УКРАЇНА ВЗЯЛА КУРС НА НАТО
10 липня Київ
відвідала Північноатлантична рада НАТО під головуванням генерального секретаря
альянсу Йєнса Столтенберга. Говорили про реформи в Україні, північноатлантичні перспективи
країни, кібератаки та багато чого іншого. Президент Петро Порошенко визнає: про
членство України в альянсі поки що не йдеться. Але наближатися до стандартів НАТО,
проводячи всі необхідні реформи, потрібно вже зараз. Про що говорили Столтенберг
з Порошенком у Києві, якою була історія взаємин України з НАТО, чи змінилося ставлення
українців до цього непростого питання – у свіжому номері «Профспілкових вістей».
УКРАЇНА – НАТО: ЯК
РОЗВИВАЛИСЯ ВІДНОСИНИ
Історія взаємин між нашою
країною та Північноатлантичним альянсом триває 25 років. Почалося все у 1992
році, коли Україна стала країною-партнером НАТО. Цей формат дозволяє
українським миротворцям брати участь в операціях альянсу в усьому світі.
Для скріплення
співробітництва було навіть відкрито Посольство України у Брюсселі. А за три
роки – у 1995-му – було ухвалено першу індивідуальну програму партнерства
(ІПП) України з НАТО.
Наступним етапом у
співробітництві України і Північноатлантичного альянсу став Мадридський саміт
9 липня 1997 року. Під час заходу було підписано низку основоположних документів,
зокрема Хартію про особливе партнерство. Документ, що складається з п’яти
розділів, значно розширив можливості співпраці обох сторін – у сфері
запобігання та врегулювання конфліктів, з питань гуманітарних операцій,
роззброєння та боротьби з наркотрафіком тощо.
Переломний момент у відносинах
між НАТО та Україною міг статися у 2002 році. Тоді Україна мала реальний шанс
отримати План дій щодо членства в альянсі (скорочено – ПДЧ). Він був
опублікований 22 листопада 2002 року і складався з 5 розділів. Документом
закріплювалися обов’язки обох сторін. З боку України – зробити пріоритетом своєї
зовнішньої політики повну інтеграцію до євроатлантичних структур,
гармонізувавши своє законодавство, а також вдосконалити інфраструктуру
Збройних сил України.
Отримати ПДЧ 2002 року завадили
кілька факторів. Головний з них – відсутність політичної волі з боку тодішнього
президента Леоніда Кучми, котрий заявив про намір приєднатися до
проросійської Єдиної економічної зони. Після цієї заяви відбувся ще один
відкат – з військової доктрини України було вилучено положення про вступ до
НАТО.
У 2005 році, після приходу
нової політичної команди, діалог між Північноатлантичним альянсом і НАТО
відновився. 21 квітня 2005 року сторони розпочали інтенсифікований діалог щодо
членства України в НАТО. Віктор Ющенко навіть доручив Кабміну сформувати орган,
який займеться підготовкою до вступу в альянс.
У 2006 році керівництво НАТО
оголосило про початок політики «відкритих дверей» по відношенню до України. А
за 2 роки президент Віктор Ющенко, прем’єр Юлія Тимошенко та спікер
парламенту Арсеній Яценюк подали офіційну заяву про можливість членства в
альянсі. Вважалося, що на саміті у Бухаресті в квітні 2008 року Україна вже
точно отримає ПДЧ. Проте свою роль зіграла різка позиція Росії, а також зволікання
Франції та Німеччини. Процес набуття членства нашої країни в НАТО знову
загальмувався.
Жодного НАТО, тільки позаблоковий статус – такою
була політика наступного президента Віктора Януковича. Прийшовши до влади, він
ліквідував державні органи, які опікувалися питаннями євроатлантичної
інтеграції України. І через так звані «Харківські угоди» підтвердив подальшу
співпрацю з Росією.
