ВЕРИФІКАЦІЯ СОЦІАЛЬНИХ ВИПЛАТ ПО-НОВОМУ
В Україні заговорили про створення нової інспекції з моніторингу
стилю життя громадян. Новий підрозділ, підпорядкований Міністерству соціальної
політики, буде виявляти порушників як серед отримувачів державної допомоги, так
і в колі потенційних претендентів на фінансову підтримку. Плани створення
контролюючого органу набирають реальних обрисів, а в Міністерстві фінансів уже
прогнозують прямий ефект від процедури верифікації у 100 млн грн.
Хто буде моніторити спосіб життя українських родин, і як
ревізія статків позначиться на кожному з нас, досліджують «Профспілкові вісті».
ГЕНЕРАЛЬНЕ ПРИБИРАННЯ
Ідея верифікації насправді дуже проста: навести лад у списках
громадян, які отримують субсидії, і виявити порушників. Адже не секрет, що є
певне коло людей, які отримують державну допомогу, а на свої «кровні» купують
дорогі машини чи елітне житло. Однак щоб відстежити порушників, потрібен єдиний
реєстр пільговиків. Про його створення говорять не один рік, але все
обмежується балачками. Причина в тому, що ніяк не можуть порозумітися Міністерство
фінансів і Міністерство соціальної політики: кому насправді зручніше
опікуватися такими списками? А між тим, у багатьох населених пунктах досі
ведуть паперовий документообіг, що передбачає широкий простір для зловживань.
Українці досить часто приховують свої реальні доходи.
Наразі в Україні, за твердженням експертів, усі офіційні
дані є досить приблизними. Існують безліч усіляких реєстрів, баз даних,
спеціальних списків тощо. Кожна частина інформації ведеться відокремлено, через
це виникають складнощі в доступу до даних між окремими органами влади. Деякі
реєстри взагалі відсутні на центральному рівні. Це стосується і реєстрів
отримувачів тих чи інших соціальних виплат. Понад 600 управлінь соціального
захисту мають свої програмні комплекси і не вважають за потрібне інформувати
про зміст своїх записів центральні органи влади.
Відтепер уникнути державного контролю буде практично
неможливо. Кабінет Міністрів схвалив рішення про створення окремого відомства,
яке отримає назву соціальної інспекції. Ідеологічна розробка нового органу належить
Міністерству соціальної політики. Там пояснюють, що суть діяльності інспекції
досить прозора – мінімізувати можливості для любителів незаконно отримувати
соціальну допомогу від держави.
Новий етап дещо затягнули. Державна інспекція має запрацювати
на початку 2018 року, а виконання своїх функцій із соціальних послуг розпочне
не раніше січня 2019-го.
Автори новації наголошують, що соціальна інспекція
працюватиме в новому форматі – з правом моніторингу стилю життя фізичних осіб,
дослідження побутових умов родин, доступу до баз даних державних органів влади
та підприємств.
На черговому засіданні Кабміну було ухвалено відповідний законопроект.
Подібний документ уже вносився на розгляд парламенту урядом Арсенія Яценюка
рівно рік тому, однак новим складом Кабміну був відкликаний.
Повернутися до розгляду питання, найімовірніше, змусив
Міжнародний валютний фонд. У всякому разі, фінансові аналітики говорять про це
відкрито.
Створення соціальної інспекції подається як структурна реформа
системи соціальних виплат. Однак підтримують її не всі. Про це свідчать пробні
результати ревізії соціальних виплат, які або ігноруються, або відверто
саботуються. Схоже, що невдоволених процесом «чистки» більше, ніж
зацікавлених. Нагнітається паніка, створюються міфи довкола перевірок одержувачів
соціальної допомоги. У людей виникають побоювання, що почнуться «полювання» за
пільгами. Насправді ж верифікація нічим не загрожує чесним громадянам. Її мета
– виявити шахраїв і нечистих на руку людей. Боятися слід чиновникам і
корупціонерам, які організували злочинні схеми і привласнюють кошти
держбюджету. Адже поки одні оббивають пороги відповідних інстанцій, бо реально
потребують пільг, інші домагаються їх за фіктивними довідками, «липовими»
посвідченнями, які на «чорному» ринку представлені в широкому асортименті.
Профспілкові лідери переконані, що недосконалістю системи
житлових субсидій охоче користуються особи, які не бажають працювати й шукати
роботу, заробітчани за кордоном із статусом безробітних в Україні, підприємці,
працівники, які частину заробітку отримують в конвертах. У результаті весь
тягар оплати комунальних послуг в повному обсязі лягає не на олігархів, а на
законослухняних громадян, працівників високої кваліфікації та тих, хто має
важкі умови праці. Також існує проблема оформлення соціальної виплати за недійсними
паспортами та ідентифікаційними кодами. Маніпуляції виникають через складну
ситуацію в країні та велику кількість переселенців.
ДО ВАС ІДЕ РЕВІЗОР
Відповідно до нового законопроекту в Україні з’являться ревізори
– соціальні інспектори, які ходитимуть по квартирах і перевірятимуть, чи дійсно
власники помешкань потребують державної фінансової підтримки.
