МЕДИЧНА РЕФОРМА 2017. УКРАЇНЦІВ ЛІКУВАТИМУТЬ ПО-НОВОМУ
В Україні
стартувала реформа охорони здоров’я, яка вже через 3 роки має докорінно змінити
існуючу систему. Нинішнє керівництво Міністерства охорони здоров’я обіцяє реальні
результати, причому вже найближчим часом. У чому вони полягатимуть? Які небезпеки
та неприємності приховує в собі оновлення галузі? «Профспілкові вісті» розбиралися,
що пропонує Уряд, чи було враховано позицію профспілок, і що означає реформа не
лише для медичних працівників, а й кожного їхнього пацієнта.
Н
априкінці минулого року український Уряд ухвалив
10 постанов, які мають кардинально змінити систему охорони здоров’я в країні.
Серед прийнятих документів є Концепція реформи фінансування системи охорони
здоров’я України. Саме вона закладає основу нової моделі державного солідарного
медичного страхування. Її розробники переконують, що українська модель враховує
кращі сучасні практики, зокрема британську систему медичного страхування.
ЗА ПОДАТКИ – ГАРАНТОВАНИЙ
ПАКЕТ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ
За словами Уляни Супрун, Уряд
планує оплачувати лише якісно надані медичні послуги. Гроші спрямовуватимуться
безпосередньо до того медичного закладу, в якому пацієнт реально отримав
допомогу. При цьому чиновники пропонують, аби страхові виплати за лікування
окремої людини не були прив’язані до розміру її індивідуальних внесків, а медичні
послуги надавалися рівноцінно для всіх.
Для цього розробляється
гарантований пакет медичної допомоги. До пакета входитиме первинна допомога,
яку надає дільничний лікар пацієнтам із застудами, отруєннями або проблемами з
кров’яним тиском. Також у цей пакет включена екстрена медична допомога у
випадку критичних станів, отримання поранень та нещасних випадків. Окрім
цього, сюди входитимуть основні види амбулаторних послуг за направленням
первинного лікаря, основні види стаціонарної допомоги за направленням лікаря,
основні ліки, внесені до затвердженого переліку.
Вартість послуг за офіційно
прийнятим у державі переліком хвороб та вартість ліків, необхідних, аби ці
послуги надавати, будуть визначені державою. Гарантований пакет медичної
допомоги щороку переглядатиметься та публікуватиметься. На сьогодні перелік
послуг, які входитимуть до такого пакета, ще не визначено. У Міністерстві
охорони здоров’я (МОЗ) лише повідомили, що наразі переглянули список
обов’язкових ліків, які будуть безкоштовно доступні у медзакладах України. З
переліку, який містив 1200 ліків, що закуповувалися для лікарень, залишили
лише 320 найменувань, які, за словами Уляни Супрун, дійсно мають
фармацевтичний ефект.
Експерти вказують, що такий
гарантований медпакет – це базово-мінімальний набір послуг і медикаментів,
оскільки право на його отримання матимуть усі без винятку, тобто понад 40 млн
українців.
Медична реформа також пропонує
співоплату за надання медичних послуг. Це означає доплату за медичні послуги,
які не входитимуть до гарантованого державою пакета медичних послуг. У МОЗ
запевняють, що співоплата послуг пацієнтами буде офіційною – до каси лікарні.
Тобто пацієнт матиме змогу офіційно оплатити всі послуги і ліки, що не
входитимуть або входитимуть лише частково до гарантованого пакета кожного
пацієнта.
Експерти наголошують, що потрібне
чітке, за затвердженою методологією, визначення вартості послуг. Причому, на
їхню думку, у всіх державних медичних закладах ціни за послуги не повинні
відрізнятись. Це спричинить конкуренцію між лікарнями за пацієнтів і,
відповідно, підвищить якість обслуговування.
КЛІНІЧНІ ПРОТОКОЛИ Й
ЕЛЕКТРОННІ РЕЄСТРИ
На центральному рівні також буде затверджено єдині клінічні
протоколи, що спираються на принципи доказової медицини, за якими працюватиме
нова система охорони здоров’я. За даними експертів, та частина протоколів, що
необхідна для запуску реформи первинної ланки медичної допомоги у 2017 році,
вже затверджена. Щоб забезпечити їх дотримання на рівні громад, мають бути
розроблені локальні протоколи, що уточнюють технічні деталі їх виконання на кожній
території з урахуванням особливостей інфраструктури.
Крім того, одночасно з впровадженням нового
принципу фінансування галузі Уряд планує електронізувати галузь: створюється
єдина електронна база обліку пацієнтів, медичних послуг і бюджетних відносин.
