ВИРІШАЛЬНА ОСІНЬ ВІТЧИЗНЯНИХ РЕФОРМ
Політичний
сезон розпочався. Депутати після літніх канікул зібралися під куполом Верховної
Ради. Вони мають ухвалити п’ять ключових законопроектів, що стосуються пріоритетних
реформ. Насамперед, пенсійної, освіти, медицини, нових стандартів у фінансовій сфері,
запровадження електронних послуг та змін в адміністративному управлінні. Загалом
на розгляд парламенту надійдуть близько 50 важливих законопроектів. Про основні
ключові реформи, які планує ухвалити Рада, та про те, наскільки вони змінять життя
українців, ідеться в головній темі номера.
М’ЯЧ НА ПОЛІ ПАРЛАМЕНТСЬКОЇ ЗАЛИ
Уряд наполягає на ухваленні
пенсійної реформи у вересні. Це першочерговий пріоритет, наголошує Глава
Уряду Володимир Гройсман. «Для мене й для кожного з нас справа честі
впровадити пенсійну реформу. Зараз м’яч перебуває на боці парламенту, і я
сподіваюся, що у вересні якомога швидше ця реформа буде прийнята», – заявив
Прем’єр.
Пенсійну реформу зачекалися
не тільки в Уряді, а й у суспільстві. До канікул Верховна Рада ухвалила урядовий
законопроект у першому читанні. Експерти уже охрестили його проблемним та
дискусійним, а пересічні громадяни досі не можуть розібратися у формулах
нарахування пенсій по-новому. А словосполучення «осучаснення пенсій» декого
взагалі лякає. Додає оливи до пенсійного багаття і заява Володимира Гройсмана,
що реформа взагалі під загрозою впровадження через силу-силенну «шкідливих»
поправок, що їх запропонували народні депутати.
Що означають «шкідливі»
поправки? На переконання експертів, дискусії розпаляться з новою силою, коли
йтиметься про підвищення страхового стажу для виходу на пенсію. Деякі
аналітики відверто називають це прихованим підвищенням пенсійного віку, проти
якого начебто успішно бореться Уряд. Чому начебто? Бо якщо реформу ухвалять
без кардинальних змін, то з наступного року пенсія у 60 років світить тільки
тим українцям, хто в своєму активі має 25 років страхового стажу. «Кабмін
збільшує страховий стаж, що насправді є збільшенням трудового. Це все ігри,
розмови й імітація діяльності, а не реформа пенсійної системи», – заявляє
колишній міністр економіки Володимир Лановий.
А якщо страхового стажу
немає? Реформатори передбачили й такий нюанс. Вони заявляють, що в такому
випадку громадяни можуть претендувати на соціальну допомогу, однак тільки при
досягненні 63 років. До того ж, урядовий проект пенсійної реформи передбачає
можливість купівлі до 2 років страхового стажу.
Якщо відверто, то пересічним
українцям не до кінця зрозуміла формула нарахування пенсій. Загалом
враховувалась середня заробітна плата за 3 роки. Актуальна цифра – 3764 грн.
Але тим, хто виходив на заслужений відпочинок раніше, рахували за іншими
параметрами. Приміром, у 2007 році середній розмір зарплати становив усього
1197,9 грн. За цим показником і перераховували виплати. В результаті, близько 8
млн наших співвітчизників отримують пенсію, виходячи з розрахункового розміру в
1197,9 грн. Нинішня реформа передбачає, що повний страховий стаж складає 35
років, відповідно, люди, стаж яких перевищує цю планку, матимуть право на
надбавку.
Чому Уряд наполягає на першочерговості
ухвалення пенсійної реформи? Бо свого часу він анонсував осучаснення пенсій
уже з 1 жовтня. Для цього планують встановити єдині правила призначення
пенсійних виплат. За розрахунками Кабміну, 5 млн українців збільшать пенсії на
суму від 200 до 1 тис. грн. Загалом, пенсійна реформа покликана підвищити
соціальні стандарти і скоротити катастрофічний бюджет Пенсійного фонду.
Домогтися цього без реального прогресу в сфері детінізації економіки навряд чи
вдасться. І хоча урядовці говорять про позитивну динаміку, дефіцит ПФ
залишається критичним – 140 млрд грн. А це практично половина його потреб.
ЗНОВУ ДВІЙКА?
Суспільство чекало на ухвалення законопроекту «Про
освіту» до 1 вересня, тобто до свята знань. Свято відбулося, а от закон перенесли
на осінь. Практично на невизначений термін. Бо до закону дуже багато поправок
і запитань, стверджують експерти. І одне із запитань – де вяти гроші на
реформування освіти? Адже за найскромнішими підрахунками, кардинальні зміни у
вітчизняній освіті «потягнуть» на 3 млрд дол. США. Таку суму називає Глава
українського Уряду. Аналітики радять додати ще принаймні 1 млрд дол., аби
зміни в освіті зрушили з місця.
У Міністерстві фінансів до реформи освіти
ставляться з відвертим побоюванням. На переконання міністра Олександра
Данилюка, законопроект не підкріплений необхідними коштами. У бюджетній
резолюції на наступних 3 роки таких ресурсів не закладено. Навіть якщо
законопроект ухвалять, його неможливо буде профінансувати, впевнений він. За
підрахунками відомства, тільки на підвищення зарплат вчителям до чотирьох прожиткових
мінімумів потрібно 160 млрд грн упродовж наступних 5 років.
«Резолюцію цього законопроекту можна забезпечити
тільки за рахунок скорочення половини педагогічних і науково-педагогічних
працівників, зниження витрат на обороноздатність країни або істотного збільшення
дефіциту держбюджету і державного боргу, що є неприпустимим», – ідеться в
повідомленні міністерства.
Однак у самому Міністерстві освіти налаштовані
оптимістично і чекають появи нового закону до Дня вчителя, тобто на початок
жовтня. Якщо депутати зважаться ухвалити реформу, нас чекають революційні
зміни. Насамперед, повернення до 12-річної системи освіти. Учні на уроках не будуть
«зубрити» матеріал, а створюватимуть власні проекти і набуватимуть
компетентності. Нова українська школа, власне, і має стати школою
компетентностей.
Україна намагається перейти на 12-річку вдруге. Перша
спроба була у 2001–2002 роках за міністра Василя Кременя. Однак наступний міністр
Дмитро Табачник цю ідею не підтримав і парламент повернув 11-річну школу. Тоді
чиновники так і не визначилися, чим заповнити 12-й рік. У ході тієї реформи суть
школи не змінювалася, просто додавався ще один рік, зазначає експерт освітньої
групи Реанімаційного пакету реформ Світлана Олексюк. Що цього разу скажуть депутати,
дізнаємось уже скоро. Те, що школу слід давно реформу
вати, не говорить тільки дуже
ледачий. От лише політичної волі та досвіду поки що не видно. А давно час, переконують
освітяни, дати школам ширшу автономію, можливість формувати освітні програми, навчальні
плани, обирати методики викладання. Щоб не чекати вказівок згори. Міністерству
ж можна було б залишити право контролю за якістю та стандартами освіти.
У Міністерстві освіти сподіваються,
що парламентарі врахують усі поправки до законопроекту. Це дасть старт реформі
вже з наступного року. Зміни будуть запроваджувати поетапно. У 2018-му стартує
реформа початкової школи. У 2019–2022 роках почнеться реформування середньої
освіти із створення мережі опорних шкіл базового рівня, а також зміняться
стандарти базової середньої школи на компетентнісній підставі. Пізніше, з
2023 по 2029 роки, буде створюватися профільна старша школа з мережі шкіл
третього рівня. Під неї також готуватимуть нові стандарти. За словами міністра
освіти Лілії Гриневич, це дозволить скоротити бакалаврську програму навчання
в університетах на рік – до 3 років.
Та найбільше, чого очікують
педагоги, – це оцінка їх роботи. Законопроект «Про освіту» встановлює
мінімальний оклад вчителя – чотири прожиткових мінімуми. На сьогодні це 6736
грн. Учитель, який пройде сертифікацію, буде отримувати 20% надбавку. Залежно
від стажу педагоги будуть отримувати надбавку 10–30%. За вислугу понад 3 років
– 10% надбавки, 10 років – 20% і 20 років – 30%. Зарплату вчителям будуть
підвищувати по ходу реформи. За словами Лілії Гриневич, це дозволить
розподіляти гроші поступово. Але в міністерства є кілька варіантів щодо
темпів реформування: запустити відразу реформу початкової і середньої шкіл або
почати з початкової і поступово переходити до середньої та старшої.
ПРИСТРАСТІ ЗА МЕДИЧНОЮ РЕФОРМОЮ
Справжня боротьба в депутатському середовищі,
найімовірніше, точитиметься довкола медичної реформи. На початку червня Верховна
Рада із скрипом та неймовірною кількістю порушень підтримала законопроект у
першому читанні. Як виявилось, занадто багато опонентів реформування медичної
галузі серед народних обранців. Тож нас чекає справжня боротьба за перетворення
в медичній галузі.
Наріжними каменями реформи, на переконання
експертів, залишаються два принципи. Це гарантований державний пакет і «гроші
наздоганяють пацієнта». Перший включає в себе певний обсяг медичних послуг і
медикаментів, які держава має сплачувати за встановленим Урядом тарифом. До
цього пакета входить лише оплата невідкладної, первинної та паліативної
допомоги. А от за прийом профільних лікарів, операції, лікування в стаціонарі
пацієнтам доведеться платити разом з державою. Та коли в держави немає коштів,
альтернативи сплачувати порівну чи частково практично не лишається.
Щодо другого принципу «гроші ходять за пацієнтом»,
то тут опонентів реформи хоч відбавляй. І для цього є підстави. Адже лікарням
і медикам будуть платити не за ліжко-місце, а за надані послуги. Що це буде
означати на практиці, достеменно невідомо, однак у Міністерстві охорони
здоров’я запевняють, що такий підхід стимулюватиме конкуренцію між лікувальними
закладами і неодмінно підвищить якість послуг. Експерти побоюються, що це
знищить лікувальні заклади, а більшість лікарів залишаться без роботи. Низка
аналітиків наполягають на тому, що запропоновані командою Уляни Супрун зміни
відверто порушують Конституцію України і можуть зруйнувати вітчизняну систему
охорони здоров’я. Опоненти такої позиції стверджують, що системи, як такої, в
Україні давно не існує. Хоча й погоджуються, що фактично скасовано інститут
безоплатної медицини.
Ініціатори реформи вигадали новий термін –
співоплата. Як ідеться в законопроекті, «з метою стимулювання застрахованих
осіб відповідально ставитись до свого здоров’я». Відтак «постачальники
медичних послуг мають право вимагати від пацієнтів оплати чи забезпечення
оплати тарифу співоплати». Саме так записано в документі, який перебуває у
Верховній Раді й очікує на друге читання. От тільки ні слова тут про те, що
робити людині, якій забракне коштів на співоплату. У МОЗ припускають, що таким
людям допоможе держава. Це будуть свого роду субсидії.
Заступник міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк
висловлює свою позицію: «Ми наполягаємо на збільшенні бюджету. І пропонуємо
прозорий механізм його витрачання – за послугу. Якою б не була співоплата,
вона буде нижчою за хабарі, які нині платять пацієнти».
І прихильників,
і опонентів реформування галузі чимало. Однак треба нарешті збагнути просту річ:
наразі система охорони здоров’я не працює. Її потрібно перезавантажувати. Та робити
це належить з урахуванням думок і МОЗ, і лікарів, і пацієнтів, і держави загалом.
Бо головне не в тому, щоб поставити галочку, нібито в Україні впроваджено медичну
реформу. Проблема в тому, що її наслідки відчуватимуть не депутати, не міністри,
а пересічні українці.
Григорій ОСОВИЙ,
Голова Федерації професійних спілок України:
«С
правді, реформування пенсій, медицини
та освіти затягнулося. Зволікати далі не можна. Профспілковий загал
сподівається, що й народні обранці це добре розуміють. Для профспілок наразі актуальним
залишається питання, чи всі наші поправки й зауваження до законопроектів будуть
враховані. Міністр соціальної політики Андрій Рева запевнив, що всі конструктивні
пропозиції будуть враховані до другого читання. І ми будемо пильно це відстежувати.
Особливо стосовно пенсійної реформи. Наразі майже 70% пенсіонерів в Україні
отримують пенсії на рівні або нижче прожиткового мінімуму. При цьому в нашій
країні живуть 26 млн громадян працездатного віку від 18 до 65 років, з яких
формально працюють близько 17 млн, але сплачують страхові внески лише 10,6
млн осіб. Ситуація критична. Тож потрібні додаткові важелі для її
виправлення. Розширення зайнятості, модерування розміру сплати єдиного
соціального внеску та зростання заробітної плати – ці всі три механізми повинні
в нашій країні працювати. Сьогодні Уряд повинен серйозно зайнятися
демографічними проблемами, зайнятістю, заробітною платою. Якщо ми не вирішимо
ці проблеми, наша пенсійна система – ні солідарна, ні накопичувальна – ніколи
не буде стабільною.
Підвищення
пенсій у стислі терміни, як це пропонує Уряд, є вкрай невідкладним. Профспілки
це підтримують. На даному етапі це стосуватиметься більш ніж 5 млн пенсіонерів,
і розмір таких підвищень становитиме від кількасот гривень до 1 тис. і більше
залежно від того, яка зарплата була у пенсіонера та року його виходу на пенсію.
Захист
людей від бідності – перше й найголовніше завдання держави, тому цілком зрозуміло,
що той фінансовий ресурс, який додатково надійде до Пенсійного фонду через підвищення
розміру мінімальної зарплати, насамперед буде спрямовано на підтримку найбідніших
пенсіонерів. Суспільство має зрозуміти і сприйняти такий крок влади, й тут ні
в кого не може бути жодних заперечень.
Стосовно медичної реформи,
то у профспілок тверда й непохитна позиція: реформування системи, зокрема зміни
до законів, необхідно ухвалювати після широкого громадського обговорення та з урахуванням
фахової оцінки корисності та важливості таких рішень. Голос профспілок має бути
не тільки почутим, а й врахованим».
Володимир ГРОЙСМАН, Прем’єр-міністр України:
«Ми визначили п’ять пріоритетних
пакетів законопроектів, які сьогодні є в парламенті і щодо яких потрібні остаточні
рішення або рішення в першому читанні. Це рішення, які очікують сьогодні люди.
Що дуже важливо, це рішення, які дають змогу змінювати на краще бізнес-середовище,
бізнес-клімат у нашій країні, це рішення, які дозволять нам забезпечувати подальше
економічне зростання. Рішення, які ми пропонуємо, повністю готові до ухвалення і
в першому, і в другому читанні українським парламентом».
Павло РОЗЕНКО, віце-прем’єр-міністр України:
«Ця
осінь для пенсійної реформи буде вирішальною. У Верховної Ради України є
чудовий шанс той проект пенсійної реформи, який представив Уряд, об’єднати із
законодавством про введення накопичувальної системи. Є така ініціатива понад
60 народних депутатів. І я особисто цей процес вітаю.
Нам дійсно потрібно пройти
певний підготовчий етап для повноцінного запуску накопичувального рівня. Але ми
повинні дати чіткий сигнал, і економічна ситуація дозволяє говорити про це, що
повноцінно стартувати накопичувальна система може вже з 1 січня 2019 року».
Микола СКИБА, директор ГО «Агенція культурних стратегій»:
«У середній і довгостроковій
перспективі, за умови успіху реформ, переваги від впровадження норм нового закону
відчують уже не менше двох третин нинішніх педагогів. Зокрема, має підвищитися соціальний
статус вчителя. Але для того, аби скористатися перевагами нової українського школи,
педагогам необхідно розширити власну зону комфорту та подолати смугу турбулентності,
невідворотну у випадку трансформації системи».
Лілія ГРИНЕВИЧ, міністр освіти:
«За моєю інформацією, новий
Закон «Про освіту» має бути проголосований у парламенті до Дня вчителя – професійного
свята наших педагогів. Його мали розглянути раніше – в останній тиждень попередньої
сесії, але депутатам забракло часу. До другого читання депутатами було подано понад
тисячу поправок, але вони були повністю опрацьовані і щодо них досягнуто згоди».
|
НОВИНИ |
|