РІК У ЗВТ: ЗДОБУТКИ, ПРОРАХУНКИ, ПЕРСПЕКТИВИ
З 1 січня 2016 року між Україною та Євросоюзом почала діяти
поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі. Країна ступила на шлях
завоювання ринку ЄС у не зовсім сприятливий період. Хоча до ЗВТ з ЄС
готувалися майже 8 років, розвернутися на 180 градусів від звичних ринків з
країнами ЄС було вкрай складно. Однак багатьом українським підприємствам
вдалося адаптуватися до нових реалій. У перспективі до зони вільної торгівлі
прагнуть долучитися представники середнього та малого бізнесу, які впродовж
року тільки вчилися торгувати за європейськими стандартами.
Аналізуючи підсумки 2016 року, думки експертів розійшлися. Оптимісти
називають минулий рік роком унікальних шансів для України, песимісти нарікають
на втрачені можливості.
Чи зуміла Україна скористатися перевагами зони вільної
торгівлі, з’ясовували «Профспілкові вісті».
ЄВРОПЕЙСЬКІ ГОРИЗОНТИ
Найбільш очевидним підсумком 2016 року для української зовнішньої
торгівлі експерти називають той факт, що Європейський Союз остаточно
закріпився як головний торговельний партнер України. Рік минулий підтвердив,
що з орієнтирами країна визначилася і змінювати їх не збирається. Ті, хто
пройшов випробування зоною вільної торгівлі, стверджують, що це реальний
трамплін для поліпшення умов праці в країні, істотного підвищення якості
вітчизняних товарів та екологічних стандартів.
Перша річниця у ЗВТ засвідчила, що дедалі більше країн Європейського
Союзу почали розвивати економічні відносини з Україною. Найбільша частка
українських товарів традиційно надходить до Польщі, Італії, Німеччини.
Останню країну експерти схильні вважати реальним замінником Росії. Керівник
проектів Асоціації експортерів та імпортерів Микола Ларін після детального
аналізу дійшов висновку, що на зміну російському ринку прийшла Німеччина, куди
наші товари заходять на рівних. Це тверда відповідь песимістам, які передбачали
майже колапс зовнішньоекономічної діяльності України у зв’язку із втратою
традиційного російського ринку.
ЗВТ відкрив для українських товаровиробників безпрецедентний
доступ до європейського ринку, переводячи експорт понад 98% українських
товарів до ЄС в безмитний режим. Статистика свідчить про позитивний ефект
режиму вільної торгівлі.
Безумовно, за деякими категоріями товарів, передусім
аграрними, доступ до ринку ЄС лише частково лібералізовано, безмитний експорт
української продукції здійснюється в рамках тарифних квот, поза межами яких
експортери змушені сплачувати мита. Дуже часто це товари, що традиційно
займають левову частку нашого аграрного експорту: зернові, м’ясо птиці, цукор,
мед тощо. Як свідчить статистика, наші виробники встигають використати доступні
їм квоти протягом перших 3–4 місяців щороку. А це означає, що наші продукти
користуються попитом в Європі й потрібно рухатися в напрямку ліквідації існуючих
торговельних бар’єрів.
Експорт товарів до Європейського Союзу зріс на 2,4% і складає
понад 40% у загальному обсязі експорту. Імпорт, щоправда, зростав ще більшими
темпами і досяг позначки 43,8% у структурі українського імпорту. Але ж
катастрофічної диспропорції, яку передрікали песимісти, не відбулося.
Згадаймо, як прихильники Митного союзу прогнозували фіаско
України у ЗВТ з Євросоюзом. Скільки було балачок, що українські продукти й
товари нікому в Європі не потрібні, натомість країни ЄС завалять нас усяким
непотребом. Але ж ні! Україна поступово збільшує експорт у європейському
напрямку. І якщо на початку дії зони вільної торгівлі – у І кварталі 2016 року
найбільшою статтею українського експорту були метали, то пізніше пальму
першості впевнено перехопили аграрії. Згідно з даними Міністерства економічного
розвитку і торгівлі України, з 9,8 млрд дол. США загального експорту в країни
ЄС 30% належать продукції агропідприємств та харчової промисловості, 23,5% –
металургії і 16,1% – машинобудуванню.
КУРС НА ПЕРЕОРІЄНТАЦІЮ
Можна тішитися досягнутими здобутками, але від’ємне сальдо
зовнішньої торгівлі з Євросоюзом спонукає до певного перегляду українського
«асортименту». Виконавчий директор «Економічного дискусійного клубу» Олег Пендзин
не задоволений тим фактом, що левову частку товарів, які Україна постачає на європейський
ринок, займає сировина та напівфабрикати. У Міністерстві економічного
розвитку та торгівлі цю проблему вже почали вивчати. Дійшли висновку, що
Україні вкрай важливо сконцентруватися на розвитку виробництва товарів з більшою
доданою вартістю для подальшого просування в Європу. Та тільки декларативними
обіцянками справу з місця не зрушити.
Чимало українських підприємців сподівалися, що перепустка
до ринків Євросоюзу – це така собі заявка на життя в раю. Експерти переконані,
що не в усіх було розуміння, що для цього потрібна сумлінна праця. А ті, хто
працював не покладаючи рук, відчув переваги ЗВТ. Бо крім автономних
преференцій, існує поняття «вільного ринку». Його ніхто не відміняв. І якщо
український товар конкурентоспроможний, то він, як і інші, сміливо заходить на
європейський ринок і знаходить попит поза всякими межами встановлених
тарифних квот. А за деякими категоріями європейці не можуть зрівнятися з
українськими виробниками. Приміром, український мед, вітчизняні фруктові соки
користуються шаленою популярністю в країнах Європейського Союзу.
Але коли продукт не дотягує до головної мітки – конкурентоспроможності,
то хоч 100 квот до нього застосовуй, європейці його проігнорують. І тут песимісти
починають розмову про втрати через ЗВТ з Євросоюзом, агітують за налагодження
ринків з Росією. На переконання аналітиків, у роботі з РФ зацікавлені
передусім найменш конкурентоспроможні виробники, для яких Росія в усі часи
була безальтернативною можливістю збувати свій товар. Про необхідність
адаптуватися до європейських умов такі підприємці говорили надто неохоче.
Аналітики стверджуть, що така категорія підприємців – своєрідна каста, що
абсолютно не готова перейти на новий, значно вищий рівень конкуренції.
Безперечно, українським експортерам украй складно
конкурувати з європейськими колегами, які мають доступ до дешевих кредитів і
потужної інфраструктури підтримки свого експорту. Але ж ніхто не обіцяв, що
буде легко. Українські компанії це добре затямили, проаналізувавши досвід першого
року у ЗВТ з Євросоюзом. Вони готові і вміють грати за новими правилами, але їм
конче потрібна підтримка держави, яка б полегшила перехід на стандарти нового
рівня та входження на перспективні ринки Європейського Союзу. Адже є чимала
частка підприємств, які не змогли своєчасно переорієнтуватися на ринок ЄС.
Причини різні: незрозумілість сертифікаційних операцій, «нестиковка»
допусків, непрозорість преференцій тощо. Висновок один, переконують експерти
зовнішньоекономічної діяльності: потрібно дещо змінити курс. Не відхиляючись
від ринків Європи, проаналізувати свої можливості і перспективи на ринках
інших країн та здобути якнайбільшу вигоду із своїх переваг.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА НА МАЙБУТНЄ
Європейський сертифікат якості можна сміливо назвати
«пропускним квитком» на ринки всього світу, бо саме європейські стандарти –
найжорсткіші в світі. Тож ті підприємці, котрі пройшли випробування
європейськими вимогами, мають неабиякі перспективи співпраці в майбутньому. До
першопрохідців мають підтягуватися й ті, хто визначився з європейськими
пріоритетами. Однак самого бажання замало, стверджують експерти. Багато що
залежить і від вітчизняних експортерів, і від держави загалом, бо саме вона має
надати потужну підтримку виробникам.
«Перспектива значного нарощування українського експорту на
європейські ринки у 2017 році залежатиме від того, як добре Україна
виконуватиме «домашнє завдання», пов’язане з гармонізацією наших технічних
стандартів з європейськими регламентами, а також реальної державної підтримки
національного експорту, зокрема повноцінного запуску Експортно-кредитного
агентства», – вважає керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій
Забловський.
Аналітики очікують зростання українського експорту до ЄС на
рівні не менше 7%. Збільшаться експортні поставки вітчизняних аграріїв. Вони
можуть розраховувати на посилення потенціалу через зростання попиту на
європейських ринках, а також завдяки черговій девальвації гривні. Перспективи
збільшення високотехнологічного експорту поки що під знаком питання. Адже
тільки преференцій у межах зони вільної торгівлі буде недостатньо. Без
цілеспрямованої державної підтримки високотехнологічних галузей розраховувати
на експортний прорив не варто, стверджують експерти. Держава має детально проаналізувати,
як підтримують ці галузі у США, Європі та Японії. Досвід багатьох країн стане в
пригоді вітчизняним машино- та авіабудівникам.
Поки що український бізнес скрупульозно вивчає досвід тих
підприємств, які випробували експортний потенціал на європейських ринках.
Фахівці Інституту економічних досліджень провели відповідне опитування в
рамках проекту «Діалог зі сприяння торгівлі» і вже оприлюднили його
результати. Оцінка бізнесу, за твердженням науковців, є обережно оптимістичною.
Третина опитаних експортерів та імпортерів вказали на позитивний вплив ЗВТ,
тоді як негатив побачили не більше 6% респондентів.
На переконання вітчизняних аналітиків, у нинішньому році
переваги поглибленої і всеохоплюючої зони вільної торгівлі активніше
використовуватимуть представники малого та середнього бізнесу. І це має вплинути
на позитивні результати від лібералізації торгівлі з країнами Європейського
Союзу. Нині основне завдання – поширювати серед бізнесу інформацію про перші
успіхи й про те, що необхідно зробити для виходу на європейський ринок.
-
У ПОШУКАХ АЛЬТЕРНАТИВНИХ РИНКІВ
Не зациклюватися виключно на ринках країн Європейського
Союзу! Такі заклики все частіше лунають і від підприємців, і від експертів
зовнішньоекономічної діяльності. Відтак Україні належить вивчити побільше
потенційних ринків на предмет затребуваності там українських товарів. У
Міністерстві економічного розвитку й торгівлі стверджують, що «ми експортуємо
до багатьох країн. Навіть до Малаві, Бурундії, маленьких острівних держав».
«Умовно, якщо Близький Схід може споживати наше яйце, то
треба орієнтувати сільгоспвиробника на цей ринок і докладати зусиль, щоб
зробити там умови для нашого виробника більш прийнятними, щоб ринок сприймав
нашу продукцію і намагався знайти собі партнера в Україні», – наводить приклад
експерт Олександр Почкун. На його переконання, завжди потрібно детально
аналізувати, де і яка продукція може користуватися найбільшим попитом. Тим
більше, що вихід на ринок Європейського Союзу майже автоматично відкриває двері
на ринки практично всіх країн світу. Відповідність якості та безпечності
стандартів у Європейському Союзі реально стає перепусткою до ринку інших
країн. Приміром, курятина. Отримавши доступ до ринку ЄС, вона почала експансію
на ринки широкого кола країн.
Загалом, українські товари можна купити майже в 200 країнах
світу. Серед них не лише продуктові та промислові, а навіть літаки чи твори
мистецтва.
Керівник проектів Асоціації експортерів і імпортерів «ЗЕД»
Микола Ларін упевнений, що перелік країн, з якими в майбутньому торгуватиме
Україна, буде постійно розширюватися. «Зараз ми активно диверсифікуємо ринки:
якщо продукція з якихось причин не йде на європейські ринки, або вона
неконкурентна, або квоти вичерпались, тоді торгуємо з іншими країнами.
Зокрема, добре йде торгівля з азійськими країнами. Нині діють режими
преференції з Америкою, Канадою, тривають переговори щодо ЗВТ із Туреччиною та
Ізраїлем».
Україна виходить і на нові ринки Індії та Африки. Показники зростання
експорту товарів на тамтешні ринки вражають, констатують фахівці. Все більше
компаній, які експортували лише на російський ринок, починають просувати
товари й послуги на ринки третіх країн. Шлях до ринку долає той, хто йде, або
зважиться піти в найближчому майбутньому.
Марія ДІДУХ, провідний експерт Центру підтримки експорту до
ЄС:
«ЗВТ з ЄС дійсно допомогла експорту України, оскільки активно
продаються традиційні види продукції: зернові культури, олія, плоди, горіхи,
мед, сік тощо. Але крім цього, відкрилися можливості для збуту багатьох нових
товарів. Завдяки «обнулінню» ввізного мита наші виробники змогли активніше
постачати продукти переробки. Перспективними виявилися продукти, що до 2016
року не експортувалися в ЄС. Тут також виробників зацікавили знижені ставки
мита або безмитні квоти».
Андрій ЗАБЛОВСЬКИЙ, голова секретаріату Ради підприємців при
Кабінеті Міністрів України:
«Потрібно вести жорсткий моніторинг, що зроблено і що
потрібно зробити. Є проектні офіси, заступники міністрів по євроінтеграції. І
якщо органи, відповідальні за імплементацію, налагодять комунікацію, проблем не
буде. Це важливо, оскільки через зриви крайнього терміну Україна може
програвати в отриманні преференцій для наших експортерів. Наприклад, якщо не
приведемо у відповідність технічні стандарти, не зможемо по окремих позиціях
вийти на ринок ЄС».
Вероніка МОВЧАН, директор з наукової роботи, керівник Центру
економічних досліджень:
«Казати, що Європа зацікавлена в українському ринку буде
певним перебільшенням. В ЄС частка торгівлі з Україною складає близько 1%. Це,
звісно, більше, ніж з Молдовою, Грузією, але все одно треба розуміти, що поки
Україна набуде такої економічної ваги, щоб стати цікавим партнером, потрібно ще
працювати і працювати. Звичайно, будь-який ринок важливий, пріоритетний, але
для Європи Китай, США і та ж сама Росія є більш цікавими партнерами».
Олександр ОХРІМЕНКО, президент Українського аналітичного
центру:
«Ринок ЄС вже давно поділено і переділено між великими європейськими
транснаціональними корпораціями, і ніхто не збирається пускати туди
українських бізнесменів. Але завжди можна домовитися й отримати замовлення на
виконання окремої продукції або робіт для цих європейських монстрів. Це дає
змогу якщо не зайти на ринок ЄС, то постачати продукцію, яка може продаватися
на ринку ЄС під європейськими брендами. Ось це дійсно той шлях, який дозволить
компенсувати втрату експорту України до країн ЄС після 2013 року і навіть
перевищити цей показник».
11.02.2017
Раїса ЧИРВА
|