З її допомогою планують вирішити і проблему «мертвих душ», фіктивно приписаних
до лікарів і закладів.
Оцінити ефективність реформи допоможуть
фінансовий аудит, моніторинг того, скільки коштів і на які послуги буде
витрачено для пацієнтів, та як після нововведень зростатимуть доходи лікарів.
«Ключові завдання на сьогодні, –зазначає Уляна Супрун, – це детально продумати
цей механізм оцінки з чіткими індикаторами ефективності та запровадити єдину
електронну систему, де здійснюватиметься облік усіх наданих послуг».
ШЛЯХИ ФІНАНСУВАННЯ
Розподіл бюджету охорони здоров’я, за задумом реформаторів,
відбуватиметься на національному рівні і здійснюватиметься новим органом –
Національною службою здоров’я. Вона також контролюватиме якість наданого
гарантованого державою медичного пакета.
Медична реформа розрахована на 3 роки: у 2017 році
відбуватимуться зміни у первинній (амбулаторній) ланці. Послуги, які надаватимуться,
повністю входитимуть у гарантований пакет. З наступного року реформуватимуть
вторинну ланку, на якій лікарі роблять типові операції та забезпечують стаціонарне
лікування. Саме тоді зміни торкнуться лікарень у районах і містах. А в 2019
році реформуватимуть медичні заклади висококваліфікованої медичної допомоги.
На цих ланках держава лише частково покриватиме вартість медичних послуг для
пацієнта. Іншу частину має співфінансувати пацієнт.
На 2017 рік з державного бюджету вже виділено 7%
(а це майже 59 млрд грн) на медицину. Ці кошти будуть скеровані на забезпечення
тих медичних закладів, де громадяни можуть отримати необхідну медичну допомогу.
Урядом не передбачається введення додатково го обов’язкового податку на медичне
страхування, а також створення якихось фондів. Компенсація наданих послуг медичному
закладу та лікарю буде здійснюватись із бюджету країни.
ЧИ ВАРТА ГРА СВІЧОК?
Модель, яку пропонує
Міністерство охорони здоров’я, передбачає, що спеціальне новостворене
відомство – Національна служба здоров’я визначатиме розмір покриття первинної
медичної допомоги. Однак незрозуміло, куди спрямовуватимуться гроші – на
рахунок лікаря чи установи? Якщо на рахунок установи, то, найімовірніше, саме
вона й розподілятиме отримані кошти (на свій розсуд). Частину віддасть лікарям
за їхні кількісні показники, а решту витратить на утримання апарату,
закупівлі, заробітну плату молодшому медичному персоналу й немедичним
працівникам. Якщо гроші безпосередньо підуть лікареві, то він сам
розраховуватиметься за всіма вищезазначеними напрямами. Однак якщо лікар веде
прийом у поліклініці, скоріш за все, керівництво закладу впливатиме на
розподіл коштів. Тобто фактично нічого нового.
Ще один момент. Ухвалена версія закону про
автономізацію не зобов’язує медустанови реорганізовуватися – за бажанням вони
можуть залишитися на старій формі існування.
ЗВОРОТНИЙ БІК НОВАЦІЙ
На нещодавньому засіданні Національної
тристоронньої соціально-економічної ради одне з основних питань стосувалося
реформування системи охорони здоров’я. Привертаючи увагу сторін соціального діалогу
до проблем медичної галузі, Профспілка працівників охорони здоров’я України
зазначає, що незважаючи на задекларовану владою важливість здійснення
системного та комплексного реформування охорони здоров’я, Кабінет Міністрів та
Міністерство охорони здоров’я, на вимогу Міжнародного валютного фонду,
проводять реформування галузі безсистемно, всупереч Конституції України та з
грубими порушеннями законодавства та принципів соціального діалогу. Це
призводить до її руйнації, а нової ефективної та продуктивної системи так і не
створено.
На переконання представників галузевої
профспілки, стан забезпечення медичними послугами громадян України потребує
кардинального покращення, а всі рішення з реформування системи, зокрема
зміни до законів, мають ухвалюватися після широкого громадського обговорення
та з урахуванням фахової оцінки корисності та важливості таких рішень.
Медики неодноразово наголошували на існуванні
системних кризових явищ у галузі, основною причиною яких є тривале та значне
недофінансування медицини (40–60% від потреби), що найближчим часом загрожує
остаточним знищенням вітчизняної бюджетної системи охорони здоров’я, яка є
важливою складовою національної безпеки.
