ПОДАТКОВІ ПРАВИЛА: РЕАЛІЇ, ОСОБЛИВОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Так повелося, що стосунки між владою і бізнесом в Україні мають далеко
не дружній характер. Держава за допомогою фіскальних служб вигадувала усілякі методи
тиску, створювала непрозорі умови проведення перевірок. Бізнес відповідав тіньовими
схемами. У таких змаганнях перемога одного досягалась за рахунок іншого, в результаті
у Пенсійному фонді зростала діра, а у програші опинялась уся країна.
Ситуація б мала змінитись із упровадженням нових правил гри: введенням
податку на виведений капітал замість податку на прибуток. Бізнесові кола були готові
до обіцяної новації вже з 1 січня п. р. Однак зміни відклали щонайменше до наступного
року.
Чому Україна не зважилась на абсолютно
нові принципи оподаткування підприємств, з’ясовують «Профспілкові вісті».
ЩЕПЛЕННЯ ВІД КОРУПЦІЇ
Не поспішати із змінами в
оподаткуванні закликав сам Гарант Конституції Петро Порошенко. Послався на
те, що спершу «потрібна чесна дискусія з нашими іноземними партнерами та
асоціаціями бізнесу. Мова йде не просто про податки. Мова йде про нову
філософію», – підкреслив Президент. Хоча ще на початку грудня на зустрічі з
представниками бізнесу відверто виступав на користь податку на виведений
капітал і заявляв, що податок на прибуток – аж надто широкий простір для
свавілля з боку місцевих перевіряльників та податкових органів. Більше того,
назвав нові правила оподаткування потужним щепленням від корупції.
Загалом запровадження податку
на виведений капітал з помпою анонсувалося 2 роки тому – як мало не основний
елемент покращення інвестиційного клімату в Україні, закріплений у спеціальному
законі «Про внесення змін до Податкового кодексу...» Обговорювалися усі ризики
нової моделі оподаткування, її розраховували і перераховували якнайретельніше
в усіх відомствах, міністерствах і експертних середовищах. Однак і зараз
законопроект вирішено відкласти на потім. Можливо, колись – уже після чергових
виборів.
Довгий час саме податок на
прибуток у чинній редакції був одним з найбільш корупціогенних в Україні.
Розпливчасте законодавство давало змогу податківцям обдирати підприємців, навантажуючи
їх додатковими корупційними витратами. Впровадження нової системи мало б
зробити стосунки між платниками податків та державою простими та прозорими як
ніколи досі. І хоча даний крок оцінюється експертами у вигляді зменшення
надходжень до бюджету на рівні 20–30 млрд грн у перший рік після впровадження
нової моделі, проте його вплив на інвестиційний клімат України та умови
ведення бізнесу дуже позитивний, за попередніми оцінками МЕРТ, здатний
забезпечити додаткових 2% до зростання ВВП на кожен рік після впровадження.
Треба лишень трохи зачекати.
У чому суть новації? Коли
прибуток реінвестується, тобто залишається в обороті, він взагалі не оподатковується.
Оподаткуванню підлягають тільки ті кошти, які так чи інакше виводяться з
бізнесу. Якщо це відбувається шляхом виплати дивідендів, то застосовується
ставка 15%, якщо іншим способом (роялті, фінансова допомога, франшиза,
трансфертні ціни, тощо) – 20%.
У такій моделі, за словами експертів, зникає сенс
у «подвійній бухгалтерії» та в будь-якому приховуванні прибутків. Бізнесмени
будуть вирішувати самостійно, виводити кошти чи залишати. Така зміна
податкової поведінки мала б сприяти відновленню довіри між владою і бізнесом.
