« на головну 25.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

ПРИЗЕМЛЕНІ ІНТЕРЕСИ. КОМУ ВИГІДНО ВІДКРИТИ РИНОК ЗЕМЛІ

ПРИЗЕМЛЕНІ ІНТЕРЕСИ. КОМУ ВИГІДНО ВІДКРИТИ РИНОК ЗЕМЛІ

Одне з найбільш дискусійних питань, яке роками не зникає з поряд­ку денного, – ринок землі. Дозволити продавати землю чи залишити мораторій на неї? Як забезпечити конституційні права власників паїв розпоряджатися земельними ділянками й при цьому не дозволити скупити українську землю за безцінь? «Профспілкові вісті» занури­лися в проблематику і зробили об’єктивний аналіз ситуації.

РЕФОРМА – ДЛЯ СЕЛЯНИНА ЧИ НА ДОГОДУ МВФ?

На Україну очікує чергова зе­мельна реформа. На початку 2000-х країна пережила одну реформу, коли 7 млн громадян отримали пра­во на приватизацію 28 млн га зе­мельних паїв. Щоправда, приватиза­цією цей процес назвати важко: люди землю мали, але повноцінно розпоряджатися нею не могли. Бо з 1 січня 2002 року було законодавчо введено мораторій на продаж аграр­них земель. Коли ця норма ухвалю­валася, планувалося, що вона буде тимчасовою і діятиме до ухвалення закону про обіг земель. Але минуло 15 років, і нічого не змінилося.

У квітні цього року Кабмін анон­сував масштабні зміни на ринку землі. У планах Уряду – провести зе­мельну реформу до 2020 року. Тим більше, що на цьому наполягав Між­народний валютний фонд, від фінан­сової допомоги якого ми постійно залежимо. Тому 2 квітня на урядово­му сайті «Громадянське суспільство і влада» Кабмін представив концеп­цію майбутньої реформи, оприлюд­нивши законопроект «Про обіг зе­мель сільськогосподарського при­значення».

У МФВ передбачали, що Україна вирішить питання з ринком землі до кінця травня цього року, проте ре­альні терміни проведення – напри­кінці року. Тягнути немає куди, адже мораторій на продаж сільгосп­земель спливає у 2018 році.

Як пояснює Прем’єр-міністр Во­лодимир Гройсман, мета реформи – розвиток дрібного та середнього фермерства. Для цього землю прода­ватимуть не більше 200 га в одні руки, а купити її зможуть лише фі­зичні особи – громадяни України. Прем’єр вважає, що земельна рефор­ма запустить вільний обіг землі сільськогосподарського призначен­ня серед українців.

Один з ініціаторів реформи – за­ступник міністра сільського госпо­дарства Максим Мартинюк пере­конаний, що запровадження ринку землі в Україні має базуватись на принципах етапності та поступово­го, обережного звуження обмежень для інвесторів.

За його словами, позиція Уряду полягає в тому, що в основу концеп­ції ринку землі має бути покладено орієнтир на дрібних і середніх агро­виробників. Для цього на першому етапі близько 10 років триватиме пільговий період, коли землю змо­жуть купувати лише фермери.

Мартинюк пояснює, що покупця­ми сільськогосподарської землі змо­жуть бути лише громадяни України. Юридичні особи й іноземці не допус­катимуться на ринок. Адже за юри­дичними особами теж можуть хова­тися іноземні громадяни.

Також у законопроекті закладено обмеження – 200 га землі в одні руки. За словами Мартинюка, якщо обме­ження не буде, то після відкриття ринку землі власники зміняться блискавично. Натомість рішення продавати в одні руки максимум 200 га землі буде, за словами заступни­ка міністра, стимулювати утворен­ня середнього класу на селі.

Після запровадження реформи відбудеться пробний продаж сіль­ськогосподарських земель держав­ної форми власності. Планується, що протягом цього періоду буде до­пущено окремі категорії приватних власників для продажу на вторинно­му ринку ділянок, що були придбані в процесі земельних аукціонів. Або ж громадянами, які успадкували зе­мельні паї.

