У ДОБРУ ПУТЬ, НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛО
Вересень розпочинається святом знань, просвіти й науки. Це день,
з якого прокладається шлях у майбутнє для кожного з нас. Нинішній початок навчального
року особливий, адже це перший крок до розбудови нової української школи. Україна
впритул наблизилась до реального реформування освіти й готова вкладати інвестиції
у людський капітал країни.
«Профспілкові вісті» розмірковують
про особливості нового навчального року, надії й сподівання школярів, педагогів
та батьків.
ОСТАННЯ ОДИНАДЦЯТИРІЧКА?
Зовсім скоро народні депутати
мають ухвалити доопрацьований законопроект про освіту. Якщо він не буде
змінений кардинально, то українських школярів і педагогів чекають новації.
На думку експертів, чимало з них позитивно позначаться на освітньому процесі.
Найголовнішим нововведенням, звісно, лишається перехід шкіл на дванадцятирічну
систему навчання. Однак це станеться, ймовірно, лише з наступного навчального
року. За умови, що депутати проголосують за нові рівні освіти. Законопроектом
передбачено, що перший рівень буде за початковою школою – з 1-го по 4-й клас,
далі йде базова середня освіта, розрахована на 5 років, і профільна середня
освіта з трирічним терміном. У профільному міністерстві пояснили, що
профільна середня освіта передбачає відкриття нових спеціалізованих шкіл –
спортивних, хореографічних, художніх тощо.
У нинішньому навчальному
році більше уваги приділять початковій школі. На модернізацію навчального
процесу Уряд пообіцяв виділити додатково 1 млрд грн. За словами Глави Уряду
Володимира Гройсмана, гроші буде спрямовано насамперед на матеріально-технічне
оснащення класів, які мають стати додатковим інструментом для вчителів та
взірцем нових підходів в освіті.
Нові підходи жваво обговорюють
у педагогічному середовищі. Позитивним називають те, що домашні завдання для
першокласників скасовано. Вони будуть запроваджені з 2-го класу і не повинні
займати більше 45 хвилин на виконання. З 3-го класу кількість завдань збільшується
до 1 години і 10 хвилин, у 4-му виконання домашнього завдання займатиме вже
півтори години.
Не завантажуватимуть домашніми
завданнями на вихідні, свята й канікули.
«Неприпустимо перевантажувати
учнів завданнями з додаткових підручників, зошитів з друкованою основою:
зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць, виконання додаткових
завдань і вправ, написання домашніх творів тощо», – повідомили в Міністерстві
освіти.
У 2–4-му класах початкової
школи оцінки будуть ставити тільки з математики, природознавства, читання та
української мови. При цьому МОН дає право вчителю самому визначати, як
організувати навчання і які методи та прийоми застосовувати. Профільне
відомство також пропонує замінити частину уроків фізкультури іншими предметами.
Однак ці уроки повинні бути фізично активними й займати не більше години на
тиждень. Приміром, це можуть бути хореографія чи плавання. Загалом у нинішньому
навчальному році питання про різні гуртки, факультативи, секції, додаткові
заняття будуть ухвалювати за клопотанням батьків. До речі, фінансування буде,
найімовірніше, змішаним: частково – держава, решта – батьки.
Відбудеться й подальше скорочення шкіл. Таке
рішення було ухвалено через те, що існують доволі багато освітніх установ з невеликою
кількістю учнів. Та це не така вже й новина, бо від здобуття незалежності по
всій країні припинили роботу близько 5 тис. середніх загальноосвітніх
навчальних закладів. Особливо активно закриття шкіл відбувається останніми
роками. Так, у 2013/2014 навчальному році була призупинена робота 276 шкіл,
2014/2015 – 214, 2015/2016 – 234, протягом минулого навчального року – ще 241.
Чимало розмов точилося про розвиток опорних
шкіл, однак напередодні 1 вересня про це воліють не згадувати, бо в Україні
таких шкіл усього 338. Є регіони, де немає жодної опорної школи. Щоправда,
наразі більше говорять про так звані «пілотні» школи.
«ШКІЛЬНИЙ НАБІР» І БАТЬКІВСЬКІ ГАМАНЦІ
Поки діти готуються з новою силою гризти граніт
науки за шкільними партами, їх батьки підраховують, скільки їм довелося
викласти на підготовку до свята знань. Знов-таки, усе залежало від
платоспроможності батьків, але в середньому не менше 6 тис. грн. Експерти підрахували,
що це на 10–12% більше, аніж минулого року. За інформацією аналітиків,
найбільше подорожчав одяг, особливо спортивна форма, і канцтовари. І тільки
приладдя для малювання здешевшало, але це якраз не основна стаття витрат.
Наприклад, мінімальний набір канцтоварів з
півтора десятка зошитів, 10 обкладинок для книг, простенького пенала, 5 ручок,
4 олівців, лінійки і гумки обійшовся в 435 грн, а це майже на 15% дорожче, ніж
роком раніше. Додайте до цього мінімального набору ще зошити для нот, фарби
та фломастери й отримаєте суму у 800–900 грн.
Що стосується шкільної форми, то мінімальний
гардероб на 1 вересня обійдеться не менш ніж у 1,5–1,8 тис. грн. Демісезонні
туфлі для дівчаток коштують не менше 700 грн, черевики для школяра трохи
дешевше – до 600 грн. На звичайний посередній рюкзак потрібно як мінімум 300
грн, модний або з ортопедичною спинкою – до 1 тис. грн.
Багато батьків, через обмеженість коштів, звертаються
до знайомих і на популярні електронні майданчики – барахолки, щоб знайти форму
і взуття в доброму стані, але дешевше, ніж у магазинах. Фахівці радять не купувати
все одразу й оптом, а поступово й найнеобхідніше. А головне – якісне. Експерти
попереджають: вибираючи шкільну форму, слід пам’ятати, що це одяг, в якому дитина
перебуває 9 годин і щонайменше 5 днів на тиждень. Форма не повинна мати запаху фарби,
хімії чи плісняви. Фахівці також радять перевіряти інформацію про якість та безпечність
товару. Байдуже, в супермаркеті чи на ринку, документи про якість товару мають
бути. Це сертифікат відповідності продукції та гігієнічний висновок про безпеку,
кожен з яких не замінює один одного. Відсутність або невідповідність зазначеного
маркування свідчить про фальсифікацію продукції і недобросовісність виробника перед
споживачем, стверджують експерти.
Питання на кшталт «ціна-
якість» з порядку денного не зникло. Заощадити вдалося не всім. У виграші
опинилися ті батьки, котрі потурбувалися про шкільні обновки заздалегідь,
починаючи із січня.
Нинішнього літа поширилась
практика замовляти речі з інших країн. Вони добротні й слугуватимуть довше
порівняно з вітчизняними аналогами. Однак через високу вартість доставки ціна
«зростає», що теж не кожному по кишені. Вдалим рішенням для ощадливих
українців уже не перший рік є оптова закупівля шкільних товарів у виробника.
ШКОЛА ЧИ ІНТЕРНАТ?
Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів
України, що дозволяє дітям з особливими потребами отримувати освіту в
звичайних школах. «Для нас дуже важливо, щоб кожна дитина з особливими
освітніми потребами мала змогу навчатися в колективі однолітків та не була
відірвана від реального життя суспільства, якщо це можливо. При цьому
надзвичайно важливо забезпечити таку дитину відповідним супроводом та переконатися,
що для неї створено всі необхідні умови для навчання», – зазначила міністр
освіти і науки України Лілія Гриневич.
Відтак із 1 вересня батьки дітей з інвалідністю
мають змогу обирати, чи віддавати дитину в загальноосвітній заклад, чи
довірити її навчання і реабілітацію інтернатам, які МОН вирішило поки що не ліквідовувати.
Адже те, що написано у відповідному законі, і те, що відбувається на практиці,
дуже різні речі. Інклюзивна освіта в Україні нині переживає не найкращі часи,
хоча і поступово розвивається.
Нове законодавче поле для інклюзивної освіти
запровадила Верховна Рада, прийнявши 23 травня законопроект «Про внесення змін
до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими
освітніми потребами до освітніх послуг», текст якого був позначений як
невідкладний і внесений до парламенту Президентом.
В Україні щороку зростає кількість дітей з
особливими потребами. Діти-аутисти, із синдромом Дауна, хворі на ДЦП… Усі вони
мають право на повноцінну освіту. Проте, отримати нормальну освіту таким дітям
украй складно. На жаль, ми маємо невтішну статистику, коли на 17 тис. загальноосвітніх
шкіл по Україні тільки трохи більше, ніж у 1 тис. шкіл можуть навчатись діти з
особливими освітніми потребами. Тобто тільки тисяча шкіл є інклюзивними. І це
свідчить про те, що, на жаль, 56,5 тис. дітей перебувають поза межами якісної
освіти і поза межами соціалізації.
В освітянському середовищі кажуть, що конче
потрібно якнайшвидше ухвалити закон про освіту, який врегулює юридично-правові
норми реалізації права на освіту для всіх дітей без винятку. По-друге, важливо
забезпечити державне фінансування додаткових послуг для дітей з особливими
освітніми потребами. Наступним кроком стане створення інклюзивних ресурсних
центрів, які будуть опікуватися і супроводжувати таких дітей. Далі потрібно
адаптувати освітні матеріали і підготувати педагогів. Та найголовніше – проводити
інформаційну і роз’яснювальну роботу щодо популяризації інклюзивної освіти в
Україні.
Настав
час, нарешті, збагнути, що звичайна школа дасть таким діткам набагато більше, аніж
інтернат. Адже в спеціалізованих установах діти перебувають на одному рівні і
в них немає і не може бути стимулу для розвитку. Та найголовніше, що дають інклюзивні
класи, – це нове ставлення суспільства до дітей з аутизмом та іншими особливостями
розвитку. Поки такі учні не прийдуть до загальноосвітньої школи, до них не буде
толерантного ставлення.
ЗБОКУ ВИДНІШЕ
П
ісля урочистих лінійок 1 вересня
починаються будні. Домашні завдання, яких з кожним наступним класом все
більше. Предмети, до яких у школярів немає жодної прихильності. Інтерес до
школи діти втрачають уже після 2–3 років початкової школи. Як зробити, щоб до
школи учні йшли з радістю не тільки 1 вересня? Міжнародні експерти підказують
свої рецепти щасливого навчання. Іноді зовсім несподівані. Приміром, експерт з
освітніх питань у Литві Ірена Пранскевічуте пропонує скасувати дзвінки в
школі. «Дзвінки – або у в’язниці, або в армії, або у Павлова, де собак вивчали.
Коли лунає дзвінок, усередині кожного одразу вмикається стрес», – зазначає
аналітик.
А
ще, на її тверде переконання, не слід починати урок із запитання, чи виконане
домашнє завдання. Бо це так само активізує стрес. І ще на одному наголошує
педагог: задумайтесь, як би ви почувалися, сидячи 5 годин поспіль в одному
квадратному метрі, не рухаючись. Яку інформацію можна почути, перебуваючи в
постійному стресі? Отож бо! Для того, щоб змінити ставлення учнів до школи,
слід уявити себе на їхньому місці.
Експерт
з освітніх питань, підприємець з Італії Джованні Порчеллана переконаний, що
викладання у школі повинно бути цікавим і захопливим. І що досягти цього не
так уже й складно. Все, що потрібно, – це педагоги, які вміють «горіти самі і
запалювати допитливі очі своїх вихованців». Плюс наукові знання.
Учителька
коледжу «Чорне море» із Грузії Влада Хіменко приїхала до України, аби
поділитись своїм досвідом впровадження модульної освіти. Це та освіта, котра
орієнтована на результат і до якої прагнуть вітчизняні освітяни. У Грузії цей
процес триває протягом 3 останніх років. Почалося все з того, що зібралися представники
різних підприємств і розповіли, які спеціалісти їм потрібні і якими
компетенціями вони мають володіти. Вже після цього зібралися педагоги,
представники міністерства, експерти й розробили відповідні програми.
Засновник Школи підприємництва
для підлітків з Білорусі Євгеній Пухач не приховує, що спільна проблема української
та білоруської шкіл полягає в тому, що вони не надто готують дітей до реального
життя. Школярі після закінчення школи почасти не знають, ким їм бути, тож подають
документи одразу до кількох вишів, не замислюючись, чи потрібна їм така спеціальність.
«Спробуйте в період канікул проводити спеціальні інтенсивні курси, на які запрошувати
успішних ділових людей. Ті охоче поділяться своїм досвідом», – пропонує
ініціатор
такого руху із сусідньої країни.
Володимир ГРОЙСМАН, Прем’єр-міністр України:
«Ми розпочинаємо програму
«Нова українська школа». Освіта для нас є пріоритетом. Людина лише раз в житті може
отримати якісну дошкільну й шкільну освіту. І наше завдання – забезпечити доступ
до такої освіти, аби наші молоді люди були конкурентними в подальшому житті. В
2017 році ми також визначили пріоритетом збільшення на 50% зарплат учителям, будемо
підтримувати цей напрямок, і в бюджеті 2018 року він знайде своє відображення.
Ми маємо повернути в школи вчителів, які через брак коштів свого часу пішли шукати
кращої долі».
Лілія ГРИНЕВИЧ, міністр освіти:
«Наша ідея – перейти
від школи, де напихають знаннями, до школи компетентностей ХХІ століття. А щоб
дітям дати ці компетентності, серед них має бути не тільки математична і природнича
грамотність, знання мов і комп’ютерна грамотність – те що є у наших школах, а й
додатково громадянська і соціальна компетентність, підприємливість і фінансова грамотність,
наскрізні уміння, такі як навчання впродовж життя і критичне мислення. Це те, чого
у наших школах немає».
Микола КУЛЕБА, Уповноважений Президента з прав дитини:
«Потрібно поступово відходити
від радянської спадщини інтернатів. Сьогодні система нараховує 751 інтернатний
заклад, де навчаються і виховуються 106 тис. дітей. Із 7 млрд грн, які виділялися
у 2016 році на цю систему, тільки 1 млрд ішов безпосередньо на дитину, а це 27 грн
на добу, з яких 1 грн – на лікування, 3 грн – на одяг і 24 грн – на харчування.
Необхідно створювати інклюзивні класи, аби дитина не жила в інтернатному закладі
і лишалася в сім’ї. За цією стратегією ми повинні кожного року збільшувати кількість
дітей в інклюзивних класах як мінімум на 30%».
Оксана МАКАРЕНКО, радник міністра освіти:
«Сьогодні в школі, як
у казці: папа Карло вистругав Буратіно, дав йому букварик і відправив до школи.
Всіх стругають під один стандарт, просто беруть і транслюють знання, які вже в ХХ
столітті застаріли. Але не вчать дитину, як жити, як оминати якихось поганців-карабасів,
не вчать, що гроші не ростуть на деревах, а їх треба заробляти, не вчать, як застосувати
ці теоретичні знання у житті. Це треба змінити».
|
НОВИНИ |
|