РЕФОРМА ШКОЛИ ПОТРІБНА НЕ ЛИШЕ ОСВІТЯНАМ
Реформу
школи сьогодні обговорюють на різних рівнях у різних інстанціях, проте розмови
ці стосуються радше процедурних моментів. Суспільство ж хвилює тема, як
синхронізувати перетворення у школі із змінами в суспільстві. Реформи в освіті
потрібні не лише педагогам. Їх чекають і батьки, й учні. За результатами
опитування Інституту соціальних і педагогічних технологій, реформування
української освіти підтримують більше 75% українців. Що їх хвилює найбільше,
з’ясовували «Профспілкові вісті».
ДВАНАДЦЯТИРІЧКА:
ЗА І ПРОТИ
Розвинуті країни Європи, США, Канада,
Японія вже пройшли шлях реформування освіти і вчать дітей по-новому. Ми поки що
дискутуємо, обираємо «оригінальний» шлях. Іншими словами, зволікаємо. Говорячи
про європейський вибір, не можемо відштовхнутись від звичного і застарілого.
Найбільше дискусій точаться довкола
питання запровадження дванадцятирічної освіти. Воно без перебільшення
розділило суспільство навпіл. Одні, орієнтуючись на розвинені західні країни,
де діти навчаються стільки ж років, підтримують таку ідею. Інші, згадуючи, що
раніше освіту здобували і за 10 років, проти. Можна зрозуміти і тих, і інших.
Бо навряд чи щось нове сприймається однозначно. Далеко не всім подобається
«зайвий» рік навчання, однак треба бачити реалії і реагувати на них. До того ж,
майже всі країни пострадянського простору, окрім України, Росії та Білорусі,
перейшли на дванадцятирічну систему навчання.
Чому взагалі акцент переноситься на
«додатковий» рік? Адже діти, які закінчують школу в 16–17 років, часто не
готові прийняти правильне рішення щодо подальшого вибору професії. Експерти
наголошують, що насправді учням треба більше часу, аби бути готовими до подальшої
ролі в суспільстві. Фахівці кажуть, що йдеться не просто про один додатковий
рік, а про зміну системи та структури школи загалом.
Безумовно, що говорити про переваги й
недоліки нової системи освіти, напевно, можна буде тільки тоді, коли в Україні
з’явиться перше покоління випускників. Ті, хто агітує за одинадцятирічне
навчання, висувають свої аргументи. Мовляв, перевага полягає в тому, що не
втрачається можливість швидше отримати путівку в життя і визначитися з професією.
Крім того, це економія бюджетних коштів та робота за напрацьованою системою,
яка не принесе неочікуваних «сюрпризів» та проколів.
Опоненти стверджують, що основні
переваги 12 років у школі – профільне навчання у старших класах, що дозволить
молодим людям визначитися з поглибленим вивченням предметів. І тоді проблема
«натаскування» при тестуванні не стоятиме настільки гостро, як зараз, а
репетиторство відпаде само собою.
Прислухаючись до думок прихильників і
супротивників, не можна оминути фінансове питання. Адже на друк нових
підручників, переформатування шкільної програми, ба, навіть звичайний добір
педагогів знадобиться не один мільярд гривень. Не слід відкидати й того, що
нині держава переживає далеко не найкращі часи в економічному плані. Тож
виникають цілком логічні сумніви щодо фінансової спроможності та впровадження
цієї реформи як такої взагалі. Про це говорять і в освітянських колах, і в
учнівських колективах. Проаналізувавши їхню реакцію, можна зробити висновок:
якщо справді з’явиться профільна школа, й дитина зможе приділяти уваги тому,
що її цікавить, то бажання вчитись збільшиться. Тож говорити, що до таких змін
будуть не готові школярі, мабуть, завчасно. Психологи вважають, що саме
учнівська молодь ніколи не боялась фундаментальних перетворень. Більше страху
наганяють батьки, котрі чомусь впевнені, що лави майбутніх випускників поповнять
заміжні дами з дитячими візочками.
