ЖЕК чи ОСББ? В очікуванні житлової реформи
Про необхідність
реформування житлово-комунальної сфери говорять давно, багато і… дарма. На тлі
катастрофічного зношення житлового фонду і непомірної плати за комунальні
послуги такі розмови виглядають суцільним знущанням. Законодавчої бази, аби
змінити нинішній стан справ у житлово-комунальній сфері, або немає, або вона
існує тільки на папері. Людей стільки разів дурили й ошукували, що вони
панічно бояться ставити підпис під будь-яким папірцем, який їм підсовує
держава. Сьогодні вона підкидає ідею про створення ОСББ – об’єднання
співвласників багатоквартирних будинків.
АЛЬТЕРНАТИВИ
НЕМАЄ…
Після чергового
підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги нас вкотре намагаються переконати
у реальній собівартості економічно обґрунтованих тарифів. Люди не вірять у цю
казку, але що далі робити – не знають. Схоже, не відають, як діяти далі, і у
верхніх ешелонах влади. Президент Віктор Янукович укотре дорікнув Кабміну, що
час навести лад у сфері житлово-комунального господарства. Чиновники мають
зрозуміти, що нового підвищення тарифів за наявності досить низької якості
послуг кияни не витримають. Отже, як альтернативу бездіяльним ЖЕКам згори
пропонують оголосити добровільно-примусовий перехід на нові умови обслуговування
будинків – створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. Щось
на кшталт колективізації за радянських часів. Кажуть, що є кілька таких
структур і вони успішно працюють. Однак про масову ОСББізацію говорити зарано.
Бо у новій справі не все так просто й гладко, як на папері. Позитивні приклади
діяльності ОСББ – це зазвичай ознака нових будинків, у яких мешкає абсолютно
інший контингент – люди, які придбали житло за дуже великі гроші, позичені, як
правило, у банках під шалені відсотки. Тож вони добре затямили: аби не втратити
те, у що вони вклали свої кошти, їм треба самим дбати про наведення ладу у
своєму будинку.
Йдеться про так
звані елітні будинки, мешканці яких дотримуються європейських норм і правил
співіснування. Вони не пустять до свого будинку нетверезого сантехніка з ЖЕКу.
Інший менталітет. У цьому випадку можна говорити про високу самоорганізацію
співвласників.
Іншим громадянам
доводиться вести війну з ЖЕКами. Поки що виграють останні.
ЯКЩО ЗАВТРА –
ВІЙНА
Колишній міністр
з питань ЖКГ Олексій Кучеренко в одному з недавніх інтерв’ю порадив мешканцям
оголосити або батальну, або бодай мініатюрну війну своїм ЖЕКам. Себто для
початку відмовитись від послуг, які їх не влаштовують. Або вимуштрувати їх
так, щоб вони, зрештою, надавали ці послуги не просто якісно, а на належному
рівні. І не зайве запитати в експлуатаційників, чому на благоустрій території
закладаються справді шалені гроші, а поняття про той самий благоустрій у
мешканців і тих, хто має про них дбати, абсолютно полярні.
Тож якщо й
справді пофантазувати на тему війни чи бойкоту житлово-експлуатаційним
конторам, які претензії їм можна пред’явити? Тарифи за короткий час зросли
практично втричі, а чи змінилася якість обслуговування? Чи відчув пересічний
мешканець бодай якісь позитивні зміни? Зміни є, хоч до позитиву їх можна
віднести хіба що з іронією: пацюки, які часом перебігають дорогу до під’їзду,
стали ще жирнішими. Їм байдуже, що за прибирання прибудинкових територій у
комірному передбачена чверть квартирної плати. Цікаво, до якої території
комунальники відносять підвальні приміщення, з яких іде такий сморід, що
літні люди втрачають свідомість.
Про опалення у
зимовий період уже говорилося тисячу разів. Байка про те, що мешканці мають
сплачувати за помірно теплі батареї як за холодну воду, залишається казочкою.
Бо ніхто й ніколи не фіксував температурний режим тих батарей. А спеціаліст із
ЖЕКу, який має забезпечувати теплом, без жодних зусиль переконає вас, що саме
таку температуру і мають тримати батареї. Ще й аргументує свою правоту тим, що
циркуляція тепла починається не з першого, а з останнього поверху. Або
навпаки.
З постачанням
гарячої води теж не складається. Попри обіцянки надавати її регулярно, гарячою
вона стає лише після 7-ї ранку. Відтак ті, хто збирається на роботу раніше,
мусять чистити зуби холодною, або робити це звечора.
Перебої з
водопостачанням, не тільки гарячим, – звична річ для багатьох мікрорайонів. То
профілактика, то аварійні роботи, то ще якісь незрозумілі причини. З’ясувати
їх у диспетчера в телефонному режимі практично неможливо. Номер, як правило,
фіксує режим «абонент зайнятий». Слід гадати, що після двох-трьох дзвінків
розлючених мешканців диспетчер просто кладе слухавку на стіл.
АЛЛО, ДИСПЕТЧЕР!
Виклик
спеціаліста з ЖЕКу – це справжня епопея. Бо зранку в них – виробнича нарада,
а до вечора слюсар чи електрик уже просто не в змозі дістатися порога
квартири, господар якої змарнував свій робочий день в очікуванні допомоги.
Якщо ж раптом вам пощастить, і фахівець владнає ваші комунальні проблеми, це
влетить у добру копієчку. І це тільки за послуги. Бо заміна всіляких трубок,
шайб чи гвинтиків – то, як виявилося, проблема самих мешканців. Буквально все
треба діставати власним коштом. Перевірити, які
матеріальні блага
має надавати ЖЕК, надзвичайно важко. Або й просто неможливо.
Що сьогодні відбувається
в житлово-комунальному господарстві, куди витрачаються гроші людей, мало хто
розуміє. Уряд говорить про неминучу реформу ЖКГ, але як конкретно вона
допоможе кожному мешканцю – теж невідомо. Українці втомилися від бездіяльності
ЖЕКів, їхнє роздратування скоро дістанеться межі. Якщо ж врахувати, що з кожним
роком бездіяльності наш житловий фонд зношується до критичної межі, нас
чекають уже не проблеми, а катастрофи – з понівеченими водопровідними
мережами, старими ліфтами, облупленими стінами і стелями коридорів. Отоді не
виключено, що мешканці зважаться на рукопашні стосунки з
житлово-експлуатаційними конторами. Або ж все-таки через безвихідь погодяться
на створення ОСББ.
ОСББ – ПАНАЦЕЯ…
ОСББ може бути
створене в будинку будь-якої форми власності. Його членами, відповідно, можуть
бути всі, хто купив або приватизував квартиру чи нежиле приміщення в будинку.
Механізм є досить простим: скликаються установчі збори, які не менш ніж двома
третинами голосів створюють об’єднання. Після затвердження статуту ОСББ проводиться
його державна реєстрація як фізичної особи.
Ті, хто ризикнув
господарювати по-новому, констатують переваги такої форми. Найперше – прозорість
і контроль. Співвласники самостійно формують штатний розпис, бюджет,
визначають суми на утримання будинку, на власний розсуд обирають
постачальників послуг на вивезення сміття, прибирання територій тощо. Мешканці
справді починають економити. До того ж, з’являється можливість заробляти власні
кошти. ОСББ від оренди підвалів, службових квартир, магазинів у будинках
отримує гроші і розпоряджається ними за спільної згоди мешканців. Відчутно
зростає відповідальність мешканців, адже тепер не можна поскаржитись на
сантехніка з ЖЕКу, тільки на самих себе. Зацікавлені власники ефективніше
управляють будинком, бо витрачають власні кошти на власний комфорт.
Тепер про
проблеми. Найбільша – війна за територію. Отримати на баланс і прибудинкову
територію, і службові приміщення, і навіть територію під вікнами будинку
надзвичайно складно. Тож гарантії, що на місці зведеного спільними зусиллями
дитячого майданчика завтра не побудують паркінг, жодної. Нині ж ОСББ працюють
у неврегульованому юридичному полі.
Голова правління
ОСББ «Академічна оселя» В’ячеслав Петров зауважує, що законодавство ніяк не
сприяє нормальній життєдіяльності об’єднання. «Створення ОСББ у старих
будинках – це «мишоловка», – зауважує голова правління. – Законодавство
штовхає нас у ще більшу залежність».
…ЧИ ГОЛОВНИЙ
БІЛЬ?
Збиткові,
неефективні ЖЕКи замінити на самодостатні ОСББ розчерком пера неможливо.
Самого бажання замало. І найбільша проблема – низька свідомість людей. Є
під’їзди, де мешканці підтримують зразковий порядок і на сходах, і в ліфті, і
в тому ж таки підвальному приміщенні. У вестибюлі навіть квіти у вазонах, і
ніхто їх не зриває, бо так заведено: не тільки квартира, а весь будинок –
власність кожного. Та й біля під’їзду з ранньої весни до пізньої осені квітують
клумби. Отже, є талановитий організатор, який зібрав на добру справу чи не
десяток мешканців. А якщо поміркувати: біля скількох будинків є квітники?
Питання риторичне. Та де набрати ініціативних людей, які згуртують довкола
себе працьовитих і небайдужих до багатоквартирного помешкання?
Чому лякає людей
новий Житловий кодекс, який мають розглядати в парламенті? Чи не тому, що
абревіатура ОСББ – туманна й невизначена, а відсоток таких об’єднань надто
малий?
Зрештою, справа
не в наявності юридичного факту створення в окремому будинку відповідного
об’єднання, а в подальшій здатності керівного складу цього утворення і самих
мешканців до ефективної діяльності, проведенні тих чи інших заходів з
упорядкування будинку, інженерних мереж тощо.
Чимало експертів
теж не радять зопалу вступати в нові об’єднання, бо держава після цього їм уже
нічим не допоможе. Адже легко змінити вивіску з «Житлово-експлуатаційна
контора» на «Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», та це аж
ніяк не схоже на реформу. Тож обирати слід самим мешканцям, чітко зваживши всі
«за» і «проти». Бо очікувана панацея від житлово-комунальних проблем може
обернутися нестерпним головним болем.
ДОВІДКА «ПВ»
ОСББ створюється
як юридична особа відповідно до закону, має печатку зі своїм найменуванням,
інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в банку, є
неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його
розподілу між членами ОСББ. Об’єднання може здійснювати господарську діяльність
для забезпечення власних потреб безпосередньо або шляхом укладення договорів
із фізичними чи юридичними особами. ОСББ відповідає за своїми зобов’язаннями
коштами і власним майном, від свого імені набуває майнових і немайнових прав
та обов’язків, виступає позивачем та відповідачем у суді.
Людям треба
відверто сказати, як буде насправді. Тоді значна частина населення
розраховуватиме, в тому числі, й на власні сили, а комусь допомагатиме держава.
Але буде хоча б єдиний механізм. Сьогодні механізму цього немає, як і нової
законотворчої бази про ОСББ, і механізму вирішення болючих питань.
Найголовніше – держава чітко не зафіксувала своїх зобов’язань щодо капітального
ремонту. Бо якщо перед таким будинком постане серйозне завдання – капітальний
ремонт та інвестиція на рівні мільйона гривень (а кожен старий будинок
сьогодні потребує в середньому від одного до трьох мільйонів), то ці ОСББ, я
переконаний, уже не в змозі будуть вирішити проблему. У законодавстві не
закладено відповіді на запитання: що робити, коли мешканці не цілого будинку,
а тільки частини його готові вкладати гроші?
Олексій КУЧЕРЕНКО,
екс-міністр ЖКГ
16.06.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ
|