Після чергової зміни влади у 2014 році знову було
взято курс на європейську інтеграцію та НАТО. У грудні того ж року Верховна
Рада прийняла законопроект про відмову від позаблокового статусу. А
стратегічним пріоритетом у зовнішній політиці було оголошено зближення з НАТО.
Тим більше, що цього бажають і більшість українців: за останні 4 роки
кількість громадян, котрі підтримують вступ країни до альянсу, зросла з 16 до
54%.
НОВИЙ ПОШТОВХ
СПІВРОБІТНИЦТВА З НАТО
Останній раз представники НАТО приїжджали до Києва
у червні 2008 року. Отже, візит генерального секретаря НАТО Йєнса Столтенберга
до української столиці – добрий знак у контексті майбутнього співробітництва
України та НАТО.
Так, на спільній прес-конференції за підсумками
зустрічі Петро Порошенко заявив, що Україна має намір знову поборотися за набуття
членства в Північноатлантичному альянсі.
«Ми вважаємо за необхідне, і сьогодні про це чітко
заявили, почати дискусію про надання плану дій щодо членства, і наші пропозиції
щодо дискусії були із задоволенням прийняті», – заявив Порошенко.
При цьому в українського Президента немає ілюзій
щодо можливості швидкого вступу України до НАТО. Насамперед – серйозні тривалі
реформи.
У свою чергу, Столтенберг запевнив, що НАТО і
надалі проводитиме політику зближення з Україною, а також допомагатиме нашій
країні у реформах та переході на стандарти альянсу.
Під час зустрічі українського Президента та
генсека НАТО порушувалися й інші серйозні питання. Зокрема, нещодавня
кібератака, що паралізувала інтернет-сторінки державних органів влади,
банків, установ тощо. За словами Йєнса Столтенберга, Україна може розраховувати
на обладнання від НАТО, яке дозволить виявити джерело кібератак.
«Одна із
сфер, якій ми надаємо велику увагу у співпраці з Україною, – це кібербезпека. Ми
нині перебуваємо в процесі надання Україні нового обладнання для деяких ключових
урядових інституцій і структур влади, що дозволить Україні розслідувати, хто криється
за тими чи іншими кібератаками, оскільки реагування на них має надзвичайне значення»,
– повідомив генсек.
Ще одна тема, яку не могли
оминути співрозмовники, – ситуація на Донбасі, зокрема формат Мінських
домовленостей та місія ОБСЄ. Йєнс Столтенберг запевнив, що НАТО повністю
підтримує виконання сторонами Мінських домовленостей, які здатні врегулювати
ситуацію на сході України.
Санкції проти Росії, на думку
Столтенберга, теж мають бути продовжені – до того часу, поки РФ не змінить
своєї поведінки щодо України.
Натомість Петро Порошенко переконаний:
для того, аби змусити Росію відмовитися від своєї агресивної політики,
потрібна узгоджена стратегія з євроатлантичними структурами. «Нам потрібна
узгоджена стратегія для негайного впровадження пакета Мінських домовленостей,
включаючи припинення вогню, виведення з українських територій російських
військ і російських систем залпового вогню, танків, озброєнь. І щоб почався
процес звільнення заручників, а також забезпечення роботи наглядової місії
ОБСЄ, в тому числі на кордоні України і Росії», – заявив Глава Української
держави.
Він підкреслив, що РФ буквально
«витискає» з Донбасу місію ОБСЄ, створюючи спостерігачам нестерпні умови для
роботи. При цьому український Президент переконаний: робота ОБСЄ дуже важлива,
це єдина надія на передання правдивої інформації щодо ситуації на Донбасі.
ПРАЦЮЄМО ДАЛІ!
Незважаючи на те, що в найближчій
перспективі про вступ України до НАТО не йдеться, між Україною та альянсом
існує досить інтенсивна співпраця. Зокрема, згідно з Хартією про особливе
партнерство між нашою країною та НАТО, підписаною у Мадриді 1997 року, до 2019
року Збройні сили України повинні перейти на стандарти НАТО. Наразі військове
співробітництво з альянсом розгортається в 13 областях за 40 цільовими
напрямами.
Також проводяться регулярні зустрічі між Україною
та НАТО на рівні Північноатлантичної ради, взаємні візити високого рівня,
розпочала роботу військова місія зв’язку України при Штаб-квартирі НАТО.
Співпраця ведеться у п’яти робочих групах. Вони
займаються військовою реформою, економічною безпекою, наукою й охороною
навколишнього середовища та надзвичайними ситуаціями цивільного характеру.
Після того, як Україна зазнала російської агресії,
Північноатлантичний альянс заснував низку трастових фондів, у тому числі з
кібербезпеки, фізичної реабілітації військовослужбовців, поранених у ході
конфлікту, логістики тощо. Загальний обсяг фондів – близько 6 млн євро. Після
масштабної кібератаки, якої зазнала Україна 27 червня через поширення
комп’ютерного вірусу, альянс розширив відповідний трастовий фонд ще на мільйон
євро. А під час зустрічі із Столтенбергом Петро Порошенко запропонував НАТО
створити ще один трастовий фонд – для психічної реабілітації українських
воїнів.
Українське керівництво підкреслює: альтернативи
НАТО немає, і потрібно робити все, аби наблизити час вступу до альянсу. Так, 6
липня Президент підписав Закон України «Про внесення змін до деяких законів
України щодо зовнішньополітичного курсу України», який парламент ухвалив у
червні.
Законом вносяться зміни до законів України «Про
основи національної безпеки України» та «Про засади внутрішньої і зовнішньої
політики» у частині євроатлантичної інтеграції. У документі чітко зазначено, що
одним з пріоритетів національних інтересів України є інтеграція до
Євроатлантичного безпекового простору з метою набуття членства в Організації
Північноатлантичного договору.
На підтвердження серйозності намірів України
нещодавно було відкрито нове приміщення Представництва НАТО в нашій країні.
Виступаючи на церемонії відкриття, віце-прем’єр-міністр з питань європейської
та євроатлантичної інтеграції України Іванна Климпуш-Цинцадзе зазначила, що
альянс уперше в своїй історії створює подібне представництво. На думку
віце-прем’єра, це має символічне значення, адже відкриття нового приміщення –
нова сторінка у відносинах України і НАТО.
Звісно, не всі країни в захваті від поглиблення
стосунків України з Північноатлантичним альянсом. Від Кремля вже пролунали застереження,
що зближення України з НАТО становить небезпеку для стабільності на
Європейському континенті.
Натомість посол Туреччини Йонет Джан Тезель
заявив, що його країна підтримує політику відкритих дверей щодо вступу України
до НАТО.
«Україна намагається гармонізувати країну,
покращити свій потенціал, аби відповідати стандартам НАТО, що ми підтримуємо.
Туреччина підтримує політику відкритих дверей для України», – зазначив посол.
Тепер багато
чого залежить від України. І Президент, і члени Уряду, і військові налаштовані на
реформування і наближення до стандартів НАТО. І якщо робота проводитиметься наполегливо
й інтенсивно, в альянсі це обов’язково оцінять.
КРИТЕРІЇ ДЛЯ
ВСТУПУ В НАТО: ОБОРОНОЗДАТНІСТЬ ТА БАЗОВІ ЦІННОСТІ
П
івнічноатлантичний альянс – потужна
організація із забезпечення колективної безпеки. З моменту створення блоку в
квітні 1949 року з НАТО не вийшла жодна країна. Для того, щоб приєднатися до
альянсу, потрібно відповідати чітким критеріям членства і вимогам.
Наприклад,
всі міжнародні суперечки, а також міжетнічні конфлікти, зовнішні територіальні
питання держави повинні вирішувати мирним шляхом, і країни мають зробити все
для встановлення добросусідських відносин. Держави, що хочуть відповідати критеріям
НАТО, повинні утримуватися від загрози силою чи застосування сили будь-яким
чином, що не відповідає цілям ООН, а також сприяти розвитку мирних та дружніх
міжнародних відносин шляхом зміцнення своїх вільних інституцій та завдяки
сприянню стабільності й благополуччю.
Збройні
сили держави, яка прагне приєднатися до НАТО, повинні перебувати під належним
демократичним та громадським контролем.
Важливо
для вступу до НАТО дотримуватися і базових цінностей: принципів верховенства
права та прав людини, економічної свободи, соціальної справедливості та
відповідальності за охорону довкілля.
Крім
того, претендент на членство в НАТО повинен робити внесок військового
характеру в колективну оборону та виконання нових завдань, що постають перед
альянсом, і перебувати у постійній готовності вдосконалювати свою
обороноздатність.
Частина
критеріїв вступу стосується технічних питань, зокрема країни – претенденти на
вступ до НАТО зобов’язуються створювати необхідну структуру з питань планування
та виконання воєнних бюджетів, які б відповідали визначеним пріоритетам у
сфері оборони та передбачали відповідні схеми навчання для ознайомлення
персоналу з існуючими в НАТО практикою та процедурами з метою підготовки до
можливої в майбутньому участі в роботі структур альянсу.
Ну і, звичайно, претендент
на вступ до Північноатлантичного альянсу повинен брати участь у роботі всіх установ
та комісій НАТО, знайомитися з правовими механізмами та угодами, якими керується
НАТО для забезпечення співробітництва в своїй структурі, та формальним юридичним
процесом, що передує членству.
Петро ПОРОШЕНКО, Президент України:
«Наш пріоритет – інтеграція
до Євроатлантичного простору з метою отримання членства в Організації Північноатлантичного
договору. Реформування та посилення обороноздатності України – це першочергове
завдання для нашої взаємодії з НАТО на сучасному етапі. НАТО – це ефективний інструмент
світової безпеки. І його роль ще більше зростає в контексті тих подій, які відбуваються
навколо України. Російська агресія спонукала НАТО серйозно активізуватися. НАТО
прокинулось, і це надало альянсу другого дихання».
Йєнс СТОЛТЕНБЕРГ, генеральний секретар НАТО:
«Поки що ми ведемо дискусію
щодо членства України у НАТО. На мою думку, це важливо. Україна має механізми, і
вона повинна йти до НАТО за допомогою того, що ми називаємо «субстантивне партнерство»,
і ми можемо зробити разом набагато більше. Зараз важливо зосередитися на діях:
як зміцнити українські оборонні інститути, допомогти в модернізації Збройних сил
країни».
Павло КЛІМКІН, міністр закордонних справ України:
«Я впевнений, що інтеграція
у НАТО можлива. І вона є єдино можливою і для України, і для НАТО. Я вважаю, що
ми прийдемо в НАТО швидше, ніж думають багато з тих, хто зараз у ніщо не вірить.
Коли ми починали переговори щодо Угоди про асоціацію або, наприклад, щодо безвізу,
багато колег, навіть в ЄС, говорили мені, що це буде можливим у перспективі. А
зараз ми все це маємо. Тому моя перспектива дуже проста – це не питання десятиліть,
як дехто іноді говорить, не якогось абсолютно абстрактного майбутнього, а цілком
осяжної перспективи».
Пауль ІВАН, аналітик Центру європейської політики у Брюсселі:
«Вступ до НАТО – це довгий
і складний процес, що добре видно на прикладі інших країн, які вступили до альянсу.
Існують безліч питань, зокрема дуже складних, які потрібно вирішити перед тим, як
наблизитись до вступу. Потрібно розуміти, що мета розширення будь-якого військового
чи військово-політичного союзу – це його посилення. НАТО не розширюватиметься, якщо
поява нового члена означатиме потенційне послаблення альянсу та ставитиме його в
ситуацію конфлікту з іншими країнами. Невід’ємною умовою для цього є певний рівень
стабільності та відсутність конфлікту між майбутнім членом та його сусідами».
|