На такого роду скепсис відповідає головний експерт групи
«Освіта» Володимир Бахрушин: не варто забувати, що в українських випускників,
які забажають вчитися в європейських університетах, виникнуть проблеми тільки
тому, що їм не виповнилося 18 років і вони не прослухали певну кількість
годин з різних предметів.
СТАТУС УЧИТЕЛЯ В ІНТЕР’ЄРІ РЕФОРМИ
Пригадуєте, як Борис Грінченко колись писав: «Тільки тоді,
коли вчитель не думатиме про порвані чоботи, він буде віддавати всі сили
школі». Така ситуація була більш ніж століття тому. Та тільки проблема
порваних чобіт загострилась до краю нині. Бо сучасний український педагог
середньої школи після університету має посадовий оклад у 1751 грн. Про які
нові чоботи мова? Тут би якось до прожиткового мінімуму дотягти. Та ми не про
молодих фахівців. Вчителька, маючи педагогічний стаж 15–20 років, отримує
максимальну зарплату 3432 грн. А це трохи менше 137 дол. США.
В якій ще європейській державі вчитель отримує 137 дол.? Отож
бо! Тому жоден закон не вартий прийняття, якщо не буде вирішено проблему
вчителя. Найголовніше – його матеріальне забезпечення, аби він не благав
директора школи виділити йому ще половину ставки, аби якось прогодувати сім’ю.
Однак питання зарплати – не єдине і не головне для людей,
котрі обирають професію педагога. Важливим є чинник суспільного визнання та
збереження відчуття власної гідності. А це означає, що сучасна школа повинна
дати вчителю можливість реалізуватися не тільки як фахівцю, а й як активному
громадянину, який прагне принести користь своїй школі і своїй країні загалом.
Якщо ми орієнтуємося на європейську спільноту, освітяни за рівнем доходів і
соціальним статусом мають належати до середнього класу. Та про це, кажуть
самі педагоги, можна лише мріяти.
Український учитель постійно перебуває під тиском, у стані
стресу, стверджують експерти. Найголовніший стрес не через погану успішність
своїх підопічних, а через те, що доводиться перебувати в статусі прохача.
Учитель просить батьків поміняти вікна у школі, пофарбувати парти,
відремонтувати підлогу… Цей перелік можна продовжувати нескінченно. Але проблема
залишається. Учитель постійно думає про побутові негаразди, мусить весь час
«випрошувати», відчуває несвободу. Як можна гово
рити
про позитивну енергію, коли педагог з наставника чи натхненника перетворюється
на елементарного передавача знань? В українських реаліях під загрозою такого
професійного «знищення» опиняються більшість учителів.
Фіни кажуть: «Якщо ти хочеш
змінити світ, обирай професію вчителя».
Україна – не виняток, що
стосується мотивації професійного вибору більшості вчителів, але виняток за
ставленням держави до них. При навантаженні 720 годин на рік Українська держава
платить своєму вчителю 3,6 тис. дол. на рік. Для прикладу, Фінляндія при
навантаженні 550 годин платить понад 40 тис. дол. Ось чому молоді талановиті
люди оминають професію вчителя в українських умовах. Сподіватися, що вчителі
пенсійного віку зважаться на реальні реформи марно. Бо кожен новий міністр
чергового складу Уряду пропонує перезавантаження освіти, та тільки віз ніяк не
зрушить з місця.
Якщо ми в системі освіти
хочемо виховувати гідних громадян, то маємо забезпечити гідне становище
вчителя. Проблема заслуговує належної уваги як з боку представників верхніх
ешелонів влади, так і з боку громадянського суспільства, особливо владних
представників місцевого самоврядування. Наші діти мають зростати розумними,
креативними, перспективними. Якщо ми, звісно, й справді прагнемо до Європи.
