ТРУДОВИЙ КОДЕКС: ПРОФСПІЛКИ НЕ ДОЗВОЛИЛИ ПЕРЕТВОРИТИ ПРАЦІВНИКІВ НА КРІПАКІВ
До кінця поточної
сесії має бути ухвалено новий Трудовий Кодекс України. Цей багатостраждальний документ
обговорюється ще з позаминулого року. Але до ухвалення справа так і не дійшла.
Тому трудові відносини в Україні регулюються за Кодексом законів про працю, прийнятим
ще у 70-х роках минулого століття. Для профспілок Трудовий кодекс – один з найголовніших
документів, адже законодавство про працю – це підґрунтя ефективного захисту працівників.
Саме тому члени Спільного представницького органу, делеговані ним представники профспілок
були активними учасниками процесу створення, обговорення та внесення змін до проекту
Трудового кодексу.
ПРАВА ПРАЦІВНИКІВ НЕ ТІЛЬКИ
НЕ ЗВУЖЕНО, А Й РОЗШИРЕНО!
Як відомо, проект Трудового
кодексу в першому читанні Верховна Рада ухвалила ще у листопаді 2015 року. Для
доопрацювання законопроекту була створена спеціальна парламентська робоча
група, до якої ввійшли представники Уряду, профспілок, об’єднань роботодавців,
громадськості, а також експерти та науковці. Комітет Верховної Ради з питань
соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення завершив підготовку
проекту Трудового кодексу України (№ 1658, доопрацьований) до другого
читання.
Цей проект розглянуто
репрезентативними всеукраїнськими профспілковими об’єднаннями – суб’єктами
Угоди про утворення Спільного представницького органу об’єднань профспілок,
які висловилися за можливість взяття зазначеного проекту Кодексу за основу з
подальшим його опрацюванням за участю сторін соціального діалогу.
У результаті активної роботи
профспілок включено положення, спрямовані на адаптацію трудового законодавства
України до Європейської соціальної хартії (переглянутої) та інших
міжнародно-правових актів: Загальної декларації прав людини, Міжнародного
пакту про економічні, соціальні і культурні права, конвенцій і рекомендацій
Міжнародної організації праці (недопущення дискримінації у сфері праці, тягар
доказування дискримінації лежить на роботодавцеві, заборона примусової праці,
основні права працівника, основні права роботодавця тощо).
Наприкінці квітня ц. р.
комітет схвалив порівняльні таблиці і рекомендував парламенту ухвалити проект
у другому читанні та в цілому. Якщо не буде жодних збоїв, то вже в середині
червня проект може бути проголосовано.
Представникам профспілок було
вкрай важливо максимально захистити права працівників, не дозволити
роботодавцям свавільно звільняти людей, затримувати їм зарплату тощо. І в
цьому Спільний представницький орган профоб’єднань домігся значних зрушень.
Крім того, враховано
пропозиції профспілок щодо додаткового розширення прав працівників. Йдеться,
зокрема, про:
– право на належні, безпечні
умови праці, включаючи право на отримання інформації щодо умов праці та вимог
охорони праці на робочому місці;
– право відмовитись від
виконання роботи у зв’язку з невиплатою заробітної плати у встановлений строк
або виплатою її не в повному розмірі;
– право на відмову від
виконання роботи у зв’язку з виникненням прямої загрози для життя чи здоров’я
працівника, в тому числі внаслідок порушення вимог законодавства про охорону
праці, зокрема незабезпечення його засобами колективного або індивідуального
захисту відповідно до встановлених норм, а також роботи, не передбаченої
трудовим договором;
– право отримати від роботодавця інформацію, яку
він зобов’язаний надавати, про наявність вакансій, що сприятиме переходу
працівників, які працюють за строковим трудовим договором, на безстрокову
форму трудового договору.
