СПРАВЕДЛИВІ ПЕНСІЇ: ЩО КРИЄТЬСЯ ЗА УРЯДОВОЮ ПЕНСІЙНОЮ РЕФОРМОЮ
На засіданні
Уряду 17 травня Прем’єр презентував основні положення проекту Закону «Про внесення
змін до деяких законів України щодо підвищення пенсій». Це один з етапів пенсійної
реформи, яка після схвалення парламентом має запрацювати з жовтня 2017 року. «Профспілкові
вісті» розбиралися, що пропонує Уряд, чи було враховано позицію профспілок і що
означає реформа для простих українських пенсіонерів.
ОСУЧАСНИТИ, ПІДВИЩИТИ, НАПОВНИТИ ПЕНСІЙНИЙ ФОНД
На засіданні 17 травня Уряд
презентував проект пенсійної реформи. За словами ініціаторів, її головна мета
– позбутися недоліків нинішньої солідарної пенсійної системи, ліквідувати
дефіцит Пенсійного фонду, а також підвищити розмір виплат. Якщо парламент
підтримає запропоновані зміни, реформа розпочнеться з 1 жовтня цього року,
основні зміни – з 1 січня наступного.
Під час представлення законопроекту
Прем’єр-міністр Володимир Гройсман зауважив, що вітчизняна система пенсійного
забезпечення, яка залишила за межею бідності мільйони пенсіонерів, потребує
негайного реформування. Адже 8 млн українських пенсіонерів з 12 отримують мінімальну
пенсію у 1,3 тис. грн.
Несправедливою вважає Прем’єр
і систему нарахування пенсій. На думку урядовців, чинна солідарна система дискримінаційна,
адже люди, котрі заробляли однаково, але вийшли на пенсію в різні роки,
отримуватимуть різні суми. Для прикладу: ті, хто став пенсіонером у 2007 році,
отримує 1197 грн. А для тих, хто вийшов на пенсію у 2013–2015, розмір виплат
складає 3267 грн, тобто майже втричі більше.
Тому головною складовою
майбутньої реформи Уряд вважає осучаснення пенсій. Кабмін пропонує
нараховувати пенсії за єдиною формулою, незважаючи на рік виходу на пенсію, і
встановити її на рівні 3764 грн. Завдяки цьому приблизно 1,3 млн осіб отримають
надбавку до пенсії до 200 грн; 1,2 млн – 200–500 грн; 2 млн – від 500 до 1000
грн; 1,1 млн – понад 1 тис. грн. Загалом, за словами Володимира Гройсмана, з 1
жовтня 2017 року близько 9 млн українських пенсіонерів отримуватимуть
підвищені пенсії.
Друга мета ініціатив від Уряду
– ліквідувати дефіцит Пенсійного фонду. Як твердять урядовці, така ситуація
склалася через те, що люди сплачували менше, ніж отримували.
Ще одне нововведення від Кабміну
– підвищення страхового стажу замість пенсійного віку. Відомо, що МВФ наполягав
на підвищенні пенсійного віку до 63 років, але Уряду вдалося переконати
міжнародних партнерів залишити його на рівні 60 років для чоловіків і 58,5 –
для жінок. При цьому поступово страховий стаж буде збільшуватися: до 2028 року
вийти на пенсію у 60 років зможуть лише ті, хто має страховий стаж 35 років.
Якщо стаж дорівнюватиме 25–35 – у 63 роки, якщо 15–25 – у 65 років. У разі,
якщо людина не напрацювала і 15 років, вона може претендувати лише на
соціальну допомогу. Також Уряд передбачив можливість вийти на пенсію раніше,
навіть якщо стажу не вистачає. Його можна докупити, сплативши близько 17 тис.
за кожен рік.
Також у рамках пенсійної реформи пропонується
скасувати особливі умови виходу на пенсію. Якщо урядовий законопроект буде
ухвалено, то права дострокового виходу на пенсію будуть позбавлені всі, окрім
військових. Передбачається, що замість того, щоб пільгові категорії виходили на
пенсію раніше, роботодавці мають сплачувати більші ставки соціального внеску. І
тоді після виходу на пенсію пільговики отримуватимуть більше.
Крім того, пропонується скасувати обмеження на
виплати працюючим пенсіонерам. У разі набуття чинності проекту вони зможуть
отримувати і повну пенсію, і зарплату. Позитивною можна вважати і норму щодо автоматичної
щорічної індексації пенсій. У проекті зазначено, що перерахунок проводитиметься
«з урахуванням фінансових можливостей солідарної системи, але не менше, ніж на
50% зростання середньомісячних зарплат за 3 роки і на 50% індексу споживчих
цін».
