УКРАЇНСЬКІ ДОРОГИ: ВКОТРЕ У ПРІОРИТЕТІ
На нещодавньому засіданні Уряду затверджено Державну
цільову економічну програму розвитку автомобільних доріг загального користування
державного значення на 2018–2022 роки. Це перший в історії України
довгостроковий план, який дозволить уже найближчими роками провести масштабне
відновлення українських доріг і розвинути транспортну мережу України,
інтегрувавши її до європейської транспортної системи. Активна робота з
реконструкції доріг державного значення за новими стандартами розпочнеться вже
нинішнього року.
Чи стане нова програма поштовхом до розв’язання дорожніх проблем, з’ясовують
«Профспілкові вісті».
ЗА НОВИМИ СТАНДАРТАМИ
Що нового в черговій
програмі, анонсованій Урядом? «Створення сучасної мережі доріг, що дозволить
покращити якість і збільшити обсяг вантажних і пасажирських перевезень,
розширити транзитний потенціал і покращити інвестиційний клімат у країні», –
розповідають журналістам чиновники з Кабінету Міністрів. Прем’єр-міністр
Володимир Гройсман запевняє: «Ми вийшли на абсолютно системну роботу відновлення
українських доріг.
У цьому році роботи будуть
найбільш масштабними за всю історію незалежності».
Експерти вже проаналізували
основні положення програми і стверджують, що масштаби реально вражають.
Очікується, що реалізація програми дозволить покращити стан 5,936 тис. км доріг
за основними маршрутами, побудувати і реконструювати ще 756,61 км доріг за
рахунок міжнародних організацій та концесій. От тільки у нас не завжди виходить
пройти шлях від ідеї до втілення без проблем.
Глава «Укравтодору» Славомір
Новак зізнається, що відремонтувати всі дороги одразу неможливо. «З незрозумілих
причин у країні з 2005 року майже нічого не ремонтували – винятком були роки
підготовки до Євро–2012. Відсутність сучасних технічних стандартів і
невідповідність сучасним параметрам навантаження фактично зруйнували мережу
доріг. Для їх відновлення потрібні час і кошти», – визнає чиновник.
Наразі начебто і час
підходящий, і кошти виділені. Орієнтовний обсяг необхідних коштів для
реалізації всієї програми – 298,349 млрд грн, у тому числі 178,111 млрд
становлять кошти державного бюджету. Планується, що будівництво нових доріг і реконструкція
існуючих проводитимуться за рахунок коштів міжнародних фінансових організацій
та інвесторів, а ремонт і експлуатаційне утримання – коштів держбюджету.
Цього року Уряд виділяє
рекордні 45,7 млрд грн на ремонт і будівництво доріг за принципово новими
стандартами якості. Також очікуються додаткові надходження (до 6 млрд грн) від
«митного експерименту» на місцеві дороги.
Щодо нових стандартів, то з
нинішнього року Уряд обіцяє запровадити чотирирівневий контроль якості
реконструкції і будівництва доріг та збільшення термінів гарантійних вимог: не
менше 5 років для середнього поточного ремонту та не менше 10 років – для
капітального ремонту автошляхів.
«Ми плануємо поступово
відійти від поточних середніх ремонтів і здійснювати капітальний ремонт,
реконструкцію і нове будівництво. Це вимагає професійнішої підготовки
проектної документації, більшої конкуренції між будівельними організаціями», –
зазначає очільник «Укравтодору».
За планом, роботи в поточному році відбуватимуться
на 218 об’єктах. Майже 60% проектної документації вже підготовлено. Крім того,
вийшов оновлений стандарт будівництва, який має стати «настільною книгою» для
дорожніх служб. В Уряді запевняють, що оновлені стандарти не дозволять
дорожньому покриттю сходити слідом за снігом.
В Уряді заявляють і про рекордні обсяги ремонту
автомобільних доріг – на 50% більше, ніж минулого року. А це 3 тис. км
автомобільних шляхів. Віце-прем’єр-міністр Володимир Кістіон пообіцяв, що «вже
з початку квітня доручено розпочати ремонтно-будівельні роботи з тим, щоб
встигнути виконати необхідні завдання до початку наступної зими».
ЧОРНИЙ СПИСОК НА СІРОМУ
АСФАЛЬТІ
Можна затверджувати різні програми –
довгострокові й не дуже, виділяти більше чи менше коштів, це не спрацює, доки
не буде відповідальності за неналежний ремонт доріг. Адже на «ямкових»
ремонтах збагачуються нечесні підрядники. Про це знають не тільки пересічні
українці. Це добре відомо і владі. «Ми знаємо, що автодорожня сфера завжди
була корупційною й неефективною», – заявляє Глава Уряду Володимир Гройсман. Він
розповів, що йому добре відомо про спроби «місцевих кланів» заробляти нечесні
гроші на дорожньому будівництві. І навіть пообіцяв преміювати правоохоронців
за оперативне розкриття корупційних схем у цій сфері.
«Ми заплатили копійка в копійку всім тим, хто
виконав обсяги робіт. Зараз до мене надходять сигнали про те, що деякі дороги,
які ремонтували, уже мають пошкодження. Я хочу підкреслити, що ніхто не
залишиться поза увагою, і всі ті, хто зробив халтуру, за власний рахунок
виправлятимуть цю роботу», – підкреслив Прем’єр-міністр на засіданні Уряду 21
березня.
Схоже, що
терпець чиновникам увірвався. Володимир Гройсман зажадав «жорсткої відповідальності»
для недбалих підрядників, аж до кримінальної. Відтак Кабінет Міністрів ініціює
масштабний аудит дорожніх робіт, виконаних в країні впродовж минулого року, а також
усунення недоліків будівництва чи ремонту за рахунок підрядників. Будуть створені
спеціальні контрольні групи із залученням провідних експертів, які допоможуть створити
реєстр осіб, які спрацювали неякісно. Щось на зразок чорного списку. Аналітики вважають,
що коло осіб у ньому може бути доволі широким. За умови, що Уряд підійде до цього
також відповідально.
Автомобілісти майже з піднесенням
зустріли цю новину. Кажуть, це абсолютно правильно, що підрядники, з вини яких
на нещодавно відремонтованих дорогах знову з’являються ями, мають за власний
кошт покрити збитки. А головне – виправити свої ж помилки й усунути
пошкодження. Кожна гривня з бюджету має бути ефективно інвестованою. А коли
йдеться про мільярди бюджетних коштів, то вони мають бути спрямовані на
дорожнє покриття, а не до кишень великих і середніх «начальників дороги».
Влада запровадила абсолютно
нову норму щодо угод з підрядниками на ремонт доріг – відтепер є пункт про 5-
і 10-річну гарантію на якість виконаних робіт. Угоди містять гарантійні
зобов’язання, які підрядники мають виконувати. Якщо хтось не може чи не хоче дотримуватися
гарантійних норм, хай поступиться місцем доброчесним підрядникам, вважають у
профільному міністерстві. Зауважують, що будуть працювати над тим, аби
збільшити конкуренцію серед будівельників і ремонтників автошляхів.
Розрахункова потреба в трудових ресурсах для виконання окресленої програми складає
близько 55 тис. робочих місць. Нині тривають перемовини з підрядниками та
відповідними службами, аби уже з настанням тепла почати відповідні роботи.
Недобросовісні підрядники, які «засвітились» на відвертих халтурах, не будуть
допущені до наступних проектів з будівництва та ремонту доріг.
«Після цих заходів ремонтувати дороги неякісно
буде невигідно, а приховувати недоліки – дуже невигідно. Підрядники будуть
переробляти, а замовники і контролери – відповідати в разі неналежного виконання
своїх обов’язків. Це стосується доріг як державного, так і місцевого
значення», – резюмував очільник профільного міністерства Володимир Омелян.
КОД БЕЗПЕКИ
Кабінет Міністрів України в рамках розбудови
дорожнього господарства країни, розширення логістичних можливостей держави і
підвищення культури пересування дорогами дає старт реалізації комплексного
плану заходів з підвищення безпеки руху в Україні під умовною назвою
«500.500.1000». Він враховує плани з будівництва 500 нових кільцевих розв’язок,
500 острівців безпеки та 1000 пішохідних переходів. Про це сказав
Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман на тематичній нараді за участю
керівництва Міністерства внутрішніх справ, Міністерства інфраструктури,
Державного агентства автомобільних доріг.
Глава Уряду підкреслив, що безпека руху вимагає
підвищеної уваги. Якість дорожнього полотна зростає, але так само зростає і
статистика випадків перевищення швидкісного режиму та порушення інших правил
безпеки. Лише за останні роки на дорогах України загинули понад 15 тис. осіб.
Відтак виникає нагальна потреба не тільки боротися з порушниками правил
дорожнього руху, а й розробити належну систему безпеки руху. Програма створення
такої системи вже розроблена. Розрахована вона на 3 роки. Проектування,
будівництво, здача в експлуатацію доріг відтепер мають враховувати безпекові
побажання. На переконання Глави Уряду, безпека на дорогах має бути питанням №
1. Наразі в Уряді планують створити Координаційну раду з питань безпеки руху,
оперативно підготувати необхідні законодавчі ініціативи та проекти урядових
рішень, які сформують нормативну основу системи безпеки руху в Україні.
Раніше повідомлялось, що 5% коштів так званого
Дорожнього фонду спрямують на безпеку дорожнього руху. Зокрема, гроші підуть
на освітлення доріг, на обладнання пішохідних переходів, побудову кільцевих
розв’язок, а також створення шумоізоляції. Це, переконані експерти, дозволить
водіям почуватися комфортніше, а пішоходам – безпечніше. Проте, голова
Всеукраїнської асоціації автоперевізників Валерій Новіков з таким
фінансуванням не згодний. Він вважає, що й освітлення доріг, й обладнання
пішохідних переходів, і побудова кільцевих розв’язок мають входити до проектів
з будівництва доріг від самого початку. А ці 5% краще витратити на впровадження
відеореєстрації. Питання поки що лишається відкритим, однак у Міністерстві
інфраструктури заявляють про готовність вислухати й обговорити всі варіанти,
спрямовані на підвищення безпеки руху.