ЗВІЛЬНИТИ ЧИ ЗАТРИМАТИ
ЗАРПЛАТУ? ВІДТЕПЕР – НЕ ТАК ПРОСТО
Для українських працівників стала звичною
ситуація, коли роботодавець затримує зарплату і жодним чином за це не
відповідає. Після ухвалення Трудового кодексу цьому буде покладено край. Адже
проектом ТК встановлюється відповідальність роботодавця за порушення
встановлених законом, колективним договором строків виплати заробітної плати,
гарантійних та компенсаційних виплат. У такому випадку роботодавець
зобов’язаний сплатити працівнику пеню (компенсацію) у розмірі облікової ставки
Національного банку у розрахунку на рік за кожен день затримки та сплатити всю
суму заборгованості із заробітної плати з урахуванням індексу інфляції за весь
час прострочення.
Крім того, за наполяганням Федерації профспілок,
вдалося внести поправку (а фактично – окрему статтю), яка стосується права
працівника відмовитися від виконання роботи у зв’язку з невиплатою заробітної
плати в установлений строк або не в повному розмірі. Згідно з поправкою, у
разі затримки зарплати на строк понад 7 календарних днів працівник має право,
попередивши про це роботодавця в письмовій формі, припинити тимчасово
виконання роботи на весь період до виплати затриманої суми. І в такому разі
працівник має право не просто припинити роботу, а й не з’являтися на робочому
місці. Але одразу ж після виплати затриманої плати він зобов’язаний приступити
до роботи. Роботодавець, своєю чергою, повинен компенсувати робітнику час
вимушеної затримки роботи. Ні відсторонити, ні звільнити його він права не
має.
Ще одне болюче питання трудового законодавства –
можливість звільнення працівника. Відомо чимало випадків, коли роботодавець
звільняє співробітника безпідставно, через дрібні причини або ж із власної
примхи.
У проекті Трудового кодексу враховано гарантії від
необґрунтованого звільнення працівника – з урахуванням норм Конвенції МОП №
158 про припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця.
Так, наприклад, працівника не
можна звільнити з причин, пов’язаних з поведінкою або продуктивністю, доки
йому не нададуть можливість захищатись у зв’язку з висунутими проти нього
звинуваченнями. Крім того, якщо працівник вважає, що його звільнили незаконно,
він має право оскаржити це рішення, звернувшись до суду. Судовий орган,
відповідно, наділяється повноваженнями виносити рішення про причину звільнення
з урахуванням поданих сторонами доказів.
Також проектом Трудового кодексу
встановлюються обов’язки роботодавця щодо запобігання масовим звільненням
працівників у зв’язку із скороченням. Критерії визначення звільнення
працівників у зв’язку з масовим скороченням прописані законом України «Про
зайнятість населення», а критерії масового вивільнення та більш сприятливі
для працівників, порівняно із законом, заходи щодо їх запобігання та
мінімізації негативних наслідків встановлюються в колективному договорі.
Велику увагу профспілки приділили
оплаті праці. Зокрема, проектом враховані профспілкові напрацювання щодо
обчислення розміру заробітної плати працівника. Для забезпечення її
мінімального розміру не враховуються доплати та підвищення посадових окладів
за зайнятість на важких роботах, на роботах із шкідливими і небезпечними умовами
праці, з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами
підвищеного ризику для здоров’я, за специфіку умов праці окремих професійних
груп, за суміщення, за роботу в нічний та надурочний час, роз’їзний характер
робіт, премії до святкових і ювілейних дат.
При оплаті часу простою або невиконанні норм
праці чи трудових обов’язків оплата провадиться в розмірі двох третин тарифної
ставки (окладу), але не менше двох третин мінімальної заробітної плати.
АНІ КРОКУ БЕЗ ПРОФСПІЛОК
Попри невдоволення деяких роботодавців, у проекті
Трудового кодексу збережено основні випадки, коли вони змушені погоджувати
свої дії з профспілковим органом. Зокрема, йдеться про встановлення, заміну і
перегляд норм праці, встановлення підвищеної оплати праці на важких роботах,
роботах із шкідливими і небезпечними умовами, розірвання трудового договору за
ініціативою роботодавця у зв’язку із скороченням, станом здоров’я або через
недостатню кваліфікацію працівника тощо.
Крім того, запроваджуються додаткові обов’язки
роботодавця погоджувати рішення чи проводити консультації або інформувати
профспілковий орган про свої дії. Наприклад, коли йдеться про запровадження
чергування працівників, встановлення доплати на період освоєння нового
виробництва, визначення умов часткової виплати заробітної плати натурою та ін.
Також роботодавці, згідно з Трудовим кодексом,
зобов’язані враховувати пропозиції виборного органу ППО в таких випадках:
– застосування обмежень під час загрози масових
звільнень;
– погодження наказу про залучення працівників до
чергування;
– проведення консультацій про час початку і
закінчення щоденної роботи (зміни);
– встановлення порядку чергування працівників при
змінній роботі;
– проведення консультацій щодо поділу робочого дня
на частини;
– допущення представника виборного органу ППО у
разі встановлення факту наявності виробничої ситуації, небезпечної для життя,
здоров’я працівника або людей, які його оточують, для виробничого середовища
або довкілля.
Окремі положення стосуються застосування
ненормованого робочого часу. Його можна застосовувати лише раз на місяць, а
все, що більше, вважається надурочною роботою, за яку працівнику надається
додаткова трудова відпустка та/або підвищений розмір оплати праці.
Також за ініціативи профспілок було визначено
винятковий перелік випадків укладення строкового трудового договору та
встановлено правило, що у разі, коли в трудовому договорі не зазначено терміну
дії, він вважається безстроковим, тобто укладеним на невизначений термін. А
працівники, які працюють за трудовим договором, навіть за строковим, матимуть
право звільнятися за власною ініціативою.
Незважаючи
на те, що у проекті Трудового кодексу враховано переважну більшість норм, на яких
наполягали профспілки, залишилося чимало зауважень, до яких варто повернутися.
Отже, профспілкові об’єднання, Федерація профспілок України ще раз проведуть детальну
експертну оцінку проекту, а також широкі обговорення з депутатським корпусом на
предмет реалізації тих поправок, які на даний момент не було схвалено.
Сергій УКРАЇНЕЦЬ, співголова парламентської
Робочої групи з доопрацювання проекту Трудового кодексу України до другого читання,
заступник голови Профспілки працівників нафтової і газової промисловості України:
«Г
оловна зміна Трудового кодексу – правове
положення працівника стало більш стійким і захищеним. Новий кодекс вмістив у
собі основні норми понад 60 ратифікованих Україною конвенцій Міжнародної
організації праці, Європейської соціальної хартії, директив Європейського
союзу у сфері праці.
Роботодавці
сьогодні скаржаться, що замість очікуваної ними рівності прав сторін даний
проект встановлює «презумпцію вини роботодавця», тобто ставить працівника у
більш вигідне, захищене становище. Це дійсно так, бо саме такої підтримки
працівник потребує як об’єктивно економічно слабша і адміністративно залежна
сторона трудових відносин. Саме захисні норми є переважаючими в проекті.
Вперше
законом, а не постановою Уряду, легалізуються повноваження органів державного
нагляду за додержанням трудового законодавства. На підставі Конвенції МОП № 81
державні інспектори праці матимуть законне право проводити перевірки
роботодавця в будь-який час без попереднього його повідомлення. Це дозволить
швидше усунути мільйони наявних порушень трудових прав та нелегального використання
праці і попередити їх виникнення надалі, розширити співпрацю державних і громадських
інспекторів профспілок.
Не
виправдалися сподівання тих, хто очікував запровадження локаутів, скасування
погодження з профспілковим комітетом звільнення працівника за ініціативою
роботодавця, зниження рівня захисту профспілкових активістів, скасування трудових
книжок, згортання соціального діалогу.
