БИТВА ЗА КАЛЕНДАР: НОВА ЛІНІЯ РОЗКОЛУ
Відшуміли травневі свята. І Першотравень, і Дні Пам’яті й примирення
та Перемоги, однак досі не вщухають пристрасті, наскільки доречно відзначати їх
у незалежній Україні, яка прагне до Європи. Профспілкова спільнота однозначно виступає
за те, аби Міжнародний день праці назавжди лишився в національному календарі. Бо
саме цей день спонукає до дій за соціальну справедливість, погашення заборгованості
перед працівниками, гідну оплату та поліпшення умов праці. Цей день, вважають профспілкові
лідери, віднині має стати днем консолідації профспілкової боротьби.
У головній темі номера – позиція
профспілок і думки провідних експертів щодо національного святкового календаря.
РЕВІЗІЯ ЗАДЛЯ
РЕВІЗІЇ
Суспільство розкололося навпіл. Одні вимагають
якнайшвидшої декомунізації, інші – проти скасування традиційних свят. Особливо
1 Травня. Як би ми його не називали: днем весни, миру, праці. Недарма це свято
присутнє в календарях майже 150 країн, серед яких Італія, Франція, Німеччина,
Австрія, Угорщина, Словаччина, Польща, Румунія, Аргентина, Бразилія…
Щоправда, днем солідарності трудящих воно відтепер не називається. Його
іменують простіше й зрозуміліше: День праці.
Ми ж починаємо ревізувати календар.
Ламаємо списи довкола кількості свят, забуваючи про те, що головне – якість.
Загалом наші основні свята можна умовно
поділити на три частини.
Релігійними є Різдво, Великдень та
Трійця. Перші два заперечень не викликають. Хоча дедалі частіше висловлюються
побажання, щоби ми їх відзначали разом не з Росією, а з усім світом. Тобто,
щоб наша православна церква за прикладом православних церков Румунії, Болгарії
та Греції перейшла на григоріанський календар. Трійцю ж як менш важливе
релігійне свято дехто пропонує зі списку найбільших свят вилучити.
Друга низка свят – встановлені за часів
Незалежності та пов’язані з боротьбою за неї. Це День Конституції, День Незалежності
та День захисника України. Два перших особливо не критикували навіть ті, хто
волів би, щоб їх не було – прихильники «русского міра». Такі свята під різними
назвами є в святкових календарях багатьох країн (іноді тільки одне з них, і
частіше це свято незалежності або республіки). А от День захисника України,
який у 2014 році перенесли на Покрову, спочатку викликав шалену реакцію,
оскільки 14 жовтня вважається також датою заснування УПА (цієї осені
святкуватимемо ювілей – 75 років). Однак уже за 2 роки істерія вщухла, як і
інтерес росіян до цієї теми.
Та найсуперечливіша група свят – це ті,
що традиційно відзначали за радянських часів: 8 Березня, 1 та 9 Травня. Хоча,
приміром, Міжнародний жіночий день зафіксовано резолюцією Генасамблеї ООН, а
його історія почалася в далекому 1857 році, коли нью-йоркські текстильниці
влаштували «Марш порожніх каструль».
Скандальний законопроект, підготовлений Інститутом національної
пам’яті, на переконання профспілкового активу, звужує конституційні, трудові
права громадян. І чому раптом свято з багатовіковою історією, яким став
Першотравень, співробітниками Інституту трактується як спадщина радянської
доби? До слова, різноманітні законопроекти щодо скасування травневих свят не
раз вносилися на розгляд парламенту. І ніколи не знаходили підтримки народних
депутатів. Чи не забракне мужності і зрілості відхилити поспішні ініціативи
цього разу, покаже час. Профспілки виступали і будуть виступати проти ревізії
задля ревізії.
Так само профспілковий актив виступає проти намагання
нав’язати інші, «суто українські свята». Не секрет, що з державних свят тільки
День Незалежності відзначається масово та щиро. Навіть про дату ухвалення Дня
Конституції знають далеко не всі.
УКРАЇНСЬКИЙ ПІДХІД ДО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ
Автори законопроекту наполягають на тому, що в незаможній
Україні не можна мати стільки святкових та вихідних днів. Ініціатори
посилаються на «загальноєвропейський досвід». Однак факти свідчать про те, що
цей досвід науковці не дуже уважно вивчали. Особливо в частині, коли святкові
дні співпадають з вихідними. У багатьох країнах проблеми додаткових вихідних
днів взагалі немає.
Провідні експерти стверджують, що проблема нашої бідності зовсім
не у додаткових вихідних. Ми маємо 52 суботи, стільки ж неділь, 11 додаткових гарантованих
вихідних та як мінімум 24 дні відпустки, тобто відпочиваємо 139 із 365 днів. Перераховуємо
на години. Картина вражає: з 8760 годин цього року працюємо лише 1986. Та чи можна
припустити, що попрацювавши минулого року 2003 години, українці змогли випустити
продукції більше, аніж французи чи німці, які працювали 1482 та 1371 годин відповідно?