ПРОФСПІЛКИ НА ЗАХИСТІ
ГАРАНТІЙ ОСВІТЯН
Українські профспілки не могли лишитися осторонь
такої значущої проблеми, як реформа освіти. Тому абсолютно закономірно, що
представники Профспілки працівників освіти і науки України були активними
учасниками робочих груп, нарад, круглих столів та засідань профільних
комітетів Верховної Ради України.
Окремі положення Закону «Про освіту» викликають
питання у представників профільної профспілки. Зокрема, норма про визначення
розмірів посадових окладів педагогічних працівників залежно від прожиткового
мінімуму та його трикратності замість прийнятих в першому читанні положень про
встановлення посадового окладу педагогічного працівника найнижчої
кваліфікаційної категорії в розмірі не менше трьох мінімальних заробітних
плат. ЦК профспілки спрямував кілька звернень до комітетів та окремих
депутатів Верховної Ради щодо неприпустимості передбачення у новому законі
«Про освіту» цієї норми.
Крім того, стурбованість викликають пропозиції
щодо визначення найнижчого посадового окладу науково-педагогічного працівника у
розмірі, що перевищуватиме оклад педагогічного працівника за найнижчою посадою
лише на 25%. Адже таким чином оклад викладача-стажиста, що нині відповідає 15
тарифному розряду, буде на 1 тис. грн менше від окладу педпрацівника, що
оплачуватиметься також за 15 тарифним розрядом.
В освітянській профспілці вважають, що для
розрахунків оплати працівникам освіти потрібно застосовувати об’єктивні
показники, такі як ВВП, середня заробітна плата у галузях економіки,
промисловості. І під цією позицією підписалися понад 650 тис. освітян.
Також профспілковий актив не може погодитися з
тим, що до складових робочого часу педагогічних працівників, крім навчальної
роботи, включається методична та організаційна робота. Це призведе до збільшення
робочого тижня до 36 годин або навіть більше. Будь-яка робота, що виходить за
межі суто навчальної, має оплачуватися додатково.
У профспілці освітян переконані: потрібно
законодавчо передбачити видатки на освіту в розмірі, не менше 10% ВВП, проти
запропонованих 7%. Адже, як свідчить сучасний стан фінансування галузі, фактичні
його обсяги в розмірі 6–7% ВВП забезпечують лише 40% від потреб на оплату
праці освітян, гарантованих статтею 57 чинного закону «Про освіту», та
часткове фінансування комунальних послуг для навчальних закладів.
Згідно з основним освітянським законом така
доступність та безоплатність усіх рівнів освіти в державних та комунальних
навчальних закладах мала б гарантуватися державою видатками в обсязі не менше
10% національного доходу.
Також для профспілок дуже важливе забезпечення
належного рівня професійної освіти. За статистикою, підготовка
висококваліфікованих робітників зазнала значного занепаду. З 1991 по 2016 роки
випуск робітничих кадрів знизився з 338 тис. до 152,8 тис., а прийом на
навчання з 377,4 тис. до 157,9 тис. осіб. Кількість професійно-технічних
навчальних закладів зменшилась з 1251 до 787 одиниць, а учнів – з 648,4 тис. до
285,8 тис. осіб.
У Швейцарії майже 70% учнів обирають професійне
навчання з опануванням близько 230 професій, і лише 20–30% – академічне навчання,
результатом якого є отримання професій, що вимагають університетської освіти.
В Україні лише 27% учнів здобувають цей рівень освіти в навчальних закладах.
Чи не
тому в нас такий занепад економіки і низький рівень життя?
Георгій ТРУХАНОВ, голова
Профспілки працівників освіти і науки України:
«Р
еформа освіти вкрай важлива. Адже це 7,2
млн. осіб, які навчаються, та 1,4 млн працюючих у галузі. Стаття 53 Конституції
України гарантує забезпечення державою доступності та безоплатності
дошкільної, повної загальної середньої, професійно
-
технічної, вищої
освіти в державних і комунальних навчальних закладах.
Особливо
важливе питання професійно-технічної освіти. Ми вважаємо, що потрібно
відновити її фінансування з державного бюджету України в повному обсязі. Адже
окрім реалізації основного завдання – підготовки кваліфікованих робочих
кадрів, професійно
-
технічна освіта на сьогодні є тим соціальним стабілізатором, який
створює умови для зайнятості, підвищення освіченості та культури молоді.
Оновленню
змісту професійної освіти має відповідати також належний якісний склад
педагогічних працівників. А для цього необхідно створити умови для їхнього
професійного зростання як шляхом підвищення кваліфікації, стажування, так і
гідного рівня оплати праці, що є чи не найголовнішим.
Не
виправдала себе нова система стипендіального забезпечення. Значно звужено коло
стипендіатів. Часто студенти
-
відмінники не потрапляють у ліміт стипендіатів через його обмеження
45% за однією спеціальністю за наявності 1–2 бюджетних місць. Затверджений
механізм стипендіального забезпечення не стимулює студентів до якісного
навчання.
Ще одна проблема.
Склалася ситуація, особливо у великих містах, що пов’язана з інтенсивним
будівництвом багатоквартирних будинків та житлових комплексів за відсутності
будівництва нових шкіл та дошкільних навчальних закладів. За даними
Держстатистики, завантаженість міських дошкільних навчальних закладів, тобто
кількість в них дітей у розрахунку на 100 місць, у 2016 році загалом становила
124 дитини. Рішення органів влади про одночасне будівництво новобудов для
забезпечення громадян житлом та об’єктів інфраструктури, зокрема шкіл, дошкільних
закладів, сприятиме створенню нових робочих місць для працівників галузі та
поліпшенню умов праці».
Лілія ГРИНЕВИЧ, міністр освіти і науки України:
«У законі «Про освіту»
закладено автономію вчителя, коли він зможе створювати власні програми. На
цьому тримається вся прогресивна (зокрема, початкова) школа. За цією системою
вчителю «спускають» з гори тільки результати навчання, а як він цих результатів
досягатиме – його справа. Він може сам створювати навчальні програми, плани.
Тому ми вирішили, що дамо вчителям модельні програми, на які вони б орієнтувалися.
Не можна, не розвинувши творчий потенціал учителів, вимагати від них чогось
кардинально нового».
Ірина ЄГОРЧЕНКО, експерт громадської організації «Точка росту:
освіта і наука»:
«Щоб люди повірили в
реформу, братися до роботи слід уже зараз. І починати з простих речей.
Потрібно скасувати всі види робіт у школі, які стимулюють списування і плагіат.
Це реферати, примусові роботи Малої академії наук, які пишуть вчителі. Навіщо
це потрібно? Варто зменшити кількість конкурсів у школах: діти до них готуються
і виступають на них замість уроків, але це марна трата часу вчителів і
перевантаження учнів. МОН має проаналізувати, що саме викликає спротив у
школах, і обговорювати ці теми, а недоліки – усувати».
Володимир СПІВАКОВСЬКИЙ, власник першої в Україні приватної школи
«Гранд»:
«Як змінювати освіту?
Змінити контент, старі знання на нові. Варто запровадити 50% науки і 50%
практики, уроки особистісного росту, уроки щастя, харизми, спадковості,
успіху. Це виграшні кейси. Ввести інші пропорції у вивченні іноземних мов та
всього іншого: 30% – на заучування, 60% – на переказ та 10% – на генерування
власних думок, адже кожна дитина потребує особливого підходу. У світі це високо
цінується. Школи повинні виглядати сучасно, яскраво, аби мотивація до навчання
зростала».
Ірина КОГУТ, експерт освітнього напрямку аналітичного центру
Cedos:
«Реформа освіти може
зіткнутися з низкою проблем. Термін до початку її реалізації занадто малий, і
до навчального року 2018–2019 років важко ліквідувати всі пробіли середньої
освіти. Третина вчителів теж можуть залишитися без роботи, а багатьом
доведеться пройти переатестацію. Навряд чи всіх учителів, які викладають у
старшій школі, зможуть перевчити».
|
НОВИНИ |
|