На жаль, робити аналіз урядової реформи можна
лише за презентацією Володимира Гройсмана: відповідний проект закону на
момент виходу матеріалу не був зареєстрований на сайті Верховної Ради.
ПОЗИЦІЯ ПРОФСПІЛОК: РЕФОРМА ПОТРІБНА, АЛЕ Є
НЮАНСИ
Профспілки не могли лишитися осторонь такого
важливого питання, як пенсійна реформа. Профспілковці неодноразово порушували
тему пенсійного забезпечення під час офіційних зустрічей керівництва ФПУ з
Президентом України, Прем’єр-міністром України, керівництвом Верховної Ради
України та депутатськими фракціями. Йшлося про одне: необхідність підвищення
рівня пенсійного забезпечення громадян, а також скасування обмежень при
виплаті пенсій працюючим пенсіонерам, недопущення звуження змісту і зменшення
обсягу пенсійних прав, забезпечення соціального діалогу при проведенні реформування
пенсійної системи.
Обґрунтовану правову позицію профспілки нададуть
після ретельного аналізу запропонованого законопроекту. А поки що управління
соціального страхування і пенсійного забезпечення апарату ФПУ провело свій
аналіз на основі урядової презентації.
ФПУ звертає увагу на низку позитивних моментів.
Зокрема, осучаснення пенсій, скасування обмеження при виплаті пенсій працюючим
пенсіонерам, поступове звільнення Пенсійного фонду від невластивих виплат,
проведення підвищення соціальних стандартів, що передбачено Законом України
«Про Державний бюджет України на 2017 рік», запровадити з жовтня 2017 року, а
не з 1 грудня 2017 року.
Але, на жаль, негативних змін більше. Зокрема, зменшується
коефіцієнт страхового стажу з 1,35 до 1,0 за кожний рік роботи, що порушує норми
статті 22 Конституції України в частині недопущення звуження змісту та обсягу
існуючих прав і свобод та не відповідає Конвенції № 102 щодо забезпечення розміру
пенсії за наявності 30 років стажу роботи у розмірі не менше 40% заробітку. Це
призведе до зменшення на третину розмірів нових пенсій, порівняно з тим, якби
пенсії для них призначалися за чинними на сьогодні нормами законодавства.
Ще одна норма, що непокоїть
профспілки – пропонується мінімальну пенсію визначати не від прожиткового
мінімуму, а встановити її на рівні 40% мінімального розміру заробітної плати.
А це суперечить законам України «Про державні соціальні стандарти та державні
соціальні гарантії» та «Про прожитковий мінімум», згідно з якими основні
державні соціальні гарантії (до яких включено мінімальний розмір пенсії за
віком) не можуть бути нижчими прожиткового мінімуму для відповідної соціальної
групи, встановленого законом.
Є питання і щодо підвищення
пенсійного віку та необхідного страхового стажу до 35 років. Адже це призведе
до того, що багато громадян будуть позбавлені права отримувати пенсію.
Ще один негативний момент,
виявлений на етапі аналізу презентації – «заморожується» показник середнього
заробітку для обчислення пенсій при новому призначенні на рівні 2017 року –
3764,40 грн з подальшим щорічним його збільшенням не менше, ніж на 50% від
темпів росту середньої заробітної плати в Україні. Таке «напівзамороження» з
2018 року показника середньої заробітної плати для обчислення нових пенсій
призведе до зниження розмірів пенсій та в цілому рівня пенсійного забезпечення
в країні.
Неприпустимим є також
скасування пенсій за вислугу років (крім військовослужбовців). Наразі таке
право мають працівники освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, льотного
складу авіації, працівники геологорозвідки, низки робітничих спеціальностей,
спортсмени та артисти.
А ЩО СКАЖЕ ПАРЛАМЕНТ?
Очевидно, що таке серйозне
питання, як пенсійна реформа, досить складно проходитиме крізь різнобарвний
Український парламент. Прем’єр Володимир Гройсман сподівається, що депутати
проголосують за законопроект до завершення парламентської сесії – всередині
липня.
Парламентарі теж, схоже,
налаштовані на серйозну дискусію. Голова Комітету з питань соціальної
політики, зайнятості та пенсійного забезпечення ВРУ Людмила Денісова
закликала колег до всебічного обговорення реформи.
Частина депутатів ображаються на Уряд за надмірну
закритість переговорного процесу. Так, народний депутат від фракції БПП
Сергій Рудик зазначив, що парламентський корпус був фактично усунутий від
переговорного процесу з МВФ, у рамках якого, зокрема, обговорювалася й
пенсійна реформа.