Отож бо! І справа не в новітніх технологіях європейців. У Європі переконані, що
на продуктивність праці впливає насамперед задоволеність умовами праці і сприйняття
їх як справедливих. Це ті умови, на котрих постійно наголошують профспілкові активісти.
«Намагання збільшувати бюджетні надходження шляхом скасування вихідних у цьому
контексті виглядає контрпродуктивним», – заявляє голова Федерації профспілок Григорій
Осовий. На його переконання, говорити про те, що в Україні «захмарна» кількість
додаткових вихідних не зовсім правильно. Бо нині громадяни України завдяки державним
святам мають 11 додаткових вихідних на рік. У Австрії та Польщі таких днів 13, Японії
та Словаччині – навіть 15. Справді,
середньоєвропейський
рівень – 10 додаткових вихідних. Ми його перевершили зовсім недавно, запровадивши
День захисника Вітчизни.
Співголова Міжфракційного
депутатського об’єднання «Депутатський контроль» закликає до поміркованості у
підходах до державних свят. Стосовно 8 Травня має свою думку: «Відзначення в
Україні Дня пам’яті та примирення свідчить, що наша держава долучається до
всього цивілізованого світу, який вшановує річницю завершення Другої світової
війни сьогодні. Окрім цього, 8 травня – це відзначення перемоги не у Великій
Вітчизняній війні, а в Другій світовій. Відтак, ця подія може нести в собі
об’єднуючий фактор для всієї країни. Тож це свято – символ об’єднання всіх
українців».
На жаль, капітуляція Німеччини
не поклала кінець жертвам українців, кажуть ветерани колишньої війни. «Наразі
ми живемо в часи війни, і вже наше покоління має захищати Україну від
зовнішнього ворога», – стверджують бійці нинішньої війни, нав’язаної нам
колишніми союзниками.
2 роки тому Верховна Рада
ухвалила Закон України «Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій
війні 1939–1945 років». Законом передбачено, що шанобливе ставлення до пам’яті
про перемогу над нацизмом, про ветеранів війни, учасників українського
визвольного руху та жертв нацизму є священним обов’язком держави та громадян
України. Порядок проведення меморіальних та святкових заходів, присвячених
Дню пам’яті та примирення і Дню Перемоги, визначається Кабінетом Міністрів
України. Також, згідно із законом, в Україні щороку 9 травня відзначається
державне свято – День Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні.
Серед ветеранів немає єдиної думки, коли
святкувати, 8 чи 9 Травня. Однак є сумний загальний фактор, який їх об’єднує, –
брак уваги й забезпечення від влади.
НОРМАТИВНИЙ ХАОС
Сьогодні все прийнято підводити під антирадянські
закони. Боремося з пам’ятниками, назвами вулиць, святами. Але при цьому майже
не помічаємо хаосу довкола себе. Запропонований Інститутом національної
пам’яті законопроект підготовлений як продовження політики декомунізації.
Самі ж автори стверджують, що поточна ситуація із системою українських свят –
суцільний нормативний хаос. От тільки забули спитати в громади, чи варто перекроювати
календар? Особливо зараз, коли економічної стабільності не помітно, соціальні
стандарти, всупереч обіцянкам влади, реально знижуються, роками не виплачуються
зароблені гроші, а рівень безробіття знижується хіба що на папері.
Ініціатори законопроекту стверджують, що хотіли
«вдихнути нове розуміння» в національні свята незалежної України. Народ, своєю
чергою, обурений, що традиційні свята відверто називають відлунням «совка».
Нашим політичним діячам варто усвідомити, що перед кожною спробою переписати
історію та переглянути народні традиції, тим паче в умовах сьогодення, слід
заздалегідь передбачити, чи не розколюватимуть такі ініціативи суспільство,
чи не створюватимуть штучної напруги в ньому, наголошують у Федерації
професійних спілок України.
У суспільстві точиться гостра дискусія щодо
доцільності змін. Чи готове наше суспільство святкувати по- новому? Чим
обґрунтоване скасування деяких державних вихідних днів?
Для запровадження таких новацій потрібно обирати
слушний час. Спочатку економіку підняти. Це нібито й дрібниця, але коли таких
дрібниць накопичується багато, наростає невдоволення. І це може сприяти
розхитуванню ситуації.
І ще про нормативний хаос. Пан В’ятрович пропонує
цілу низку «поминальних днів» у календарі. Аналітик Інституту майбутнього Юрій
Романенко категорично з цим не погоджується: «Я не розумію, чому життя українця
обов’язково має бути оповитим скорботою? Знати й шанувати історію потрібно.
Але я проти того, щоб перетворити наше життя на суцільний некролог,
розбавлений релігійними святами. Та й чому в світській державі повинні бути
вихідними релігійні свята? І тільки християнські? У нас же й представники інших
релігій живуть у країні».
Звісно,
Україна не може похизуватися своїми економічними показниками, ефективними та якісними
трудовими ресурсами й першими позиціями у світових рейтингах. Однак, популістські
рішення щодо скорочення державних свят без прийняття натомість реально дієвих,
а не декларативних у подоланні занепаду соціально- економічного розвитку, не забезпечать
успішного руху країни вперед.
РОЗВІНЧУЮЧИ
МІФИ
П
е
ршотравень! Старше
покоління пам’ятає його історичне гасло: «Мир! Труд! Май!». Ці три слова
пройшли випробування часом і не втратили своєї актуальності й сьогодні. Нинішнє
відзначення свята пройшло під гаслом профспілкового активу: підвищення
соціальних стандартів українців. Тож говорити, що це свято виключно радянське,
аж ніяк не можна.
І це
перший і головний міф, який варто розвінчати. Бо насправді перший мітинг 1
травня відбувся на території України 1890 року в м. Львові. Відбулося це одночасно
з аналогічними мітингами, що проводилися з ініціативи робітничих об’єднань у
Франції, Великобританії, Іспанії. Вимогами мітингувальників були покращення
умов життя, міжнародна солідарність і боротьба проти мілітаризму, а також 8-годинний
робочий день.
Комуністи
вперше відзначили 1 травня 1890 року у Варшаві. Для низки країн традиція
збирати людей під прапори профспілок ще збереглася, але в більшості держав це
все ж не політичне свято, а саме День праці, яскраве весняне дійство, під час
якого організовуються народні гуляння, виступи артистів, ярмарки, мирні ходи
і безліч розважальних заходів. А для когось це просто ще один вихідний, коли
можна трохи відпочити або провести час із сім’єю.
Дивно,
але звичай відпочивати за містом у день 1 Травня з’явився задовго до виникнення
пролетарського свята. Ще за часів правління Петра I він був оголошений неробочим
днем. Годилося провести його на природі, а саме свято так і називалося:
«маївка».
Історики
розкопали ще одну цікаву річ. Першотравневі молодіжні гуляння сягають своїми
коренями в дуже далеке минуле. Щосвята на честь богині весни Майї збирали
молодь ще в стародавньому Римі. З часом це переросло у велелюдні травневі гуляння
в лісах і гаях. На наших теренах побутували свої автентичні обряди та звичаї
зустрічі весни.
Як свідчить історія, неофітами
перших українських «маївок» були викладачі та студенти Києво-Могилянської академії.
І започаткована ця традиція ще в ХVІІ столітті, коли 1 травня студентів звільняли
від навчань і відпускали відпочивати на «рекреації». І де тут «совок»?
Євген ГОЛОВАХА, заступник директора з наукової частини Інституту соціології
НАН:
«Ми розуміємо, що у нас
дуже складна ситуація з регіональними ідеологічними суперечностями. Слід пам’ятати,
що таке війна, який це жах, і тому шукати примирення хоча б у межах своєї країни.
Тепер буде значно складніша ситуація: примирити тих, хто на лінії АТО протистоїть.
Оце для нас головна тепер проблема – примирення між регіонами і між людьми, які
стояли по різні боки кордону. Це дуже складний шлях, я думаю, українцям вистачить
розуму, здорового глузду і толерантності, щоб вирішити цю проблему».
Кость БОНДАРЕНКО, політолог, глава фонду «Українська політика»:
«Не можна вибудовувати
якусь історичну концепцію на тому, аби повністю нівелювати іншу історичну концепцію.
Будуть проростати якість спроби ревізіонізму стосовно протилежної сторони. Усяка
ревізія може призвести до доволі неприємних наслідків. Так, історію потрібно переписувати
– кожне покоління переписує історію, але не ревізувати».
Людмила СУПРУН, експерт з питань бюджетної політики:
«Якщо говорити про те,
які дні в Україні святкові та вихідні, багато їх чи мало, не зайве подивитись на
Європу, до якої ми так прагнемо. Що стосується свята, яке називають радянським,
а саме 1 Травня, то його святкують усі без винятку європейські країни. Не розумію,
кому спало на думку прибрати цей день з переліку святкових. Європа святкує цей
день як день міжнародної солідарності, день трудящих, день миру, день праці тощо».
Денис ПІЛАШ, політолог, активіст «Соціального руху»:
«Зміна свят на державному
рівні вказує на утвердження нового консенсусу, в якому немає місця таким прогресивним
і лівим ідеям. Причому одна інституція накидає всьому суспільству свою вузькоідеологічну,
націонал-консервативну візію історії, нехтуючи думкою населення та демократичними
процедурами, як і у випадку з попереднім пакетом «декомунізаційних» законів. Це
розколює суспільство та відволікає увагу від актуальних проблем України, породжених
олігархічним капіталізмом».
|
НОВИНИ |
|