« на головну 25.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

РІК У ЗВТ: ЗДОБУТКИ, ПРОРАХУНКИ, ПЕРСПЕКТИВИ

РІК У ЗВТ: ЗДОБУТКИ, ПРОРАХУНКИ, ПЕРСПЕКТИВИ

З 1 січня 2016 року між Україною та Євросоюзом почала діяти поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі. Країна ступила на шлях завоюван­ня ринку ЄС у не зовсім сприятливий період. Хоча до ЗВТ з ЄС готувалися майже 8 років, розвернутися на 180 градусів від звичних ринків з країна­ми ЄС було вкрай складно. Однак багатьом українським підприємствам вдалося адаптуватися до нових реалій. У перспективі до зони вільної тор­гівлі прагнуть долучитися представники середнього та малого бізнесу, які впродовж року тільки вчилися торгувати за європейськими стандартами.

Аналізуючи підсумки 2016 року, думки експертів розійшлися. Оптимісти називають минулий рік роком унікальних шансів для України, песимісти нарікають на втрачені можливості.

Чи зуміла Україна скористатися перевагами зони вільної торгівлі, з’ясовували «Профспілкові вісті».

ЄВРОПЕЙСЬКІ ГОРИЗОНТИ

Найбільш очевидним підсум­ком 2016 року для української зо­внішньої торгівлі експерти нази­вають той факт, що Європейський Союз остаточно закріпився як го­ловний торговельний партнер України. Рік минулий підтвер­див, що з орієнтирами країна ви­значилася і змінювати їх не зби­рається. Ті, хто пройшов випробу­вання зоною вільної торгівлі, стверджують, що це реальний трамплін для поліпшення умов праці в країні, істотного підви­щення якості вітчизняних товарів та екологічних стандартів.

Перша річниця у ЗВТ засвідчи­ла, що дедалі більше країн Євро­пейського Союзу почали розвива­ти економічні відносини з Украї­ною. Найбільша частка україн­ських товарів традиційно надхо­дить до Польщі, Італії, Німеччи­ни. Останню країну експерти схильні вважати реальним замін­ником Росії. Керівник проектів Асоціації експортерів та імпорте­рів Микола Ларін після детально­го аналізу дійшов висновку, що на зміну російському ринку при­йшла Німеччина, куди наші това­ри заходять на рівних. Це тверда відповідь песимістам, які перед­бачали майже колапс зовнішньо­економічної діяльності України у зв’язку із втратою традиційного російського ринку.

ЗВТ відкрив для українських товаровиробників безпрецедент­ний доступ до європейського рин­ку, переводячи експорт понад 98% українських товарів до ЄС в без­митний режим. Статистика свід­чить про позитивний ефект режи­му вільної торгівлі.

Безумовно, за деякими катего­ріями товарів, передусім аграрни­ми, доступ до ринку ЄС лише част­ково лібералізовано, безмитний експорт української продукції здійснюється в рамках тарифних квот, поза межами яких експорте­ри змушені сплачувати мита. Дуже часто це товари, що тради­ційно займають левову частку на­шого аграрного експорту: зернові, м’ясо птиці, цукор, мед тощо. Як свідчить статистика, наші вироб­ники встигають використати до­ступні їм квоти протягом перших 3–4 місяців щороку. А це означає, що наші продукти користуються попитом в Європі й потрібно руха­тися в напрямку ліквідації існую­чих торговельних бар’єрів.

Експорт товарів до Європей­ського Союзу зріс на 2,4% і скла­дає понад 40% у загальному об­сязі експорту. Імпорт, щоправ­да, зростав ще більшими темпа­ми і досяг позначки 43,8% у структурі українського імпор­ту. Але ж катастрофічної дис­пропорції, яку передрікали пе­симісти, не відбулося.

