НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА В ЗАКОНІ
Верховна Рада
України ухвалила в цілому закон «Про освіту». 5 вересня відповідний законопроект
підтримали 255 народних депутатів. Нарешті, поставлено крапку в трирічній дискусії
про необхідність змін в українській школі. Можна з упевненістю сказати, що реформа
шкільної освіти реально розпочалася. Що ж вона дасть вчителям, школярам і батькам,
з’ясовували «Профспілкові вісті».
ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА
Раніше вважалося, що кредо
освіти – «Навчання протягом життя». Нині буде все по-іншому – «Навчання для
життя». Це означає, що замість зубріння – практичне мислення, вміння аргументувати
власну думку. Досягти цього на перших порах буде складно. Потрібна мобілізація
зусиль усіх учасників процесу без винятку – вчителів, школярів і батьків.
Тільки за умов партнерства якість освіти має зрости.
Ухвалений закон «Про освіту»
вивчають і коментують. Однак головне полягає у збільшенні терміну навчання в
школі. Дванадцятирічка неоднозначно сприймається і учнями, й батьками, й депутатами.
Заступник міністра освіти Павло
Хобзей зазначив, що реформа зводиться не тільки до збільшення терміну навчання
в школі: «Коли йдеться про закон, всі говорять тільки про 12-й рік, і більше
нічого не бачать. Те саме щодо початкової школи: всі бачать червону ручку й
олівець, і все. Це спрощення змін».
Чому громадськість поки що не
бачить переваг нового закону? Скажімо, про легалізацію різних форм навчання.
Адже відтепер освіту можна буде здобувати не лише за партою в школі, а й дистанційно,
вдома з батьками, заочно, під педагогічним патронажем, на робочому місці та
дуально, поєднуючи навчання у НЗ і на робочому місці.
З часом такі революційні зміни
оцінять. Поки ж усі жваво обговорюють переваги й недоліки «зайвого» року
перебування в школі. Експерт з освітніх питань Наталя Радиш зазначає: «Нині в
університети діти приходять непідготовленими. Їм важко – насичена програма,
яку вони не повністю засвоюють, і тому на першому курсі студентам рік треба
фактично доганяти базовий шкільний курс». Тож, на її тверде переконання,
12-річна середня школа допоможе розвантажити школярів і якісніше вчитися вже у
вищій школі. Виходить, що загальний термін навчання не змінюється, змінюється
лише формат – у школі навчатимуть довше, а у ВНЗ – менше.
Навчання дітей почнеться із
6-річного віку. Початкова школа – з першого по четвертий класи, базова середня
школа – з п’ятого по дев’ятий, профільна – з десятого по дванадцятий. Вона
може бути професійною або академічною. Учні самі будуть обирати заняття для
свого майбутнього. Академічна школа готуватиме школярів для вступу до вишів, а
професійна навчить ремеслу.
Голова Агенції розвитку освітньої
політики, директор Київського ліцею бізнесу Людмила Паращенко називає себе
палким прихильником 12-річної системи і пояснює, якою бачить шкільну реформу:
«Школа в нас не змінювалась 50 років. Початкова школа страждає академізмом.
Діти вирішують задачі, які в їхньому віці зарано виконувати. В початковій
школі має переважати ігровий підхід, самостійна пізнавальна діяльність учня,
яка відбувається в інших формах, ніж класно-урочна. А базова школа, по
дев’ятий клас, це основа формування ключового змісту освіти, визначення дитини
з її подальшими намірами. Особливої уваги потребує загальна базова школа.
Після неї має обов’язково відбуватися незалежне оцінювання, яке зможе показати
можливості і спроможності дитини».
Після кожного етапу навчання, тобто після
четвертого і дев’ятого класів, учні мають складати державну підсумкову
атестацію, в тому числі ЗНО.
Серед новацій реформи – наповнюваність класів та
тривалість уроків. У класах має бути не більше 30 учнів. Що стосується тривалості
уроків, то для першокласників – це 35 хвилин, для других – четвертих класів –
40, а старшокласникам залишаються традиційні 45.
АГЕНТИ ЗМІН
Можна скільки завгодно на різному рівні освітньої
ієрархії будувати нову українську школу, створювати нове освітнє середовище,
писати нові навчальні програми, але все це виявиться марним, якщо поза увагою
залишиться перепідготовка вчительства. «Мабуть, найбільший виклик всієї
реформи – якщо вчителі не будуть зразком поведінки. Нам потрібні агенти змін,
тож слід з’ясувати, чи розуміють вчителі, про що реформа», – стверджує міністр
освіти Лілія Гриневич. І наголошує, що йдеться не тільки про фінансування та
підвищення зарплат учителям, а й про розбудову докорінно нової системи
підвищення кваліфікації педагогів.
Як свідчать міжнародні дослідження, саме
особистість учителя є ключовою для успішності шкільної системи: будь-яка спроба
реформування системи освіти чи просування технологій потребують програм
підтримки і навчання вчительства, на це є потужний запит і очікування від самих
педагогів.
Наразі педагоги тішаться, що їм підвищать зарплати.
Щоправда, зарплати зростуть не одразу, а поступово. І не чотири мінімальних прожиткових
мінімуми, як планувалося раніше, а три. Депутати попередні розрахунки не підтримали.
Лілія Гриневич пояснює: для встановлення найменшого окладу вчителя на рівні
9600 грн із держбюджету необхідно виділити 120 млрд грн, тому буде розроблено план
тако
го підвищення і механізм, щоб
рівень зарплати відповідав також і якості викладання.
Для агентів змін запроваджується
система добровільної зовнішньої незалежної сертифікації – перевірки педагогів
на володіння предметом, уміння спілкуватися з дітьми та використання сучасних
методик компетентнісного навчання. Вчителі, які успішно пройдуть цю
сертифікацію, отримуватимуть 20% надбавки до зарплати.
Крім того, вчителі зможуть
самі обирати місце та форми підвищення кваліфікації, яку можна буде отримати на
тренінгах, у профільних установах та інших навчальних закладах. Загальна
кількість годин для підвищення кваліфікації вчителя впродовж 5 років не може
бути менше 150 годин. Де саме проходити підвищення кваліфікації та в який час,
вчитель має обирати самостійно. Підвищення кваліфікації вчителі будуть
зобов’язані проходити щорічно. До слова, воно фінансуватиметься з
держбюджету, навіть якщо педагоги оберуть платні курси.
І ще одне нововведення: директора
школи обиратимуть за конкурсом.
Обраний таким чином директор зможе працювати в
одній школі максимум дві каденції – 12 років. Водночас після цього він зможе
стати керівником в іншому навчальному закладі або перейти на іншу посаду.
Вимоги до директора навчального закладу високі.
Менеджер, організатор, господарник, фахівець, людина, яка має лідерські
якості, – саме таким повинен бути директор школи, адже він бере на себе
відповідальність за учнів, батьків, учителів, займається питанням розвитку
школи. Через це й обиратимуть його за конкурсом.
ЗАМІСТЬ КОНТРОЛЮ – КОНСУЛЬТАЦІЇ
Місцеві органи влади втратять право контролювати
освітній процес, у їхніх повноваженнях залишиться виключно створення відповідного
освітнього середовища. Серед новацій, передбачених Законом, – створення
незалежного органу, який зветься Агенцією забезпечення якості освіти. Державну
інспекцію навчальних закладів ліквідують. А до повноважень нової агенції
належатимуть питання акредитації освітніх закладів. І це, на переконання
експертів, забезпечить фахове інспектування закладів освіти.
Єдиним державним заходом планового контролю над
школою буде інституційний аудит закладу освіти, який відбуватиметься кожні 10
років.
Такий аудит у виняткових випадках можна буде
провести в позаплановому порядку. Державна служба якості освіти також отримує
повноваження звертатися до судів з позовами, наприклад, якщо класи переповнені
чи місцева влада не створює нормальних умов для роботи і навчання дітей.
Про шкільну автономію говорили давно. Так само,
як і про неймовірну кількість перевірок. Віднині освітні програми школи
зможуть розробляти самостійно. Однак держава їх буде перевіряти. Хоча в законі
немає прямої норми про існування обласних чи районних відділів освіти. «Місцева
влада має вирішити, ліквідувати їх чи залишити», – зауважує один з авторів
закону Олександр Співаковський.
В ухваленому Верховною Радою Законі «Про освіту»
окремо наголошено на фінансовій прозорості. Відтепер кожен навчальний заклад
повинен оприлюднювати інформацію про надходження всіх коштів, а також їх
призначення на своїх сайтах або на сайтах місцевих управлінь освіти. Тож
батьки матимуть змогу аналізувати, скільки та на що саме витрачено коштів
держави, а куди йдуть їхні благодійні внески. Новий закон дозволяє робити
цілеспрямовані благодійні внески на користь певної школи.
Поки що не зовсім чітко прописано можливість
участі батьків у батьківській чи піклувальній раді. Повноваження батьківської
ради не деталізовано. А от повноваження так званих піклувальних рад у законі
описані. Така рада може брати участь у визначенні стратегії розвитку школи,
контролювати її виконання, залучати додаткове фінансування, контролювати
кошторис, вносити рекомендації, які директор зобов’язаний розглянути, а також
вносити засновнику школи подання про заохочення або відкликання керівника.
Новий закон
містить чимало інших новацій як у системі загальної середньої освіти, так і на
всіх інших рівнях – від дошкільної до освіти дорослих. Опановувати їх будемо всі
разом – поступово й цілеспрямовано.
НЕЩАСЛИВА СІМКА
Н
айбільші суперечки під час другого,
остаточного читання закону про освіту викликала стаття 7 про мову навчання.
Мовою освіти є державна мова, йдеться в законі. З цим, безумовно, погоджувалися
всі. Однак каменем спотикання стало право національних меншин навчатися
рідною мовою. Довкола нього розгорілися справжні баталії. І тільки під час
детального розгляду робоча група запропонувала компромісний варіант, який і
став вирішальним. Законопроект гарантував право національних меншин і
корінних народів навчатися рідною мовою і водночас надав їм можливість вивчати
українську. Як показують результати ЗНО з української мови та літератури, діти,
які навчалися в школах для національних меншин, набагато гірше складають тести
і часто не можуть подолати мінімальний бар’єр для вступу до вишу. Міносвіти
мало на меті покращити цю ситуацію. І запропонувало поступове збільшення
кількості предметів, які викладаються українською.
Міністр
освіти Лілія Гриневич наголошує, що спочатку діти нацменшин вивчатимуть
предмети рідною для себе мовою, а в 5–9 класах буде запроваджуватися викладання
кількох предметів державною мовою, щоб у старшій школі були практично всі предмети
українською. Ситуація, коли діти представників нацменшин, закінчуючи школу за
бюджетні кошти, не володіють українською мовою, має відійти в минуле. На цьому
наполягають автори закону.
Водночас,
МЗС Угорщини розкритикувало ухвалений українським парламентом закон про
освіту, наголошуючи, що він порушує права угорської меншини.«Україна встромила
Угорщині ножа в спину, внісши зміни до закону про освіту, який сильно порушує
права угорської меншини», – йдеться у заяві угорської сторони.
Не
сподобалась стаття 7 і Румунії та Польщі. МЗС Польщі очікує, що Україна дотримається
своїх зобов’язань щодо вивчення польською нацменшиною рідної мови.«МЗС уважно
спостерігатиме за процесом втілення закону і здійснить усі необхідні кроки,
аби забезпечити полякам в Україні доступ до навчання польською мовою. Ми
переконані, що українська сторона дотримається зобов’язань проведення
консультацій з нами щодо можливих нормативних актів у контексті вживання мов
нацменшин», – зазначається в заяві польського зовнішньополітичного відомства.
У МЗС Румунії також зазначили,
що «із занепокоєнням» зустріли новину про українську реформу освіти та вважають,
що відповідний закон порушує права румунської меншини. Тож Україна має детально
аргументувати мовну позицію своїм європейським партнерам.
Петро ПОРОШЕНКО, Президент України:
«Освіта – це ключ до майбутнього
України. Прийняття нової редакції закону «Про освіту» дає нам цей ключ. Дякую всім,
хто працював над законом, зокрема Нацраді реформ і депутатам, які його підтримали.
Радий, що нам це вдалося. Адже реформа освіти – це потужний поштовх і для інших
реформ, які сьогодні здійснює Україна».
Лілія ГРИНЕВИЧ, міністр освіти:
«Прийнятий документ – це
шанс для нашої системи освіти досягти змін, адже без нових можливостей, закладених
у закон, розвиток був би неможливим. Однак, попереду багато копіткої роботи. Найважливіші
механізми, такі як, наприклад, незалежна сертифікація для вчителів, потребують
прийняття ще багатьох актів, у яких будуть чітко виписані ці процедури. Ми маємо
їх створити, це важка, але приємна робота – наш внесок в українську освіту та розвиток
держави загалом».
Павло ХОБЗЕЙ, заступник міністра освіти:
«Раніше основна функція
всіх наших освітніх закладів полягала в передачі знань. Нині ми говоримо ще й про
вміння застосувати їх у житті, про компетентності, цінності. Це ті речі, які конче
потрібні і на ринку праці, і для розвитку держави. Ми хочемо мати випускника, який
буде цілісною особистістю, патріотом, відповідальним громадянином, людиною, що
здатна віднаходити унікальні рішення, не губиться, критично мислить і бере на себе
відповідальність».
Наталя РАДИШ, координатор освітніх проектів громадянської мережі «Опора»:
«Ми відтепер матимемо автономію
в освіті. Буде перелік знань, умінь і навичок, якими повинен володіти учень, а
яким чином вчитель цього досягатиме, залежить саме від нього. Вчителю надаються
різні можливості, аби досягти результату і навчити вчитися».
|
НОВИНИ |
|