ПРОГРАМА ЖИТЛОВИХ СУБСИДІЙ: МІФИ І РЕАЛІЇ
В Україні до кінця поточного року розроблять єдину базу всіх одержувачів
соціальних виплат. До реєстру потраплять прізвища мільйонів українців. Як заявляють
у Кабінеті Міністрів, це дозволить спростити процедуру перевірки «пільговиків».
Розпоряджатися інформацією буде Міністерство соціальної політики, а оновлювати дані
– місцева виконавча влада та структурні підрозділи органів соціального захисту.
Як зміни позначаться на субсидіантах, з’ясовують «Профспілкові вісті».
УСІХ – ДО БАЗИ ДАНИХ
Чому саме зараз виникла необхідність створити єдиний
реєстр, або як ще його називають – єдину базу даних? Вона потрібна не лише для контролю
виплат, що відбуваються зараз, а й для здійснення монетизації субсидій в майбутньому.
Монетизація передбачає, що споживачі зможуть отримувати заощаджену субсидію «на
руки» і розпоряджатися цими коштами для утеплення свого житла, встановлення лічильників
тощо. Без єдиної бази даних неможливо якісно відстежувати використання субсидії
кожним господарством та індивідуально виплачувати надлишок.
Та спершу – трохи історії. 2 роки тому Уряд запровадив
новий механізм субсидій, який дозволив пом’якшити наслідки серйозного підвищення
цін на газ для населення. Суть нового підходу на той момент полягала в тому, що
субсидії – це максимально просто, мінімум документів та вимог до одержувача соціальної
допомоги. Однак мінімальний реєстр вимог призвів до того, що субсидії надавалися
не лише тим, хто цього справді потребував. На переконання експертів, у 2015 році
багатші домогосподарства отримували в середньому більше субсидій, аніж бідніші.
Вже наступного року Міністерство фінансів взялося
виправляти ситуацію і взяло курс на верифікацію соціальних виплат, тобто тотальну
перевірку соціальних видатків на предмет виявлення правопорушників. Як свідчать
результати перевірки, 44% порушень стосувались субсидій. Щомісячно майже 730 млн
грн субсидій виплачувалися неправомірно. Хоча це крапля в морі порівняно з мільярдними
видатками, від верифікації не відмовляються і нині.
Загалом субсидії посідають досить вагоме місце у
державних видатках. Більше «споживає» тільки армія. Нинішнього року у державному
бюджеті на програму субсидій передбачено 61,1 млрд грн. Однак і цих грошей не
вистачить, переконують аналітики, котрі здійснили свої розрахунки. Вони стверджують,
що оптимальною може бути цифра у 100 млрд грн.
І коли частина таких виплат спрямовується не тим,
хто їх дійсно потребує, це означає, що державні фінанси розподіляються неефективно,
і певні напрямки залишаються недофінансованими.
Про необхідність створення єдиного реєстру субсидіантів
ще минулого року наголошував комітет ВР з питань соціальної політики. На переконання
групи депутатів, відсутність реєстру не дозволяла надавати пільги за місцем фактичного
проживання, а не за пропискою. Однак перегляд порядку призначення за фактичним
місцем проживання був неможливий саме через відсутність єдиної бази отримувачів
субсидій. Більше того, контролю за цільовим використанням бюджетних коштів взагалі
не було. Тепер цю помилку начебто виправлено. Реєстр створюється. Повноцінно він
буде функціонувати з 1 січня наступного року. В усякому разі, так заявляють в Уряді.
Однак у експертів є свої застереження. Реєстр субсидій повинен стати інструментом
перевірки виплат і протидії шахрайству чи іншим нечесним методам отримання соціальної
допомоги. Але Міністерство соціальної політики не має можливості, скажімо, перевірити
наявність покупки дорожче 50 тис. грн, бо доступ до банківської таємниці є лише
у Міністерства фінансів. Чи не повториться досвід минулого року, коли під час верифікації
більшість відомств навідріз відмовилися надавати відповідну інформацію, посилаючись
на відсутність потрібних підзаконних актів?
Фінансові аналітики й економісти вважають, що поспішність у створенні
єдиного реєстру продиктована умовами останнього меморандуму з МВФ. Там записано,
що Україна має до кінця року створити не тільки єдиний реєстр субсидій, а й єдину
базу даних усіх соціальних виплат до кінця грудня поточного року. Такий собі структурний
маячок.
ВІДСІЯТИ БОДАЙ ТРЕТИНУ
Наступний опалювальний сезон може виявитися для одержувачів субсидій
рекордно дорогим. Про це стало відомо ще в травні, коли Уряд оголосив про оновлення
програми субсидій. Опалювальний сезон для домогосподарств, які опалюють свої помешкання
газом, вугіллям та електроенергією, скоротили на 30 днів. Тож компенсувати витрати
на опалення їм будуть з 15 жовтня по 15 квітня, а не традиційно з 1 жовтня по
30 квітня. Крім того, зміниться і розмір субсидій. Знижку надаватимуть на оплату
комунальних послуг у межах встановлених нормативів. Ці нормативи також скоротили.
Наприклад, для газу новий норматив – 5 кубометрів на опалення кв. м (було 5,5 куб.
м). Минулої зими субсидія покривала 330 кубів на опалення квартири площею 60 кв.
м, а вже в наступному опалювальному сезоні «комунальну знижку» нараховуватимуть
тільки на 300 куб. м. Якщо при цьому продовжити спалювати 330 кубів, доведеться
30 кубів оплачувати без субсидії. За діючим тарифом, це ще 204 грн. Тож запевнення,
що «особливих змін у програмі житлових субсидій, у принципах її надання не відбулося»,
виглядає досить сумнівним.
Розмір субсидії на наступний сезон українцям порахують
за доходами з квітня 2016 по березень 2017 років. З огляду на те, що мінімальна
зарплата з початку цього року зросла вдвічі, для багатьох розмір знижки виявиться
значно нижчим. Крім того, сім’ям з двома середніми зарплатами субсидія зовсім
не призначена. Приміром, домогосподарство з трьох осіб з двома мінімальними зарплатами
цієї зими платило за комунальні послуги із субсидією не більше 267 грн, а з травня
буде віддавати за комуналку вже 375 грн. У наступному році, коли для розрахунку
знижки будуть вести облік доходів за весь 2017 рік, цій родині з двома мінімальними
зарплатами доведеться платити за субсидією 630 грн. Відчутно, чи не так?
У Міністерстві соціальної
політики розраховують, що завдяки зростанню доходів українців вдасться значно
заощадити на субсидії. Міністерство фінансів надало свої розрахунки: тільки
завдяки дворазовому зростанню мінімальної зарплати на субсидіях за підсумками
цього року вдасться заощадити 5 млрд грн.
Міністр соціальної політики
Андрій Рева роз’яснює: «Коли ми аналізували, скільки взагалі може бути
одержувачів субсидій, то виходили на 8–9 млн. За фактом на січень 2017
-
го їх
було 7,5 млн. Решта 1,5 млн, швидше за все, мали формальне право на отримання
дуже невеликої субсидії, але просто не захотіли займатися її оформленням.
Оскільки стрімкого зростання тарифів вже не буде, а доходи людей зростають, я
прогнозую, що на 1 січня 2018 року субсидії отримуватимуть близько 5 млн
домогосподарств. Десь третина відсіється».
Заощаджувати Уряд збирається
і на боржниках. Субсидії не будуть призначатися автоматично тим громадянам,
які мають заборгованості за житлово-комунальні послуги за 2 та більше місяців.
За твердженням чиновників, для перепризначення субсидій громадяни, які мають
борги, повинні або сплатити їх, або укласти з надавачами житлово-комунальних
послуг договір з реструктуризації заборгованості.
І ще про одну проблему. Минулого року Уряд
заявляв, що верифікація дасть економію щонайменше 5 млрд грн. Фахівці
Міністерства фінансів перевірили десятки мільйонів субсидіантів, однак
очікуваного результату не домоглися. Наприклад, серед 12 млн пенсіонерів
зафіксовано порушення лише у 59 осіб.
ВІД ПЕРЕСТАНОВКИ ДОДАНКІВ…
Отже, близько 4 млн українців ризикують
залишитися без субсидій через підвищення мінімальної заробітної плати. Голова
Комітету економістів України Андрій Новак зауважує, що в такий спосіб держава
те, що дала, одразу ж відібрала. Як мовиться, від перестановки доданків сума не
змінюється. Особливо в платіжках за надання комунальних послуг.
Економіст Олександр Савченко висловлюється ще
категоричніше: допоки субсидії не монетизовані, вони йтимуть на користь
олігархічних груп і державних монополій.
У Міністерстві соціальної політики проти
монетизації не заперечують, лише зауважують, що для цього знадобиться не менше
3 років. Аналітики такий підхід до розв’язання проблеми не схвалюють і вважають,
що чинний Уряд самоусувається від реальної монетизації і покладає проблему на
той склад Уряду, який буде працювати через 3–4 роки. Про форсований темп
монетизації уже ніхто не говорить.
Як відомо, Кабмін на засіданні 26 квітня
ухвалив рішення про початок монетизації субсидій. За словами Прем’єр-міністра
Володимира Гройсмана, це рішення стосуватиметься 1,5 млн родин, які зможуть
отримати приблизно 700 грн одноразової виплати. Це рішення передбачає грошову
виплату, яка дорівнює вартості 150 кіловат електроенергії, якщо цей ресурс
використовується для опалення, або 100 куб. м газу. Для отримання готівкових коштів
громадяни, які мають зекономлені під час опалювального сезону субсидії,
повинні звернутися до місцевого управління соціального захисту населення із
заявою, де вказати або номер банківського рахунку, або відділення «Укрпошти»,
де вони зможуть отримати відповідні кошти.
За словами Павла Розенка, на сьогодні вже 7 тис.
громадян звернулися з відповідними заявами до управлінь соцзахисту. «Тобто
процес уже пішов. Але дуже важливо організовано його продовжувати, бо, нагадую,
до 1 вересня всі люди, які мають право отримувати ці компенсації, мають їх
отримати», – наголосив віце
-
прем’єр
-
міністр.
Профспілковий
актив вкотре нагадує Уряду, що питання субсидій – це насамперед соціальний аспект.
Створена система працює в замкненому колі: збільшення вартості тарифів призводить
до зубожіння українців, які змушені оформлювати субсидії. Грошей на компенсації
в бюджеті катастрофічно не вистачає, а через такий перерозподіл податків держава
продовжує стимулювати неефективне використання енергетичних ресурсів. Додаткових
коштів, виділених з бюджету, вистачить, аби закрити проблему лишень до жовтня
– листопада поточного року. Далі розпочнеться нова хвиля заборгованостей, яка може
призвести до вкрай непередбачуваних наслідків.
КОМЕНТАР
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації
професійних спілок України:
«С
истема субсидій критикувалась від самого початку, бо ніхто не міг
зрозуміти, навіщо було так підвищувати тарифи, щоб потім допомагати людям їх сплачувати.
І нині незрозумілим є намагання Уряду загнати якомога більше населення на субсидії
і витрачати на це мільярдні бюджетні кошти в той час, коли вирішення цього питання
лежить у зовсім іншій площині. Виваженим рішенням було б спрямувати ці кошти на
підвищення зарплат і пенсій, аби люди могли самостійно розпоряджатися своїм заробленим.
Та коли половина країни застрягла в системі субсидій, пільг та дотацій, виникає
запитання: наскільки дієві такі інструменти допомоги від держави?
Субсидії мають право на існування, але
відсоток такої допомоги не повинен перевищувати 10–15%. Немає в цивілізованому
світі прикладів, щоб 50 чи 60% її громадян зверталися за субсидіями. У сусідній
Польщі менше 2% отримувачів державної допомоги, в Естонії та Латвії – до 5%.
В Україні цей відсоток, на жаль, стрімко
збільшується. Незважаючи на брак грошей на субсидії, Уряд розширює перелік осіб,
які можуть претендувати на отримання соціальної допомоги. Схоже, бажання «сподобатися
всім» превалює над здоровим глуздом.
Профспілковий загал дійшов висновку, що
надання субсидій є не надто ефективним способом соціальної допомоги. На мою думку,
більш продуманою й дієвою була б політика енергоефективності. Це стосується як домогосподарств,
так і програм із модернізації підприємств, що надають комунальні послуги. Навіть
якщо ці підприємства є приватними, держава може стимулювати їх не виплатами компенсацій
з бюджету, а дешевими кредитами на поліпшення показників енергоефективності. Перший
крок начебто й зроблено: Уряд створив Фонд енергоефективності. Однак цей Фонд не
може ефективно запрацювати без запуску реальної системи монетизації субсидій. До
того ж, слід зважати на те, що громадяни, які не отримують субсидій з різних причин,
елементарно не можуть дозволити собі співпрацю з Фондом. Причина банальна: після
оплати комунальних платежів у них не лишається коштів ще й на модернізацію власного
помешкання.
І знов ми кружляємо по
колу. Скільки часу це буде тривати, здогадатися неважко: поки в народу увірветься
терпець».
Віталій МУЗИЧЕНКО, директор департаменту державної соціальної допомоги
Міністерства соціальної політики України:
«На сьогодні вже налагоджено
міжвідомчий обмін інформацією, яка необхідна для призначення житлових субсидій.
Уже 3 роки громадяни інформацію про свої доходи у вигляді довідок в управління
соціального захисту не надають. Органи, задіяні в цьому процесі, – податкова служба,
Пенсійний фонд, служба зайнятості самостійно надають цю інформацію. Тому реєстр
субсидіантів створюється для обліку субсидіантів, а не для обміну даними щодо них».
Тетяна БОЙКО, керівник житлово-комунальних програм громадянської
мережі «Опора»:
«Створення цього реєстру
є надзвичайно важливим кроком для ефективної системи соціального захисту. Тому що
основне завдання – захистити найбільш незахищених, тих українців, які цього потребують,
які не можуть достатньо заробити з тих чи інших причин, щоби самостійно оплачувати
комунальні послуги. Реєстр людей, які потребують соціального захисту, повинен поступово
скорочуватися аж доти, доки соціальною допомогою будуть охоплені тільки ті, хто
з об’єктивних причин не може себе самостійно забезпечити грошима».
Святослав ПАВЛЮК, експерт енергетичної групи «Реанімаційний пакет
реформ»:
«Слід розуміти, що в
нас добра половина субсидіантів – самотні, літні люди, які живуть здебільшого в
сільських будиночках і неспроможні самостійно нічого з ними зробити. Нам потрібно
говорити не стільки про субсидії чи про ці норми, скільки про створення в країні
ефективної системи підтримки проектів енергоефективності в будинках, інакше з цього
зачарованого кола ми ніколи не вийдемо, у нас немає нормальної системи підтримки».
Олексій КУЧЕРЕНКО, колишній міністр з питань житлово-комунального
господарства:
«Попри всі заходи влади,
суми, які виділяються з держбюджету на субсидії, як є, так і лишатимуться гігантськими.
Кількість родин-субсидіантів також гігантська. В такому обсязі їх не можна ні верифікувати,
ні монетизувати. Це все нісенітниці. І влада це розуміє. Треба тільки уявити собі
ту армію людей, яка здатна це все обслуговувати. До того ж, це внутрішній додатковий
обіг величезних коштів. Уявіть собі, на 50 млрд державних грошей – 7,5 млн отримувачів.
Це буде колосальна корупція».
|
НОВИНИ |
|