ЖИТИ ЗА ОСНОВНИМ ЗАКОНОМ КРАЇНИ
Щорічно День Конституції України відзначається 28 червня. Власне,
саме ця дата стала визначною для нашої країни в 1996 році, коли Верховною Радою
було прийнято першу Конституцію незалежної України. Учора по всій країні пройшли
святкові заходи. Привітання, урочистості, концерти, фестивалі, виставки, вшанування
пам’яті видатних українців. Усе, аби підкреслити важливість державного свята –
Дня Конституції.
Однак за 21 рік історії вона так
і не стала основоположним документом, що задає правовий тон вітчизняній державності.
З кожним роком дедалі більше статей втрачають навіть формальну актуальність. Чому?
Над цим питанням розмірковують «Профспілкові вісті».
ДЕМОКРАТИЧНА І СОЦІАЛЬНО ОРІЄНТОВАНА?
На момент написання Основного
Закону України 1996 року його цілком серйозно можна було назвати однією з
найдемократичніших і найбільш соціально орієнтованих Конституцій у Європі. На
цьому наголошували як вітчизняні, так і зарубіжні юристи, хоча сам процес створення
Конституції був тривалим та доволі проблематичним. З моменту проголошення
України як вільної та самостійної держави виникла гостра необхідність у
розробці та прийнятті головного законодавчого документа, який буде регулювати
діяльність країни та створювати гідні умови для її розвитку. Протягом довгих
5 років діючі політики обговорювали і вносили зміни в текст документа. І лише
на початку весни 1996-го він був внесений на розгляд засідання парламенту, а
вночі з 27 на 28 червня депутати нарешті прийняли Конституцію України.
Народжена вночі, Конституція
стала непростим компромісом парламенту та тодішнього президента Леоніда Кучми.
Дебати, суперечки, дискусії. Численні перерви на обдумування і політичні
торги. І все це на межі політичної кризи. Леонід Кучма наполягав на своєму
варіанті устрою з надзвичайною концентрацією повноважень у Глави держави. Парламент
на такий крок уперто не погоджувався. Президент вирішив заручитись підтримкою
народу й оголосив про референдум, який мав відбутися 25 серпня 1996 року.
Тодішній склад Верховної Ради такий сценарій відверто налякав. Почалися
відчайдушні спроби депутатського корпусу уникнути референдуму. Впродовж однієї
доби практично безперервного засідання Верховна Рада ухвалює Конституцію, яка
запровадила компромісну президентсько-парламентську модель. Переважна
більшість експертів оцінила її позитивно, бо в ній було зафіксовано національні
інтереси і принципи, на яких мав базуватися розвиток України як національної
держави.
Загалом, історію прийняття
Конституції потрібно починати не з 27 червня, коли розпочалося найдовше
засідання українського парламенту, а набагато раніше. Конституція в Україні
була і раніше – радянська, перероблена, із зупиненими частинами, доданими
статтями, але вона була. Однак нова країна потребувала оновленого «паспорта».
Робота над Основним Законом переривалася через особистісні конфлікти та глухі
кути ще в 1993 році, але з виборами 1994-го відновилася з новою інтенсивністю.
Нова Конституція була необхідна новому президенту Леоніду Кучмі. З одного боку,
потрібні були чіткі і ясні повноваження всіх гілок влади, а з іншого, і звинувачення
в цьому звучать донині, було бажання концентрації влади.
Так чи інакше, після бурхливої ночі у Верховній
Раді на ранок 28 червня народ отримав власну Конституцію, а в календарі
з’явилося нове державне свято. Відтоді з нагоди кожної річниці було сказано
чимало гучних слів про чинну Конституцію. Та якщо у перші 5 чи 6 років
домінували хвалебні епітети на її адресу, з кожним роком посилюється критичний
тон висловлювань. Наразі так звана конституційна ніч, на переконання низки
політологів, стала синонімом недоречності в конституційному процесі.
Які аргументи наводять експерти? Не будемо
перебирати всі, а назвемо лише один: 52 млн українців не брали участі в розробці
і прийнятті Конституції своєї країни. Відтак не випадково, що за фактом від
основоположних статей документа, ухваленого 1996 року, в українській
дійсності вже не залишилося майже нічого. А словосполучення «соціально
орієнтована» у переважної більшості населення викликає стійке роздратування.
СКАЛЬПЕЛЕМ ПО КОНСТИТУЦІЇ
За час існування Конституції кожен президент
намагався перекроїти Основний Закон під себе. І завжди в жорсткому протистоянні
з депутатським загалом. Це вже стало традицією – змінювати баланс влади в
країні.
10 років Україна існувала як президентсько-парламентська
республіка. Із 2006 до 2010 років – парламентсько-президентська, далі – повернення
до президентської моделі, а нині – знову розворот на 180 градусів до парламентсько-президентської.
Експерти переконують, що поява парламентсько-президентської республіки завжди зумовлювалася
побоюваннями частини еліти повністю позбутися влади і бажанням зберегти свої позиції
в сильному парламенті. І завжди це відбувалося після Майдану – 2004-го і 2014-го.
