БЮДЖЕТ–2018: УРЯДОВА АРИФМЕТИКА НА НАСТУПНИЙ РІК
Кабінет Міністрів України схвалив проект Державного бюджету на
2018 рік. Відтепер робота над основним фінансовим документом країни продовжиться
у Верховній Раді. В Уряді стверджують, що проект бюджету складено на основі середньострокової
бюджетної резолюції, а це означає, що українцям запропоновано нову модель фінансової
політики. Уперше в історії незалежної України кошторис–2018 буде першим бюджетом,
який перевищив 1 трлн грн.
«Профспілкові вісті» долучилися до
аналізу головного документа країни разом з провідними вітчизняними експертами.
РЕАЛІСТИЧНИЙ ЧИ
ОПТИМІСТИЧНИЙ?
Розробники законопроекту досить
оптимістично заклали в головний фінансовий документ України економічне
зростання в розмірі 4% за 2018 рік. Позитивні настрої Уряду підтверджує і той
факт, що прибуткова частина бюджету була збільшена на 15%.
Надходження до зведеного бюджету
Уряд прогнозує на рівні 1118,8 млрд грн – майже на 15% більше, ніж має надійти
в 2017 році. «Це перший бюджет країни, який перевищить цифру в 1 трлн грн. І не
за рахунок підвищення податків, а за рахунок зростання національної економіки».
Практично всі експерти стверджують,
що до проекту держбюджету на наступний рік закладено досить реалістичні
макроекономічні показники. Наступного року Україні під силу досягти економічного
зростання на 3%. Однак, попереджають аналітики, цього недостатньо. Адже
впродовж 2014–2015 років українська економіка впала більш ніж на 15%. Тож
виходячи з прогнозованого зростання у 3%, вона ніяк не зможе досягти рівня 2013
року, не кажучи про 1991-й, коли почалось стрімке падіння. Наразі українська
економіка має мінус 70% від показників 1991 року.
Своєю чергою, в Уряді налаштовані
оптимістично. «Ми закладаємо зростання ВВП у наступному році на 3%. Але
вважаємо, що можемо перевищити цей показник, коли будемо інвестувати і проводити
системні реформи, заплановані на вересень – листопад 2017 року», – заявив
очільник Кабміну Володимир Гройсман під час презентації проекту держбюджету.
Міністр фінансів Олександр Данилюк
запевнив, що бюджет на 2018 рік є «реалістичним, збалансованим, ефективним і
розрахованим на перспективу».
Низка експертів відзначають
надмір оптимістичних настроїв урядовців. Аналіз нового фінансового плану
свідчить про те, що Уряд має намір реанімувати економіку країни і в той же час
істотно підвищити її обороноздатність і соціальні стандарти. Відтак деякі
аналітики фінансового ринку засумнівалися в реалістичності заявленої мети. До
такого вердикту їх спонукав аналіз рівня інфляції. Найімовірніше, він
перевищить запланований мінімум на 4%.
Непокоїть експертне середовище
й одвічне питання: які перспективи найближчим часом ухвалити бюджет? Як
свідчить практика минулих років, проект бюджету подавали вчасно, але потім
упродовж 2–3 тижнів у депутатів не доходили руки до його розгляду. Процес
ухвалення головного кошторису країни зазвичай перетворювався на політичні
торги. Кожна політична сила намагалася істотно перекроїти бюджет. І тільки
«під ялинку», нарешті, депутати погоджувалися із змінами, внесеними до
фінансового документа.
І хоча Олександр Данилюк стверджує, що бюджет «під
ялинку» – це вже минуле, експерти дуже в цьому сумніваються.
А голова Комітету економістів України Андрій Новак
вважає, що бюджет 2018 року – це ніщо інше, як передвиборна агітація. На думку
аналітика, популістські аргументи політиків призведуть до того, що бюджет
доведеться неодноразово переглядати.
ДЕБЕТ-КРЕДИТ
Депутатам доведеться погодитись, що основними
пріоритетами бюджетної політики країни на наступний рік стануть освіта, медицина,
оборона і безпека, соціальна сфера, децентралізація, підтримка фермерів,
ремонт та будівництво доріг. Це витратна частина бюджету.
Звісно, країна, змушена тримати оборону в двобої
з російським агресором, має значну частину фінансування спрямувати на обороноздатність
наших військ. Адже надії, що в східній частині України припиняться воєнізовані
конфлікти, стає все менше. Відтак у проекті бюджету передбачено підвищення
норм на силові структури. Ймовірно, оборона країни обійдеться платникам
податків у 135 млрд грн. Це на 12,5 млрд грн більше в порівнянні з минулим
роком. Якщо прив’язувати ці цифри до ВВП, на оборонні потреби знадобиться
майже 6% валового внутрішнього продукту. Уряд розраховує на фінансову
підтримку американського Конгресу, однак останні події змушують дивитись на
проблему фінансування з несподіваного боку. Представники США ухвалили
рішення скоротити бюджет допомоги країнам-партнерам, збільшивши видатки на власний
оборонний комплекс.
Пріоритетною залишається царина освіти й
культури. Відчутного підвищення видатків не заплановано. Однак зазначено, що
освітні заклади отримають на 265 млн грн більше порівняно з минулим роком.
У медичній сфері Кабмін планує виділити 112,5 млрд
грн на охорону здоров’я, 51,43 млрд грн – на фінансування вторинної, третинної
і екстреної медичної допомоги, 13,28 млрд грн – на фінансування первинної
медичної допомоги, майже 6 млрд грн – на державну закупівлю ліків, 1 млрд – на
розвиток сільської медицини. Оскільки медицину очікує реформа, у бюджеті передбачено
відповідні кошти. Так само й пенсійна реформа. Як тільки депутати реально
візьмуться за її ухвалення, можна буде говорити про конкретні цифри видатків з
державного бюджету.
Населення
ж більше цікавить, за рахунок чого буде наповнюватись бюджет наступного року?
Основними джерелами надходжень,
зазначають експерти, традиційно лишаються податки і збори. Це ПДВ, акцизні
збори і податок на дохід з фізичних осіб. Тобто в цьому плані нічого нового.
Уряд обрав стратегію наповнення державної казни за рахунок акцизів. Це видно
за прогнозованим збільшенням акцизів: на автомобілі, тютюн, алкоголь та ін.
Наприклад, на тютюнові вироби акциз збільшать на 20%. Подібна історія була й
минулого року. Але після нещодавніх протестів власників автомобілів на євро
номерах у цьому є ризики. Якщо раптом знову будуть подібні протести й група
осіб вимагатиме знизити акцизи лише для себе, цю дохідну частину держбюджету
потрібно буде компенсувати.
Є ще одна дохідна стаття –
конфіскація рахунків і майна чиновників з числа «попередників». Передбачалося
залучити майже 150 млн у національній валюті. Однак це на кшталт «вилами по
воді», бо достеменно невідомо, як світова спільнота сприйме таку конфіскацію.
Ще треба аргументовано довести законність таких заходів. І про це говорять
експерти – вітчизняні й зарубіжні.
До слова, щойно проект бюджету
було презентовано, українські експерти взялися до його аналізу й детального
вивчення. Вони першими помітили й оприлюднили таке: Уряд анонсує стримання
росту цін до 7%. Тоді як це зробити, якщо до бюджету закладено курс на рівні
29,3 грн за долар? Тобто, за рік гривня «просяде» більш ніж на 10%. Тож
експерти дуже сумніваються, що вдасться утримати зростання цін на 7%.
БЕЗ ПОПУЛІЗМУ
Політику популізму слід відкинути на узбіччя, бо
вона гальмує розвиток країни, радить Глава Уряду Володимир Гройсман. Адже
жодного разу в новітній історії України дії популістів не мали позитивного
ефекту, крім короткострокової прихильності певних верств населення.
Натякаючи, очевидно, що при розгляді проекту в стінах парламенту розгоряться
баталії насамперед у частині соціальних стандартів. Якщо врахувати, що
парламентські вибори не за горами, чи не кожна політична сила буде
звинувачувати Уряд в урізанні соціальних стандартів. Володимир Гройсман
пообіцяв обстоювати кожну цифру, бо «бюджет створено не для політиків, а для
українських громадян».
Українським громадянам не слід очікувати стрімкого
підвищення рівня оплати праці, оскільки нещодавно в Україні істотно підвищили
стандарти «мінімалки». Однак, автори законопроекту розглядають можливість
підвищення окладів для деяких категорій працівників бюджетної сфери, зокрема
лікарів і вчителів.
Якщо говорити в цілому, то в середньому зарплати
мають зрости на 13% у порівнянні з нинішнім роком. Що стосується прожиткового
мінімуму, то до кінця майбутнього року його планують довести до 1940 грн.
Віце-прем’єр Павло Розенко раніше анонсував ще
один з найважливіших бюджетних показників – розмір мінімальної зарплати, яка
має бути встановлена з 1 січня 2018 року. Уряд розраховує, що Верховна Рада
затвердить розмір мінімальної зарплати на рівні 3723 грн. Передбачено
зростання мінімальних зарплат і в наступні роки: з 1 січня 2019 року – до 4173
грн, з 1 січня 2020 року – до 4425 грн.
«Збільшення мінімальної заробітної плати до 3723
грн з 2018 року буде мати низку позитивних економічних і соціальних наслідків,
– заявляє народний депутат, член Комітету з питань бюджету Олег Медуниця. –
Минулого року економіка «проковтнула» подвійне збільшення мінімальної заробітної
плати. І цього разу нічого жахливого не станеться. Навпаки, будуть позитивні
наслідки. Збільшення заробітної плати здатне зменшити відтік за кордон трудових
ресурсів. Крім того, збільшаться доходи державного і місцевих бюджетів завдяки
зборам податку на доходи фізичних осіб», – підсумував політик.
Міністр фінансів Олександр Данилюк стверджує: «Це
реалістичні цифри, які ми, як Уряд, бачимо та можемо гарантувати, що це може
бути реалізовано без ризику для фінансової системи. Ми й надалі намагатимемося
цей показник збільшувати».
В Уряді переконані: зростання заробітної плати до
3725 грн дозволить людям розраховувати на свої доходи, а не отримувати допомогу
від держави, тобто на субсидії.
Але щодо
цього в більшості експертів є застереження. Голова Клубу економістів України Андрій
Новак зазначає: «Номінально ми можемо зробити мінімальну зарплату і 3700, і 4
тис., і 7 тис., і навіть 10 тис. грн. Але це не означає, що купівельна спроможність
українських громадян буде зростати. Подібне ми вже проходили на початку 1990-х,
коли всі українці вже були мільйонерами, а купівельна спроможність водночас тільки
знижувалася».
Григорій ОСОВИЙ,
Голова Федерації професійних спілок України:
«14
вересня у рамках виконання Генеральної
угоди проведено консультації урядовців з представниками всеукраїнських
профспілок, членами СПО об’єднань профспілок щодо проекту Державного бюджету
України на 2018 рік. Звісно, нас цікавила його соціальна спрямованість.
Профспілковий актив погоджується, що основними пріоритетами мають залишатися
захист національних інтересів та підвищення соціальних стандартів для
населення країни.
Ми з
розумінням поставились до істотного збільшення витрат на оборону держави.
Прикро, що вогнище конфлікту на сході розгоряється з новою силою. Гірко
усвідомлювати, що країна змушена витрачати колосальні кошти, які могли б піти
на вирішення соціальних питань. А їх ще чимало.
Ми
підготували й озвучили низку найболючіших проблем, до розв’язання яких
профспілки готові долучитися на правах соціальних партнерів.
Найголовніша
– рівень мінімальної зарплати, що не досягає рівня прожиткового мінімуму.
Різниця між прожитковим мінімумом та мінімальною заробітною платою є невиправданою.
Урядовці й депутати мають це, нарешті, збагнути.
Щодо
субсидій, то позиція профспілкового активу непохитна. Витрачати мільярдні
кошти на субсидії – це шлях у нікуди. Ці кошти слід спрямувати на підвищення зарплат
і пенсій, і хоча б цим не принижувати людську гідність. Реформа оплати праці
нині як ніколи актуальна. Вона має відбуватись на засадах справедливого
розподілу результатів праці та підвищення рівня її оплати до стандартів ЄС з
метою зростання престижності праці українців, інакше ми втратимо найдорожче –
кадри.
Проект держбюджету очікує
на перше й друге читання у Верховній Раді. Профспілки будуть пильно стежити, аби
всі рекомендації, зауваження й пропозиції, що порушувались на зустрічі з представниками
Уряду 14 вересня, були враховані. Переконаний: усі соціальні проблеми необхідно
вирішувати шляхом соціального діалогу, як це відбувається в усіх цивілізованих
країнах».
Володимир ГРОЙСМАН, Прем’єр-міністр України:
«Сьогодні ми, як і передбачає
закон, у черговий раз своєчасно передаємо на майданчик парламенту проект Державного
бюджету на 2018 рік. Ясна річ, що це тільки основа. Далі відбудуться процедури обговорення
в парламенті, обговорення, підтримки і розгляду в комітетах. Ми очікуємо якнайшвидшого
прийняття бюджету на 2018 рік».
Олександр ДАНИЛЮК, міністр фінансів:
«У наступному році планується
зростання економіки на рівні 3%. Ми хотіли б трохи більше, однак і це вже непогано.
Це дає необхідний ресурс. Також є дійсно збільшення витрат за ключовими сферами.
Не розпорошуючи кошти на другорядні речі, зможемо повністю фінансувати й охорону
здоров’я, й реформу освіти, і пенсійну реформу».
Євген КАПІНУС, держсекретар Міністерства фінансів:
«Бюджет у цьому році ми
готували з урахуванням дохідної частини, а не лише видаткової, а виходили саме з
того, що доходи мають враховувати реальні показники. Це необхідно, аби не було
тиску на бізнес, а була можливість для розвитку економіки й отримання державних
належних доходів».
Валерій КЛОЧОК, політичний експерт:
«Поки ми будемо заробляти
кошти і вкладати їх у соціальну сферу, економіка України розвиватись не буде. Поки
не створимо нормальних умов для входження інвестиційних коштів в Україну, коли інвестору
буде цікаво сюди заходити, в нас нормального руху не буде. Ми повинні відходити
від практики бюджету «проїдання».
|