ЗАКОН ПРО РЕІНТЕГРАЦІЮ ДОНБАСУ: ШЛЯХ ДО МИРУ ЧИ КАМІНЬ СПОТИКАННЯ?
Один з найбільш суперечливих нормативних актів останнього часу –
Закон про реінтеграцію Донбасу – очікує на підпис Президента. Документ пройшов складний
шлях від ідеї до реалізації, зазнав суттєвих змін, перебував під загрозою скасування.
Проте 18 січня він таки був проголосований, а минулого тижня народні депутати остаточно
розблокували процес, що дозволило спікеру Андрію Парубію його підписати. «Профспілкові
вісті» аналізують закон, наводячи аргументи як його прихильників, так і супротивників.
РОСІЯ – АГРЕСОР: ВИЗНАЧЕНО ЗАКОНОМ
Закон про деокупацію, або
реінтеграцію, Донбасу – так для зручності скорочували назву проекту. Повна
його назва звучить так: проект закону про особливості державної політики із
забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими
територіями в Донецькій та Луганській областях. Епопея щодо обговорення та
ухвалення документа тривала майже 3 місяці. Перед остаточним ухваленням до
нього було внесено понад 600 поправок. Зрештою, 18 січня парламент ухвалив
документ у другому читанні та в цілому. З цим не погодилися депутати від
«Опозиційного блоку», які внесли на розгляд колег проект постанови про скасування
результатів голосування за цей закон, через що Голова Верховної Ради не міг
його підписати. Однак постанова «Опоблоку» не знайшла підтримки в сесійній
залі, і 6 лютого Верховна Рада внесла остаточні правки до закону, згладжуючи
неузгодженості. Зокрема, було внесено низку як технічно-юридичних, так і
змістових правок. За словами секретаря Комітету ВРУ з питань національної безпеки
та оборони Івана Вінника, у законі було прописано норму, яка передбачала строк
дії військово-цивільних адміністрацій до 28 лютого 2018 року. Але депутати
внесли поправку, згідно з якою строковість ВЦА було виключено. Крім того,
парламентарі уточнили кілька смислових визначень.
Отже, за що проголосували
депутати? Закон містить кілька суттєвих нововведень. Насамперед, Росія чітко
названа країною-агресором. У тексті це визначення згадується двічі: в
преамбулі та прикінцевих положеннях. Так само чітко визначені і дії РФ на
території Донецької і Луганської областей: це – збройна агресія за допомогою
збройних формувань. Також згідно із законом можуть бути перейменовані і дії
України проти Росії: замість антитерористичної операції можуть розпочатися
заходи із забезпечення національної безпеки й оборони, стримування і відсічі
російської збройної агресії. Щоправда, в разі введення воєнного або
надзвичайного стану.
Законом визначено, що саме
потрібно вважати тимчасово окупованими територіями: це земля, річки, озера, внутрішні
морські води, надра та повітряний простір над цими територіями. Чіткі межі
цих територій визначає Президент за поданням Міністерства оборони, підготовленим
на основі пропозицій Генштабу ЗСУ.
Також документом визначається, що тимчасова
окупація Росією українських територій – скільки б вона не тривала – не дає РФ
жодних територіальних прав. Більше того, всі збитки – матеріальні та
нематеріальні – нестиме саме держава-агресор. А особи, котрі брали участь у бойових
діях на боці РФ, мають нести кримінальну відповідальність. При цьому «ДНР» та
«ЛНР», які раніше називалися терористичними організаціями, відтепер
називатимуться «представниками окупаційних адміністрацій РФ». А українські
громадяни, що незаконно утримуються у полоні цих організацій, вважатимуться
не заручниками, а військовополоненими.
Також закон передбачає, що Україна визнаватиме
лише два документи, які видаються на окупованій території: свідоцтво про
народження та смерть. Що стосується переміщення товарів та осіб на або з окупованих
території, то цей процес визначається Кабінетом Міністром і здійснюється через
контрольні пункти пропуску. Командувач об’єднаних сил може обмежити право
в’їзду та виїзду до цих територій.
Крім того, в документі виписаний алгоритм дій
при запровадженні воєнного стану. У такому випадку координацію і контроль на
окупованій території здійснює Об’єднаний оперативний штаб ЗСУ під керівництвом
Генштабу. Раніше ця функція належала до Служби безпеки України.
ПІСЛЯ УХВАЛЕННЯ: ГОЛОСИ «ЗА» І «ПРОТИ»
Більшість парламентарів, журналістів та
експертів сприйняли законопроект схвально. Вони зійшлися на думці, що у законі
речі названо своїми іменами. «Ухвалений закон нарешті приводить у
відповідність наше правове поле з нормами міжнародного права і розставляє всі
крапки над «і». Росія визнана державою-агресором, території окремих районів
Донбасу – тимчасово окупованими, незаконні структури, які там керують, – російською
окупаційною адміністрацією. Відповідальність за всі наслідки агресії і
окупації згідно з міжнародним правом покладено на державу-агресора», –
переконана позафракційний депутат Ганна Гопко.
Але були й критичні зауваження. Наприклад,
особливі перестороги викликали норми щодо використання зброї, перевірки
документів, огляду речей та транспортних засобів, обмежень на дорогах,
повноваження для правоохоронних органів проникати в інтересах нацбезпеки до
приміщень громадян та організацій. Також у законі йдеться про те, що силовики
можуть використовувати транспорт та засоби зв’язку громадян, щоправда, за їх
згодою.
Низка претензій до документа стосувалися розмитості
формулювань, розширення повнова
жень Президента, ризиків порушення прав людини,
можливого скасування заборони торгівлі з окупованими територіями.
Точилися суперечки і щодо
повноважень Президента. З одного боку, їхній перелік прописаний у
Конституції. З іншого – закон передбачає, що всі рішення в зоні проведення
заходів нацбезпеки на Донбасі ухвалює Командувач Об’єднаного оперативного
штабу ЗСУ, чию кандидатуру затверджує Президент. Він же визначає межі
тимчасово окупованих територій на Донбасі та затверджує факт остаточного
виведення російських збройних формувань. Все це розширює повноваження Глави
держави, що викликало занепокоєння депутатів у сесійній залі.
Нарікання спричинило й те,
що в документі не прописано дати початку російської окупації. На цьому
особливо наполягали депутати з фракції «Самопоміч», на думку яких, чітка
фіксація дати полегшила б Україні відстоювання своїх прав у міжнародних
судах.
Крім того, депутати не могли
дійти згоди щодо торгівлі з тимчасово окупованими територіями. Іван Вінник
запевнив, що жодного слова про відновлення торгівлі в законі немає. Йдеться
лише про «переміщення товарів».
ЩО ЗАЛИШИЛОСЯ «ЗА ДУЖКАМИ»
Після гарячих суперечок до
закону не потрапили окремі норми, що передбачалися раніше. Судячи з назви
законопроекту, окупованими в нас залишаються тільки Луганська та Донецька
область, а не Крим. Хоча заради справедливості слід зазначити, що в самому
документі є посилання на статус Криму, визначено й дату початку окупації
півострова.
Також Рада в остаточній редакції відмовилася
включити до законопроекту поправку № 652 про денонсацію Договору про дружбу,
співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією. Раніше
пропонувалося вписати до закону норму про те, що Кабмін має денонсувати цю
угоду в місячний термін.
Але головне, що із законопроекту зникли
будь-які згадки про Мінський процес. Це теж було одним з каменів спотикання.
Президент Петро Порошенко та його команда вважали, що вилучення будь- яких
згадок про Мінськ може викликати невдоволення західних партнерів. А також
призведе до неминучої ескалації конфлікту.
Однак супротивники включення згадок про Мінськ
у законопроект наводили цілком слушні аргументи. Адже мінські домовленості –
це документ, що постійно еволюціонує. Тільки останнім часом його зміст
змінювався тричі. А такий документ не може стати частиною національного
законодавства.
За словами першого віце- спікера Верховної Ради
Ірини Геращенко, головне завдання ухваленого закону про реінтеграцію Донбасу –
зафіксувати нинішній стан речей. «Усі розмови, що він перекреслює мінські
домовленості, є словоблуддям та спробою перекласти з хворої голови на
здорову. Це щоденне порушення режиму тиші й постійні обстріли українських
населених пунктів і позицій військових, вбивства наших солдатів і цивільного
населення перекреслює мінські угоди, а не закон про реінтеграцію», – заявила
вона.
Геращенко нагадала, що мінські домовленості
фіксуються в інших законодавчих актах, прийнятих парламентом. Зокрема,
проголосованими в першому читанні змінами до Конституції й законом про
особливості місцевого самоврядування в окремих районах від вересня 2014 року,
а також законом про амністію. «Закон про реінтеграцію не лише фіксує
реальність – окупацію, вводить певну міжнародну термінологію, як то
«ефективний контроль», а й покликаний вирішити низку гуманітарних питань, а
отже, апріорі не суперечить логіці мирного врегулювання ситуації на Донбасі»,
– додала народний депутат.
Крім того, депутати звертали увагу на те, що
якщо прописати мінські угоди в законопроекті, вони стануть обов’язковими лише
для України.
Розійшлися
в думках і європейські експерти. Частина з них вважають, що відмова зафіксувати
мінські угоди в законодавстві – це помилка, й такий «демарш» може мати ефект «червоної
ганчірки» для Кремля, особливо після березневих виборів у Росії. Але більшість
західних партнерів усе ж дотримуються думки, що відсутність згадки про мінські
домовленості аж ніяк не означає, що Україна припиняє брати участь у мінському форматі
або прагнути миру на сході України.
СВІТ ВІДРЕАГУВАВ НА ДЕОКУПАЦІЙНИЙ ЗАКОН
М
іжнародна спільнота хоча й підкреслює
щоразу, що ухвалені закони – це суто внутрішні процеси, в які ніхто не втручається,
проте оминути увагою Закон про реінтеграцію Донбасу в Європі, США та Росії не
могла. Спецпредставник США Курт Волкер закликає не перебільшувати
«сенсаційність» закону, адже в ньому йдеться лише про те, що «ми і так бачимо
на власні очі». Волкер схвально поставився до того, що закон впорядковує
військову операцію. «Адже упродовж кількох років це називалося
антитерористичною операцією, коли є справжньою військовою операцією для захисту
країни», – наголосив він.
Також Волкер зазначив, що документ формалізує право українських
громадян, котрі живуть на окупованій території, що теж важливо. Що стосується
відсутності згадки про «Мінськ», він не вважає це припиненням мінського
процесу: «Те, що там немає згадки про «Мінськ», не означає, що він протидіє
«Мінську». Україна є учасником мінських угод, бере участь у Тристоронній
контактній групі кожні кілька тижнів. Вона ухвалила закон про спеціальний
статус, закон про амністію, готова до проведення місцевих виборів, коли для
цього будуть створені умови. Тож я думаю, що Україна дотримується угоди».
Тепер, на його думку, головне, щоб і російська сторона виконала свої
зобов’язання, зокрема дотримувалася режиму перемир’я.
На ухвалений закон відреагували і в Європі. Там вважають, що
він спрямований на врегулювання внутрішнього громадянського та військового
порядку в Україні та запевняють про незмінність підтримки мінського та
нормандського процесів. «Цей закон стосується внутрішньої організації
українських грома
18.02.2018
Раїса ЧИРВА
|