ДОВІДКИ ОНЛАЙН: ПРОСТО І ШВИДКО
Кілька років тому Україна взяла курс на
переведення більшості адміністративних послуг до електронного формату. Це
завдання було покладено на Державне агентство з питань електронного
врядування. 16 листопада 2016 року Уряд ухвалив розроблену держагентством
Концепцію розвитку системи електронних послуг в Україні (а влітку 2017 року –
план її виконання), реалізація якої передбачена на період до 2020 року.
Ця концепція містить перелік електронних
сервісів, надання яких в електронній формі передбачається першочергово. Це близько
100 послуг, які є найбільш затребуваними серед громадян і представників
бізнесу.
Головна мета впровадження електронних
послуг полягала в тому, щоб звести спілкування громадянина і чиновника до
мінімуму. Адже не секрет, що часто працівники різних установ спеціально
ганяють людину по різних кабінетах, прозоро натякаючи, що процедуру можна
спростити, якщо вони отримають від цього зиск.
Це не приносить користі ані людині, ані
державі. Тому було вирішено піти шляхом, яким давно вже пішли усі цивілізовані
країни: перевести якомога більше адміністративних та публічних послуг в
електронний формат. Від цього у виграші опиняються всі. Громадяни, тому що
отримують якісний та швидкий сервіс, фактично не виходячи з дому. І держава,
адже тоді державне управління завдяки оптимізації процесів, економії фінансових
та людських ресурсів, а також взаємодії електронних реєстрів стає більш
ефективним. Ну і, звісно, мінімізується або взагалі зводиться до нуля
корупційна складова.
Здавалося б: якщо це так зручно та швидко,
чому не перевести всі послуги до електронного формату? Щоб узагалі можна було
нікуди не ходити і спілкуватися з чиновниками. Насправді, в Уряді запевняють,
що так воно колись і станеться. Проте не одразу. Адже запровадження кожної
електронної послуги – доволі складний і тривалий процес. Йдеться не лише про
те, щоб автоматизувати якусь послугу, а й максимально спростити її, аби нею
могли скористатися не тільки «просунуті» громадяни, що вільно почуваються в
інтернет-просторі, а й старші люди.
Голова держагентства Олександр Риженко
ділиться тим, як триває робота над упровадженням кожної послуги. Спочатку
провели аудит понад 20 ключових реєстрів в Україні. Наприклад, реєстрація
бізнесу, майнових прав, земельного кадастру тощо. Потім поступово, в кілька
етапів, впроваджувалися пілотні проекти. Спочатку аналізувалася нормативна база
і визначалося, чи потрібні зміни до законодавства, і які саме. Як розповідають
спеціалісти, аналіз ситуації тривав 2–3 місяці, а от самих законодавчих змін
доводилося чекати й півтора року.
Послуги, які запускалися в першу чергу,
були простими: подання заявок, декларацій тощо. Але потім завдання
ускладнилось, адже надання послуг передбачало взаємодію різних реєстрів,
міністерств та відомств. Потреба в такій взаємодії потягнула за собою зміну
нормативної бази. Зокрема, постановою Кабміну була визначена взаємодія пріоритетних
реєстрів.
ХОЧЕТЕ ПОСЛУГИ ОНЛАЙН? ІДЕНТИФІКУЙТЕСЯ
В ІНТЕРНЕТІ
Уже сьогодні українці мають змогу оформити півсотні електронних
послуг. Усі вони популярні і затребувані – як у фізичних осіб, так і
представників бізнесу. Повний перелік таких послуг можна знайти на сайті:
www.kmu.gov.ua, у розділі «Послуги».
Так, у розділі «Будівництво та нерухомість» можна оформити
онлайн реєстрацію оренди землі, ліцензію з будівництва, початок робіт тощо.
Розділ «Реєстрація та ведення бізнесу» пропонує електронну реєстрацію та
припинення фізичної особи – підприємця (ФОП), реєстрацію юридичної особи,
відомості з реєстру бізнесу тощо. У «Соціальному захисті» можна оформити, крім
допомоги при народженні дитини, житлові субсидії, дані про зарплату,
призначення пенсії та звернення до Пенсійного фонду. У розділі «Громадянство
та міграція» можна замовити онлайн паспорт громадянина (ID- картка),
закордонний паспорт, перевірку недійсних документів та завантаженість пунктів
пропуску на кордонах. Найбільша кількість електронних послуг пропонується в
розділі «Земля та екологія»: тут можна замовити реєстрацію земельної ділянки,
витяги про земельну ділянку та нормативну грошову оцінку, отримати відомості
про власника землі, погодити проект землеустрою, отримати сертифікат інженера-землевпорядника
тощо.
Для того, щоб пришвидшити
процес онлайн-замовлення послуг, варто оформити так званий Електронний цифровий
підпис. Це електронні дані, які отримуються через спеціальне криптографічне перетворення
і забезпечують ідентифікацію автора.
За допомогою ЕЦП можна
підписувати документи, користуватися електронними послугами, реєструватися на
державних порталах тощо. По суті, це і є ваш власний підпис – тільки
електронний. Він має ту саму юридичну силу, що й власноручний. До речі, всі
юридичні особи вже оформили собі ЕЦП. Залишилося популяризувати цю послугу
серед простих українців. Адже переваги, які дає електронний підпис, варті
того, щоб витратити на його оформлення певний час.
