, чесно кажу­чи, сумніваюся. Адже Украї­на є державою, на території якої тривають військові дії. Для фінансового світу це країна з підвищеними ризи­ками. Тому у нас зараз міні­мальні ціни на всі активи, й дуже важко за мінімальних цін на активи назбирати таку величезну суму від приватизації. Хоча прийня­тий закон буде сприяти тому, що сума від привати­зації у 2018 році буде біль­ше, ніж 2017 і тим більше 2016 років».

 Ілля Несходовський, директор Інституту соціально-економічної трансформації, експерт Реанімаційного пакету реформ:

«Якщо ця приватизація буде проведена правильно, то вона піде на користь країні. Адже те, що дер­жавна власність приносить прибуток – це міф. На окремо взятому державному підприємстві кожен керівник може самостійно приймати рі­шення щодо закупівель будь-якої продукції по цінам вище, ніж встановлені на ринку, та про­давати за цінами нижче ринкових і не нести за це відповідальності. Прибуток залишається у фірмах-посередниках, а державне підприєм­ство стає збитковим, тоді як воно має бути апріорі прибутковим. Тому чим менше держава втручається в економічні процеси, тим краще».

Віталій Трубаров, виконувач обов’язків голови Фонду державного майна України:

«Насправді аргументів «за» і «проти» приватизації можна знайти безліч. Брати якісь списки, якісь графі­ки малювати. Порівняти, що було 100 років тому в тій чи іншій країні, і що зараз там є: якісь успіхи, якісь програші і так далі. На моє глибоке переконання, держава повинна за­йматися своїм прямим обов’язком – бути регу­лятором. Залишити за собою тільки ту влас­ність, що забезпечує безпеку в будь-якій фор­мі. Все інше слід віддати в приватні руки. І сте­жити, щоб усе працювало. Й іншими методами, іншими механізмами відстежувати цю роботу. Тільки таким чином».

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання