ЗИМОВИХ СВЯТ БАГАТО НЕ БУВАЄ
За два тижні до настання Нового року українці починають святкувати.
Спершу радо зустрічають прихід Святого Миколая, потім «оновлене» Різдво, власне
Новий Рік, традиційне Різдво, старий Новий рік і День святого Валентина. Країна
практично на півтора місяця випадає із звичного трудового режиму. Експерти попереджають:
без критичного ставлення до роботи й відпочинку Україні буде складно стати успішною.
Та співвітчизників це поки що не зупиняє. Переважна більшість населення – в пошуках
подарунків до кожного свята, чим неабияк тішить вітчизняну торгівлю.
Про традиції святкування по-українськи
– на шпальтах нашого часопису.
СВЯТИЙ
МИКОЛАЮ, ДО НАС ЗАВІТАЙ!
Нині ми пов’язуємо Свято Миколая
виключно з подарунками дітлахам під подушку і навіть не здогадуємося про
глибоке релігійне коріння та особливості відзначення цього свята нашими предками.
А про те, що святий Миколай – реальна історична особа, знають хіба що історики
та релігієзнавці. Насправді Святий Ніколаус – візантійський єпископ, що
прославився своєю любов’ю до дітей і допомогою бідним. Він чи не найбільший
благодійник в історії людства. Творив добрі справи не заради слави, а таємно
та від усієї душі. Приносив у домівки нужденних людей теплі речі для дітей,
іграшки, ліки для недужих.
Вважається, що Святий Миколай є опікуном
подорожніх, моряків і рибалок. Адже згідно з житієм Святий неодноразово приходив
на допомогу людям під час стихійного лиха – силою молитви зупиняв грозу чи
бурю. Так довгий час вважалось і в Україні – кожен рибальський курінь
обов’язково мав ікону цього святого, перед якою в часи негоди, стихійного лиха
служили молебень. Й нині у храмах саме перед іконою Святого Миколая моляться,
вирушаючи в далеку дорогу, а також при освяченні різноманітних транспортних
засобів.
Життя Святого Миколая є прикладом віри,
стійкості, подвижництва та інших душевних чеснот. Пам’ять про вчинки Святого
може допомогти кожній людині стати на шлях самовдосконалення.
З прадавніх часів день Святого Миколая
святкувався весело. Люди заздалегідь готували подарунки, пекли традиційне
печиво – «миколайчики», запрошували музик та скликали гостей.
Сьогоднішній світ, який живе за законами
споживання, звик витісняти живі християнські образи, замінюючи їх на
відповідні комерційні символи. Про комерціалізацію свят нині говорять багато.
Сучасні діти в листах до Святого Миколая просять не печиво з цукерками чи
теплі светрики, а здебільшого ноутбуки, гаджети, «круті» телефони, велосипеди
або ролики. Такі бажання українських дітей – у кожному четвертому посланні до
Миколая. Третій рік поспіль в одній з найстаріших споруд Києво-Печерської Лаври
відкривається резиденція Святого Миколая. Сюди й стікається уся
кореспонденція. Треба сказати, що не тільки за століття, а й за 10 останніх
років прохання кардинально змінилися. Бо колись давно діти просили в Святого
Миколая здоров’я для себе і близьких, успіхів у навчанні, книжку, олівці,
фарби… Життя змінилося, але в ньому залишилися й ті діти, котрі нічого, окрім
здоров’я собі чи близьким у Святого Миколая не просять. А ще – припинення війни
та повернення до родин батьків, яким пощастило вціліти.
Тож зводити це свято тільки до радісно усміхнених дітей, які
чекають на подарунки під подушкою, не варто. Це свято має нагадати про
суспільну несправедливість, людський біль, злидні. Саме в цей день, просять
церковні служителі, ми повинні відчути їх гостріше, аніж в будь-який інший.
Згадати безпритульних дітей, літніх людей, що бідують у великих містах і малих
селах, а то й просто зазирнути до будинку ветеранів і подарувати його мешканцям
теплі рукавички чи капці. Начебто від Святого Миколая.
ЩОБ УСЕ, ЯК У ЄВРОПІ
Після довгих дебатів та досить емоційного обговорення український
парламент таки зробив 25 грудня вихідним днем. На голосування законопроект
виносився кілька разів і зібрав необхідну кількість голосів після чергової
спроби. Відтак уперше будемо святкувати Різдво саме в цей день. Тобто перше
Різдво – католицьке, а пізніше – 7 січня – традиційне православне. Депутати
дійшли висновку, що «перехід на святкування Різдва за більш новим і точним
григоріанським календарем – ознака європейськості».
Святкувати саме тоді, коли це роблять більшість християн світу,
дуже логічно і зручно. Взагалі важко пояснити, чому в повсякденному житті ми
користуємося григоріанським календарем, а кілька разів на рік – юліанським.
Віднині будемо святкувати Різдво з усім світом.
Католицьке Різдво вважається одним з найважливіших свят
християн. Крім того, воно є офіційним державним святом і вихідним днем у
більш ніж 100 країнах світу. Цього дня Різдво відзначають також багато православних,
протестантів, лютеран.
Тож у Верховній Раді вирішили, що ухвалення законопроекту
сприятиме об’єднанню та кращому порозумінню між християнськими релігійними
громадами як усередині, так і за межами України, а також оптимізації
святкування Різдва Христового та Нового року. Адже ми – остання країна в
Європі, яка не має вихідного дня 25 грудня.
Експерти вже встигли охрестити закон «міною уповільненої
дії». Адже не зовсім цивілізовано буде виглядати країна, що святкує два Різдва
– 25 грудня і 7 січня. Одне так чи інакше доведеться скасувати. З огляду на
нинішні політичні тенденції, «зайвим» виявиться саме православне Різдво. Ця
ситуація буде ставити конфесії, які називають себе православними, перед вибором:
підкоритися волі держави та перейти в богослужінні на світський григоріанський
календар, або ж залишитися в споконвічній православній богослужбовій традиції
– юліанському календарі.
Релігієзнавець Олексій Смирнов стверджує: «Найменше прийнятий
закон стосується поваги прав релігійних меншин. Його
мета
– виключно політична: відволікти увагу від соціальних проблем, створити ілюзію
руху в Європу, до нового життя і так далі. Користі для більшості українців небагато,
зате з’являється можливість для піару».
Викладач релігієзнавства
Ужгородського національного університету Федір Шандор має свою думку: «Різдва
не може бути два: Ісус народився лише раз. Якщо ми прийняли григоріанський
календар на побутовому рівні, у світському житті, то й церква мусить теж
прийняти цей факт. Поступово це стане традицією, років через 5 ми будемо
сприймати цю новацію набагато спокійніше».
До слова, практично всі депутати,
які виступали на підтримку даного законопроекту, акцентували саме на тому, що
25 грудня – це свято «всього цивілізованого світу», а от 7 січня – це рудимент
радянської епохи.
Згідно із статистичними даними
департаменту у справах релігій та національностей Міністерства культури
України близько 23172 чинних релігійних православних, греко-католицьких і деяких
інших християнських громад відзначають Різдво Христове 7 січня за юліанським
календарем. Водночас на сьогодні в Україні нараховуються близько 11 тис. релігійних
католицьких і протестантських громад, що складає близько 30% від усіх
релігійних організацій України, які святкують Різдво Христове за
григоріанським календарем, тобто 25 грудня. Таким чином, значна кількість
вірян України відзначає це релігійне свято іншого дня, ніж визначено на
законодавчому рівні як вихідний день. Крім цього, загалом у світі більшість
християнських церков відзначає Різдво Христове саме 25 грудня. Для багатьох
українців така дата також є прийнятною з огляду на оптимізацію святкування
релігійного свята Різдва Христового, що супроводжується постом, та світського
Нового року.
МОРОЗЯКУ – НА ГІЛЛЯКУ?
Серед так званих рудиментів радянської епохи
несподівано опинився і традиційний Дід Мороз. Ясна річ, разом із своєю онучкою
Снігуронькою.
Нещодавно українська письменниця та громадська
активістка Лариса Ніцой запропонувала альтернативу радянському символу Нового
року. Вона переконує, що Діда Мороза доцільніше замінити на Святого Миколая:
«Нехай він уже відпочиває. Вже прийшов Святий Миколай, точніше, повернувся до
нас. Він глибший персонаж. Дідусь Мороз роздавав усім подарунки на шару, а
святий Миколай – тільки за добро, з вірою в добро». Така ідея, попри всі
сподівання, не знайшла одностайного відгуку серед українців. Дехто категорично
проти того, аби в примусовому порядку у дітвори відібрали символ Нового Року.
Інші радять ініціаторам звернути увагу на більш вагомі соціальні проблеми,
замість таких, на їх думку, не надто важливих речей.
Однак є категорія людей, яку відверто дратує поява
бороданя з онукою на святкових ранках у садочках та школах. Жителі
прикарпатської столиці надіслали петицію до міського управління освіти. Суть
звернення проста: заборонити Діда Мороза і тим самим «декомунізувати» цей
пережиток минулого. Були в петиції і зовсім гнівні вимоги: морозяку – на
гілляку!
Не виключено, що нинішньої зими в
Івано-Франківську на Новий рік таки відправлять на заслужений відпочинок
«безсмертного» дідуся та його незмінну супутницю.
Якщо вірити результатам опитувань, то українці з
більшим нетерпіння очікують на день Святого Миколая та охоче роблять один
одному подарунки від імені чудотворця. 37% українців вірять в Миколая, 24% – у
Діда Мороза. Географія переконань передбачувана: Миколая більше чекають
західні регіони країни, Діда Мороза – східні.
Однак стверджувати, що ідея відмовитись від Діда
Мороза на користь Миколая вже прижилась, передчасно. Так само, як і
сподівання, що суперечку, хто насправді головний на святі, вирішать на
законодавчому рівні.
«Не держава має вирішувати, хто приноситиме
подарунки дитині – Дід Мороз, Миколай чи Санта-Клаус, – зазначає голова
Українського інституту національної пам’яті Володимир В’ятрович. – Країна
прибирає з громадського простору символи комуністичного тоталітарного режиму,
що відображені в назвах, топонімах, пам’ятниках. Але немає навіть наміру
застосовувати політику до свят чи Нового року. Мені здається, що й без
заборон Дід Мороз поступово програє битву Санта-Клаусу та Святому Миколаю і
відійде у минуле разом з іншими елементами радянської доби».
Низка експертів наполягають на тому, що
скасовувати Діда Мороза якимись нормативними документами просто безглуздо.
Інакше, кажуть аналітики, ми зробимо з нього своєрідного дисидента, якого
частина суспільства назве жертвою. І буде зайвий привід вважати, що
суспільство незграбно бореться з непотрібними елементами радянських традицій.
Тож чи минув
зоряний час для бороданя, народ вирішить сам, без жодних підказок згори.
У
країнах Західної Європи власні давні
традиції. Католики Англії, Франції та Німеччини святкують приблизно однаково. У
ніч перед Різдвом дітлахи ставлять на підвіконня чи прив’язують до каміна свій
черевичок. Вони впевнені, що добрий гном неодмінно зазирне до них у віконце.
Для цього вони розмальовують шибки акварельними фарбами. Зазвичай ялинкові іграшки
виготовляють власноруч.
Незвичайна
різдвяна традиція в Ірландії. Напередодні Різдва двері кожного без винятку
будинку відкриваються, і кожен, хто з’явиться на порозі, буде найбажанішим
гостем. Його саджають на почесне місце, наливають келих найкращого вина і проголошують
тост: «За мир у цьому домі і в усьому світі!».
Шотландці
відкривають двері своїх будинків, коли стрілки годинника наближаються до 12 і
тримають їх відкритими, поки не пролунає останній удар – таким чином, вони
проводжають старий і зустрічають новий рік. А гостю належить принести із собою
маленьку вуглинку, щоб кинути її в сімейний камін і побажати, аби вогонь у
ньому горів ще довго.
А в
Голландії, навпаки, двері наглухо зачиняються, стіл накривають білосніжною
скатертиною, на яку викладають дитячі черевички. Ранком діти галасливою юрбою
розбирають взуття, наповнене солодощами та подарунками. Це означає, що Святий
Ніколас побував у гостях.
Скандинави,
як правило, починають Різдво з домашніх пряників – безлічі маленьких і одного
великого, який потім треба з’їсти всім разом за святковим столом. А ще на
вечерю готують спеціальну кашу. Кажуть, що той, хто знайде в улюбленій страві
горіх, точно одружиться в наступному році.
У
Болгарії головний звичай на Різдво полягає в колядуванні, в якому беруть
участь тільки чоловіки, які в різдвяну ніч збираються в дружини і виходять на
вулиці, з піснями і танцями вітаючи один одного. Під Різдво болгари часто
гадають на продуктах: срібна монета в шматку хліба означає щастя, повний горіх
– здоров’я, а порожній – хвороба.
У
Румунії вечір перед Різдвом також багатий різними колядками. Ледь спускається
сонце, в кожному будинку запалюють свічку з чистого воску перед іконою Христа,
яка повинна палати всю ніч, «щоб щастя могло зайти в дім».
Але як би не відзначали
Різдво в усьому світі, якими б традиціями не дорожили представники різних національностей,
у Різдво всіх об’єднує молитва, щоби в кожному домі, у кожній родині, у кожній
країні запанував спокій, мир і щастя.
Андрій ПАРУБІЙ, Голова Верховної Ради України:
«Ми будуємо європейську
державу, ми об’єднуємо українську націю, тому вважаю надзвичайно важливим і символічним
відзначення Різдва Христового і запровадження вихідного і 25 грудня, і 7 січня.
Звільняємось із московської ментальної окупації та повертаємося до родини вільних
народів світу! Наші сусіди – Молдова та Білорусь – ухвалили на законодавчому рівні
запровадити 25 грудня і 7 січня святкування Різдва Христового й оголосити ці дні
вихідними. Тепер так буде і в Україні!»
Андрій ЮРАШ, директор департаменту у справах релігій та національностей
Міністерства культури:
«Поява законопроекту і
його підтримка у Верховній Раді не може сприйматися як якийсь випадковий чи дивний
факт. Вже щонайменше два десятиріччя, як тільки підходить Різдво (а також і Пасха,
яку переважно святкують порізно, згідно з юліанським і григоріанським календарями),
то щороку виникає запитання: чому так, чому ми святкуємо не з усім світом? Щороку
ці два великі свята стають нагодою згадати, чому приймався григоріанський календар
і чому ми досі на юліанському».
Валерій ПАЦКАН, депутат від Блоку Петра Порошенка:
«Верховна
Рада прийняла рішення, яке, напевно, найбільше порадує саме закарпатців.
Відтепер 25 грудня, день, коли святе Різдво святкують вірники західного
обряду, також вихідний. Відомо, що у нашому краї багато змішаних родин, у яких
християнські свята святкують як за юліанським, так і за григоріанським
календарем. Відтепер всі спокійно зможуть відзначити в родинному колі улюблене
свято.
Розумію, що знайдеться
багато людей, які проти збільшення вихідних днів. Я з ними цілковито погоджуюсь.
Тому разом з уведенням вихідного дня 25 грудня Верховна Рада скасувала вихідний
2 травня. Тож загальна кількість вихідних в Україні не змінилася».
Максим ВАСІН, виконавчий директор ГО «Інститут релігійної свободи»:
«Російська агресія як реакція
на європейський вибір України все більше підштовхує українських громадян до того,
щоб повернутися до загальних християнських цінностей, на основі яких побудовані
розвинуті західні суспільства. І розділити радість Різдва Христового з двома мільярдами
християн по всьому світу – це особливе відчуття єдності. Для віруючих людей є
важливим перенесення уваги із світського свята на релігійне».
|
НОВИНИ |
|