ЗНІМАТИ НЕ МОЖНА ЗАЛИШИТИ

Верховна Рада, на відміну від Ка­бінету Міністрів, не налаштована на швидкі зміни у земельному питанні. 18 травня парламент не підтримав проект постанови про формування покрокової дорожньої карти прове­дення земельної реформи в Україні. На голосування ставилася постано­ва про рекомендації парламент­ських слухань на тему: «Регулюван­ня обороту земель сільськогосподар­ського призначення: пошук україн­ської моделі». За неї проголосували лише 17 народних депутатів. Цією постановою передбачалося створен­ня концепції обороту земель сіль­ськогосподарського призначення.

На думку аграріїв, запропонова­ний Урядом законопроект не дося­гає жодної з поставлених цілей, про­те веде до того, що земля буде ску­плена корупціонерами і людьми, які до сільського господарства не ма­ють жодного стосунку. На думку го­лови Всеукраїнської аграрної ради Андрія Дикуна, у разі відкриття ринку землі виграють лише ті, у кого є вільні кошти. Дикун провів свої розрахунки. Якщо взяти поточ­ні ціни на гектар землі – близько 1 тис. доларів, і припустити, що обме­ження буде 200 га в одні руки, то 40 млн га української землі, розділені на 200 га, опиняться в руках 200 тис. осіб – приблизно 40 тис. найбагат­ших сімей.

«Виходить, що аграрних виробни­ків, які обробляють землю і хочуть її купити для продовження виробни­цтва, з цього ринку усувають. Ми створюємо модель, за якою землею будуть володіти ті, хто планує зда­вати її в оренду. В результаті вироб­ники зіткнуться з жорстким дикта­том цін та умов оренди з боку «нуво­ришів». Тобто виробники залежати­муть від людей, чия мета – стягува­ти ренту з купленої за безцінь зем­лі», – вважає голова Всеукраїнської аграрної ради.

Про те, що законопроект не відпо­відає інтересам аграріїв, говорить і голова Аграрної партії Віталій Ско­цик. «Не можна починати продаж землі в країні, в якій триває війна; в якій понад 60% населення, за дани­ми ООН, живуть за межею бідності; в якій, згідно з дослідженням Ernst & Young, рівень корупції найвищий серед 41 країни регіону Європи, Близького Сходу, Індії та Африки! Якщо влада на це наважиться, це може дестабілізувати всю Україну і вплинути на ситуацію в Європі», – зазначив аграрій.


Крім того, за словами В. Ско­цика, 80% українців виступа­ють проти продажу землі. І Аграрна партія починає Всеукраїнський збір підписів «Не дамо вкрасти землю!». На його думку, це єдиний спосіб об’єднати весь народ і отримати документальне підтвердження його волі.

Підписи проти відкриття ринку землі збирає і партія «Батьківщина». Її представник, член Комітету з питань аграр­ної політики та земельних від­носин Вадим Івченко , називає земельну реформу від Уряду «земельною аферою».

«Ця афера кардинально відіб’ється на житті пересічного українця. Вона стане фатальною для майбутнього України. «Бать­ківщина» намагалась відродити діалог між владою та українця­ми, запропонувавши проведення Всеукраїнського референдуму щодо продажу української землі, аби люди висловили свою думку: як вони хочуть жити далі та чи хочуть продажу сільськогоспо­дарської землі. Влада успішно заблокувала цю вимогу через су­дове рішення», – сказав він.

Вадим Івченко неодноразово обговорював свою позицію з ФПУ. На початку квітня відбу­лася його зустріч з галузевими профільними профспілками. Тема земельної реформи була однією з ключових. За словами голови Профспілки працівників агропромислового комплексу України Ігоря Сопелкіна, проф­спілки проводили опитування лідерів суспільної думки, най­більш авторитетних аграріїв – близько 20 осіб. Жоден з них не підтримав ідею зняття морато­рію на продаж землі у найближ­чій перспективі.