«На превеликий жаль, народних депутатів України на
99% усунуто від переговорного процесу з Міжнародним валютним фондом, і про
більшість новин ми дізнаємося так само із засобів масової інформації,
очевидно, як і телеглядачі... На сьогодні парламент не бачив варіант пенсійної
реформи, який хоче запропонувати Уряд, тому, за великим рахунком, нам немає
що обговорювати», – вважає депутат.
Про те, що обговорення пенсійної реформи у
Верховній Раді супроводжуватиметься палкими дискусіями, заявив і представник
профспілок у парламенті Сергій Каплін. За його словами, більшість парламенту,
навіть депутати, котрі не входять до коаліції, готові проголосувати за урядовий
законопроект. Проте деякі його норми викличуть серйозні дискусії.
«Перший ризик – приховане збільшення пенсійного
віку через унормування питань, пов’язаних із страховим/трудовим стажем. Другий
фактор – пенсійна реформа проводиться на вимогу МВФ, а для багатьох неприйнятно,
що хтось диктує нам умови. Третій – сам підхід до підвищення пенсій. Адже це
має бути не банальний перерозподіл коштів, коли забирають у тих, хто не
ходить на вибори, і дають тим, хто ходить. Це підвищення ВВП, демонополізація,
деолігархізація, детінізація, вибудовування принципово інших відносин з
роботодавцями, профспілками, платниками податків», – зазначив парламентар.
За його словами, він і багато його колег готові
підтримати пенсійну реформу, адже вона важлива для країни. Але будуть
домагатися, щоб слушні пропозиції, зокрема напрацьовані разом з профспілками,
були враховані.
Солідарний з колегою і депутат Андрій
Вадатурський, який вважає, що пенсійна реформа назріла, адже багато років люди
фактично «брали в борг у власних дітей». «Сьогодні в нас такої можливості
немає, тож ми маємо вирішити проблеми, накопичені роками. 140 млрд грн
пенсійних внесків і ще стільки ж ми знову сплачуємо із загального бюджету,
замість вирішення інших нагальних питань. З іншого боку, середня пенсія складає
1350 грн, що становить 30% прожиткового мінімуму. Сьогодні немає жодної
людини, яка б сказала, що пенсійна реформа не потрібна. Питання в тому, хто
візьме на себе сміливість і відповідальність за її провадження», – зазначив
депутат.
І парламентарі,
і урядовці, і профспілки, і прості громадяни одностайні в одному: нинішня система
пенсійного забезпечення давно довела свою неефективність і потребує радикального
оновлення. І успіх пенсійної реформи залежить від того, наскільки всі учасники
процесу зможуть почути один одного, дійти розумного компромісу та створити систему,
яка справді працюватиме на благо всієї країни.
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації
профспілок України:
«Н
а жаль, діюча пенсійна система недосконала. Сьогодні майже 70% становлять
громадяни, котрі мають пенсію на рівні або менше прожиткового мінімуму. Це призвело
до тотальної бідності наших пенсіонерів. Тому потрібно змінювати в цій частині
пенсійне законодавство.
Друга проблема – як стимулювати громадян
до участі в страхуванні. Воно називається загальнообов’язковим, але не зобов’язує
працювати. Тому кожна людина сама вирішує, чи реалізувати право на працю, щоб мати
можливість отримати пенсію. При цьому той, хто пропрацював 7–10 років, хоче отримувати
таку ж пенсію, як і той, хто має стаж 35 років. Це несправедливо.
Несправедливість можливо було б подолати,
якби у ПФ було достатньо коштів, які можна грамотно розподілити між усіма учасниками
пенсійної системи. Але з понад 26 млн працездатного населення – у віці від 18 до
65 років – формально зареєстровані як активно працююча частина населення близько
17 млн, а по факту сплачують внесок із загальнообов’язкового страхування 10 млн
600 тисяч. А пенсіонерів у нас 12 млн.
Очевидно, що люди не вмотивовані робити внески,
думаючи, що до них не прийде старість і їх це не торкнеться. Не оформлюють офіційно
трудові відносини, їдуть працювати за кордон, домовляються з роботодавцями.
Уряд, ініціюючи пенсійну реформу, вдався
до механізму стимулювання збільшення тривалості необхідного страхового стажу для
громадян. Але це не єдиний шлях. Є ще три інших.
Зокрема, розширення сфери зайнятості, модерування
сплати ЄСВ та підвищення зарплати. Щодо першого пункту, потрібно, аби кожен, хто
хоче і може працювати, мав гарантоване робоче місце. Якщо мільйони наших співвітчизників,
які задекларували економічну активність, будуть легально працювати, сплачувати податки
і єдиний соціальний внесок, це збільшить надходження до Пенсійного фонду вдвічі.
