ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІСТЬ ЧИ ЕНЕРГОФІКТИВНІСТЬ: ЧОГО ОЧІКУВАТИ УКРАЇНІ
Нинішнього року запланована масштабна «революція» у сфері житлово-комунального
господарства, покликана створити ринок енергоефективності. Чекають свого
ухвалення відповідні законопроекти, міжнародні інституції погодилися
інвестувати в енергоощадність України. Якби наша країна зуміла досягти рівня
енергоефективності Польщі, добробут українців можна було б підвищити у 3,5
раза. Та тут одного бажання громадян замало. У нас зазвичай ухвалюються
правильні закони, але немає надійного механізму їх реалізації.
Тож чи не переміститься питання енергоефективності у площину
енергофіктивності? Про це – у головній темі номера.
МАРШРУТНА КАРТА
Можна було б говорити, що реформування житлово-комунальної
галузі – чергова забаганка політиків, якби не одне «але». За нинішніх
захмарних тарифів енергоефективність – реальний порятунок для українців. Нас
ніколи не вчили змінювати поведінку споживання енергоресурсів. Справедливо зауважив
керівник сектору енергетики Офісу ефективного регулювання Олексій Оржель: «На
тлі показників наших сусідів стає очевидним, що Україна протягом останніх 25
років дуже погано опікувалася питаннями енергоємності та енергоефективності».
А можливості України економити енергоресурси величезні, стверджують експерти,
близько 9 млрд кубометрів газу щорічно! Профільний міністр Геннадій Зубко каже,
що це показник енергоспоживання такої великої країни, як Іспанія. Рівнятися
до європейських країн нам поки зарано. Хоча попередні підрахунки зробити варто.
В Україні питоме енергоспоживання на один квадратний метр житлової площі у 3–4
рази вище, ніж у європейських країнах.
І ось тільки на 26-му році незалежності влада взялась до
«революційних» перетворень. Хоча тут у аналітиків є певний сумнів. Може,
спершу треба було подбати про утеплення будинків, а потім переходити до
високих тарифів? Хоч як би не було, Уряд розробив «маршрутну карту» реформування,
керуючись європейськими директивами.
Перший крок – нові «комунальні» закони: «Про об’єднання
співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ)», «Про комерційний облік комунальних
послуг», «Про житлово- комунальні послуги» та «Про енергоефективність
будівель».
Перший закон уже ухвалений, інші чекають свого розгляду в
Раді. Другий крок – прийняття закону «Про Фонд енергоефективності». Не зайве
коротко проаналізувати нововведення законопроектів. Це установка лічильників
у всіх будинках, обов’язковий енергетичний аудит для всіх, сертифікація
окремих будівель. Якщо необхідні законопроекти будуть вчасно ухвалені в
парламенті, ринок енергоефективності запрацює вже нинішнього року. Якщо вони
ще й запрацюють, то вже до кінця року всі об’єкти будівництва й уже зведені
будівлі повинні пройти аудит енергетичної ефективності. Якщо енергоаудит
проводитимуть в житловій багатоповерхівці, платити доведеться всім власникам
квартир. Експерти підрахували, що в середньому «обстеження» багатоповерхівки
може обійтися у 5–12 тис. грн. Сума залежатиме від площі будинку та обладнання,
яке використовуватиме аудитор. Приміром, родині, яка мешкає в будинку на 100
квартир, за аудит доведеться заплатити від 50 до 120 грн. На тлі чотиризначних
цифр у платіжних документах це не такі великі гроші. Хоча для пересічних
українців не зовсім зрозумілий сам термін аудит. Щоб збільшити інтерес до
енергетичного аудиту, він повинен бути якісним, корисним та, головне, має бути
виконаним у потрібний час і в потрібному місці.
ГРОШІ НА ВІТЕР
Ні для кого не секрет, що житловий фонд споживає близько
40% всіх енергоресурсів, а понад 95% будинків фактично не відповідають
нормативам та вимогам коефіцієнта термічного опору. Як результат, багатоквартирні
будинки споживають катастрофічно велику кількість енергоресурсів, а зростаючі
тарифи відчутно вдарили по гаманцях пересічних громадян.
Так, щорічно 9 млрд кубометрів газу губляться через низьку
енергоефективність будівель, ще 2,4 млрд «провисають» у системі
теплопостачання. 12% тепла втрачається через дах, 20% – вентиляцію, 33% –
стіни, 7% – підвал, 23% – вікна і двері, 5% – містки холоду, або стики стін.
Втрати енергоносія в українських тепломережах більш ніж удвічі перевищують
нормативне значення, розмір якого становить 13%. Причому в різних містах
втрати в мережах оцінюються на рівні 25–40%, тобто майже половина ресурсу не
доходить до споживача.
Просте запитання: як покращити свої житлові умови при існуючих
тарифах? Обмежувати себе в комфорті чи, врешті- решт, розпочати енергоефективні
заходи, щоб використовувати стільки, аби жити було зручно?
Поки що в уяві більшості людей енергоефективність – суто
технічна галузь, і проблеми в ній вирішуються впровадженням тих чи інших
технологій. Справді, підвищення енергоефективності, наприклад, житлового
будинку передбачає його термоізоляцію, встановлення індивідуальних теплових
пунктів та нових лічильників, заміну вікон на енергоощадні. Але при цьому недостатньо
лише технічних рішень. Потрібні й фінансові ресурси, які не завжди по кишені
мешканцям.
Візьмімо утеплення будинку. Кожній квартирі в типовій
багатоповерхівці доведеться на це виділити кілька тисяч гривень. «Якщо стіни
«діряві», потрібно їх ремонтувати. Якщо з вікон протяги, потрібно їх замінити.
Потрібно визначати для конкретного випадку, що потребує заміни. А якщо грошей
на все вистачає, потрібно робити все в комплексі. Це дозволить досягти
максимального ефекту», – стверджує професійний енергетичний аудитор Сергій
Свистюк. На його переконання, після всіх заходів з термомодернізації енергоспоживання
будинку може скоротитися в 1,5–2 рази.
Років 5 тому почалася мода на «латкове» утеплення фасадів
багатоповерхового будинку. Це коли утеплюється не весь фасад, а лише окремі
квартири. Точніше, той, хто зміг профінансувати таке «утеплення». Тепер
фахівці переконують, що таке утеплення малоефективне. Фактичного зниження
енергоємності не відбулося. Це, за великим рахунком, гроші на вітер.
Загалом розмір інвестицій, необхідних для енергомодернізації
житлового сектору, експерти оцінюють у суму понад 800 млрд грн. По суті, це
два річних бюджети, тож левову частку витрат мають взяти на себе приватні
інвестори та домогосподарства. Аналітики переконують, що таки варто витратити
один раз кошти на те, щоб зробити свій будинок енергоефективним, аніж викидати
гроші за спожиті послуги.
ТЕРИТОРІЯ ДОТАЦІЙ
Субсидії для споживачів енергоресурсів і відсутність
інвестицій не дозволяють країні модернізувати енергетичну сферу. Про таке
заявляють експерти енергетичного ринку. Мешканці індивідуальних будинків, які
отримували субсидію від держави, споживали на 73% газу більше за тих, кому
субсидії не дісталося. У багатоквартирних будинках ситуація дещо інша: субсидіанти
споживали на 23% газу більше, ніж ті, хто сповна сплачував рахунки.
Діюча система субсидій, вважає представник ЄБРР Сергій
Маслюченко, гальмує процес запровадження заходів з енергоефективності. «З
одного боку, стверджує експерт, субсидії фактично стали пом’якшувальною
подушкою, яка не дозволила населенню відчути повною мірою тарифно-ціновий шок.
З іншого ж боку, ця «подушка» стала тим самим демотиватором для скорочення
споживання».
Тому для того, щоб держава скоротила обсяг пільг, їй
вигідно поділитися економією і зробити субсидіантів партнерами, а не байдужими
спостерігачами, які сприймають енергію як даність. Нині величезні суми
державних коштів спрямовуються не на модернізацію, а на підтримку зубожілого
населення. Відтак Україна перетворилася на масштабну територію державних
дотацій. На субсидії виділяється у 80(!) разів більше коштів, аніж на
енергоощадні програми.
Що пропонують експерти, аби збалансувати цю диспропорцію?
На переконання більшості аналітиків, систему призначення субсидій треба
ускладнити. До того ж, у меморандумі МВФ Україна взяла на себе зобов’язання
переглянути формулу нарахування знижки на комунальні тарифи.
«Дуже спрощений доступ до субсидій, враховуються тільки
доходи, і єдина перешкода – покупка від 50 тис. грн. Не враховується майно,
скільки машин, яхт, спосіб життя, доходи від депозитів. Тобто це дуже
суб’єктивні умови. Багато громадян зловживають цим», – впевнена експерт з
питань соціальної політики Інституту соціально-економічних досліджень Маріанна
Онуфрик.
В Уряді теж замислились над скороченням фінансування субсидій.
Це станеться за умови, якщо частина будинків здійснить термомодернізацію і буде
менше витрачати енергоресурсів. «Замість субсидій, які консервують бідність,
пропонуємо громадянам допомогу на персональну енергоефективність і
економічний успіх», – заявив на презентації закону «Про Фонд енергоефективності»
Геннадій Зубко. Однак експерти такій декларативній заяві не дуже довіряють.
Якби держава мала на меті дати можливість людям економити, то вже давно
встановила б скрізь лічильники. Якби була політична воля на найвищому рівні, це
уже б зробили й заощаджували гроші та енергоносії. Поки що ми чуємо тільки
заяви від влади, а реальних кроків не бачимо, переконують аналітики
енергетичного ринку.