РИНОК ЗЕМЛІ – РОЗВИТОК СЕЛА

Між тим, голоси за відкрит­тя ринку землі теж лунають, хоча й тихіше. Так, перший заступник міністра аграрної політики та продовольства Максим Марти­нюк вважає, що 15-річний морато­рій на продаж землі призвів до ка­тастрофічної ситуації у соціаль­ній сфері села. Натомість скасу­вання мораторію, яке дасть селя­нам повноцінне право власності на землю, стимулює та заохотить розвиток дрібного та середнього фермерства, яке в усіх розвинутих країнах є основною рушійною си­лою розвитку села.

За словами народного депута­та, члена «аграрного» Комітету ВР Андрія Вадатурського, по­трібно дати людям право вирішу­вати, чи продавати землю.

«Ті політики, котрі сьогодні кажуть, що вони проти продажу землі, бо її скуплять іноземці, за­ймають антинародну позицію і йдуть супротив 7 млн людей, які мають земельну власність. Укра­їнські селяни отримують най­нижчу орендну плату за землю у світі – 40-70 доларів на рік, тоді як у сусідній Польщі вона вдесятеро вища. Єдиний, хто зацікавлений у продовженні мораторію – фер­мери і агрохолдинги, які за без­цінь орендують землю», – вважає А. Вадатурський.

Хоча, на думку економіста IMF-Group Григорія Кукурузи, малим та середнім фермерам ре­форма вигідна. Адже урядова модель земельної реформи до­зволить їм брати участь у торгах на земельні ділянки на пільго­вих умовах та уникнути конку­ренції з великим бізнесом.

«Юридичні особи та іноземці не будуть допущені до ринку землі. Відповідно, малі та серед­ні фермери зможуть викупити земельні фонди на більш лояль­них умовах», – зазначив він.

Окрема думка у народного депутата, члена «бюджетного» Комітету ВР Сергія Рудика. На початку 2015 року він зареєстру­вав законопроект, суть якого – продавати не землю, а право до­строкової оренди. «У нас зараз через аукціони великі ділянки землі віддаються в оренду зем­лекористувачам. Потрібно зро­бити право довгострокової орен­ди речовим правом на дві сівозміни – по 7 років. Тобто, на 14 років. А можливо, продовжити до 49 років. І тоді селянин отри­має адекватні кошти, бо вар­тість землі на довгостроковій оренді буде відповідною повно­цінному праву на землю. Крім того, орендарі більш виважено ставитимуться до землі. Нині, коли вони беруть землю в корот­кострокову оренду, це не стиму­лює їх до вкладення коштів у землю. Вони зацікавлені в тому, щоб витиснути з неї якнайбіль­ше», – зазначив парламентар.

Депутати визнають: дискусія щодо ринку землі точиться тим активніше, чим ближче дата за­кінчення дії мораторію. І хоча за лібералізацію ринку землі поки що висловилися меншість пред­ставників депутатського корпу­су, всі визнають, що жорсткий мораторій на продаж сільсько­господарських земель без жод­них змін вичерпав себе.

А ЯК ЗА КОРДОНОМ?

О днодумцями України щодо мораторію на продаж землі є лише п’ять держав: КНДР, Куба, Венесуела, Конго і Та­джикистан. Що стосується обмеження ринку землі для іноземного капіталу, його дотримуються 18 країн. Це респу­бліки колишнього Радянського Союзу – Молдова, Казахстан, Росія, Вірменія, Киргизстан, країни Балканського пів­острова (Албанія, Сербія, Боснія і Гер­цеговина), а також кілька країн Африки та Близького Сходу. При цьому середнє значення ціни на землю тут становить 3833 дол. США за гектар, орендної ставки – 205 дол. за гектар.

У розвинутих країнах Західної Європи земельна реформа тривала кілька де­сятиліть. Але її метою не було забезпе­чення права землевласників на воло­діння майном, як, наприклад, в Україні. Йшлося про те, аби створити збалансо­ваний ринок, залучити інвестиції до аг­росектору та стимулювати фермерів виробляти продукцію з максимальною доданою вартістю.