У документі йдеться буквально про те, що «інспектор має право
ініціювати дослідження соціальним аудитором матеріально-побутових умов сім’ї,
яка звернулася за соціальною допомогою, і відвідувати одержувачів соціальної
допомоги за адресою їх проживання». Соціальні інспектори працюватимуть в
органах соціального захисту на місцях. Для цього створять цілу структуру на
чолі з регіональними керівниками, яких призначить держсекретар Міністерства
соціальної політики.
Сам по собі інститут соціального інспекторату не новий.
Положення про соціального інспектора діє з 2004 року. До нього не раз вносились
ті чи інші зміни. Хоча соціальні інспектори мають чимало повноважень, ефективність
їх діяльності досить сумнівна, переконують аналітики. І ось чому. Соціальні інспектори
підпорядковані начальникам місцевих структурних підрозділів, які цю соціальну
допомогу і призначають. Виходить, що інспектори мають контролювати своїх начальників.
Відтепер, запевняють у Міністерстві соціальної політики, ситуація зміниться.
Повноваження інспектора будуть істотно розширені. Навідатися
до отримувача додому, щоб з’ясувати «рівень потреби в допомозі від держави»,
він може без згоди субсидіанта чи претендента на субсидію. Законопроект надає
соціальним чиновникам безкоштовний доступ до баз даних та реєстрів, які
можуть містити інформацію про претендента на фінансову допомогу від держави.
Експерти кажуть, що завдання соціальних інспекторів –
віднайти додаткові джерела існування, які впливають на встановлення права
отримання соціальної допомоги, і значною мірою – на її розмір.
Також з вуст чиновників все частіше лунає словосполучення
«стиль життя» одержувача субсидій. Тобто те, що не можна перевірити за
допомогою електронних систем, перевірятимуть за допомогою візитів соціального
інспектора.
Аналітики не очікують високої ефективності від роботи
соціальних контролерів. Нові ревізори здійснюватимуть перевірки впродовж дня,
коли більшість людей на роботі. В інспектора буде такий же режим роботи, як і
в інших громадян, але в нього буде фіксована зарплата-ставка. Тож йому
головне – поставити «галочку» в своїй таблиці навпроти номера квартири з поміткою
«прийшов – не відчинили».
Слід враховувати й інший аспект, застерігають експерти. Під
виглядом соціальних інспекторів з’явиться чимало «екстремалів», охочих зазирнути
до чужого помешкання, аби згодом провести там свою ревізію.
СТИЛЬ ЖИТТЯ – ПІД ПИЛЬНИМ ОКОМ
Досить часто з вуст чиновників можна почути словосполучення
«стиль життя українських громадян». Простіше кажучи, їм потрібно контролювати
два види фінансових потоків: доходи і витрати. Для цього знадобилися нові методи
їх відстеження.
То які порушення при отриманні субсидії можуть виявити
соціальні інспектори? Як стверджують юристи, серед найбільш істотних порушень,
які не виявляються, але впливають на розмір допомоги, – неофіційне
працевлаштування або робота членів сім’ї за кордоном, неповний офіційний
дохід, коли реальна заробітна плата вище офіційної або є незадекларовані
доходи у неформальному секторі, а також проживання людей в незареєстрованому
цивільному шлюбі.
Прикладів більш ніж достатньо, стверджують фахівці. Доволі
часто громадяни умисне не реєструють шлюб, хоча живуть під одним дахом і ведуть
спільне господарство. А при народженні дитини жінка оформляє статус матері-одиначки
й отримує допомогу від держави. Ще варіант, коли людина офіційно ніде не
працює, отримує соціальну допомогу, а сама тим часом перебуває на заробітках в
інших країнах. Ясна річ, що такі доходи ніде не фігурують.
«Я не здивуюся, якщо соціальний інспектор буде перевіряти
не тільки матеріальний стан одержувачів субсидій, а й буде опитувати сусідів,
дізнаючись, хто з ким живе, чи є у них спільні діти, чи не виїхав хто з родини
на заробітки тощо», – пояснює експерт Тетяна Бондаренко. Хоча й визнає, що з
точки зору закону ситуації можуть бути далеко не однозначними.
Ще один вид доходів громадян, який влада вже давно хоче
взяти під контроль, але поки не знає як, – це гроші від надання в оренду майна.
Ні для кого не секрет, що більшість квартир у великих містах здається без
декларування цього доходу.
А в соціальних мережах ширяться чутки, яким чином буде
проводитися перевірка «стилю життя» претендента на субсидію чи інший вид матеріальної
державної допомоги. Дописувачі малюють картини, як інспектори зазиратимуть
до холодильників у пошуках елітних сортів риби, чи до гардеробів, аби
перерахувати кількість хутряних виробів. Експерт Андрій Вігіринський
пояснює: «Обстеження майново-житлових умов проводиться за згодою заявника. І
це принципово важливо, адже якщо людина соромиться показати безлад у шафі, то
це її право, й інспектор не може туди лізти. Це ж не примусовий обшук. Але
теоретично у вас можуть спитати дозволу зазирнути в шафу або холодильник».
