БОРОТЬБА З БЕЗРОБІТТЯМ: РЕФОРМИ ЧИ ІМІТАЦІЯ
Уряд знову порушує тему реформування ринку праці та системи зайнятості.
Наголошує на необхідності перебудови служби зайнятості, аби переорієнтувати
вектор її роботи з безробітних на роботодавців, тобто на взаємодію з тими, хто
створює робочі місця. Заявляє про намір сформувати нову модель зайнятості
населення України, яка відповідатиме європейським вимогам. Кабмін анонсував
масштабну реформу служби зайнятості в 2017 році. Поки що незрозуміло, яка її
мета – заощадити бюджетні гроші чи зробити реальний крок для подолання
безробіття?
За підтримки експертів «Профспілкові вісті» досліджують
тему.
НА БІРЖІ ПРАЦІ – БЕЗ ЗМІН
Розмови про модернізацію служби зайнятості тривають ще від
середини 2015 року. Тодішній Прем’єр Арсеній Яценюк погрожував «прикрити цю
лавочку», а натомість створити сучасну сервісну агенцію праці: мобільну, активну
та потужну. З однією вимогою – надання якісних послуг з працевлаштування,
профорієнтації, перекваліфікації. З агенцією так і не склалося. Акценти діяльності
служби зайнятості завмерли на місці ще на півтора року.
Нинішній очільник Уряду заявляє, що влада не буде утримувати
армію безробітних. І наполягає на реформуванні служби зайнятості, поки вона не
стане посередником між роботодавцем і безробітним.
Соціальний міністр Андрій Рева переконаний, що служба
зайнятості взагалі не повинна займатися пошуком роботи. Її функції – оформляти
безробітних і передавати такі реєстри до приватних рекрутингових агентств. Ті
мають шукати роботу, а соціальні служби виплачуватимуть агенції за кожного
працевлаштованого винагороду після проходження шукачем роботи випробного
терміну.
До діяльності служби зайнятості питань загалом чимало. І у
шукачів роботи, і в роботодавців, і у профспілок. Та як не крути, ця служба є
посередником між роботодавцем, який зацікавлений у кваліфікованій робочій
силі, та шукачем вакансії. Тож її завдання – не тільки звести їх, а й
«подружити». Плюс фіксувати ті «статистичні байки», які так роздратували Главу
Кабміну. Створювати робочі місця не входить до обов’язків служби. Це
прерогатива роботодавців та Уряду. У країнах традиційної демократії цим займаються
уряди: сприяють освоєнню нових галузей виробництва, де потрібні робочі руки,
або залучають іноземних інвесторів з готовими проектами і потребою в тих, хто
ці проекти буде впроваджувати. До нашої країни інвестори не квапляться. Ба
більше, тікають навіть ті, хто спробував себе в «оновленій» Україні.
Впродовж минулого року кілька потужних компаній полишили вітчизняний ринок.
Відтак нам доводиться розраховувати виключно на власні сили
й можливості, які, на переконання експертів, досить обмежені. За даними
Мінсоцполітики, третина робочих місць, пропонованих українцям, стосуються
низькооплачуваної некваліфікованої праці. У 2016 році з 50 тис. вакансій 65%
пропонували зарплати до 2 тис. грн. Гідна мотивація, чи не так? Тільки як вона
пов’язана з ініціативою реформаторів – зробити роботу служби зайнятості
орієнтованою на клієнта, тобто шукача роботи.
Безперечно, на українському ринку праці потрібні кардинальні
зміни. Але робочі місця не з’являться, якщо змінити вивіску служби зайнятості
на агенцію праці. Настав час подумати, що саме потрібно зробити. Залучивши до
широкого обговорення і відповідні міністерства, і роботодавців, і профспілки.
Бо виходить, що тільки на словах усі розуміють, що досить стимулювати безробіття
й потрібно інвестувати в створення робочих місць у країні.
В ОБХІД СЛУЖБИ ЗАЙНЯТОСТІ
Спершу про «статистичні байки». За даними Мінсоцполітики,
близько 10 млн українців працездатного віку не є офіційно зайнятими. Показник
незайнятого населення становить близько 38% від загальної кількості
працюючих. Частина цих людей працюють нелегально, частина перебиваються тимчасовими
заробітками. Та незважаючи на велику кількість безробітних, українці не
поспішають ставати на облік у центри зайнятості. Переважна частина безробітних
шукали і продовжують шукати роботу самотужки, бо ті вакансії, які офіційно пропонує
держава, або низькооплачувані, або безперспективні. Психологія шукача роботи
дещо змінилась. Він шукає не просто роботу, а можливості для подальшого
зростання.
Розтанули ілюзії, що можна знайти гідну роботу, якщо стояти
на обліку в службі зайнятості. Як стверджують експерти, високооплачувані й
перспективні вакансії елементарно не доходять до офіційних безробітних. Вони
розподіляються виключно «серед своїх». Або серед тих, хто може якось віддячити
інспектору.
І все ж чимала кількість людей, що втратили роботу, покладають
на центри зайнятості бодай невеличку надію. Є категорія згодних на будь-яку,
навіть непрестижну, роботу. Однак центри зайнятості зобов’язані підшукати
безробітному вакансію згідно його освіти та спеціальності. Тож якщо людина з
двома дипломами про вищу освіту раптом захоче піти працювати чорноробом, їй
це не вдасться. Те, що чимало дипломованих українців працюють за кордоном на
плантаціях полуниць чи вантажниками в супермаркетах, до уваги не береться.
Ініціатори реформування ринку праці обіцяють, що відтепер жоден,
хто звернеться до відповідної служби, не залишиться без роботи.
Віце-прем’єр-міністр Павло Розенко навіть увів до обігу нове поняття –
«підходяща робота». Це щоб людина не могла відмовитися від вакансії тільки на
підставі того, що вона їй не подобається чи не підходить. Іншими словами, чужий
дядечко буде вирішувати, наскільки «підходящою» є вакансія. До того ж, у
планах з реформування ринку праці є один цікавий нюанс: «стимулювання людей до
активної участі в громадських роботах».
Ця форма тимчасової зайнятості має очевидну користь як для
самого безробітного – дає змогу покращити власне матеріальне становище, а
також пришвидшити процес працевлаштування, так і для роботодавця. У виграші
залишаються й відповідні територіальні громади. Адже особи, задіяні в громадських
роботах, насамперед беруть участь у вирішенні проблем соціального характеру:
ремонтують об’єкти соціально- культурного призначення, наводять лад у
населених пунктах та поза ними. Одним словом, щось побілити, десь підфарбувати,
цвяха забити тощо. Однак перебиватися випадковими заробітками прагне далеко
не кожен безробітний.
ПОДАЧКА ВІД ДЕРЖАВИ
Навіть в останні роки існування СРСР, коли проблема
безробіття, нарешті, була визнана на офіційному рівні і перестала зводитися
до статті карного кодексу за дармоїдство, такої кількості людей на обліку в
центрах зайнятості не було. А мова, до речі, про країну з населенням у 286 млн
осіб за переписом 1989 року, з рівнем безробіття у 8%, офіційно визнаним 2
роки потому. Тоді чому нині в країні з населенням трохи вище 40 млн осіб на
обліку перебуває кожен четвертий громадянин? Невже життєві цінності змінилися,
й народ просто ледарює? Згідно з опитуваннями, що їх проводять соціологи, не
від гарного життя люди змушені звертатися до центрів зайнятості у надії
знайти гідну роботу. Влада ж поки що розцінює центри як «касу для виплат
державної допомоги по безробіттю».
Однак перебування на обліку жодним чином не гарантує того,
що людина одного чудового дня почне отримувати «свої» копійки. Центри зайнятості
абсолютно не зацікавлені в тому, щоб платити злидарям. Ще треба добре побігати,
аби вам пообіцяли ці копійки. Приміром, ви прийшли оформляти статус
безробітного. На порозі установи вам повідомляють, що ваш менеджер відсутній через
украй поважну причину. Насправді дрібна чиновниця, яка мала б займатися вашим
працевлаштуванням, сидить собі в якійсь дальній кімнаті і попиває чай. А заодно
вже малює вам неявку без поважної причини, спокійно знімає вас із обліку:
немає людини – немає проблеми. Довести свою правоту вам навряд чи вдасться, бо
ця схема в центрах зайнятості відпрацьовувалась роками.
Якщо ж вам поталанило з першої спроби отримати «статус», до
виплати по безробіттю потрібно подолати ще довгий шлях. Інспектори будуть
імітувати бурхливу діяльність, ганяти вас по місцях можливих вакансій і запрошувати
на нескінченні співбесіди. Словом, не випускатимуть вас із поля зору.
То якою ж сумою держава наділить безробітних нинішнього
року? За словами віце- прем’єра Павла Розенка, виплати по безробіттю скасовувати
не збираються. «І сума не зміниться, думаю, тільки зросте, але за умови, що в
цій сфері буде наведено порядок», – підсумував урядовець.
Лукавить віце-прем’єр. У 2017 році мінімальний розмір
допомоги по безробіттю в Україні становитиме 544 або 1160 грн, залежно від
того, до якої категорії належить її одержувач. Те, що цих грошей вистачить
тільки на хліб та воду, владу не турбує. Глава держави Петро Порошенко свою позицію
виклав категорично: «Що це таке, коли у нас утримання або витрати на безробітного
дорівнюють заробітній платі? Який дурень піде працювати? Коли можна
зареєструватися як безробітний, сидіти, нічого не робити й отримувати ту ж
зарплату в 1450 грн, якою є й мінімальна заробітна плата. І що, нормальні люди
повинні з цим миритися?».