І як правило, завжди після цього президенти тяжіли до узурпації влади. Хтось
– поверненням до минулого
режиму, як Віктор Янукович, а хтось – через глибокі
зміни Основного Закону, як сьогодні це робить Петро Порошенко.
А перші зміни до Конституції
ініційовані ще 2003 року. Вони були тісно пов’язані з подіями виборів
президента наприкінці 2004-го та Помаранчевою революцією. Вони послабили
владу президента, давши старт освоєнню парламентсько-президентської форми
правління.
Обраний у 2004 році Віктор
Ющенко намагався ініціювати зміни до Конституції, але реалізувати свої плани
так і не наважився. Його наступник на посаді президента Віктор Янукович пішов
шляхом внесення змін до Конституції не через конституційний процес, а через
рішення Конституційного Суду, який 1 жовтня 2010 року визнав неконституційними
зміни, ухвалені в грудні 2004 року, під час Помаранчевої революції.
Про роль Конституційного Суду
сказано й написано багато. Дехто досить категорично називає його «кишеньковим»
індикатором настроїв президентів. Свого часу він усупереч букві і духу
Основного Закону визнав другий президентський термін Кучми першим, але
Майдан-2004 перекреслив ретельно виписаний сценарій «Кучма – рятівник України»,
який би дав змогу Леоніду Даниловичу після дискредитації Ющенка і Януковича
вкотре стати «законно обраним» Главою держави. Згодом КС «уславився»
легітимацією здійсненого режимом Януковича державного перевороту, фінальною
точкою якого стало рішення від 1 жовтня 2010 року, за яким була скасована
конституційна реформа 2004 року, а чинний Глава держави отримав права імені
Кучми.
А вже в лютому 2014 під час
подій Євромайдану та під тиском українських і закордонних політиків президент
Янукович змушений був погодитись на відновлення редакції Конституції 2004
року. 21 лютого 2014 року Верховна Рада проголосувала за відповідне рішення.
Янукович, боячись за своє життя і награбовані в народу мільярди, кинувся навтьоки
до свого кремлівського покровителя.
Із січня 2015 року почався
новий етап внесення змін до Конституції. Президент створив Конституційну
комісію для опрацювання пропозиції з трьох ключових напрямів змін:
децентралізація, реформування системи правосуддя та забезпечення прав людини.
Причому Петро Порошенко неодноразово заявляв, що «головна ідея наступних
конституційних змін – побудова сильної держави через добробут і сталий
розвиток громади». Себто, це про нас із вами. Та нікого із нас – пересічних
українців, до процесу змін Основного Закону не залучили, а до обговорення не
запросили. Лиш задекларували, що «парламент, державні політичні та громадські
сили і всі громадяни України повинні діяти консолідовано в справі
вдосконалення Основного Закону».
В ОЧІКУВАННІ ЗМІН
Теза про соціальну державу, записана в першій же
статті Конституції, видається відверто лицемірною на тлі зростання тарифів
на послуги ЖКГ і тотального зниження соціальних зобов’язань держави.
Цілеспрямованість процесу підтверджує і той факт, що майже щомісяця Кабмін урізає
соціальні пільги. Напередодні Дня Конституції, наприклад, вийшла постанова,
якою зменшується перелік професій, що мають право на достроковий вихід на
пенсію. В Уряді вже порахували, що повне скасування норми раннього виходу на
пенсію дозволить заощадити бюджету Пенсійного фонду 50–60 млрд грн. Через такий
«соціальний демарш» можна дійти висновку, що для нинішньої влади національною
ідеєю є не соціальна держава, а бездефіцитний бюджет, бо цього вимагає МВФ.
Однак експерти переконують, що діючу Конституцію
насправді треба «підправити» з урахуванням існуючих реалій. Але не так, щоб це
було вигідно нинішній владі, бо потім прийде інша й почне змінювати закон
«під себе».
Тож настав час, нарешті, збагнути, що Конституція
– це Основний Закон України, тому писати її по-новому потрібно не для влади та
її чиновників, а виключно для народу.
У ній все має бути викладено дуже чітко і
зрозуміло, без спеціальної термінології, аби кожен громадянин міг знайти відповіді
на найважливіші питання. Ідеальний приклад – 10 Божих заповідей, в яких дуже
лаконічно втілено закони етики і моралі, спираючись на які, людині дуже
просто зорієнтуватися в житті. У нас же мало хто з простих громадян без юридичної
підготовки може подужати всі статті Конституції.
Провідні
експерти вважають, що у Конституції мають бути виписані основні норми і положення
про державу і права громадян цієї держави. Усе інше повинно регулюватися окремими
нормативними актами й законами, що потрапляють під ту чи іншу царину права. Та
найважливіше, щоб перед Конституцією, як Основним Законом країни, всі були рівними.
Не на папері, не формально, а в реальному житті. Бо наразі назвати українську Конституцію
Основним Законом, який працює, стоїть на сторожі прав і свобод громадян, можна
лише з великою натяжкою. Вона поки що радше інструмент політичної боротьби. Може,
тому для більшості українців 28 червня так і не стало справжнім святом державного
значення. Просто в календарі додався ще один вихідний. Цілком законний.
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації
професійних спілок України:
«С
ьогодні багато розмов довкола того, чи
потрібні зміни до Конституції України. На переконання профспілок, чинний
Основний Закон України потребує внесення принципових змін. За період з 1996
року практичного застосування його норм виявились вади, прогалини й
недосконалості. Але спілчани категорично проти того, аби вносились зміни
заради змін.
Натомість
мають бути прописані надійні механізми гарантування законами встановлених
Конституцією трудових, соціально-економічних та громадянських прав. А ще –
юридична відповідальність посадових осіб державної влади і місцевого
самоврядування, депутатів усіх рівнів за порушення норм Конституції, порушення
чи незабезпечення конституційного права людини. Бо навіть встановлені Конституцією
трудові, соціальні та інші права не забезпечуються через відсутність відповідних
гарантій у законах. Саме тому законодавцем, виконавчою владою, роботодавцями
відверто ігноруються право на працю, на безпечні і здорові умови праці, на
заробітну плату, право кожного на достатній життєвий рівень для себе і своєї
родини, право на безоплатну медичну допомогу та освіту, право на участь в
управлінні державними справами.
Влада
започаткувала низку реформ, реалізація яких значно обмежує соціальні права,
гарантовані Конституцією України, зокрема на гідну оплату праці, освіту,
пенсійне забезпечення, медичну допомогу. Цю низку порушень можна продовжувати.
У підсумку – сумний висновок: норми цих статей Конституції, на жаль, в Україні
не виконуються повною мірою. Відбувається урізання соціальних норм і
стандартів, відсутній діалог держави із своїми громадянами.
Нинішня
антисоціальна політика «жорсткої економії» призвела до катастрофічного
падіння вартості праці та зубожіння населення. Найболючішим є питання зайнятості
населення, бо вже втрачено понад 2 млн робочих місць, не виконується Програма
сприяння зайнятості населення і створення нових робочих місць.
Коли мене запитують, невже
за таке життя боролися на Євромайдані, скажу відверто: не знаю, що відповісти
своїм спілчанам. Але профспілковий загал нині налаштований рішуче. Якщо будуть
якісь зміни до Конституції, то тільки через широке всенародне обговорення. Змін
заради змін профспілки не допустять».
Марина СТАВНІЙЧУК, експерт Венеціанської комісії, голова правління
ГО «За демократію через право»:
«Ситуація із збройною агресією,
конфліктами, кризами у владі показує, що нинішня Конституція України, як Основний
Закон перехідного періоду, до певної міри вичерпала себе. З одного боку, це пов’язано
з тим, що, на жаль, влада не вважає за необхідне виконувати норми Конституції України.
В сучасних українських реаліях як ніколи існує формальна Конституція і Конституція
фактична. Про це свідчать відносини Президента і парламенту: хто ініціює закони,
як вони ухвалюються».
Ігор КОЛІУШКО, голова правління Центру політико- правових реформ:
«Конституція – це не декларація
і не домовленість політиків, а суспільний договір між нами всіма. Це правила для
суспільства, в якому ми хочемо жити. Жодному політику, хто порушує умови суспільного
договору (Конституції), не повинно бути місця у владі. Зміни, напрацьовані Конституційною
комісією, чи те, що стане компромісом у політичній грі і буде частиною Конституції,
не працюватиме в щоденному житті громадян, якщо вони не будуть залучені до вироблення
цих змін. Громадяни України не повинні більше залишатися в позиції «поставлених
до відома» щодо конституційних змін або отримати як дар від політиків оновлену
Конституцію України».
Володимир ПИЛИПЕНКО, Представник України у Венеціанській комісії
2013–2017 років:
«Схоже, що в Україні зміни
до Конституції України вносяться заради самих змін. Жодної користі для громадян
чи посилення їхніх конституційних прав даний документ узагалі не несе. Хоч якось
пояснити необхідність змін до Конституції в частині прав і свобод людини можна було
б, якби її запропонували доповнити новими положеннями, що виникли в зв’язку з плином
часу і появою абсолютно нових правовідносин. До прикладу, правом на збройний захист
свого життя або додатковими можливостями на захист своїх прав у мережі Інтернет».
Віктор ШИШКІН, екс-суддя Конституційного Суду України:
«Коли мене запитують, чому
не виконуються статті Конституції, зазвичай відповідаю так: закони ухвалювали популістські.
Деякі з них апріорі не можуть бути виконаними. Маю на увазі в тій ситуації, в якій
ми наразі перебуваємо – макроекономічній, фінансовій, промисловій. Адже їх ще виголосили
в Конституції Сталіна, розвинув Брежнєв, якщо згадати Радянський Союз. Проте ніхто
їх не дотримувався, особливо щодо особистих прав людини: право на недоторканість,
на свободу, на волевиявлення, право релігійної діяльності тощо».
|
НОВИНИ |
|