Отже, як отримати електронний
цифровий підпис? В одному з акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК).
На даний момент в Україні відкрито 24 таких центри, й інформацію про них можна
переглянути на сайті Центрального засвідчувального органу Мін’юсту, який
забезпечує акредитацію такої діяльності: www.czo.gov.ua/ca-registry.
У більшості випадків оформлення
ЕЦП вимагає особистого візиту та коштує до 540 грн. Але є винятки. Наприклад, у
Державній фіскальній службі (www.acskidd.gov.ua/ contacts) або на сайті
ПриватБанку (www.acsk.privatbank.ua), які видають ЕЦП безкоштовно. Причому в
Приватбанку оформити ключ можна дистанційно. Окрім того, на безкоштовне
отримання електронних цифрових підписів мають право державні службовці – вони
можуть оформити їх у АЦСК Мін’юсту.
ЗА ЕЛЕКТРОННИМИ ПОСЛУГАМИ
– МАЙБУТНЄ
Громадяни більшості
цивілізованих європейських країн давно забули, що таке паперові довідки або
чатування у чергах центрів надання адміністративних послуг. Саме таким шляхом
рухається і Україна. Адже зрозуміло, що впровадження електронних послуг – це
суттєва економія і часу, і грошей. А отже, це щонайменше економічно вигідно.
Щоправда, спеціалісти Державного агентства з
електронного урядування стверджують, що є певні перешкоди, які нашій державі
слід подолати, щоб впровадити електронні сервіси. Зокрема, потрібно узгодити
внутрішні процеси так, щоб усі вони проходили в електронному вигляді. Наприклад,
якщо людина отримує довідку про несудимість, але перевірка відбувається, як і
раніше, у паперовому архіві, то, по суті, нічого не змінюється. Тому потрібно
рухатися в напрямку повної автоматизації процесів.
Ще одна потенційна складність: охоплення
інтернетом усієї України. За статистикою, наразі всесвітньою мережею охоплено
близько 60% території держави. Проте це усереднена цифра, яка не враховує
територіальну картину. Адже в містах може бути покриття до 90%, а у селах –
близько 5%. А якщо немає якісного інтернету, то і про впровадження електронних
послуг говорити не доводиться.
Також фахівці нарікають на так званий цифровий
розрив через відсутність широкосмугового доступу до інтернету. За
статистикою, такий доступ має трохи більше 10% населення. Всі інші змушені
користуватися 2G, або, якщо пощастить, 3G інтернетом.
Уряд намагається вирішити цю проблему. Так, у
січні Кабінет Міністрів України схвалив Концепцію розвитку цифрової економіки
та суспільства на 2018–2020 роки та затвердив план заходів з її реалізації.
В рамках документу передбачається перехід
економіки від сировинної моделі, яка споживає природні ресурси, до
високотехнологічних виробництв та ефективних процесів за допомогою
ІТ-технологій та комунікацій.
За словами першого віце-прем’єра Степана Кубіва,
сьогодні близько 35% сільського населення не мають ШПД до інтернету, не
підключені до мережі 53% шкіл та майже всі медичні заклади. Але за допомогою
концепції Уряд планує за кілька років вийти на показник 80% ШПД-покриття.
Також у планах на майбутнє – впровадження MobileID, технології,
яка дозволяє ідентифікувати особу в інтернеті за допомогою мобільного телефона.
Це працює в багатьох європейських країнах і є дуже зручним та простим способом
підтвердження особи в інтернеті. Суть у тому, що ЕЦП записується на спеціально
захищену SIM-карту. Тому для того, щоб ідентифікувати себе, потрібен лише
мобільний телефон. Уряд уже затвердив всі необхідні законодавчі зміни для впровадження
MobileID, тому не виключено, що ця технологія може запрацювати вже цього літа.
Також ЕЦП буде записуватися на паспорти українців
у формі ID-картки. Громадяни, котрі вже отримали паспорт нового зразка, але
поки що без ЕЦП, зможуть внести його пізніше.
Впроваджуючи електронні послуги, Агентство з питань електронного урядування
активно співпрацює з міжнародними партнерами. Так, у рамках проекту «Прозорість
та підзвітність в державному управлінні та послугах/TAPAS», а також МВС, Мініфраструктури
та ДСБТ активно розробляються електронні послуги у транспортній сфері. Вже цього
року планується впровадження послуг з онлайн оформлення транспортних засобів, замовлення
номерних знаків, заміни посвідчення водія. А підприємці зможуть отримувати ліцен
зію на транспортні перевезення.
Динамічний розвиток електронного врядування
можливий за однієї умови: якщо українці оцінять переваги онлайн-сервісів та
будуть ними активно користуватися. Усвідомлять, наскільки зручно та просто
отримувати адміністративні послуги через інтернет. Перестануть боятися і
стануть довіряти новій системі. І зрештою, забудуть, що таке спілкування з
чиновниками.
У цьому процесі важко переоцінити роль
журналістів, громадських активістів та організацій. Саме вони повинні стати
партнерами Уряду у популяризації онлайн- сервісів. Адже впровадження електронних
послуг – це черговий крок до європейської України.
ВІКТОРІЯ ЧИРВА