Це вирішить дві проблеми: забезпечить право людини на працю і дасть ресурс для
пенсійної системи. І забезпечить соціальний захист у старості.
Другий шлях – адміністративний, стосується
розмірів сплати ЄСВ. Уряд пішов назустріч бізнесу і знизив ЄСВ із 37 до 22%. Але,
на жаль, це не призвело до очікуваного ефекту підвищення зарплат. Тому ми вважаємо
за доцільне повернутися до розгляду питання щодо розміру ЄСВ.
Адже саме зростання заробітної плати є третім
шляхом виходу з кризи пенсійного забезпечення. Сьогодні заробітна плата мізерна,
недостатня для прожиття.
Це прямі інвестиції в бізнес,
зростання економіки, гарантія економічної свободи. І важлива складова гідного пенсійного
забезпечення».
ОФІЦІЙНО
Рада ФПУ на своєму засіданні розглянула питання пенсійної реформи,
запропонованої Урядом, та висунула вимоги до Кабміну, Президента та Верховної
Ради України розпочати негайно переговори з профоб’єднаннями щодо розробки оптимального
варіанту реформи, пошуку ресурсів для підвищення пенсій в економіці. На вимоги
відреагував віце- прем’єр П. Розенко та доручив міністру соціальної політики А.
Реві розглянути їх та поінформувати авторів звернення про результати розгляду.
Володимир ГРОЙСМАН, Прем’єр-міністр України:
«Після схвалення запропонованих
рішень у парламенті вже в жовтні зможемо підвищити пенсію для 5,6 млн пенсіонерів
і зробити цю індексацію автоматичною. Хотів би, аби до середини липня ми могли ухвалити
проект реформи. Пенсіонери цього очікують. Має бути встановлена справедливість.
Якщо я працюю 35 років і сумлінно роблю відрахування, то маю отримати гідну пенсію.
І нова система – спосіб побороти тіньову занятість і подолати дефіцит бюджету пенсійного
фонду. Ми за 7–10 років зменшимо дефіцит бюджету пенсійного фонду і виведемо його
в нуль, а люди отримуватимуть гідні виплати».
Володимир САЄНКО, заступник Голови Федерації профспілок України:
«Пенсійна реформа
‒
питання не лише гідного
життя старшого покоління, а й життєздатності всієї економіки країни. Питання, чи
потрібна вона, не стоїть, адже нам потрібні зміни. Однак реформа має бути соціальною,
а до запропонованого Урядом проекту та зроблених розрахунків є не лише питання,
а й вимоги. Наприклад, Урядом пропонується знизити коефіцієнт страхового стажу з
1,35 до 1, а відтак знизяться пенсійні виплати, що неприпустимо та суперечить як
українському законодавству, так і міжнародним конвенціям. Також планується відмінити
вислугу років. Не врегульоване питання врахування стажу до 2000 року. Однак ми
поки не бачили законопроект цілком. Цих вимог може бути більше. Документ має бути
погоджений профспілками та враховувати пропозиції соціальних партнерів».
Вадим ІВЧЕНКО, народний депутат України:
«У презентації пенсійної
реформи від Уряду я побачив те, що люди, які сьогодні у віці 60 років і матимуть
трудовий стаж 15 років, отримуватимуть від держави не пенсію, а лише фінансову допомогу.
Адже багато з наших громадян у важкі 90-ті та 2000-ні роки не мали змоги офіційно
працевлаштуватися. І сьогодні саме вони стануть заручниками цієї пенсійної реформи.
Адже для отримання пенсії потрібен буде дуже великий трудовий стаж. Ця пенсійна
реформа відбуватиметься за рахунок тих, хто з наступного року виходитиме на пенсію,
оскільки відтоді поступово збільшуватиметься трудовий стаж до 35 років. Тобто Уряд
просто ставить собі за мету зменшити кількість людей, які отримуватимуть пенсійні
виплати».
Сергій КАПЛІН, народний депутат України:
«Система пенсійного забезпечення
в тому вигляді, в якому вона зараз існує і працює, далі функціонувати не може.
Її недоліки відомі: дефіцит Пенсійного фонду, низький рівень якості управління,
дублювання функцій, затратність системи, несправедливість забезпечення. На жаль,
із запропонованої реформи я бачу, що зменшення дефіциту Пенсійного фонду відбудеться
за рахунок перерозподілу коштів. Але потрібно не зменшувати дефіцит Пенсійного
фонду, а працювати над його наповненням».
|
НОВИНИ |
|