БЕЗПЕКА ДОРОЖНЬОГО РУХУ: РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Кабінет Міністрів підготував на розгляд Верховної Ради низку законодавчих
ініціатив, що мають посилити відповідальність за порушення правил дорожнього руху.
Серед пропозицій: обмеження швидкості, істотне збільшення штрафів за деякі порушення,
впровадження фото- і відеофіксації порушень, а також зміна порядку видачі водійських
посвідчень.
Законодавчо ініціативу Уряду поки
не оформлено, однак «Профспілкові вісті», зважаючи на актуальність, зробили тему
головною в цьому номері.
ВІЙНА НА ДОРОГАХ
Статистика вражає. Щодня на
автошляхах України гинуть щонайменше 8 осіб. Минулий рік видався аж надто
трагічним: 3187 загиблих. З початку нинішнього року вже є дані про те, що
число дорожньо-транспортних пригод зросло на 13%.
«Тільки за останні 2 роки
внаслідок ДТП загинули більше 5500 осіб, травмовані понад 57 тисяч, – заявив
очільник МВС Арсен Аваков на засіданні Уряду. – На жаль, ці втрати, які ми
несемо на дорогах, в чотири рази перевищують втрати на фронті. Це трагічна
правда».
Згідно з опублікованою МВС
статистикою, найпоширеніші причини ДТП – перевищення швидкості, водіння в
стані алкогольного сп’яніння, недотримання дистанції, порушення правил маневрування
та правил проїзду перехресть. На усунення таких порушень і спрямовані жорсткі
заходи. Якщо коротко, то в низці заходів експерти виділяють п’ять основних:
обмеження швидкості руху в населених пунктах з 60 до 50 км на годину, посилення
відповідальності за ДТП, скоєну в стані алкогольного або іншого сп’яніння, із
смертельним результатом або яка завдала тяжких тілесних ушкоджень, зміна
процедури видачі водійських прав, істотне збільшення штрафів до порушників
правил дорожнього руху.
Світовий банк підрахував: в
Україні більшість аварій з тяжкими наслідками виникають через перевищення
швидкості – 39% випадків. Тож в Уряді сподіваються, що парламент підійде до розгляду
ініціативи – обмежити швидкісний режим до 50 км на годину – зважено. До того
ж, це європейський досвід. Дослідження довели, що зниження швидкості з 60 до 50
км на годину дозволяє знизити рівень травматизму для пішоходів на 90%.
Співзасновник громадського
об’єднання «Рада з урбаністики Києва» Григорій Мельничук має з цього приводу
свою думку: «Не варто вигадувати велосипед, краще взяти досвід країн з низькою
смертністю від ДТП, а там зазвичай встановлений саме такий швидкісний режим.
Цей крок можна було б доповнити іншою європейською практикою – зниженням
максимальної швидкості на другорядних міських шляхах до 30 км на годину».
Більшість аналітиків вважають
граничну межу в 50 км на годину абсолютно виправданою. Це значно збільшує
шанси на виживання найбільш вразливих учасників дорожнього руху – пішоходів та
велосипедистів. Експерти посилаються при цьому на рекомендації ВООЗ, згідно з
якими зменшення максимальної швидкості всього на 5% скорочує кількість
смертельних ДТП на третину. На меншій швидкості водії матимуть більше часу,
щоб відреагувати на зміни на дорозі, а їх гальмівний шлях буде, залежно від
попередньої швидкості, значно коротшим.
Каменем спотикання на шляху приведення швидкісного
режиму в українських містах у відповідність до європейських норм є, як їх іронічно
називають експерти, «бонусні» 20 км на годину. Перевищення граничної швидкості
не має для водія жодних наслідків, окрім усного попередження, якщо воно не
було більшим за цей показник. Тому навіть у разі успішного ухвалення нового
обмеження, водії зможуть безкарно їздити із швидкістю 69 км на годину, і це
проблема набагато гостріша, ніж відносно висока у порівнянні із
загальноєвропейською максимально дозволена швидкість, переконують експерти.
НЕ ШТРАФОМ ЄДИНИМ
Основне нововведення, яке пропонує Кабмін, –
істотне збільшення штрафів. Карати чималими грошима збираються насамперед тих,
хто перевищує швидкість і їздить дорогами, незважаючи на позбавлення прав.
Також заплатити солідну суму доведеться тим, хто полишає місце ДТП або водить
машину не тієї категорії, на яку здавав іспит. Посилять і кримінальну відповідальність:
недобросовісним водіям обіцяють серйозніші терміни, якщо вони спричинили
середні і тяжкі травми або смерть.
Штраф за перевищення ліміту швидкості на понад 50
км на годину пропонують збільшити майже всемеро: з 510 до 3400 грн. Залишили
місце ДТП до прибуття поліції та медиків? Ще 3400 грн плюс позбавлення прав на
строк до 6 місяців. За кермом неповнолітній, людина, що не отримувала ніколи водійських
прав, чи особа, яку суд позбавив права кермувати автівкою? Зараз за це
виписують усього 510 грн. За пропозицією МВС, штрафи збільшать до 10,2 та 20,4
тис. грн відповідно. Якщо ж хтось ризикне повторно сісти за кермо без
водійського посвідчення, це «потягне» на 40 тис. грн.
Екс-заступник міністра інфраструктури і радник
голови «Укравтодору» Олександр Кава підтримує збільшення штрафів: «Штрафи дійсно
потрібно переглянути, грубі порушення мають каратися високими штрафами.
Нинішній рівень штрафів не зупиняє злісних порушників у скоєнні повторного недотримання
ПДР».
Дехто висловлює думку, що збільшення штрафів
призведе до сплеску хабарництва. Однак переважна більшість експертів це заперечують,
бо навіть половина штрафу, щоб «відкупитись», стає досить круглою сумою. Тож
це має змусити порушників сто разів подумати, перш ніж легковажно проігнорувати
правила.
Та сподіватися, що ініціатива Кабміну щодо значного
збільшення штрафів одразу призведе до змен
шення кількості ДТП, не варто. В липні 2017 року в
Україні запрацювали нові, як їх назвали, «драконівські» штрафи. За керування в
нетверезому стані порушник мав викласти понад 10 тис. грн.
Зазирнемо до статистики: з початку
року поліцейські склали на водіїв понад 46 тис. адміністративних протоколів за
водіння в нетверезому стані. І це тільки ті, хто попався. В Україні відсутня
практика випадкових перевірок. Поліція здійснює перевірку на предмет вживання
алкоголю лише коли у водія є ознаки алкогольного сп’яніння, а виявити ці ознаки
офіцер може лише у двох випадках: участь водія у ДТП та порушення водієм
правил, що стало причиною зупинки транспортного засобу. Штрафи підвищили,
однак поліції так і не надали достатніх повноважень для боротьби з любителями
сісти за кермо напідпитку.
Власне, призначення штрафу і
його сплата – дві великі різниці. За словами Арсена Авакова, загальна сума
штрафів з початку цього року за керування у нетверезому стані складає 352 млн
грн. «З цієї суми стягнуто в державний бюджет лише 31 млн грн, або 8,7%», –
наголосив він.
Генеральний директор
Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко
переконаний, що Україна, нарешті, дійде до того, коли нетверезих водіїв
відправлятимуть за грати. «Потрібно наслідувати світовий досвід і запроваджувати
кримінальну відповідальність за водіння в нетверезому вигляді. Позбавлення
прав не діє. І без прав все одно продовжують їздити. Зупинять – випишуть
штраф, який також нічого не змінить. Штраф заплатять і далі їздитимуть. Має
бути тюремний термін», – переконує експерт. Суворо? Можливо. Але високий
штраф – це мала ціна за врятоване життя.
БЕЗ КОНТРОЛЮ ВСЕ ДАРМА?
Експерти кажуть, що при розгляді урядових
ініціатив, спрямованих на підвищення безпеки на українських дорогах, у Верховній
Раді «будуть великі дискусії». Найгарячіші баталії, скоріш за все, розгорнуться
довкола питання про запровадження фото- та відеофіксації порушень ПДР. Нагадаємо,
що першу спробу запровадити автоматичну фіксацію порушень на автошляхах
країни зроблено ще 2008 року. Система дала збій уже наступного року, коли
штрафи, які надходили на адресу водія, почали оскаржувати через суд. Та й сама
система була не зовсім досконалою. Пригадується, як на водія тролейбуса
надійшов «лист щастя» з вимогою заплатити штраф, бо він, виявляється, їхав зі
швидкістю 140 км на годину. Як би не було, але система пропрацювала неповних 2
роки, і Конституційний Суд визнав її незаконною.
Але ж така система успішно працює в більшості
країн Європейського Союзу та розвинутих країн світу, причому досвід свідчить,
що запровадження цієї системи радикально змінило ситуацію з безпеки руху на
дорогах на краще. Наприклад, у сусідній Польщі після запровадження системи
автоматичної фіксації порушень правил дорожнього руху кількість ДТП зменшилася
на 30%!
2 роки тому Україна спробувала вдруге повернутись
до системи автоматичної фіксації порушень правил дорожнього руху. Було ухвалено
спеціальне законодавство, але далі тестових випробувань справа не
просунулась. І ось тепер у Міністерстві внутрішніх справ реально взялись за
впровадження фото- та відеофіксації. «Ми вважаємо впровадження системи фото-
і відеофіксації правил дорожнього руху найбільш дієвим, ефективним,
безальтернативним механізмом боротьби з порушеннями та їх профілактики», –
заявив профільний міністр Арсен Аваков.
Та одного бажання впровадити систему одразу і по
всій країні замало. Адже це вимагає серйозних капіталовкладень – не менше 1,5
млрд дол. США і не менше 3 тис. камер, які необхідно встановити бодай у найкритичніших
точках. Інвесторів, які б зголосилися профінансувати встановлення камер, на
вітчизняному горизонті поки не видно.
Звісно, система автоматичного спостереження за
дотриманням правил дорожнього руху точно виявить, хто перевищує швидкість,
хто нехтує паском безпеки, а хто без упину розмовляє по мобільному телефону. І
кожен більшою чи меншою мірою створює небезпеку на автошляхах.
В Уряді сподіваються на те, що парламент у
першочерговому порядку розгляне ініціативи від Кабміну. Плани в Уряду аж надмір
амбітні: до 2020 року зменшити смертність на дорогах удвічі, а кількість ДТП –
на 30%.
Пересічні
українці, обговорюючи нововведення від Кабміну, зауважують: жодне збільшення штрафних
санкцій, жодна відеофіксація та інші заходи для поліпшення ситуації на дорогах
не будуть ефективними доти, доки перед законом не будуть усі рівні.
НІ СВІТЛОФОРІВ,
НІ ЗНАКІВ, НІ РОЗМІТКИ
С
вітлофори роблять дороги небезпечними,
тому краще їх ліквідувати. Те саме стосується розмітки і дорожніх знаків. І
взагалі, потрібно стерти відмінності між дорогою і тротуаром. При такій
«анархії» автомобілісти, велосипедисти і пішоходи будуть співіснувати
благополучно і щасливо. Таке вигадали голландські архітектори і влаштували
місто-утопію в містечку Драхтен більш ніж 15 років тому. Керував процесом
59-річний Ганс Мондерман – один з провідних майстрів дорожньої справи Європи.
Його вважають автором проекту «Спільний простір». Сам він дуже пишається своїм
винаходом, бо стверджує, що у «світлофорні» часи ДТП із смертельним
результатом у Драхтені мали місце кожні 3 роки, а от після початку
експерименту на дорогах не загинула жодна людина.
Що ж
це за експеримент у містечку, де мешкають майже 50 тис. людей? Це коли разом
пересуваються пішоходи, автомобілі та велосипедисти. І зветься це «Спільним
простором». Тут немає ні паркувальних автоматів, ні покажчиків напрямку руху,
ні, тим більше, заборонних знаків. Стерли навіть розмітку. У місті діють лише
два правила: дати дорогу і не створювати перешкод. Тобто, загалом проїжджа
частина не відрізняється від тротуару або велосипедної доріжки, а автомобілісти
не є «королями», а рухаються на рівних з усіма іншими.
Головне
міське перехрестя пропускає приблизно 22 тис. автомобілів на день, плюс кілька
тисяч велосипедистів і пішоходів. У «дні світлофора» рух тут було ускладнено:
водії стояли в пробках і без кінця сигналили. Нині тут про пробки забули
назавжди.
Виявилось,
що коли ні в кого немає переваги руху, всі їдуть та йдуть вкрай обережно. За
15 років – жодної ДТП! З того часу унікальні міста з’явилися і у Великій
Британії, і Франції, і Німеччині.
Головне правило цивілізованих
вулиць: на дорогах всі рівні. Усі європейські правила руху поширюються на депутатів,
прокурорів та суддів, бо їхній імунітет не діє на випадки порушення правил дорожнього
руху. В Україні, на жаль, діє інший закон: кожен сам за себе. І поки що український
пішохід у цій битві програє.
Володимир ОМЕЛЯН, міністр інфраструктури України:
«Ми вперше розробляємо
Національну програму з підвищення безпеки на автошляхах. На цю мету буде спрямовано
5% Дорожнього фонду, це 1,5 млрд грн. Також ми маємо 400 млн грн секторальної підтримки
ЄС для обладнання місць найбільшої концентрації ДТП по країні. Загалом близько
2 млрд грн буде спрямовано на безпеку автошляхів у 2018 році. Спільно з МВС, національною
поліцією, іншими відомствами ми відпрацювали найбільші місця концентрації ДТП по
Україні. Це п’ять областей. І тепер будемо відпрацьовувати заходи із зменшення аварійності
на цих ділянках».
Володимир КАРАВАЄВ, експерт з питань законодавчого забезпечення безпеки
дорожнього руху:
«Збільшення штрафів не
вплине на безпеку руху. Ефективність буде нульовою. Існує світова практика, яка
говорить про те, що зниження аварійності відбувається протягом перших 3 місяців
після того, як введені санкції. Але потім, у період від 3 до 6 місяців, кількість
аварій наближається до тієї точки, з якої вона знижувалася. І після закінчення
6 місяців все повертається на круги своя. На жаль, але це світова практика, й Україна
не стане винятком».
Тарас ГУК, експерт громадської організації LEAD
office:
«І в
резонансних, і в звичайних ДТП гинуть та травмуються люди. Зусилля держави,
ЗМІ та громадськості мають бути спрямовані саме на підвищення загальної безпеки
на дорогах та зменшення кількості ДТП з потерпілими.
Як цього досягти? Не потрібно
вигадувати велосипед. Необхідно впроваджувати досвід розвинених країн та рекомендації
авторитетних організацій, таких як ВООЗ, Світовий банк та ін.».
Богдан ГЛЯДИК, автомобільний юрист:
«Автофіксація була б дієвою
і покращила б ситуацію на дорогах. Раніше встановлювали камери, які фіксували порушників.
Але потім цей механізм визнали неконституційним. Бо фактично без суду і слідства
до відповідальності притягували не того, хто скоїв правопорушення, а власника машини.
Проблеми виникали, бо той не завжди перебував за кермом. Тож потрібно цей та інші
механізми доопрацювати».
|