Зважаючи на громадський резонанс, міністр соціальної
політики Андрій Рева запевнив, що соціальні інспектори перевірятимуть не
громадян, а чиновників і будуть доповідати в міністерство, що насправді
відбувається на місцях.
Олександр ШУБІН, заступник Голови Федерації профспілок
України:
«Чинна система житлових субсидій загалом досить принизлива.
Та ще принизливіше усвідомлювати, що її недосконалістю користуються охочі поживитися
за рахунок держави, тобто за рахунок платників податків. Відтак питання
верифікації соціальних виплат є надзвичайно актуальним. Але тільки за умови
об’єктивного «розслідування», хто насправді потребує фінансової підтримки з
боку держави.
Чому доводиться говорити про необхідність об’єктивного
аналізу стану справ з державними субсидіями чи пенсіями? Тому що наразі механізм
здійснення верифікації дуже недосконалий. Його взагалі потрібно істотно
переробити. І до переробки такого механізму треба залучати відповідні
міністерства, профспілки і громадськість. Тільки тоді цей механізм запрацює
на благо нужденних. Наразі процес верифікації здійснюється радше для
«галочки», фрагментарно, бо донині не існує електронної бази одержувачів субсидій
на комунальні послуги. Немає навіть списків малозабезпечених сімей. Відсутній
доступ до реєстрів цивільних справ Мін’юсту, реєстрів пільговиків Мінсоцполітики,
реєстру виборців ЦВК, реєстру транспортних засобів МВС та інформації про
власників дорогих машин, які примудряються в особистому автопарку мати кілька
елітних авто. І при цьому отримувати субсидії на оплату комунальних послуг.
Якщо буде законодавчо закріплена умова створення єдиної
електронної бази одержувачів фінансової допомоги, багато чого з’ясується. Та
головне – неможливо буде приховати реальні доходи. А отже, тіньовикам
доведеться несолодко. Тіньовий сектор істотно впливає на всі аспекти економічної
діяльності. Вона, своєю чергою, позначається на соціальних процесах, що відбуваються
в суспільстві. Якщо верифікація сприятиме виведенню економіки з тіні –
профспілки будуть обома руками «за».
Профспілкова спільнота засуджує й таке явище в українському
суспільстві, як оформлення соціальної виплати за недійсними паспортами та
ідентифікаційними кодами. За словами експертів, маніпуляції з оформленням
субсидій виникають через складну ситуацію в країні та велику кількість
переселенців. Однак на цілковитий мир Україна тільки сподівається, а от
виявити «мертві душі» в загальному реєстрі можливо вже зараз. Якщо взятися за
перевірку всім миром».
Марія РЕПКО, заступник директора Центру економічних стратегій:
«Ми маємо соціальні виплати, з яких 90% спрямовуються дуже
широким верствам населення, тобто незрозуміло: ця людина бідна чи багата?
Просто їх узагалі не перевіряють. І статистика показує, що приблизно половина
коштів потрапляють в кишені дійсно заможних, тобто тих, у кого доходи вище
середнього рівня».
Оксана МАРКАРОВА, заступник міністра фінансів:
«Усім, хто отримує допомогу й дійсно має на неї право,
боятися нічого. Не будуть відбирати в людей пільги чи субсидії. Боятися
потрібно тим, хто використовує цю систему незаконно, оформляє на померлих чи
людей, які поїхали. Боятися потрібно тим, хто порушує закон».
Павло КУХТА, заступник голови стратегічної групи радників при
Кабінеті Міністрів України:
«Ідея посилити інститут соціального інспектора має право на
життя, але коли ми говоримо про якісний контроль як наступний етап верифікації
соціальних виплат, то створення єдиного централізованого реєстру одержувачів
соціальних виплат є обов’язковою умовою».
Олександр ЖОЛУДЬ, економіст:
«Ми вводимо додатковий людський фактор, а мені б хотілося
звести цей фактор до мінімуму. Не сторожів для сторожів, спостерігачів за
спостерігачами. Соціальні виплати – це те, що сплачується з податків громадян,
і на мою думку, будь-який громадянин має право знати, хто які виплати отримує.
Потрібно створювати єдиний електронний реєстр отримувачів соціальних виплат».
25.02.2017
Раїса ЧИРВА
Коментарі
#2 25.11.2017 19:40 добавил: Тая. інспектор | додати коментарЯ з вами згодна, верифікацією займаємося вже пів року, в нашому управлінні скинули цю неблагодарну роботу на соціального інспектора, люди такі обуренні що ми їх турбуємо, Краще б створили бази даних, які можливо перевірити ще до призначення допомог та субсидій щоб ніхто не судився з людьми та виявляти ще до призначення має право на допомогу заявник чи ні.
|
| #1 11.09.2017 10:29 добавил: Ольга ,соціальний інспектор | додати коментарВже верифікація мінфіном йде та роботи збільшили по перевірці, а деж зміни щодо соціальних інспекторів їхня зарплата на рівні простого спеціаліста, а відповідальніст ь яка.
Несправедливо на мою думку.
|
|
|