Згадаймо, як прихильники Митного союзу прогнозували фі­аско України у ЗВТ з Євросою­зом. Скільки було балачок, що українські продукти й товари ні­кому в Європі не потрібні, нато­мість країни ЄС завалять нас усяким непотребом. Але ж ні! Україна поступово збільшує екс­порт у європейському напрямку. І якщо на початку дії зони віль­ної торгівлі – у І кварталі 2016 року найбільшою статтею укра­їнського експорту були метали, то пізніше пальму першості впевнено перехопили аграрії. Згідно з даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, з 9,8 млрд дол. США за­гального експорту в країни ЄС 30% належать продукції агропід­приємств та харчової промисло­вості, 23,5% – металургії і 16,1% – машинобудуванню.

КУРС НА ПЕРЕОРІЄНТАЦІЮ

Можна тішитися досягнутими здобутками, але від’ємне сальдо зовнішньої торгівлі з Євросоюзом спонукає до певного перегляду українського «асортименту». Ви­конавчий директор «Економічно­го дискусійного клубу» Олег Пен­дзин не задоволений тим фактом, що левову частку товарів, які Україна постачає на європейський ринок, займає сировина та напів­фабрикати. У Міністерстві еконо­мічного розвитку та торгівлі цю проблему вже почали вивчати. Ді­йшли висновку, що Україні вкрай важливо сконцентруватися на роз­витку виробництва товарів з біль­шою доданою вартістю для по­дальшого просування в Європу. Та тільки декларативними обіцянка­ми справу з місця не зрушити.

Чимало українських підприєм­ців сподівалися, що перепустка до ринків Євросоюзу – це така собі заявка на життя в раю. Експерти переконані, що не в усіх було ро­зуміння, що для цього потрібна сумлінна праця. А ті, хто працю­вав не покладаючи рук, відчув пе­реваги ЗВТ. Бо крім автономних преференцій, існує поняття «віль­ного ринку». Його ніхто не відмі­няв. І якщо український товар конкурентоспроможний, то він, як і інші, сміливо заходить на єв­ропейський ринок і знаходить по­пит поза всякими межами вста­новлених тарифних квот. А за де­якими категоріями європейці не можуть зрівнятися з українськи­ми виробниками. Приміром, укра­їнський мед, вітчизняні фруктові соки користуються шаленою по­пулярністю в країнах Європей­ського Союзу.

Але коли продукт не дотягує до головної мітки – конкуренто­спроможності, то хоч 100 квот до нього застосовуй, європейці його проігнорують. І тут песи­місти починають розмову про втрати через ЗВТ з Євросоюзом, агітують за налагодження рин­ків з Росією. На переконання аналітиків, у роботі з РФ заці­кавлені передусім найменш конкурентоспроможні виробни­ки, для яких Росія в усі часи була безальтернативною мож­ливістю збувати свій товар. Про необхідність адаптуватися до європейських умов такі підпри­ємці говорили надто неохоче. Аналітики стверджуть, що така категорія підприємців – своє­рідна каста, що абсолютно не готова перейти на новий, зна­чно вищий рівень конкуренції.

Безперечно, українським експортерам украй складно конкурувати з європейськими колегами, які мають доступ до дешевих кредитів і потужної інфраструктури підтримки сво­го експорту. Але ж ніхто не обі­цяв, що буде легко. Українські компанії це добре затямили, проаналізувавши досвід першо­го року у ЗВТ з Євросоюзом. Вони готові і вміють грати за новими правилами, але їм кон­че потрібна підтримка держа­ви, яка б полегшила перехід на стандарти нового рівня та вхо­дження на перспективні ринки Європейського Союзу. Адже є чимала частка підприємств, які не змогли своєчасно переорієн­туватися на ринок ЄС. Причини різні: незрозумілість сертифі­каційних операцій, «нестиков­ка» допусків, непрозорість пре­ференцій тощо. Висновок один, переконують експерти зовніш­ньоекономічної діяльності: по­трібно дещо змінити курс. Не відхиляючись від ринків Євро­пи, проаналізувати свої можли­вості і перспективи на ринках інших країн та здобути якнай­більшу вигоду із своїх переваг.