Отже,
своїм приєднанням до роботи професійні спілки значно покращили первинну редакцію
кодексу. Переконаний, що якби ми дистанціювались від предметної роботи над
проектом і обмежились його критикою «збоку», правове становище працівника
могло значно погіршитися.
Наразі
наше головне завдання разом з народними депутатами – не допустити під час другого
читання звуження того обсягу прав працівників і повноважень профспілок, що
напрацьований у новій редакції.
Звичайно,
ніхто не може сказати, що кодекс досконалий. Він є продуктом суспільного діалогу,
подекуди компромісів. Його ще потрібно випробувати на практиці, протягом року-
півтора виявляться чимало проблемних питань, які потрібно буде коригувати
внесенням чергових законодавчих змін. А це також робота для профспілок.
Що ж, будемо спільно робити
кодекс кращим».
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації профспілок України:
«Профспілки домагалися,
щоб у новому Трудовому кодексі не було порушено права працівників. Малий та середній
бізнес вимагали для себе більшої свободи, зокрема не попереджати працівника про
звільнення за 2 місяці. Ми достатньо добре захистили ці позиції: відокремили, де
є обов’язок роботодавця погоджувати з профспілкою свої рішення, а де – проводити
консультації, завчасно інформувати працівника про можливі зміни в організації виробництва.
Нам було важливо, щоб у Трудовому кодексі були особливо ретельно прописані колективні
договори, з якими повинні узгоджуватися будь-які акти керівників підприємств. Тепер
Бюро праці повинно провести верифікацію цього законопроекту на предмет відповідності
міжнародним нормам праці до його голосування в парламенті. Ми ще раз маємо пересвідчитися,
що наш кодекс відповідає європейським соціальним стандартам в сфері праці, Європейській
соціальній хартії. І якщо це буде підтверджено, тоді його можна ухвалювати».
Людмила ДЕНІСОВА, голова Комітету Верховної Ради з питань соціальної
політики, зайнятості та пенсійного забезпечення:
«Потрібно зазначити, що
підготовлений до другого читання проект кодексу містить багато компромісів, досягнутих
сторонами профспілок та організацій роботодавців. Зараз його треба приймати, а потім
уже вдосконалювати, тому що на сьогодні у нас діє Кодекс законів про працю ще
1971 року. Всі держави, які були в складі Радянського Союзу, вже прийняли новий
закон, що регулює трудові відносини цих країн, а ми, на жаль, все ще стоїмо на місці.
Сподіваємося, що в наших народних депутатів все ж таки з’явиться політична відповідальність,
і вони, нарешті, підтримають прийняття нового Трудового кодексу України».
Ірина ТУБЕЛЕЦЬ, керівник департаменту правової роботи ФПУ, заслужений
юрист України:
«У проекті Трудового кодексу
закріплюються повноваження профспілок щодо здійснення громадського контролю за дотриманням
трудового законодавства, визначено порядок здійснення контролю та повноваження відповідних
осіб. Також чітко прописані терміни «трудові відносини», «зміна істотних умов праці»,
«робоче місце», «трудова дисципліна», «дисциплінарний проступок». Визначення «трудові
відносини» дозволить протистояти підміні трудових договорів цивільно-правовими
угодами, статусом суб’єкта підприємницької діяльності та іншими сурогатними формами,
за допомогою яких працівник виводиться з-під захисної дії трудового законодавства».
Ірина ЖИТКОВА, експерт-трудовик, спеціаліст по кадрах, член робочої
групи Верховної Ради України:
«Я вважаю, що це абсолютно
збалансований документ. У ньому прописано покрокову процедуру, що і як робити.
Він вирішує нагальні питання, яких не вирішує старий радянський кодекс. Прописали
гнучкий графік, врегулювали статус дистанційної та надомної роботи. Дуже добре
прописали робочий час, у тому числі ненормований. Підвищено оплату за понаднормові
години, за поділ робочого дня на частини, збільшилася тривалість відпустки з 24
до 28 днів, з’явилися оплачувані відпустки при народженні дитини».
|