У більшості країн ЄС продавати землю можна, і необов’язково власним грома­дянам. При цьому угод з продажу зе­мель сільськогосподарського призна­чення в Євросоюзі укладається не так багато – на рівні 1–3% від загального обсягу земель.

Такої ж політики дотримуються Японія, США, Уругвай, Домініканська Республі­ка і Камерун. У результаті середня ціна за 1 га тут сягає 19336 дол., а середнє значення вартості оренди – 360 дол.

Приклади інших країн доводять, що лі­бералізація ринку землі призводить до суттєвого зростання середньої вартості на землю. У тій же Румунії після від­криття земельного ринку вартість «чор­ного золота» зросла на 37,5% протягом кількох років.

У Литві після відкриття земельного ринку вартість землі зросла втричі – від 340 дол. за гектар в 1991 році до 1100 за гектар в 2012-му.

Цікавий приклад – Швейцарія. Ринок сільгоспактивів у цій країні дуже від­критий і високотехнологічний. І незва­жаючи на те, що у сфері АПК зайнято лише 3,2% населення, країна забезпе­чує себе продуктами харчування на 55–60%. У Швейцарії 100% земельної власності перебувають у приватних ру­ках, і немає жодного державного регу­лювання. Щоправда, є одна умова: по­купець землі повинен самостійно управляти своїм фермерським госпо­дарством. Для цього він повинен мати відповідний досвід та кваліфікацію.

 

Володимир Гройсман, Прем’єр-міністр України:

«У цьому питанні, надзвичайно чутливому для України, по­трібно діяти дуже професійно і дуже виважено. Модель, яку ми можемо запропонувати, – це продаж фізичним особам- українцям з обмеженням до 200 га, і це може бути добрим початком якісної земельної реформи. Я не підтримаю зе­мельну реформу, яка може бути використана або великими агрохолдингами, або іноземцями, які приїдуть в Україну і по­чнуть скуповувати землю. Ми говоримо про відносини між власниками землі, про те, щоб створити міцний якісний се­редній клас фермерів. Це відповідає інтересам України».

Володимир Саєнко, заступник Голови ФПУ:

«За даними експертних організацій, відкриття ринку згенерує близько 100 млрд дол. приросту ВВП до 2025 року. Прогнозується приплив до сільського госпо­дарства інвестицій і створення нових робочих місць. Однак, потрібно зважати на те, що позитивні результати такого кроку – поки лише теорія. Натомість по­спішне скасування заборони на продаж землі загрожує втратою найбільш вар­тісної цінності, яка належить українському народові. Наразі не врегульовані ба­зові питання земельного обігу, існує небезпека рейдерських захоплень, монопо­лізації землі великими агрохолдингами та іноземцями. Усе це слід врахувати та розробити дієві механізми щодо недопущення негативних наслідків проведен­ня земельної реформи, а вже потім говорити про запуск ринку землі».

Сергій Рудик, народний депутат, голова підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету:

«Не підтримую ні тих, хто пропонує продовжити мораторій, ні тих, хто поспішає продавати землю. Постійні мораторії на продаж не дають жод­них відповідей, тільки відтерміновують прийняття виваженого рішення. З іншого боку, Україна не дозріла до того, щоб продавати землю. Якщо ринок бездумно відкриють, ми отримаємо короткостроковий ефект, на­слідком якого стане розпродаж землі, яка є у них у власності. Як би не декларувалося Урядом, що до продажу не будуть допущені іноземці, я в це мало вірю. Є багато тіньових схем, яким чином це можна зробити».

Віталій Скоцик, голова Аграрної партії України:

«Згідно з даними опитування, проведеного науков­цями Житомирського національного агроекологіч­ного університету, 96% аграріїв не зможуть скорис­татися можливістю купити землю, на якій працю­ють, бо не мають коштів. Неважко спрогнозувати, хто правитиме бал на ринку землі: великий капітал, який має спекулятивну природу. А тисячі агровироб­ників, які годують Україну, не зможуть нормально працювати. Це обернеться підривом продовольчої безпеки, дорожнечею харчів і глибокою кризою».

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання