ЗМІНИ ДО ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ: ВСУПЕРЕЧ ОЧІКУВАННЯМ ПРОРИВУ
В Україні вже стало традицією під Новий рік затверджувати
головний фінансовий документ держави і встановлювати нові правила
оподаткування для бізнесу. Не став винятком і рік, що минув. От тільки зміни до
Податкового кодексу так і не набули ознак фіскальної революції, про яку
говорили в Уряді. Не відбулося головного – зниження податкового тиску на бізнес
і введення відповідальності податківців. Основний акцент змін на нинішній рік
стосується насамперед адміністрування, в інших податках – лише точкові зміни.
Чи здатні вони стимулювати ділову активність і бізнес-клімат в Україні,
розмірковують «Профспілкові вісті».
ТОЧКОВІ ЗМІНИ
Президент України Петро Порошенко покладає великі надії на
Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення
інвестиційного клімату в Україні». Він заявляє, що відтепер ми будемо мати
якісні зміни в інвестиційному і податковому кліматі. «У зв’язку з ухваленням
цього Закону податкові інспекції на рівні районів перетворяться з контрольних
та перевіряючих органів на консультативні. Це дуже важливо. Саме такою ми
повинні бачити податкову інспекцію, коли підприємець туди звертається та
отримує консультації. Більше немає ніяких «маски-шоу», жодних корупційних
схем», – наголосив Порошенко.
Експерти практично одностайно підтримують таку новацію. На
їх переконання, Закон реалізує намір максимально перевести відносини з
фіскальними органами у цифровий формат. Попри зусилля минулих років, значна
частина комунікації з податковою інспекцією базувалась на «радянських»
засадах. Треба було особисто їхати до інспекції, подавати відповідну заяву до
канцелярії, реєструвати книгу обліку, замовляти звірку взаєморозрахунків чи
потрібну довідку. При цьому втрачалися і час, і гроші на проїзд, і нерви, бо
їздити можна було не раз і не двічі. Надто примхливі податкові інспектори,
стверджують підприємці.
Відтепер новація сприятиме мінімізації часових витрат для
обох сторін, та найважливіше, кажуть експерти, спростить доступ до інформації.
На офіційному сайті кожен може отримати індивідуальні податкові консультації.
Згідно Закону, створюється Єдиний державний реєстр таких податкових
консультацій.
Схвально відгукуються підприємці і про ліквідацію податкової
міліції та створення замість неї фінансової поліції за прикладом реформування
в МВС. Хоча тут у бізнесу чимало запитань, оскільки функції, кількісний склад,
відповідальність співробітників нового фіскального підрозділу передбачені окремим
законом, якого ніхто ще не бачив. Це питання у різних варіаціях обговорюється
кілька років. Були навіть низка законодавчих ініціатив. Фінансові фахівці вважають,
що однозначно на часі створення окремої структури. І щоб це був не фіскальний
орган, а сервісний. Однак поки не завершені судова та правоохоронна реформи
такий орган може виявитись напівмертвим. Адже є прецеденти, коли в країні
ліквідовують якийсь орган, а взамін не створюється повноцінний, або він
створюється дуже довго. Від такого зволікання потерпають усі, адже не
забезпечуються нормально ні державні функції, ні з точки зору бізнесу та
громадян.
Ухвалення електронного обміну інформацією з податковими
органами можна було б віднести до беззаперечних переваг Закону. Однак експерти
попереджають, що при введенні тільки електронного документообігу складно буде
захистити конфіденційну інформацію. Не виключений і ризик несанкціонованого
проникнення в електронні системи.
Загалом потрібні не точкові зміни, а комплексний підхід до
податкової реформи. Це визнають і в Комітеті з питань податкової та митної
політики, і в діловому експертному середовищі.
ХТО ОСТАННІЙ У ЧЕРЗІ НА ЛІКВІДАЦІЮ?
Законопроект визначає нову систему сплати єдиного соціального
внеску та розрахунки щодо оплати податку. Якщо раніше ставка єдиного податку
для платників першої та другої груп встановлювалась у відсотках до розміру
мінімальної заробітної плати, то тепер показники змінились. Для платників
першої групи, фізичних осіб – підприємців (ФОП) – у відсотках до прожиткового
мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня. Для платників
другої групи, в яких кількість найманих працівників не перевищує 10 осіб, – у
відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1
січня. І для платників третьої групи – відсоток від доходу.
Для платників єдиного податку першої групи фіскальне
навантаження практично не змінилось. А ось платники податків другої групи
будуть сплачувати вдвічі більше – пропорційно зростанню мінімальної
заробітної плати. Якщо минулого року 20% «мінімалки» складали 320 грн на
місяць, то нині – 640.
А от єдиний соціальний внесок доведеться сплачувати навіть
фізичним особам – підприємцям з нульовим доходом, які перебувають на
загальній системі оподаткування. Згідно із Законом, підприємців зобов’яжуть
сплачувати єдиний соціальний внесок не нижче мінімального страхового внеску.
Останній, своєю чергою, у зв’язку із збільшенням мінімальної зарплати, зросте
до 704 грн. Тож фізичним особам – підприємцям на загальній системі оподаткування
варто очікувати додаткових щомісячних витрат у розмірі 704 грн, навіть якщо
вони в цей період не отримували доходів. Раніше фізична особа – підприємець,
яка перебувала на загальній системі оподаткування, не зобов’язана була
сплачувати ЄСВ, якщо не отримувала доходу.
Багато людей, будучи зареєстрованими ФОП, зазвичай і діяльність
не здійснювали, і звіти не подавали, і ЄСВ не сплачували. ФОП, якщо можна так
сказати, перебував у «підвішеному стані». Він начебто існував, але якщо
доходу немає, то й ЄСВ не сплачувався.
Раніше платник, який не отримав дохід (прибуток) у звітному
році або окремому місяці, мав право самостійно визначити базу нарахування у
межах максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, але не менше
розміру мінімального страхового внеску. Тобто міг визначати, а міг і не
визначати. Це вже кому як зручніше. А тепер він зобов’язаний це робити, акцентують
аналітики. Відтак тим, хто діяльність не здійснює, краще припинити існування
ФОП, інакше за результатами року їх очікує несподіваний рахунок від держави.
Майже 8,5 тис. грн. Бо якщо помножити 704 грн на 12 календарних місяців,
набіжить кругленька сума у 8 448 грн.
Експерти ставлять логічне запитання: кому заважав «підвішений»
нульовий ФОП? Чи можна здирати гроші з тих, кому не вдалося нічого заробити?
Аналітики прогнозують масове закриття тих ФОП, які не мають стабільного заробітку.
І передрікають, що їхня діяльність і заробітки будуть загнані державою в
тінь.
Натомість економічний експерт Андрій Вігірінський вважає, що
такий підхід потрібен. Ті, хто насправді використовував форму підприємця,
подавав порожні звіти про дохід, будуть змушені, нарешті, виконувати свій
конституційний обов’язок. «Податкова культура – теж потрібна річ у нашому
суспільстві, її інакше, як примусом, не вдасться виховати», – вважає аналітик.
Втім, тільки час покаже, чи дійсно Україна втратила значну
частину якісних представників малого та середнього бізнесу, чи податкові новації
таки підуть на користь українцям і державі.
УРА, КАНІКУЛИ?!
У головній темі номера ми не могли врахувати всі зміни до
Податкового кодексу. Однак не розповісти про ще один бонус для малого бізнесу
не можемо. Мова піде про податкові канікули для малого бізнесу терміном на 5
років. Себто до 2021 року. Завдяки їм існуючі та створені з нуля підприємства
з річним доходом не вище 3 млн грн та не більше ніж 20 штатними працівниками,
яким нарахована зарплата не нижче двох мінімальних зарплат, отримають
можливість застосування нульової ставки податку на прибуток. Експерти в цілому
схвалюють таку ініціативу, але не відкидають, що ефект від неї може бути двоїстим.
Податкові канікули, стверджують аналітики, мають на меті підвищення підприємницької
активності. Відтак з початку року можна очікувати істотного збільшення
кількості новостворених підприємств та фірм. Проте тут існує й побічний
ефект: вони можуть функціонувати в умовах податкових канікул, а буквально
перед закінченням терміну припинити свою діяльність.
На практиці лише деякі компанії зможуть ними скористатися
через занадто жорсткі критерії. Навіть для тих платників податку, хто потенційно
міг би отримати пільгу зі сплати податку на прибуток, економічний виграш від
застосування цієї пільги може виявитися меншим за додаткові витрати, пов’язані
з виконанням критеріїв відповідності. До того ж, подібні канікули вже
запроваджувалися в 2011 році, однак це не справило жодного позитивного впливу
на стан малого бізнесу, а тим більше – на інвестиційний клімат.
Згідно Закону, новостворені підприємства отримують вибір,
на якій системі краще працювати: на загальній в умовах канікул чи на спрощеній
із сплатою єдиного податку. В експертів, природно, виникають запитання: а що,
власне, Мінфін хоче стимулювати? Створення нових підприємств чи нових юридичних
осіб? Яким саме «певним критеріям» мають ці підприємства відповідати? На думку
провідних експертів, подібні «інструменти стимулювання» насправді призводять до
виникнення податкових лазівок для вже існуючого бізнесу або нечесної
конкуренції між старими й новими компаніями.
Голова Комітету економістів України Андрій Новак застерігає:
запроваджувати податкові канікули на 5 років для всіх підприємств малого
бізнесу нерозсудливо. «Податкові канікули можуть бути виключно для нових
суб’єктів господарювання. І навіть тут треба все дуже ретельно перевіряти, аби
підприємство не перереєструвалося під іншою назвою. У такому разі проблема
недоотримання надходжень до бюджету знімається», – наголошує економіст.
Чи зможе бізнес у такий короткий термін підготуватися до
змін і встигнути адаптуватися до нових умов, покаже час.
ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ НА КОРИСТЬ БЮДЖЕТУ
Із 1 січня істотно зросли ціни на горілчані та тютюнові
вироби. Ставка акцизу на алкоголь підвищується на 20%, а на тютюнові вироби –
на 40%.
За приблизними оцінками аналітиків, ціна пляшки горілки
зросте на 10–12 грн, коньяку – майже на 25 грн, а пива – на 2 грн. За пачку
цигарок доведеться заплатити на 4–5 грн більше. Фінансовий аналітик Олексій
Якубін зауважує: «У багатьох країнах світу ціни на алкоголь і тютюн набагато
вище, ніж в Україні. Там це робиться з метою, з одного боку, наповнення
бюджету за рахунок шкідливих звичок, а з іншого – сприяння здоровому способу
життя».
Подібним шляхом пішла й Україна. Такий підхід відповідає
зобов’язанням щодо підвищення мінімальної ставки акцизу до європейських
показників – 90 євро на 1000 штук цигарок. Нині в Україні цей показник
становить 16 євро. За підрахунками тютюнової індустрії, для гармонізації
акцизних ставок з ЄС у разі підвищення ставки мінімального акцизу на 20%
Україні знадобиться не менше 10 років.
Щодо здорового способу життя не будемо гадати, бо це, як
кажуть, особиста справа кожного. А от ті, хто буде торгувати сигаретами чи
алкогольними напоями, підуть або шляхом здешевлення своєї продукції, знижуючи
якість, або перейдуть у тіньовий сектор, щоб не працювати в збиток і сплачувати
до бюджету якомога менше.
Глава асоціації «Укргорілка» Володимир Остапюк прогнозує, що
тіньовий ринок горілчаних виробів може зрости до 65% у поточному році проти 50%
у минулому. «Ринок котиться в тінь, зростає кількість жертв отруєнь
сурогатом», – зауважує очільник асоціації.
Профільний Комітет Верховної Ради начебто обґрунтовував іншу
ставку акцизу – 12%, що напевне б принесло додаткові кошти до бюджету.
От що цікаво: з 2014 року ставка акцизу на міцний алкоголь
зросла на 115%, при цьому надходження до бюджету лишилися на колишньому рівні –
5,9 млрд грн. Дивна арифметика, чи не так?
Будемо відвертими: рівнем здоров’я населення в нашій країні
стурбована лише невелика купка активістів, але влада вперто хоче
використовувати акцизи як компенсатор втрат бюджету.
Олександра ТОМАШЕВСЬКА, податковий консультант Київського центру
підтримки і розвитку бізнесу:
«Підприємці звикли, що довгостроковий план розвитку з
урахуванням податкового навантаження їм не збудувати. За словами «ліберальна
реформа» і «поліпшення інвестиційного клімату» відчувається посилення
процедур моніторингу та контролю підприємницької діяльності. І ведення бізнесу
в Україні об’єктивно все більше нагадує війну за право заробляти гроші».
Андрій ЖУРЖІЙ, народний депутат України, заступник голови
Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики:
«Напрацьований проект містить багато позитивних змін, які
можна назвати реформами в конкретних напрямках (наприклад, ПДВ). Також
необхідними кроками в реформуванні податкової системи мають стати ліквідація
податкової міліції та створення аналітичного органу фінансових розслідувань,
сплата всіх податків на єдиний рахунок».
Наталя УЛЬЯНОВА, директор департаменту міжнародного податкового
планування ЮФ «ICF Legal Service»:
«Так, в Уряді, Мінфіні і профільному Комітеті ВРУ робили акцент
на тому, що запропоновані зміни до Податкового кодексу торкнуться, в основному,
адміністрування і будуть спрямовані на виправлення помилок, з ним пов’язаних.
Але при цьому влада чомусь лише побіжно згадала про те, що має намір істотно підвищити
акцизи, і промовчала про свої плани «порадувати» платників ПДВ, у черговий раз
ускладнивши їм життя».
Михайло СОКОЛОВ, заступник голови Всеукраїнської аграрної ради:
«Ключовим досягненням аграрних об’єднань стала заміна
спеціального режиму стягнення податку на додану вартість з агропідприємств на
автоматичну систему дотацій. На це в бюджеті 2017 року передбачено 4 млрд грн,
які будуть виділятися аграрним підприємствам щомісяця пропорційно сплаченому
ними ПДВ до бюджету».
15.01.2017
Раїса ЧИРВА
|