ПІДВИЩЕННЯ МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРПЛАТИ: МІФ, РЕАЛЬНІСТЬ ЧИ ПОПУЛІЗМ?
Президент Петро Порошенко заявив, що за умови сприятливих чинників
мінімальну зарплату українців можна буде підвищити до 4100 грн уже наступного року.
Міністр соціальної політики Андрій Рева підтримав пропозицію Глави держави. На його
переконання, це реально прорахована норма. Хоча ще в жовтні перший віце-прем’єр-міністр
Степан Кубів стверджував, що підвищення мінімальної зарплати до 4425 тис. грн можливе
не раніше 1 січня 2020 року. Між тим, у державному бюджеті заклали цифру мінімальної
зарплати у 3723 грн.
Чи дійсно в Україні є потенціал для
підвищення мінімальної зарплати, намагаються з’ясувати «Профспілкові вісті».
ВІД ІДЕЇ – ДО ВТІЛЕННЯ
Президент озвучив рівень мінімальної
зарплати для українців у 4100 грн уже наступного року. У той же час конкретної
дати підвищення Глава держави не вказав. Обмежився загальними словами про те,
що прийняти рішення про підвищення «мінімалки» можна буде, «проаналізувавши
підсумки півріччя або трьох кварталів». Підставою для цього назвав «поліпшення
інвестиційного клімату та надходжень до бюджету». У цих словах громадськість
відчула прагнення Президента наблизити рівень заробітної плати до європейського
рівня. «І той, хто хоче, щоб кваліфікована робоча сила працювала на
підприємстві, має думати, як наближати рівень заробітних плат до рівня
заробітних плат у сусідніх країнах, у тому числі країнах Європейського Союзу.
Якщо там пропонують українцям зараз по 400, 500, 600 євро, то ми маємо також
здійснювати кроки для того, щоб наближати до цього заробітну плату. Я вважаю,
що зростання заробітної плати – це позитивний наслідок реформ, відкритості
кордонів, орієнтації на європейські показники», – заявив Петро Порошенко.
Віце-прем’єр-міністр Павло
Розенко підтримав ініціативу Президента, назвавши її «абсолютно правильною».
«Рівень життя і добробут працюючої людини має бути підвищено. Переконаний, ми
маємо всі шанси досягнути мінімальної зарплати 4100 грн у неінфляційний спосіб».
Крім того, стверджує Павло Розенко, це також надасть додатковий ресурс
надходжень до Пенсійного фонду, що «приведе і до підвищення пенсій».
І тут до віце-прем’єра у профспілкового
загалу запитання: як можна залишати пенсії в 1400 грн, а мінімальну зарплату
підвищувати до 4100 грн? Цілком очевидно, що розрив соціального люфту лежить
на поверхні.
Хоча профспілки й не заперечують,
що від підвищення мінімальної зарплати удвічі спостерігається об’єктивний і
очевидний позитивний ефект. І головне, що таке підвищення, усупереч
твердженням песимістів, таки вивело більшу частину бізнесу з тіні. Однак
профспілкові активісти переконані, що підвищувати зарплати слід природним, а
не адміністративним шляхом. А це можливе лише тоді, коли зростає ринок праці,
з’являються нові вакансії, міцніє виробництво, і за рахунок цих складових
сплачуються вищі зарплати. Не можна миритися з тим, що Україна – остання
країна в Європі за темпами росту реальних доходів.
Старший науковий співробітник Інституту
економічних досліджень та політичних консультацій Ірина Федець вважає, що
українським зарплатам справді ще далеко до європейських. Але змінами цифр у
законі економіку не піднімеш. Те, що запропонував Президент Петро Порошенко, –
встановити мінімальну зарплату на рівні 4100 грн, на її переконання, є
примусом для бізнесу, який не має під собою жодних економічних передумов. Зростання
розміру заробітної плати до 4100 грн буде означати, що її доведеться збільшити
на 28% порівняно з нинішніми 3200 грн.
У можливість підвищення мінімальної зарплати
майже на тисячу гривень вірять не всі навіть у президентській фракції. На
думку депутата від фракції БПП Вадима Денисенка, наразі підвищення рівня
«мінімалки» до озвученої Президентом цифри неможливе, однак після І кварталу
2018 року Уряд може повернутися до обговорення цього питання. «Так різко
підвищити мінімальну зарплату до 4100 грн, на жаль, поки що немає можливості.
Однак у перехідних положеннях Держбюджету на 2018 рік сказано, що після І кварталу,
якщо спостерігатиметься економічне зростання й економічна ситуація в країні
розвиватиметься нормально, Уряд має право переглядати мінімальну зарплату», –
резюмував депутат.
РІШЕННЯ – ЗА БІЗНЕСОМ
Експерти переконані, що розмір «мінімалки» повинен
визначати бізнес, а не Кабмін чи Президент на власний розсуд. Про це говорила
й старший науковий співробітник Інституту демографії та соціальних досліджень Лідія
Ткаченко на одній з прес- конференцій. «Зарплати підвищувати, звичайно, треба,
і є своя логіка в тому, щоб підвищувати саме мінімальні зарплати – тоді люди будуть
більш мотивованими до праці, а роботодавці – до створення робочих місць, де людям
є, за що платити. Але держава не повинна вигадувати цю цифру у себе в голові: минулого
року було 3200, давайте тепер зробимо 4100. Це дивна логіка», – зазначила експерт.
За її словами, в Україні багато людей працюють на дуже простих, рутинних, низькооплачуваних
роботах, що і є наслідком низького рівня зарплат, адже роботодавцю простіше платити
зарплату співробітникові, ніж автоматизувати лінію. При цьому Лідія Ткаченко додала,
що в Україні –
колосальний резерв робочої сили,
тому потрібно виводити населення з «рутинної, простої, але досить важкої роботи»
і переводити на легшу фізично, але складну в інтелектуальному плані роботу.
Слід зазначити, що загалом
сьогодні у бізнесу відносини з персоналом не є партнерськими, і роботодавці не
завжди думають про те, аби платити своїм співробітникам більшу фінансову
допомогу, яку могли б. Роботодавці дійсно могли б платити більше, проте вони
відкладають ці гроші «про запас», бо не знають, що відбуватиметься наступного
року, які будуть закони, обмеження, корективи тощо. Якби була прозорість
ведення бізнесу бодай на найближчі 3–5 років, вони могли б краще планувати,
які кошти і куди можна спрямувати.
До того ж, поки що немає
жодної державної ініціативи, яка б стимулювала чи надавала преференції тим,
хто підвищує рівень оплати праці. Наприклад, можна було б одночасно зробити
більш прозорими витрати з оподаткування, і бізнес розумів би, заради чого він
підвищує зарплату, і куди, на які цілі йдуть податки. То чи не краще й безпечніше
сховатись у тінь? Експерти кажуть: у нас велика кількість заробітку
українців перебуває в тіні. Тобто ті, хто отримує офіційно мінімальну зарплату
в 3200 грн, насправді мають більше. Бізнес боїться втратити кошти, тож буде
менше вкладати у виробництво. Це, своєю чергою, вплине на рівень економічного
зростання.
Слід зазначити, що експерти вкрай обережно
поділяють президентський оптимізм. Економісти не зовсім розуміють, звідки в
Україні «поліпшення інвестиційного клімату і зростання економіки». На
переконання виконавчого директора Міжнародного фонду Блейзера Олега Устенка,
наша країна у всіх міжнародних рейтингах розташована на 5 позицій нижче визнаного
інвестиційного рівня.
Виходить, у таких умовах прийдешнє підвищення мінімальних
зарплат економічно не підкріплене. Зросте термінальна зарплата, а слідом за
нею і ціни. А ще – зросте рівень безробіття. Як не крути, нинішнього року
більш як 130 тис. українців уже втратили роботу через зростання мінімальної
зарплати.
ПЕРЕПОЛОХ В ЕКСПЕРТНОМУ
СЕРЕДОВИЩІ
Експерти одностайні в думці, що будь-яке
адміністративне підвищення зарплат не є позитивним кроком. Особливо тоді,
коли це відбувається за рік до виборів. Або коли анонсується «під ялинку» –
тобто так, що бізнес в авральному порядку змушений перекроювати свої фінансові
плани на наступний рік. Бюджет на 2018 рік затверджений Верховною Радою.
Перерахувати його заново в авральному порядку практично нереально.
Профспілки задовго до ухвалення бюджету в першому
читанні наполягали на варіанті, який передбачав би зростання і економіки, й
зарплат. Керувати рівнем мінімальної зарплати в ручному режимі – не вихід для
ослабленої вітчизняної економіки, переконують профспілкові активісти.
Однак позитивним впливом задекларованого
підвищення профспілки вбачають детінізацію. Подвоєння мінімальної зарплати в
січні цього року сприяло виходу українського бізнесу з тіні, запевняють у Федерації
профспілок України. Посилаються на підрахунки МЕРТ: у січні – квітні рівень тіньової
економіки щодо ВВП складав 37%, що на 6 відсоткових пунктів менше, ніж в аналогічному
періоді 2016-го.
Доречною виглядає думка віце-спікера Верховної
Ради Оксани Сироїд. Вона не піддає сумніву необхідність підвищення рівня життя
українців, насамперед з міркувань безпеки. «Те, що українці потребують
підвищення оплати праці, очевидно й з погляду національної безпеки. Адже якщо
українці полишатимуть державу, тут нікого не залишиться. І не буде кому ані
працювати, ані захищати», – констатує пані Сироїд. Віце-спікер твердо
переконана, що кошти для підвищення зарплат українців у держави є. Та
найголовніше, що є на це політична воля.
Так чи інакше,
підвищення оплати праці лишається дискусійною темою у когорті вітчизняних економістів.
Привід для дискусії не новий: підвищення «мінімалки», з одного боку, веде до безумовної
детінізації зарплат, а з іншого – до збільшення витрат бізнесу, який може спровокувати
звільнення своїх працівників з метою оптимізувати витрати на працю.
КОМЕНТАР
Григорій ОСОВИЙ,
Голова Федерації професійних спілок України:
«С
тійке зростання доходів громадян є нормою
і пріоритетом для більшості європейських країн, особливо тих, що розташовані в
близькому сусідстві з нашою державою. Ті, що географічно віддалені від нас,
здаються взагалі недосяжними. Приміром, мінімальна зарплата в Люксембурзі
вище від української у 18 разів, в Ірландії та Нідерландах – у 14. Профспілки
вважають, що українцям варто орієнтуватись виключно на заможні й благополучні
країни. Те, що нам пропонують підвищення мінімальної зарплати у 4100 грн, – не
межа. Населення заслуговує на більше. Однак профспілковий актив добре
розуміє, що нині економіка держави, що веде війну з російським агресором, не в
кращому стані. Але ж знайшли депутати можливість підвищити собі зарплати, чи то
мінімальні, чи середні, але «чисті», без премій і надбавок. За які такі заслуги?
І за яким коефіцієнтом парламентарі вирахували собі «дотації»?
Експерти
Федерації профспілок на основі власних розрахунків стверджують, що вимога
встановити у наступному році мінімальну зарплату на рівні 4100 грн є абсолютно
законною й економічно виправданою. Адже навіть за стандартами ООН потрібно
платити людині за працю не менше 5 дол. США на день. Інакше низькі доходи
населення будуть і в майбутньому обмежувати можливості для зростання
внутрішнього ринку, робити економіку залежною від зовнішньоекономічних
факторів.
Через
це профспілки мають свої претензії, абсолютно обґрунтовані, до головного
кошторису країни. Бюджет має створювати економічні передумови для повної
ефективної зайнятості працівників, гарантувати необхідну кількість робочих
місць і забезпечувати справедливу оплату праці.
Частину вимог та рекомендацій
ФПУ враховано, та ще більше залишилось поза увагою. Відтак профспілковий загал країни
налаштований на боротьбу за структурну перебудову економіки, модернізацію виробництва,
створення високопродуктивних робочих місць. Ця остання умова дозволить морально
й матеріально заохотити людей працювати на благо України, а не сусідніх земель».
Петро ПОРОШЕНКО, Президент України:
«Рішення про підвищення
мінімальної зарплати з 1600 до 3200 грн, запроваджене на початку року, є безпрецедентним
в умовах України, і це правильне рішення, підвищення слід продовжувати. Я хотів
подякувати Уряду і Прем’єр-міністру за відповідну реакцію на моє звернення в проекті
бюджету, і за результатами поліпшення інвестиційного клімату, і надходжень до бюджету
за підсумками півріччя ми зможемо прийняти рішення про підвищення мінімальної зарплати
до 4100 грн».
Олексій КУЩ, фінансовий аналітик:
«Не так уже й просто підвищувати
мінімальну зарплату. Нам потрібна революція в трудових відносинах та докорінна
зміна економічної політики. Ідея збільшення «мінімалки» доводить, що ми наразі
працюємо на кількість змін, а не на їх якість. Це означає, що держава створює обставини,
за яких велика кількість кваліфікованих працівників виїжджатимуть за кордон, адже
із збільшенням мінімальної зарплати будуть збільшуватися й податки, які людина має
сплачувати».
Олег ПЕНДЗИН, виконавчий директор «Економічного дискусійного клубу»:
«З одного боку, бізнес
має розуміти, що є доволі серйозна конкуренція на ринку, і якщо він не буде платити
людям більше, вони просто поїдуть за кордон працювати, тобто це достатньо серйозний
стимул утримувати людей тут, на цих робочих місцях. З іншого боку, це додаткові
видатки для бізнесу, досить вагомі, які й без того збільшують собівартість продукції».
Олександр ПАЛІЙ, політолог:
«Дуже багато людей говорили,
що підвищення мінімальних зарплат з 1600 до 3200 – це ой як жахливо! Яка велика
зарплата – 3200! Та це ж ніякий бізнес не відкриється, навпаки, всі підприємці
закриються. Як результат, за 9 місяців цього року підприємств малого бізнесу у нас
в країні відкрито на 179 тис. більше, ніж закрито».
|
НОВИНИ |
|