А дурень пішов би працювати, якби його покликали. Йому б
цей «статусний» час якось пережити. До слова, поки незрозуміло, чи скоротять
період, коли безробітному виплачують допомогу. Це буде визначати проект
закону, який ще тільки розробляється, заявляють у профільному міністерстві.
Поки що радять активно включитися в пошуки нової роботи, а не сподіватися, що
період простою буде періодом байдикування і споживання допомоги.
Міністр соціальної політики Андрій Рева тим часом продовжує
розповідати, що основним пріоритетом Уряду є створення умов для гідної праці і гідної
зарплати.
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації професійних спілок
України:
«Урядовий законопроект щодо реформування Державної служби
зайнятості є для профспілок неприйнятним, тому що цим документом планується знищення
низки соціальних гарантій. Між іншим, європейська та світова практика, зокрема
практика МОП, свідчить про те, що такі законопроекти мають отримувати оцінку
авторитетних міжнародних організацій.
Профспілки наполягають, що реформу політики зайнятості
необхідно здійснювати через створення умов для забезпечення продуктивної,
повної та гідної зайнятості, створення нових високотехнологічних та гідно
оплачуваних робочих місць, запровадження принципів використання страхових
коштів виключно на користь застрахованих осіб у разі настання страхових
випадків, а фінансування служби зайнятості здійснювати за рахунок коштів
державного та місцевих бюджетів.
Нам треба спільно проаналізувати всі процеси, що
відбуваються на ринку праці в Україні. Не може бути такого, щоб на одне робоче
місце претендували до 20 чи 25 шукачів. То чи всі вони ледарі й нездари, про що
твердять урядовці високого рівня? А може, слід визнати, що завдання номер один
– створення робочих місць, яких би вистачило на всіх? Перейменування служби
зайнятості на агенцію, компанію чи центр з модною вивіскою нічого не змінить,
окрім самої назви.
Проблема безробіття вимагає активних і невідкладних дій за
двома основними напрямками: максимально можливого зниження його рівня та
посилення соціального захисту безробітних. Та про належний соціальний захист
доводиться тільки мріяти. Бо Уряд взагалі заморозив допомогу по безробіттю. А
це пряме порушення статті 46 Конституції України, яка визначає, що пенсії, інші
види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають
забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму,
встановленого законом.
Професійна спільнота не буде мовчки споглядати, як
порушується Основний Закон. Тому профспілки жорстко наполягають, щоб з 1 лютого
2017 року було встановлено мінімальний розмір допомоги по безробіттю для
застрахованих осіб на рівні 80% від прожиткового мінімуму для працездатних
осіб, а також до кінця року розглянути питання про можливість його поступового
підвищення до 100% від прожиткового мінімуму».
Сергій МАРЧЕНКО, директор з розвитку Work.ua:
«Головний показник, що характеризує ринок праці, – кількість
вакансій, які розміщують і пропонують роботодавці. Бо саме це свідчить про те,
в якому стані перебуває наша економіка. Що більше в роботодавця є роботи, то
більше людей він потребує і може працевлаштувати. І що більше вони розміщують
вакансій, то краще в них ідуть справи і більше попиту на працю українців.
Приємно, що протягом 2016 року не було жодного місяця, коли кількість вакансій
була меншою, ніж у 2015-му».
Олександр ДРОЗДИК, голова підкомітету Верховної Ради України з
питань регулювання трудових відносин, зайнятості населення:
«Державна служба зайнятості – це величезний і
низькоефективний орган. А його штат нараховує близько 13 тис. осіб. Існує
великий розрив між тим, чим має займатися служба зайнятості, і тим, якою є
реальна картина в державі. Тим часом ситуація на ринку праці залишається
складною. Реального прогнозу щодо цього не існує. Так само, як і жодних програм
у цій сфері».
Олександра БЕТЛІЙ, експерт Інституту економічних досліджень та
політичних консультацій:
«Збільшити кількість вакансій можна, якщо забезпечити швидке
економічне зростання. Роботодавці упродовж 2 років не скорочували робочі
місця, бо чекали швидкого відновлення. Але його немає. Тому нині скрізь
відбувається оптимізація, скорочують тих, хто не задіяний у виробництві, бо
тримати їх невигідно, компанії зменшують свій штат».
В’ячеслав ЛЕВЧЕНКО, громадський та економічний експерт:
«Слід зазначити, що служба зайнятості населення давно стала
суто статистичною службою, абсолютно позбавленою впливу на ринок праці, і тим
більше, не здатна усунути його дисбаланс. Вона не спроможна вплинути на одну з
найбільш гострих хронічних проблем суспільства і на сьогодні є просто пережитком
минулого, що пожирає державний бюджет».
29.01.2017
Раїса ЧИРВА
|