Профспілковці констатують, що головним при кожній
спробі реформування галузі залишається скорочення реального фінансування
охорони здоров’я, що супроводжується оптимізацією мережі та штатів охорони
здоров’я, скороченням персоналу, інтенсифікацією праці, розширенням кола
функціональних обов’язків медичних працівників без відповідної оплати праці,
скасуванням соціальних пільг і гарантій, пов’язаних з професійною діяльністю.
Не сприяє мотивації та відновленню престижу
медичної професії і реформа оплати праці, яка через цьогорічний дефіцит коштів
фонду оплати праці майже в 3,9 млрд грн призвела до масштабної «зрівнялівки» в
галузі.
Голова Профспілки працівників охорони здоров’я
України Вікторія Коваль констатує, що нинішня реформа галузі відбувається на
прямо протилежних засадах. З порушенням процедури проведення консультацій (щодо
проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод
та обов’язків громадян) Кабміном України 16 березня та 5 квітня 2017 року
розглянуто та схвалено для подання до Верховної Ради України низку
законопроектів, зокрема «Про державні фінансові гарантії надання медичних
послуг та лікарських засобів», «Про внесення змін до статей 3, 8 та 35
1
Основ законодавства України
про охорону здоров’я», «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо
видатків на первинну медичну допомогу» та «Про додаткові державні фінансові
гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів особам, які захищають
незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України в антитерористичній
операції та забезпечують її проведення». Дані документи були прийняті з
порушенням положень п. 1.19 Генеральної угоди та п. 7.1.1 чинної Галузевої
угоди між МОЗ України та Профспілкою на 2007–2017 роки, оскільки не були
попередньо погоджені ані Спільним представницьким органом профспілок на
національному рівні, ані Профспілкою.
Наразі ніхто не заперечує, що медична реформа в
Україні потрібна. До розробки стратегії реформування охорони здоров’я мають
долучитися органи законодавчої та виконавчої влади, медична спільнота та
представники громадськості. За словами фахівців, усі новації потрібно
відпрацювати в пілотних проектах. Окрім того, на законодавчому рівні мають
бути прописані положення про незалежні експертизи, напрями діяльності лікарів,
медичних установ, страхових медичних організацій.
Тетяна РУБАН,
«ПВ»
Олег МУСІЙ, заступник голови Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я,
голова підкомітету з питань забезпечення євроасоціації:
«Я переконаний, що заявлена
МОЗ реформа первинної медицини – це велика профанація. Насамперед, головною проблемою
є нестача сімейних лікарів. Сьогодні відповідний сертифікат мають 12 тис. медиків,
однак залишилися працювати в галузі 3,5 тис. А це майже в 10 разів менше, ніж потрібно.
Гроші ж, які мають піти за пацієнтом, не такі великі, як нині анонсує міністерство.
Критики від тих, кого ці зміни торкнуться в першу чергу, можна буде очікувати, коли
запрацює механізм реферування цін, а пацієнти підпишуть перші договори із своїми
лікарями».
Ольга БОГОМОЛЕЦЬ, голова Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я, народний
депутат України:
«Я сподіваюся, що державні
гарантії отримають пацієнти з туберкульозом, які не були враховані в законопроекті,
психічно хворі. Вакцинація дітей, пологи, лікування за кордоном і трансплантація
також мають бути передбачені гарантованим пакетом медичних послуг».
Вікторія КОВАЛЬ, голова Профспілки працівників охорони здоров’я України:
«Профспілка працівників
охорони здоров’я продовжує наполегливо та послідовно відстоювати необхідність і
доцільність впровадження медичної реформи виключно у правовому полі, з урахуванням
професійної думки фахівців, досвідчених менеджерів галузі, наукових доробок, кращого
іноземного досвіду. Така система має забезпечити не тільки конституційне право
громадян на охорону здоров’я та медичну допомогу, рівний та справедливий доступ
кожної людини до медичних послуг, а й належні умови праці та соціальний захист
медичних працівників галузі».
Уляна СУПРУН, виконувач обов’язків міністра охорони здоров’я України:
«Основна мета реформи охорони
здоров’я – це стабільність і прозорість у наданні й отриманні медичної допомоги.
Це означає, що пацієнт має сплачувати лише визначену державою співоплату за деякі
види медичних послуг через касу. Лікар отримуватиме гідну зарплату, а громадяни
не боятимуться звертатися до нього через нестачу грошей, і родинам не потрібно
буде продавати квартири, щоб отримати медичну допомогу в складних випадках, що вимагають
вартісного лікування. Так відбувається в Європі, і так має бути в Україні».
|
НОВИНИ |
|