Уряд узявся
за реалізацію програми з підвищення безпеки дорожнього руху і розраховує, що вже
у 2018 році зменшиться рівень смертності на дорогах на 30%. «Такими заходами, які
ми у цьому році будемо робити, можна зменшити смертність принаймні на 30%. Це звучить
як відсотки, але уявіть собі, що 4–5 тис. людських життів ми зможемо врятувати»,
– наголосив Володимир Гройсман.
З ЄВРОПЕЙСЬКОГО
ДОСВІДУ
С
вітова дорожня практика поступово
відмовляється від поняття «ямковий ремонт», використовуючи поточні ремонтні
роботи. Німці, автошляхи яких вважають еталоном у всьому світі, взагалі не
визнають такої практики. Для них прийнятний винятково капітальний ремонт
робіт. Узагалі про якість і неймовірні характеристики німецьких доріг
складають легенди і присвячують оди. Розповідають про неймовірні технології, що
їх використовують для будівництва дорожнього покриття. Хоча жодного секрету
тут взагалі немає, стверджують знавці дорожньої справи. Бо німецькі автобани
роблять з точнісінько таких самих матеріалів, як у всьому світі, тобто з бетону
й асфальту. Але тут буде дуже доречним наше українське прислів’я: вміла
готувати та не вміла подавати. Головною особливістю німецьких автобанів є
незвичайна «подушка», яку ховають під дорожнім покриттям. Зазвичай вона
досягає товщини більше 2 м, бо складається з кількох шарів будівельних
матеріалів.
Для того, аби закласти такий «листковий пиріг», землерийна техніка
вибирає від 1 до 2 м ґрунту. В отриману траншею шар за шаром укладають подушку
з гравію, піску і глини. Кожен шар утрамбовують досить щільно, як того вимагає
технологія. Такий «пиріг» поливають вапняним розчином або розчином хлориду
кальцію, ретельно перемішують і знов щільно утрамбовують. Це, стверджують
експерти, дає можливість утримувати необхідний відсоток вологи, що забезпечує
дорожньому покриттю здатність «не просідати і не спухати».
І тільки впевнившись у надійності «подушки», на неї укладають
бетонне чи асфальтне покриття. Бетонне полотно німецькі автодорожники
покривають спеціальною невидимою захисною плівкою, яка запобігає
розтріскуванню бетону від сонця і вологи.
Про вологу у німців своє уявлення. Щойно перші краплі дощу
впадуть на асфальт під час його укладання, будівельники в обов’язковому
порядку припинять усі роботи, а відновлять їх лише після повного висихання
ділянки.
Чи не тому кожна дорога в Німеччині має свій термін гарантії –
мінімум 30 років, упродовж якого дорожня компанія, що її побудувала,
зобов’язана безкоштовно підтримувати технічний стан і справність траси. Даний
момент є своєрідною гарантією якості початкового будівництва. Кому ж
заманеться по кілька разів на рік ремонтувати трасу за власний кошт?
І насамкінець: однією з
найстаріших доріг Німеччини виповнилося більше 80 років, однак вона досі в чудовому
стані. Не потребує ні капітального, ні тим більше ямкового ремонту.
Володимир КІСТІОН, віце-прем’єр-міністр України:
«Будівництво нових якісних
доріг – пріоритет роботи Уряду в цьому і наступних роках. Усі ми маємо змогу спостерігати,
як видозмінилися українські автошляхи за останні півроку. Дороги в Україні так
комплексно не ремонтувалися понад 20 років».
Володимир ОМЕЛЯН, міністр інфраструктури України:
«Для нас надважливо, щоб
це було нормальною європейською практикою, коли в нас закінчується 5-річний,
10-річний ремонт, за 2, 3, 4 місяці ми проводимо повну інспекцію цього автошляху,
і держава його отримує на своє утримання в належній якості. Ми вносимо постанову
про створення урядової робочої групи, яка буде контролювати якість доріг. Сподіваюсь,
це дасть належний результат, і ми отримаємо гарантію належної експлуатації українських
автошляхів».
Вадим ОЛІЙНИК, експерт Проектного офісу секторальної децентралізації
з питань інфраструктури:
«До 2020 року ми маємо
повністю відійти від ямкового та поточного ремонту доріг, застосовуючи лише капітальний
ремонт, причому за маршрутним принципом (коли ремонтується велика ділянка дороги,
а не вибірково по кілька кілометрів, які в найгіршому стані)».
Славомір НОВАК, голова Держагентства автомобільних
доріг України:
«Одразу
хочу зазначити: ми плануємо поступово відходити від поточних середніх ремонтів
і здійснювати капітальний ремонт, реконструкцію і нове будівництво. Це потребує
професійнішої підготовки проектної документації, більшої конкуренції між будівельними
організаціями».
|