Біг на місці – «загальнопримирюючий»
Хто ж сперечатиметься: людина місце прикрашає! Тож «на
місцях» – теоретично – могли б засяяти яскраві зірки місцевого управлінського
значення. Така собі нова «фабрика зірок», чому б ні? Громада відчула б себе
щасливою і захищеною, побачивши, яка в неї «на місцях» мудра й далекоглядна
влада, легко пробачила їй якісь дрібні помилки, невдалі кроки, підтяглася б,
допомагала, щиро вірячи в краще завтра, як це вміла завжди.
Богатирі – справді не ми...
Цікаво, що Закон України «Про місцеве самоврядування в
Україні» було прийнято ще 1997 року (десь на шість-сім років пізніше, ніж у
Росії), а потім буквально щороку, методично, аж до лютого 2011-го працювали
«курси кроєння і шиття»: в документ вносилися різні доповнення й уточнення. Та
чи можна сказати, що добрі результати цих титанічних зусиль – навіч?
Тоді, наприкінці 90-х, різні теоретики – політологи й
експерти – мало не зграєю кинулися згаданий Закон (нібито новий) тлумачити,
щось там пророкувати, роз’яснювати, розглядати, доводити громадянам, яке
невимовне демократичне щастя випало нарешті зболеній від тоталітаризму
Україні. Навіть журнал якийсь відповідний виходив. Насправді ж ідеї, перспективи
та вигоди розумного самоврядування відомі Україні вже понад тисячу років. А
з ХШ століття в містах запроваджується славетне Магдебурзьке право (Київ
отримав його наприкінці ХV ст.), тобто повна децентралізація, власні суд та
управа, надання місту можливості управління на корпоративній основі. Відтак
міста успішно його практикували, вміло розпоряджалися коштами, землями,
майном – і розцвітали. Але то дуже давня історія.
Не те маємо тепер, тож мимохіть згадаєш Лермонтова: «Да,
были люди в наше время, Не то что нынешнее племя, Богатыри – не вы…».
Нині до словосполучення «місцеве самоврядування»
громадяни, особливо у великих містах, ставляться практично байдуже. Бо дурять
їх на кожному кроці, дурять у всіх сферах життєзабезпечення. Ця, між іншим,
також виявилася найменш благополучною щодо соціального самопочуття простої
людини. Більше того, поняття «самоврядування» радше апелює до слова «сам»,
тобто «сам собі урядую», і якнайкраще співвідноситься з іншим поняттям –
місцеве свавілля. Усе це добре помітно на прикладах міст і містечок, де чиновники,
як-то кажуть, і самі не ликом шиті, і водночас, наче по команді, рівняються
на нашу столицю.
Як тебе не жаліти, Києве мій!
Столиця... Розмах корумпованості попереднього київського
керівництва з його «молодою командою», котра прибирала до рук київську землю
вкупі з державною та комунальною власністю, давно став притчею во язиціх. У
деталях знало це небагато людей, але здогадувалися всі. Згодом у zn.ua
з’явилася відома стаття, де було розписано всі корупційні схеми, за якими стояли
Київрада та КМДА. Нарешті, 31 березня вибухнув грандіозний скандал, який майже
остаточно прояснив «стратегію й тактику» столичного самоврядування. Як писала
Марина Петік у сегодня.ua, «глава КМДА, Олександр Попов, з трибуни міськради
назвав, скільки землі та власності депутати на чолі з сім’єю мера Леоніда
Черновецького відібрали в киян. І прямо вказав на голову фракції Черновецького
– Дениса Комарницького, з чиїм іменем пов’язують присвоєння активів комунального
холдингу «Київміськбуд», який було продано за 150 млн грн, що в 36 разів нижче
за ринкову ціну. Щойно О. Попов почав називати цифри, сесійна зала завмерла:
«Щодня, включно із вихідними, в киян відбирали по 2,5 га землі, а загалом
відібрали 3,5 тис. га, що коштують 75 млрд гривень». За його словами, головним
покупцем комунальної власності стала компанія «Новий регіон» з вектором у
бік зятя Черновецького В’ячеслава Супруненка. Цей «Новий регіон», акцентував
О. Попов, «забрав у міста й такі активи, як «Київгаз», «Київводоканал»,
«Київхімволокно». У цьому залі люди стали міліардерами. До цього причетні
керівники Київради та КМДА, вони не мають права обіймати ці посади і повинні
бути притягнуті до відповідальності» (кінець цитати). У відповідь
Комарницький заявив, що, мабуть, у самого Попова багато проблем, оскільки переходить
на особистості (?). Наприкінці статті журналістка ставить доречне запитання:
чи можна зменшити повноваження Київради? І змушена констатувати: «За законом –
ні. Адже в Конституції чітко записано: землею, майном та бюджетом
розпоряджаються представники народу – депутати...».
Як розгорталися події далі, відомо: 8 квітня співробітники
управління боротьби з організованою злочинністю ГУ МВС України у м. Києві
затримали Д. Комарницького. Щодо нього та зятя Черновецького В’ячеслава
Супруненка порушено кримінальну справу за ч. 2 ст. 187 Кримінального кодексу
України (розбій, вчинений за попередньою змовою групою осіб). Офіційно їм
загрожує покарання терміном від 7 до 10 років ув’язнення з конфіскацією
майна. Щодо В. Супруненка, то він устиг «зникнути» й оголошений
Генпрокуратурою у розшук. А 16 травня генпрокурор звільняє Д. Комарницького під
підписку про невиїзд...
Того ж дня народний депутат К. Куликов так прокоментував
звільнення Д. Комарницького з-під варти: «Вкотре суспільство позбавляється
ілюзій та переконується в тому, що в Україні є впливовіші аргументи, ніж
закон, судівські рішення і мораль. Денис Комарницький – одна з ключових фігур
розкрадання бюджету і незаконного перерозподілу 3,5 тис. га київської землі.
Неважко спрогнозувати, що як цю, так і багато інших справ, порушених проти
Черновецького, членів його сім’ї та «молодої команди», буде зведено нанівець.
А всі фігуранти справ щасливо заживуть десь у Барселоні, витрачаючи
викрадені в киян мільярди» (цитата прес-служби народного депутата для
ЛІГАБізнесІнформ).
А ось О. Попову, очевидно, ще належить довести обікраденим
киянам, що він «принципово інший», «прозорий», щиро відданий справі, тобто
денно і нощно дбає про благо столиці.
Дивує те, що Верховна Рада не підтримала ідею позачергових
виборів мера Києва. При цьому, згідно з повідомленням прес-служби Інституту
політики, 88,8% киян хочуть, аби Черновецький негайно подав у відставку (ох і
гірко ж розхлебтують кияни дурну свою довірливість). А він не йде. І його «не
йдуть». Чому? Адже Президент руба поставив питання про нещадну боротьбу з
корупцією, визначив коло суб’єктів відповідальності за корупційні
правопорушення, серед яких – і високопосадовці, і депутати місцевих рад!
Проте чи варто дивуватися, адже в нас, як завжди: борщ
окремо, мухи окремо. Інакше кажучи, закони – лише для бідних, а багаті «народять»
тобі хоч сто законів щодень – які «під себе», які про людське око. Багаті, а
отже, владні, а отже, найрозумніші – взагалі на закони чхати хотіли.
Реформами по поголів’ю!
Отже, реформи. Їх уже розпочато на центральному рівні. На
часі – другий етап: регіональна ланка виконавчої влади. Загалом же науковці
розглядають три моделі перетворень. Перша – зміни кордонів областей; друга –
збільшення районів; третя (яку схвалюють представники Української асоціації
місцевих та регіональних влад) стосується закріплення в повному обсязі повноважень
за районами без зміни їхніх кордонів. Приміром, голова Харківської обласної
ради Сергій Чернов переконаний: спочатку – нормальний бюджет, а далі нехай
громади самі визначають, чи є необхідність об’єднуватися, збільшуватися тощо.
«Європейський досвід свідчить, що альтернативи децентралізації не існує. І в
першу чергу децентралізація має наблизити владу до людей, забезпечити якісні
владні послуги населенню, піднести відповідальність влади за свою роботу», –
акцентує С. Чернов («Городской дозор», Харків). Він же повідомив, що створено
робочу групу, котра розробила проект Концепції реформування територіальної
організації влади в Україні, і цей документ передано до міжвідомчої урядової
комісії, створеної спеціально для того, щоб визначити подальші кроки на шляху
реформування місцевої влади та місцевого самоврядування.
За ідеєю тут мають бути овації, скакування з місць і крики
«Браво!». Але, з іншого боку: це ж подальша робота «курсів кроєння і шиття»
невідомо чого і невідомо з чого. До речі, щодо реформ. Це слово вже рефлекторно
сприймається негативно. Особливо близька до народу – і тому добила його
остаточно – так звана пенсійна реформа. Особливо прикро, що «погоду» нам робить
МВФ, який, очевидно, сам потребує ретельного розслідування, зокрема щодо
моральності свого голови і, мабуть, також якихось певних «реформ». Населення
нудить від цього слова, воно не підтримує реформи. І не дивно! Адже ніхто з
можновладців не продемонстрував нам серію гідних вчинків, ніхто не заслужив
справжньої довіри людей! А ось соціальними експериментами не гребують.
Скажіть, які й чиї моделі самоуправління в нас вивчали
уважно й серйозно, аби пристосувати їх до українських умов? Улюблену шведську?
Не смішіть! У нас передусім зі здоровим глуздом, із «раціо» доволі сутужно, до
чого тут шведи, чи англосакси, чи будь-хто інший?! Тож якою густою не була б
димова завіса реверансів та обіцянок згори, люди все одно правду бачать. Усе
це безпосередньо стосується й місцевого самоврядування, щодо функції якого
доводиться з гіркотою констатувати: вона не в тому, аби поліпшувати, підносити
якість управління, вона – не для загального добробуту. Вона – в тому, аби
полегшити розбазарювання та присвоєння комунальної власності. І не діждеться
громада (навіть дуже розумна й освічена) передання їй управлінських функцій.
«Інколи складається враження, – пише журналіст і громадський діяч В. Тетерук,
– що форма правління й похідне від неї самоврядування стає банальним заручником
кримінально-олігар-хічних кланів, аби в такий спосіб ще раз пограбувати
громадян».
Дивуєшся: як же наші далекі пращури примудрилися успішно
впоратися з місцевим самоврядуванням, не маючи такої мудрої Верховної Ради і
таких розумних технологів? І як все-таки бути з монолітною, мов кам’яна брила,
психологією? Тим більше психологією людини при владі: що охороняю, те й маю!
«Сподівайся і чекай», дим і туман – ось той «джентльменський набір», що його
настійно пропонує українцям сьогоднішній стан місцевого самоврядування.
У ВОДІ КАЛАМУТНІЙ...
Чи можна сказати, що «на місцях» усе набагато здоровіше, краще,
перспективніше? Щоб далеко не ходити за прикладами, згадаймо хоча б недавній
матеріал «ПВ» «Чия «Победа»? Хто переможений?» про ситуацію в Євпаторії:
«батьки міста» вже другий рік поспіль докладають неабияких зусиль, аби
відібрати пляж у дитячого санаторію «Победа».
Згадаймо, що має в своєму розпорядженні місцева влада:
земля, бюджет, майно. Три «сигнальні вогні» для жадібного, безсовісного,
байдужого до людей, позбавленого професійної гордості й елементарної
відповідальності владного чиновника. Три ласих шматки. Тож для такого
чиновника найкращим прикладом – таким, знаєте, витверезвлюючим і виховним –
став би хоч один показовий процес і суворий вирок. А також здійснене
покарання. Були ж колись у нас показові процеси, були й показові скарання на
горло! А як інакше втовкмачити, що отак-то й так-то робити недобре? І, до
речі, подібні чиновнички можуть урешті-решт догратися до гнівної реакції
«знизу», поки суди та ГПУ підігрують владі й оскільки народ переконався, що,
як правило, чекати справедливості від правоохоронців не доводиться. Принаймні в
столиці люди вже сформулювали і продемонстрували свій «dies irae».
Люди в громаді завжди однакові, люди в принципі завжди однакові,
але добро і зло розрізняють, так що не варто недооцінювати «мовчання ягнят».
Але дуже й дуже багато залежить від «пастуха», від того, хто взявся
розпоряджатись і людьми, і всім загальним добром.
ХМАРА НАД МІСТОМ ПОСТАЛА...
Те ж, що ми маємо сьогодні, – справді шлях у нікуди, бо,
скажімо, центр досі не розібрався, чого ж він, власне, хоче від місцевої влади,
що годен їй дозволити, а що – заборонити, що дати і що відібрати, бо,
нескінченно виправляючи закон про місцеве самоврядування, досі не спрямовує на
місця необхідні повноваження й кошти. Ці «місця» примусово саджають на надто
високий рівень дотаційності, що душить їх економічно, позбавляє більшість рад
можливості здійснювати свої повноваження, провокує на регулярні поїздки з
поклоном та простягнутою рукою до центру. А просячи, слід підмазати, інакше
питання не вирішиться. У цьому сенсі і гарна, і погана місцева влада
поставлена в приблизно однакові умови, але наука виживання за відсутності
реальної децентралізації дає свої плоди: і та, й інша здебільшого здійснюють
самоврядування в такий самий спосіб, що й центр. Людям погано в будь-якому
разі.
І ось уже народний депутат Валерій Баранов прямо заявляє в
ефірі «5-го каналу» про те, що на сьогоднішній день місцева влада в Україні
повільно вмирає. Про різні угруповання в місцевих радах заявив і перший
заступник голови Асоціації органів місцевого самоврядування в АР Крим і Севастополі
Володимир Кличников. Обидва мають на увазі, що в дію вступають вже не так
партійні принципи, як одне полум’яне бажання – самостійно розподіляти землю та
майно. Так чи інакше, а прецедент у Чернівцях, наче вірус, уже готовий
поширитися й на інші області. За всіх умов та обставин перший крок, вважають
депутати, полягає в адміністративно-територіальній реформі, децентралізації
влади, а без цього взагалі немає сенсу розмовляти.
02.06.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|