А експерти відзначають ще одну особливість
запровадження нової моделі як сильнодіючої ін’єкції проти корупції – її
здатність протистояти офшорним оборудкам. За підрахунками міжнародної
організації Global Financial Integrity, протягом 2004– 2013 років з України
було виведено близько 116 млрд дол., що становить у середньому 9,4% від ВВП
щорічно. При цьому компанії, з яких власне і виводились кошти, зазвичай декларували
збитковість і через це не платили податку на прибуток. Якби база оподаткування
змінилась вже зараз, надходження до бюджету зросли б. Найперше, за рахунок
великих підприємств, які хронічно забувають сплачувати податки в Україні та
сприяють зростанню офшорних рахунків своїх хазяїв.
РЯТІВНЕ КОЛО ДЛЯ БІЗНЕСУ
Український бізнес традиційно прагне та вимагає
змін системи. За останні роки економіка нашої держави пережила досить серйозні
випробування. А у 2014–2015 роках її спіткало стрімке падіння. Економічна
криза посунула нашу державу на декілька кроків назад у конкурентному та
динамічному ринку Європи. Українські товаровиробники зазнають збитків, адже їм
важко конкурувати навіть з представниками сусідніх східноєвропейських держав.
Більшість вітчизняних підприємств безнадійно застаріли, більше 60% основних
засобів потребують негайного оновлення. Проте коштів на це бракує через
постійні побори різних державних служб, у тому числі фіскальної. Саме тому
український бізнес потребує реальних, ефективних, а головне – системних змін,
які б дозволили йому розвиватися у конкурентному світовому середовищі.
Особливо зараз, коли ми впритул наблизились до Європейського Союзу.
Ця реформа могла б стати рятівним колом для
вітчизняних товаровиробників, і не лише тому, що створить умови, за якими
підприємства зможуть удосконалити застаріле обладнання та почнуть конкурувати
за відкритий європейський ринок. Головна перевага нової моделі – його простота
та прозорість, наголошують експерти. Це та принципова, майже революційна системна
зміна, на яку давно очікує не тільки бізнес-середовище, а й усе суспільство. Бо
податок на виведений капітал – це шанс для українського економічного дива,
якщо ми, звісно, до цього прагнемо.
Доцільність
введення податку на виведений капітал очевидна, переконують фінансисти. Серед основних
переваг називають спрощення обліку та звітності, адже нині ведення обліку залишається
надто складним. При введенні нового механізму існуватиме чіткий і вичерпний перелік
операцій, які потребуватимуть відображення у звітності.
У глобальному масштабі має
змінитись на краще інвестиційний клімат держави. Податкова система країни
стане більш прозорою та зрозумілою і вже не відлякуватиме потенційних
інвесторів.
Експерти вбачають позитив ще
й у тому, що звузиться поле для корупції та тиску з боку податківців:
підприємці будуть ефективніше працювати, а не готувати постійно підтверджуючі
документи для перевіряючих.
Та чи не найголовніша принада
новації полягає в можливості реінвестування частини прибутку, а оподатковувати
лише виведені кошти. Адже доки підприємець буде закуповувати нове обладнання
та матеріали, платити зарплату та премії своїм співробітникам, оплачувати
орендні чи комунальні платежі, сплачувати за надані послуги підрядникам, його
доходи не будуть оподатковуватись. Податок він сплатить лише тоді, коли вирішить
виплатити дивіденди своїм акціонерам або пов’язаним особам.
Нова система стимулюватиме
тримати кошти в Україні, а це – шлях до капіталізації та «оздоровлення»
підприємств. Тим, хто продовжуватиме маскувати виведення капіталу під
відсотки офшорним нерезидентам, доведеться сплачувати 20% податку. Якщо ж
офіційно сплачувати дивіденди – 15%. У разі, коли підприємець повертає
інвестиції в межах первісного внеску до статутного капіталу, він нічого не
сплачує.
Впровадження податку на виведений
капітал – це одна з тих реформ, яку готовий відстоювати реальний, а не офшорний
бізнес в Україні. Ця ініціатива однаково важлива як для малих та середніх
підприємств, які хочуть збільшувати свої виробничі потужності, так і для
великих корпорацій, які готові приносити інвестиції в Україну та посилити тут
свої позиції.
У ЛАБІРИНТАХ БЮРОКРАТИЧНОГО
ПЕКЛА
Усе було б просто, якби не так складно. Одні
експерти стверджують, що бізнес підтримує введення революційного податку, а у
Європейській бізнес- асоціації кажуть, що прихильників і противників – 50 на
50. Ключовим аргументом, на який посилаються у дискусіях щодо впровадження
нового податку опоненти, – сума очікуваних втрат бюджету. Офіс великих
платників податків нарахував астрономічні суми – 80 млрд грн.
Міністерство фінансів та Міністерство
економічного розвитку і торгівлі оперують цифрами на рівні 23 млрд грн.
Парламентський комітет з питань податкової та митної політики прогнозує суму
втрат у розмірі 20 млрд грн.
Президент Петро Порошенко доручив Нацраді реформ
повторно внести на обговорення перехід до нової моделі оподаткування, Мінфіну
– повторно перерахувати втрати і залучити для їх оцінки «авторитетну експертну
компанію» і після цього провести чергові переговори з міжнародними
партнерами. На його переконання, розбіжності в оцінці бюджетної дірки «не
можуть коливатися від 15 млрд грн до 80 млрд грн».
Можна, звісно, ввести податок на виведений капітал
і скоротити видатки на суму втрат. Проте наступний рік – рік парламентських та
президентських виборів, напередодні яких Кабмін взяв курс на підвищення
соціальних стандартів та розширення видатків. Непопулярне урізання бюджетних
витрат заради новації жодним чином не вписується в передвиборні плани влади.
Ідея податку на виведений капітал виявилася для
України занадто революційною, тому багатьма була прийнята в штики, як у
парламенті, так і в Уряді, стверджують експерти. Саме через це вона й
виявилась відверто непрохідною і відправленою на нові кола бюрократичного
пекла. На сьогодні законопроект про податок на виведений капітал вже живе
своїм окремим життям. Його автори активно співпрацюють з Комітетом ВР з питань
податкової та митної політики.
Опоненти нового механізму оподаткування висувають
свої аргументи «проти». Мовляв, якщо цей податок такий ефективний, то чому
його дотепер не впровадила жодна країна, крім Естонії? За приклад ставлять
більшість розвинених економік світу, де запроваджено корпоративний податок,
що є аналогом нашого податку на прибуток. Насправді, у тій же Естонії так і
трапилось: спершу надходження від нового податку виявились удвічі меншими,
ніж від податку на прибуток. Згодом ситуація вирівнялась і таки довела свою
ефективність.
І ще одне побоювання як аргумент проти змін в
оподаткуванні: а чи не почнуть бізнесмени переводити в готівку кошти, прикриваючись
купівлею якихось фіктивних послуг, замість того, аби сплачувати податок на
виведений капітал? Самі підприємці відповідають опонентам майже жартом: а при
ставці податку 15% просто немає сенсу ризикувати.
Тут дещо
інше. Прихильники податку на прибуток, а не на виведений капітал збунтувались недаремно.
В Україні 85% податку на прибуток генерують близько 1 тис. компаній при 269 тис.
зареєстрованих платників, а щорічно з країни виводиться близько 11 млн дол. США
капіталу без оподаткування взагалі або за ставкою 2,6% з пасивних доходів нерезидента.
Тож щодо доцільності існування податку на прибуток є аж надто багато запитань.
НЕВСИПУЩЕ ОКО
МВФ
О
фіційне внесення відповідного
законопроекту до Верховної Ради було заплановано на 7 березня. Однак
напередодні Адміністрація Президента отримала доволі «жорсткого» листа від
Міжнародного валютного фонду. У ньому – категорична незгода з такою редакцією
законопроекту. На думку МВФ, ухвалення цього законопроекту може означати
суттєве зменшення податкових надходжень від податку на прибуток. Це, мовляв,
створить ризики для збалансованості державного бюджету. Але, за великим рахунком,
МВФ мають цікавити не отримувані нами податки, а наші витрати і наскільки вони
збалансовані.
Однак МВФ, очевидно, міркує інакше. Про це йдеться в листі голови
місії МВФ в Україні Рона ван Родена: «Ми розуміємо, що законопроект може бути
скоро направлений у парламент. У зв’язку з цим я хочу скористатися можливістю і
ще раз підкреслити, що ми не можемо підтримати перехід до корпоративного
податку, який базується на розподілі дивідендів. У нас є серйозні побоювання з
приводу втрати доходів держбюджету, які за відсутності компенсаторних заходів
підірвуть одну з основних цілей підтримуваної МВФ програми з Україною: забезпечити
фіскальну стійкість».
Також у МВФ підкреслили, що заміна податку на прибуток податком на
виведений капітал створить мотивацію для акціонерів компаній здійснювати
фіктивні переплати по трансакціях, уникаючи таким чином будь-якого
оподаткування. При цьому адміністрування нового податку, на думку Фонду,
ускладниться, оскільки необхідно буде значно розширити контроль за трансфертним
ціноутворенням.
Міністр фінансів Олександр Данилюк стверджує, що «це дуже
прогресивний законопроект. Він змінює підходи до оподаткування, зменшує навантаження
на бізнес. Я сподіваюся, що він буде позитивно сприйнятий моїми колегами,
проголосований і направлений у парламент», – наголосив глава міністерства.
Виявляється, головний опонент законопроекту все той же Міжнародний валютний
фонд.
Заступник голови Адміністрації
Президента Дмитро Шимків визнає: «На жаль, через позицію міжнародних партнерів
і компаній потрібно провести додаткове обговорення і пошук аргументів саме для
них».
Анатолій АМЕЛІН, співзасновник «Українського інституту майбутнього»:
«Комусь зовсім не хочеться,
щоб український бізнес розвивався в прозорих простих умовах без тиску податкової,
без необхідності оптимізувати прибуток для зменшення податків. Кажуть, що в Україні
немає проблем з податком на прибуток. Так, немає – його платять лише 1500 компаній,
з яких 80% державні, а інші прибуток так чи інакше оптимізують».
Тетяна ШЕВЦОВА, голова Комітету з питань податкової політики Громадської
ради при Міністерстві фінансів України:
«Поки кошти з бізнесу не
виводяться, ніхто в бухгалтерію підприємства не втручатиметься. І формула нарахувань
при виведенні максимально проста, зрозуміла і виключає регулювання «вручну». Таким
чином, запропонована модель дозволяє нівелювати як дискреційну, так і корупційну
складову в діяльності податківців. І найголовніше – створити рівні умови оподаткування
і реальні інвестиційні стимули, вкрай важливі для перезавантаження економіки».
Тарас КОЗАК, економіст:
«Так, податок на виведений
капітал принесе в бюджет менше грошей, аніж податок на прибуток. Але податок на
прибуток сплачується впродовж року і останній платіж вносять на початку наступного.
Податок на виведений капітал сплачується тоді, коли проходить конкретний платіж.
Тому якщо запровадити податок на виведений капітал з 1 січня 2019 року, то протягом
2019-го ми отримаємо весь податок на виведений капітал плюс останні платежі за податок
на прибуток за 2018 рік. Таким чином, у 2019 році дефіциту не буде».
Євген БАМБІЗОВ, начальник Офісу великих платників податків:
«Я б обережно підходив
до питання введення податку на виведений капітал. У нас в 2017 році були безпрецедентні
темпи зростання щодо декларування податку на прибуток великими платниками податків.
Обсяг декларування зріс на 46% порівняно з 2016 роком. Що стосується сплати, то
ми перевищили рівень 2016 року до 2017-го на 30%. Це серйозні гроші. Тому розрахунки,
які наводять деякі експерти, що втрати можуть становити близько 20–30 млрд грн,
не зовсім правдоподібні».
|