У грудні Кабінет Міністрів України схвалив законопроект про
створення фонду енергоефективності і передав його на розгляд до Верховної
Ради. Однак депутати з розглядом цього важливого для країни документа
зволікають. А сам фонд ЕЕ має запрацювати вже навесні поточного року.
За задумом авторів створення нової інституції, фонд
акумулюватиме кошти, які можна буде використати виключно на проекти з
енергоефективності. Гроші на фінансування заходів з утеплення будуть надходити
з бюджету та від міжнародних організацій. Держава, із свого боку, закладає 400
млн грн на фінансування фонду, Європейський Союз готовий надати фінансову
підтримку в 100 млн євро. Ще 120 млн євро пообіцяли міжнародні донори.
Державні кошти будуть заходити до фонду, а кошти донорів через банки
потраплятимуть напряму до клієнтів. Таку умову висунув Європейський Союз.
Фонд буде компенсувати частину вартості проектів із
запровадження заходів з утеплення та енергоефективності в індивідуальних та
багатоповерхових будинках. Аби банки могли швидко видавати кредит, а фонд ЕЕ –
компенсувати частину коштів, пропонуються три пакети: «Легкий», «Комплексний»
і «Приватний». Пакети відрізняються оціночною вартістю робіт, терміном їх
виконання та зменшенням у результаті модернізації будівлі платежів за газ і
комунальні послуги.
В Уряді кажуть, що домовласник сам обиратиме потрібний
пакет, аби отримати від фонду ЕЕ грант на 20–50% загальної вартості проекту.
Планується, що вже в квітні фонд запрацює повноцінно, а
його послугами зможе скористатись кожна родина. Та це при умові, що український
парламент знайде потрібні аргументи, аби дослухатись до позиції Уряду. Якщо не
до Уряду, то до Європейської комісії, низки міжнародних експертів, Світового
банку, громадського сектору – Громадянської мережі «ОПОРА», «Реанімаційного
пакету реформ», Асоціації «Енергоефективні міста України», щоб фонд відкрився у
заплановані терміни, а його коштами скористалися українці. Адже фонд ЕЕ –
заключна складова, якої не вистачало для того, аби ринок енергоефективності
запрацював на повну силу.
Геннадій ЗУБКО, віце-прем’єр-міністр, міністр регіонального
розвитку та будівництва:
«Сьогодні перед Україною постав великий енергетичний
виклик. Ми повинні перейти до реального ринку: прозорого механізму
взаєморозрахунків, відповідального споживання та якісних послуг для громадян.
Повномасштабна модернізація житлового фонду може скоротити споживання газу в
Україні на 9 млрд кубометрів на рік. Однак для її реалізації треба залучити й
ефективно використати 40 млрд євро інвестицій».
Олексій ХАБАТЮК, експерт з питань енергоефективності:
«Енергоефективість – це не ефемерне поняття, а конкретний
показник, який показує, скільки та якої продукції вироблено, скільки надано
послуг у співвідношенні до одиниці енергії. Однак необхідно мати чіткий
інструмент моніторингу та розуміти, як цей показник буде змінюватись у часі й
чому. У вітчизняній сфері житлово-комунальних послуг основні ресурси
витрачаються на опалення – близько 75%. Це газ у квартирах та будинках, це
централізоване опалення, це підігрів води, але у нас немає системної роботи,
щоб простежити за цими показниками, оскільки немає 100% обліку».
Сергій ПОРОВСЬКИЙ, радник міністра енергетики та вугільної
промисловості України:
«Енергоефективність – це комплексний захід, який є частиною
нової енергетичної стратегії, яку розробляє Міненерго. Це не тільки скорочення
споживання у побутовому секторі, а й, передусім, раціональне використання
енергоресурсів загалом економікою. Це не лише скорочення споживання
енергоресурсів у бюджетній сфері та ЖКГ, а й належний облік фактичного
споживання всіма групами споживачів. Енергоефективність передбачає оптимізацію
використання енергоресурсів у процесі генерації та передачі мережами, в тому
числі шляхом зменшення втрат у мережах».
Тетяна БОЙКО, координатор житлово-комунальних програм
Громадянської мережі «ОПОРА»:
«Дуже часто гарні ідеї, що народжуються в Державному
агентстві з енергоефективності, через структурні непорозуміння не приносять
бажаних результатів. Усі багато говорили про необхідність 100% обліку
кінцевого споживання газу. Існує законопроект, в якому чітко прописані терміни,
коли газопостачальні організації повинні встановити прилади обліку. Однак
раптом у когось з’явилась ідея встановлювати тільки загальний лічильник на
будинок. Чому НКРЕКП ніяк на це не реагує?».
21.01.2017
Раїса ЧИРВА
|