МОНЕТИЗАЦІЯ ПО-УКРАЇНСЬКИ
Урядом прийнято рішення про вдосконалення механізму монетизації субсидій,
що був запроваджений в Україні з 1 січня 2018 року. Документом удосконалено механізм
перерахування субвенції з державного бюджету на оплату пільг та житлових субсидій.
Однак через чергові новації від Уряду в галузі оплати за житлово-комунальні послуги,
попри райдужні обіцянки посадовців, українці змушені очікувати на ще одне «затягування
пасків».
Адже перші кроки реалізації задуму про монетизацію субсидій висвітлили
низку проблем, з якими буде нелегко впоратись. А експерти в один голос стверджують,
що рішення влади взагалі можуть спровокувати у сфері оплати за житло справжній колапс.
Що відбувається насправді, з’ясовують
«Профспілкові вісті».
ЗА ЕТАПОМ – ЕТАП
Із 1 січня 2018 року в країні
запроваджено монетизацію субсидій, тобто старт переходу на розрахунки живими
грошима, про що йшлося вже давно. Апробовано пілотний проект минулого року,
відтак в Уряді вирішили не зволікати і запровадити монетизацію субсидій у три
етапи.
Перший – монетизація розрахунків
за субсидіями на рівні підприємств-надавачів послуг (опалення, вода, газ,
електроенергія). Саме цей етап і стартував з 1 січня. У Кабінеті Міністрів
стверджують: завдання, що втілюється на першому етапі, – перехід на прозорі
та своєчасні розрахунки «живими» грошима за субсидії між державою і
виконавцями послуг.
На другому етапі планують
запустити єдиний реєстр і регулярно оновлювану базу даних субсидіантів та їх
верифікацію, тобто перевірку доходів. До цього етапу можна буде перейти після
реалізації першого. Він, за прогнозами Уряду, повинен закінчитися до початку
опалювального сезону 2018–2019 років. Другий етап буде підготовчим до
монетизації субсидій уже на рівні домогосподарств.
Третій, фінальний, крок реформи
– власне монетизація субсидій на рівні домогосподарств. Тоді вже українці зможуть
отримувати субсидії у вигляді грошей на свої персональні рахунки.
Щойно зіткнулися з першим
етапом, як отримали млинця, який у народі традиційно називають глевким: новий
механізм, як зазначили в прес-службі Міністерства регіонального розвитку,
будівництва та житлово-комунального господарства, заблокував відшкодування
підприємствам ЖКГ й ОСББ пільг і субсидій на оплату комунальних послуг. Чи то
два міністерства не зуміли узгодити свої дії, чи механізм насправді був не зовсім
продуманим, однак факт залишається фактом. Ситуація вимагає негайного
реагування насамперед з боку Міністерства фінансів.
У аналітиків житлово-комунального
господарства є питання і до впровадження другого етапу, коли буде створюватись
повний реєстр субсидіантів та відкриватимуть соціальні картки для нарахування
відшкодувань у грошовому еквіваленті. За нарахування має відповідати
Міністерство соціальної політики. На думку очільника профільного міністерства,
рухатись у напрямі виплати живих грошей отримувачам субсидій «слід крок за
кроком, поетапно, починаючи з невеликої групи споживачів послуг ЖКГ, можливо,
навіть з категорії тих, у кого частка державної допомоги найменша, аби
відпрацювати й налагодити чіткий процес повної монетизації субсидій».
Така надмірна обережність у висловлюваннях Андрія
Реви дала привід експертам назвати втілення третього етапу відвертою фантазією
у переддень виборів. Бо саме на 2019 рік заплановано фініш монетизації.
Та міністра соціальної політики можна зрозуміти.
«Я поки дуже обережно до цього ставлюся, тому що ми ще не досягли того рівня
соціального забезпечення, щоб у нас: а) зменшилася кількість субсидіантів; б)
щоб розмір самої субсидії становив 20–30% від доходів домогосподарств. Тому що
зараз субсидія іноді більше, ніж пенсія у деяких громадян», – пояснив міністр.
У міністерстві соцполітики заявили, що перший етап
монетизації пільг розпочнеться… 1 липня. І якщо процес розвиватиметься за
урядовим сценарієм, себто успішно, це стане аргументом швидше впровадити монетизацію
самих субсидій.
АРИФМЕТИКА СУБСИДІЙ
Масштаби субсидій вражають. У 2014 році виділили
6 млрд грн державної допомоги, а нині – 71 млрд. В Україні субсидію отримують
68% домогосподарств, що є нечуваним показником порівняно з 10% у Європі.
Серед українців, які користуються субсидією, 50% працюють. На Заході якщо ти
маєш роботу, то про субсидію і мови немає. А якщо враховувати, що інколи
розмір соціальних виплат перевищує розмір доходів громадянина, то ситуація
досягає апогею абсурду. Здавалося б, відшкодування витрат готівкою на руки
громадянам – перемога. Однак експерт із соціальних питань, екс-нардеп Андрій
Павловський вважає, що монетизації як такої не відбудеться.
Такої ж думки і голова Житлової спілки України
Олександр Скубченко. «У новій редакції Закону про житлово-комунальні послуги
сказано, що держава будує свою політику у питаннях тарифоутворення з
урахуванням досягнутого в країні соціально- економічного рівня розвитку. Що це
означає? Як на мене, то спершу мають зростати доходи населення, а потім –
витрати. У нас усе з точністю до навпаки. Тарифи підвищуються, а доходи
громадян нікого не цікавлять», – зауважує економіст.
Низка експертів
вважають, що монетизація – це своєрідна маніпуляція словами. Чому? Та тому, що для
споживача нічого не зміниться. В усякому разі, на першому чи другому етапах. Якщо
раніше, приміром, нараховувалась споживачу субсидія, а розрахунки за цю субсидію
здійснювались державою під час регулювання певних протоколів між «Нафтогазом»
і компаніями – постачальниками послуг, то тепер ці кошти будуть надходити безпосередньо
компаніям – постачальникам послуг.
Про реальну монетизацію
субсидій можна говорити тільки тоді, коли споживачі зможуть отримувати конкретні
кошти тієї субсидії, яку нараховує держава. Тобто коли споживач отримує на
свій рахунок або на картку безпосередньо кошти, які держава виділяє як
компенсацію за комунальні послуги. І тоді людина в повному обсязі розраховується
за комунальні послуги. А прогнозувати втілення в життя першого чи третього
етапів – справа досить невдячна. Особливо, коли замість світла в кінці тунелю
– парламентські вибори.
Сьогодні модно говорити про
вплив МВФ на будь-яке рішення українського Уряду. Однак, як свідчить практика,
Фонд помиляється досить часто. У 2010 році в Ірані зважились на реформу,
подібну до нашої: підвищення цін і тарифів з одночасним переходом на адресні
субсидії. Наступного року Міжнародний валютний фонд плескав у долоні і
називав реформи успішними. Ба більше, усіляко рекомендував іншим країнам
запозичувати іранський досвід. Тільки результат таких «успішних» реформ
виявився плачевним. Субсидіями в цій країні почали користуватися близько 90%
домогосподарств. Із 77 млн населення заявки на субсидії подали 73 млн осіб.
Вам це нічого не нагадує?
ЗАДАЧА З БАГАТЬМА
НЕВІДОМИМИ
Можна говорити про терміни впровадження
монетизації субсидій, однак слід розуміти банальну істину: потрібних для цього
коштів у бюджеті попросту немає. Монетизувати субсидії в такому обсязі і для
такої кількості людей неможливо. Відтак актуальним залишається питання верифікації
субсидій. У нас досі багато тих, хто не має права отримувати допомогу на
оплату ЖКГ, але отримує її. Тому якщо не змінити підхід до самої системи,
найближчим часом криза неплатежів тільки поглиблюватиметься, причому
карколомно швидкими темпами, стверджують експерти.
«Для економії потрібно запровадити так звані
тести на нужденність і не фінансувати, не субсидувати домогосподарства,
спроможні за рахунок пасивних доходів отримувати ресурс для фінансування своїх
домівок», – переконана голова Інституту громадянських свобод Галина
Третьякова.
Уже зараз, за даними офіційної державної
статистики, понад 60% українців отримують субсидії. А за оцінками Міністерства
енергетики та вугільної промисловості, невдовзі через продовження зростання
тарифів на газ та електроенергію, ця кількість може сягнути позначки 90%. Тож
нині більше половини українців підсадили на субсидійну голку. Саме такими є виплати
від держави. Їх не потрібно повертати, вони не накладають жодних зобов’язань.
Це не кредит у банку, який треба відпрацювати за відповідні відсотки. Державі
ж не треба нічого повертати, чимало людей вважають, що вона апріорі їм винна
через підвищення тарифів. Хто правий, а хто не зовсім, в Уряді не знають.
Через це й починаються карколомні кроки, аби хоч якось виправити ситуацію –
вкрай критичну, бо Україна – єдина країна в світі, де панує такий безлад у
житлово-комунальній сфері.
Ми впираємось в проблему неправильно розрахованих
тарифів, які влада чомусь називає «економічно обґрунтованими». Більше задля
отримання міжнародних кредитів, які, по суті, не розв’язали жодної з реальних
проблем країни.
Експерти
житлового сектору пропонують максимально затискати тарифи, не дозволяти безконтрольно
їх підвищувати, а заразом проаналізувати схеми крадіжок. Директор Аналітично-дослідницького
центру «Інститут міста» Олександр Сергієнко впевнений, що орієнтація влади має
бути на людину, а не на газових олігархів. На його тверде переконання, монетизація
субсидій – це банальне спрощення фінансових розрахунків між бюджетом і надавачем
послуг. «І жодним чином не монетизація у тому розумінні, як це заведено у цивілізованих
країнах. Що ж до самого механізму надання людям субсидій із державного бюджету,
то це було й залишається узаконеним механізмом перекачування державних коштів
у кишені олігархів», – резюмує Олександр Сергієнко.
КОМЕНТАР
Григорій ОСОВИЙ,
Голова Федерації професійних спілок України:
«У
ряд планує знизити витрати держбюджету
на одержувачів субсидій. Про це свідчать цифри. У бюджет на поточний рік на ці
цілі передбачено на три з лишком мільярда гривень менше, ніж торік. Чи може це
означати, що частина отримувачів субсидій вже цьогоріч житиме краще, а отже,
втратить право на пільги і звузить коло субсидіантів? У Федерації профспілок
України такого оптимізму немає. Тим більше, що розмови про чергове підвищення
на газ набувають майже реальних обрисів, відтак число нужденних збільшиться.
Та перш ніж це відбудеться, всю країну втягують в операцію, що має
назву «монетизація». В Україні монетизація, тобто субсидія в грошовій формі,
мала би сенс лише у випадку чітко зафіксованої твердої суми. А як відбувається
нині? Спершу підраховують ваш сукупний дохід, далі – скільки витрачаєте на
комунальні послуги, і на основі цих розрахунків призначається субсидія. Якщо
людина свідомо починає заощаджувати, вона ризикує втратити частину субсидії.
Це означає, що стимулів економити попросту немає.
Профспілковий актив наполягає на фіксованій сумі субсидій, тільки
тоді люди будуть зацікавлені економити, бо у них реально з’являться «зайві»
гроші, які вони можуть витратити на енергоефективність, до якої закликає влада.
У нинішніх реаліях скорочувати
субсидії аж ніяк не можна. Сума закладених до держбюджету субсидій має виходити
з реальних потреб «амортизації» зростання цін на послуги житлово-комунального
господарства
16.03.2018
|