КОНТРОЛЬНА РОБОТА НА МАЙБУТНЄ

Європейський сертифікат якості можна сміливо назвати «пропускним квитком» на ринки всього світу, бо саме єв­ропейські стандарти – най­жорсткіші в світі. Тож ті під­приємці, котрі пройшли ви­пробування європейськими вимогами, мають неабиякі перспективи співпраці в май­бутньому. До першопрохідців мають підтягуватися й ті, хто визначився з європейськими пріоритетами. Однак самого бажання замало, стверджують експерти. Багато що залежить і від вітчизняних експортерів, і від держави загалом, бо саме вона має надати потужну під­тримку виробникам.

«Перспектива значного наро­щування українського експор­ту на європейські ринки у 2017 році залежатиме від того, як до­бре Україна виконуватиме «до­машнє завдання», пов’язане з гармонізацією наших техніч­них стандартів з європейськи­ми регламентами, а також ре­альної державної підтримки національного експорту, зокре­ма повноцінного запуску Екс­портно-кредитного агентства», – вважає керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.

Аналітики очікують зростан­ня українського експорту до ЄС на рівні не менше 7%. Збіль­шаться експортні поставки ві­тчизняних аграріїв. Вони мо­жуть розраховувати на поси­лення потенціалу через зрос­тання попиту на європейських ринках, а також завдяки черго­вій девальвації гривні. Пер­спективи збільшення високо­технологічного експорту поки що під знаком питання. Адже тільки преференцій у межах зони вільної торгівлі буде недо­статньо. Без цілеспрямованої державної підтримки високо­технологічних галузей розрахо­вувати на експортний прорив не варто, стверджують експер­ти. Держава має детально про­аналізувати, як підтримують ці галузі у США, Європі та Японії. Досвід багатьох країн стане в пригоді вітчизняним машино- та авіабудівникам.

Поки що український бізнес скрупульозно вивчає досвід тих підприємств, які випробували експортний потенціал на євро­пейських ринках. Фахівці Інсти­туту економічних досліджень провели відповідне опитування в рамках проекту «Діалог зі спри­яння торгівлі» і вже оприлюдни­ли його результати. Оцінка біз­несу, за твердженням науковців, є обережно оптимістичною. Тре­тина опитаних експортерів та ім­портерів вказали на позитивний вплив ЗВТ, тоді як негатив поба­чили не більше 6% респондентів.

На переконання вітчизняних аналітиків, у нинішньому році переваги поглибленої і всеохо­плюючої зони вільної торгівлі активніше використовувати­муть представники малого та се­реднього бізнесу. І це має впли­нути на позитивні результати від лібералізації торгівлі з краї­нами Європейського Союзу. Нині основне завдання – поши­рювати серед бізнесу інформа­цію про перші успіхи й про те, що необхідно зробити для вихо­ду на європейський ринок.

  • У ПОШУКАХ АЛЬТЕРНАТИВНИХ РИНКІВ

Не зациклюватися виключно на ринках країн Європейського Союзу! Такі заклики все часті­ше лунають і від підприємців, і від експертів зовнішньоекономічної ді­яльності. Відтак Україні належить ви­вчити побільше потенційних ринків на предмет затребуваності там україн­ських товарів. У Міністерстві економіч­ного розвитку й торгівлі стверджують, що «ми експортуємо до багатьох країн. Навіть до Малаві, Бурундії, маленьких острівних держав».

«Умовно, якщо Близький Схід може спо­живати наше яйце, то треба орієнтувати сільгоспвиробника на цей ринок і докла­дати зусиль, щоб зробити там умови для нашого виробника більш прийнят­ними, щоб ринок сприймав нашу про­дукцію і намагався знайти собі партнера в Україні», – наводить приклад експерт Олександр Почкун. На його переконан­ня, завжди потрібно детально аналізува­ти, де і яка продукція може користува­тися найбільшим попитом. Тим більше, що вихід на ринок Європейського Союзу майже автоматично відкриває двері на ринки практично всіх країн світу. Відпо­відність якості та безпечності стандартів у Європейському Союзі реально стає пе­репусткою до ринку інших країн. Примі­ром, курятина. Отримавши доступ до ринку ЄС, вона почала експансію на рин­ки широкого кола країн.

Загалом, українські товари можна купи­ти майже в 200 країнах світу. Серед них не лише продуктові та промислові, а навіть літаки чи твори мистецтва.

Керівник проектів Асоціації експортерів і імпортерів «ЗЕД» Микола Ларін упевне­ний, що перелік країн, з якими в майбут­ньому торгуватиме Україна, буде постій­но розширюватися. «Зараз ми активно диверсифікуємо ринки: якщо продукція з якихось причин не йде на європейські ринки, або вона неконкурентна, або кво­ти вичерпались, тоді торгуємо з іншими країнами. Зокрема, добре йде торгівля з азійськими країнами. Нині діють режи­ми преференції з Америкою, Канадою, тривають переговори щодо ЗВТ із Ту­реччиною та Ізраїлем».

Україна виходить і на нові ринки Індії та Африки. Показники зростання екс­порту товарів на тамтешні ринки вра­жають, констатують фахівці. Все біль­ше компаній, які експортували лише на російський ринок, починають про­сувати товари й послуги на ринки тре­тіх країн. Шлях до ринку долає той, хто йде, або зважиться піти в най­ближчому майбутньому.


Марія ДІДУХ, провідний експерт Центру підтримки експорту до ЄС:

«ЗВТ з ЄС дійсно допомогла експорту України, оскільки ак­тивно продаються традиційні види продукції: зернові куль­тури, олія, плоди, горіхи, мед, сік тощо. Але крім цього, від­крилися можливості для збуту багатьох нових товарів. За­вдяки «обнулінню» ввізного мита наші виробники змогли ак­тивніше постачати продукти переробки. Перспективними виявилися продукти, що до 2016 року не експортувалися в ЄС. Тут також виробників зацікавили знижені ставки мита або безмитні квоти».

Андрій ЗАБЛОВСЬКИЙ, голова секретаріату Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України:

«Потрібно вести жорсткий моніторинг, що зроблено і що потрібно зробити. Є проектні офіси, заступники міністрів по євроінтеграції. І якщо органи, відповідальні за імплементацію, налагодять комунікацію, проблем не буде. Це важливо, оскільки через зриви крайнього терміну Україна може програвати в отриманні преференцій для наших експортерів. Наприклад, якщо не приведемо у відповідність технічні стандарти, не зможемо по окремих позиціях вийти на ринок ЄС».

Вероніка МОВЧАН, директор з наукової роботи, керівник Центру економічних досліджень:

«Казати, що Європа зацікавлена в українському ринку буде певним перебільшенням. В ЄС частка торгівлі з Україною складає близько 1%. Це, звісно, більше, ніж з Молдовою, Грузією, але все одно треба розуміти, що поки Україна набуде такої економічної ваги, щоб стати цікавим партнером, потрібно ще працювати і працювати. Звичайно, будь-який ринок важливий, пріоритетний, але для Європи Китай, США і та ж сама Росія є більш цікави­ми партнерами».

Олександр ОХРІМЕНКО, президент Українського аналітичного центру:

«Ринок ЄС вже давно поділено і переділено між великими євро­пейськими транснаціональними корпораціями, і ніхто не збираєть­ся пускати туди українських бізнесменів. Але завжди можна домо­витися й отримати замовлення на виконання окремої продукції або робіт для цих європейських монстрів. Це дає змогу якщо не зайти на ринок ЄС, то постачати продукцію, яка може продавати­ся на ринку ЄС під європейськими брендами. Ось це дійсно той шлях, який дозволить компенсувати втрату експорту України до країн ЄС після 2013 року і навіть перевищити цей показник».

11.02.2017


Раїса ЧИРВА

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання