2017-й ДЛЯ УКРАЇНИ: РЕВОЛЮЦІЙНИЙ ПРОРИВ ЧИ ГАЛЬМУВАННЯ?
У нинішньому році реально завершити реформування або досягти
помітних зрушень за кількома напрямками: пенсійна, медична, освітня реформи.
Це ті перетворення, на які чекає суспільство. Українці не можуть і не бажають
жити в режимі, за якого реформи можливі лише в обмін на фінансову допомогу.
Громадськість усвідомила, що реформи мають впроваджуватися не для того, аби
задовольнити ЄС, МВФ чи ще когось із фінансових кредиторів. Це потрібно для
української економіки і суспільства загалом. Чи принесуть користь народу
України анонсовані на нинішній рік реформи?
ЗА ЄВРОПЕЙСЬКИМ ЗРАЗКОМ
В основу пенсійної реформи, розробленої Урядом, покладений
західний зразок. Пенсійні виплати будуть формуватися з трьох джерел: перша частина
надходитиме із солідарного фонду, друга – з накопичувального, а третю
забезпечать приватні страхові фонди. Міністерство соцполітики заявляє, що
необхідність реформи в солідарній системі, за якої пенсійні виплати
забезпечує категорія працюючих українців, назріла давно, тож над нею потрібно
працювати саме нинішнього року.
За оцінками статистиків, сьогодні один зайнятий українець
забезпечує пенсією одного пенсіонера. Проте якщо колись ці внески
задовольняли потреби у виплатах практично в повному обсязі, то наразі цих сум
явно не вистачає – витратна частина Пенсійного фонду становить близько 250
млрд грн, у той час як дохідна оцінюється в 170 млрд. Нескладно підрахувати,
що нестача становить 80 млрд грн, які в Україні перекриваються бюджетними
коштами.
Віце-прем’єр-міністр України Павло Розенко наголошує: якщо
зберегти солідарну систему, такий розрив завадить збільшенню пенсій у
майбутньому.
Як упровадити накопичувальну пенсійну систему? Для
управління накопичувальним пенсійним фондом Уряд обіцяє сформувати
відповідальний орган у вигляді ради, склад якої визначатиме Кабмін. Головною
функцією ради буде залучення компаній з управління активами фонду. Павло
Розенко зазначає, що така практика виправдала себе в західних країнах, так що
немає жодних причин для сумнівів, що в Україні цей досвід не приживеться.
Щодо накопичувальної системи, то це виглядатиме так. Ті,
кому ще не виповниться 35 років, братимуть в ній участь обов’язково, а кому
більше й до 55, можуть підключатися добровільно. У 2017 році внесок складе 2%,
і щороку підвищуватиметься на 1% до 7% до 2022-го, а після 2020 року його
підвищувати не планують. Крім того, в рамках пенсійної реформи Мінсоцполітики
планує розробити модель, що буде враховувати насамперед страховий стаж, а не
загальний стаж або вік людини.
Глава Уряду Володимир Гройсман наприкінці минулого року
заявив, що стратегічним завданням на рік нинішній Кабмін вважає створення
справедливої пенсійної системи, яка забезпечить підвищення пенсій для
українських громадян. Однак зробити це порухом чарівної палички неможливо.
Що реально може змінитися в пенсійній сфері нинішнього року?
У 2017 році на громадян України очікують серйозні зміни –
представники Мінсоцполітики розкрили подробиці реформування пенсійної системи.
Законопроект уже узгоджений з Кабміном і поданий до Верховної Ради для
розгляду.
Багато говорять про те, що проведення пенсійної реформи
(включаючи підвищення пенсійного віку) є однією з головних вимог МВФ для
продовження фінансування реформ. Насправді ж це не так, стверджують експерти.
Фонд не вимагає підвищення віку, і реформа як така йому не дуже й цікава.
Головна його турбота – збалансування пенсійної системи в цілому. Інструменти
для досягнення цієї мети Уряд має обрати самостійно і захищати їх перед
експертами МВФ.
ЗАМОВЛЯЙМО МЕДИЧНІ ПОСЛУГИ
Стартує перший етап медичної реформи, якого українці очікують
уже не перший рік. Нарешті з’явилась надія, що крига скресла. У 2017 році
планують впровадити медичне страхування: безкоштовний державний пакет
вартістю 210 грн для кожного пацієнта, система реімбурсації лікарських
препаратів, щоправда не для всіх, а тільки для обмеженої категорії,
електронні реєстри для обміну медичною інформацією. Уряд анонсує створення
Національного агентства, що стане єдиним національним замовником медичних
послуг. Крім того, в рамках реформи для лікарів запровадять обов’язкове
ліцензування.
Заступник міністра охорони здоров’я з напрямку реформ Павло
Ковтонюк налаштований рішуче: «За 25 років незалежності України був
розроблений 21 законопроект про державне страхування, але жоден не пройшов.
Цього разу ми вирішили діяти рішуче і впроваджувати зміни в медицину вже з 2017
року».
Істотною відмінністю між тим, що є зараз, і тим, що планується
реалізувати під час реформи в медицині, є те, що раніше робили ставку на
лікування хвороб, а нова система прагне зміцнити здоров’я пацієнтів. Саме
тому реформа, яка розпочнеться цього року, торкнеться насамперед первинної
ланки (поліклініки, амбулаторії, центри первинної медико-санітарної допомоги
– ЦПМСД). Адже первинна ланка відповідає за профілактику захворювань і ранню
діагностику. Це практика розвинених європейських країн, тож може слугувати
прикладом для реформування національної медичної галузі.
Що конкретно може змінитися? Дуже багато, якщо реформи не
загальмуються. Наприклад, українці зможуть вільно обирати сімейного лікаря і
педіатра для своїх дітей, підписуючи з ним прямі угоди з чітко визначеним обсягом
послуг, гарантованих та оплачених державою. У випадку, якщо пацієнта не задовольняє
сімейний лікар, він зможе його змінити. Прив’язка до місця проживання
скасовується. Хоча слід визнати, що й сьогодні пацієнт має право звернутися до
того лікаря, який йому подобається більше. Але нині лікар не зацікавлений
прийняти більше громадян, окрім тих, хто належить до його дільниці.
Після першого етапу реформи все зміниться, переконані в
Міністерстві охорони здоров’я. Аби лікар зміг отримувати нормальну заробітну
плату, він повинен підписати контракт із 2 тис. пацієнтів. Після підписання
контракту дані про пацієнта і кількість підписаних контрактів вносяться до
єдиного реєстру пацієнтів. Після того як усі пацієнти будуть внесені до реєстру,
можна буде підрахувати їх кількість і розробити тарифи на надання послуг у вторинній
та третинній ланках.
Завдання центральної влади – розробити і затвердити протоколи
лікування пацієнтів. Іншими словами, протоколи – це рекомендації лікарю, при
яких симптомах які види обстеження і ліки призначати. А місцева влада повинна
забезпечити виконання цих протоколів у лікарнях, у тому числі закупити
необхідне обладнання.
У профільному міністерстві кажуть, що модель, яка існує на
папері, на практиці може спрацювати не так, як очікувалось, але в процесі реформи
недоліки будуть коригуватися. Головне – почати змінювати медицину в Україні.
Щоправда, громадяни ще не зовсім збагнули, що означає заява виконувача
обов’язків міністра охорони здоров’я Уляни Супрун про те, що наша мета – не
реформа, а створення абсолютно нової системи медицини.
КЛЮЧОВІ ПРАВИЛА ГРИ
Якщо вірити чиновникам з Міністерства освіти, нинішнього
року має докорінно змінитися вітчизняна сфера освіти. На початку грудня 2016
року на засіданні Кабінету Міністрів було представлено політичну пропозицію
«Нова українська школа». Експерти вже назвали цей документ стратегічною основою
для подальшої діяльності Уряду з реформування середньої освіти до 2029 року.
Представляючи проект, міністр освіти Лілія Гриневич заявила: Україна має
перейти від школи знань до школи компетентностей. Що це означає на практиці,
міністр пояснила на прикладі: можна читати на швидкість, а можна читати з
розумінням прочитаного. Так от, школа компетентностей – це читання з
розумінням, розтлумачила пані Гриневич. Середня школа не готує своїх випускників
до майбутнього життя в суспільстві, відтак ситуацію треба виправляти. І чим
швидше, тим краще, погоджуються експерти освітньої сфери. Деякі взагалі
стверджують, що зміни є критично необхідними.
Частина аналітиків уважають документ позитивним, але
значною мірою декларативним. Відтак його положення потребують конкретних
механізмів з чітко визначеними термінами реалізації, відповідальними особами
і їх персональною відповідальністю за невиконання певних кроків у межах
реформи. Адже мало заявити, що ми починаємо будувати «нову українську школу»,
треба такі наміри наповнити конкретикою.
«На мою думку, графік упровадження реформи має бути більш
інтенсивним, і Міністерство фінансів із цим погодиться. Адже якщо порахувати
наші втрати від негативних тенденцій, які ми вже спостерігаємо в суспільстві,
з інвестиціями в освіту, то втрати будуть більшими», – зазначив
Прем’єр-міністр Володимир Гройсман під час обговорення концепції «Нової
української школи». За результатами засідання Уряду підтримав політичну
пропозицію.
У профільному відомстві наголошують, що концепція «Нова
українська школа» пройшла широке громадське обговорення, до якого долучились
представники всіх зацікавлених сторін: освітяни, батьки, експерти, роботодавці,
представники професійних спільнот, громадські діячі тощо. Однак не зайве активізувати
ще й суспільний діалог довкола реформи загальної середньої освіти.
ВЛАДА ІНШОГО ҐАТУНКУ
Наприкінці грудня відбулося останнє в минулому році засідання
Уряду. На ньому було представлено, за словами Прем’єра Володимира Гройсмана,
«реальний, конкретний середньостроковий план дій Уряду на період до 2020
року». «Я би хотів, щоб сьогодні ми дали дуже чітке розуміння українцям, куди
ми йдемо, що ми отримаємо, яким буде результат нашої подальшої роботи», –
зауважив Глава Уряду. І поділився своєю мрією: «Мені б дуже хотілося, щоби ми
зробили все від нас залежне, щоби врешті-решт бути владою, яка має зовсім
інший ґатунок».
Цього насправді вже давно очікує громадянське суспільство.
Народ ніколи не опирався здійсненню реформ. Однак законодавчі, фінансові та
інституційні реформи, ініційовані Урядом, повинні вести до підвищення рівня
життя, щонайменше – до реального відчуття, що після періоду труднощів розпочнеться
новий позитивний цикл сталого розвитку. Період «затягування пасків» має
відійти в минуле. Реформи в Україні будуть позитивно сприйняті широким загалом
лише тоді, коли ніхто не залишатиметься «за бортом». Довіру між державою і
народом буде відновлено, коли українці зможуть реалізувати свій потенціал у
гідному, рівноправному та здоровому середовищі.
Що ж пропонує Уряд у своєму середньостроковому плані
пріоритетних дій на період до 2020 року? План базується на п’яти основних
пріоритетах та містить 85 пріоритетних напрямів діяльності Уряду на
задекларований період. Серед головних пріоритетів: економічне зростання,
ефективне врядування, розвиток людського капіталу, встановлення верховенства
права і боротьба з корупцією, безпека та оборона.
Зокрема, згідно з цим планом, Пенсійний фонд України у
середньостроковій перспективі має стати бездотаційним. «Наше з вами завдання,
щоб Пенсійний фонд у середньостроковій перспективі припинив бути дотаційним, а
пенсія українських громадян зросла, причому зросла суттєво», – сказав Володимир
Гройсман.
І ще одна обставина заслуговує на увагу. Презентуючи план
дій, очільник Кабміну зазначив, що він не є остаточним, тож закликав
громадськість до обговорення. На обговорення доленосного документа виділено
місяць. То, може, й справді починаємо трирічний цикл розвитку з владою нового
ґатунку?
Оксана СИВАК, заступник міністра охорони здоров’я:
«У нас просто немає вибору, гірше вже бути не може, люди
чекають від нас кардинальних змін. Реформа фінансування та тема автономізації
медичних закладів – лише верхівка айсберга. Реформувань вимагає громадське
здоров’я, інститут невідкладної екстреної допомоги та багато інших галузей
охорони здоров’я. Але якщо запрацює хоча б одна реформа у цій сфері, можна
буде говорити й про наступні».
Лілія ГРИНЕВИЧ, міністр освіти й науки:
«У реформі шкільної освіти ми переходимо до концепції нової
української школи, серйозно змінюємо зміст освіти. Сьогодні школа має давати не
стільки знання, скільки компетенції, необхідні для життя в XXI столітті. Вміння
критично мислити, працювати в команді, фінансова грамотність, підприємництво,
культурна компетентність – всьому цьому українська школа дітей досі не вчила».
Юрій ГАВРИЛЕЧКО, експерт організації «Фонд суспільної безпеки»:
«Будь-яка система впроваджується стільки, скільки триває
страховий стаж, а це близько 30 років, щонайменше – 15 років. Для того щоб
упроваджувати будь-які зміни, потрібно мати програму соціально-економічного
розвитку України хоча б у вигляді стратегії на такий же термін, а краще – на
два терміни. Щоб було зрозуміло, як будуть розвиватися інститути, за рахунок
яких пенсіонери зможуть отримувати свої кошти».
Олег УСТЕНКО, виконавчий директор Фонду Блейзера:
«Україна просто приречена запустити маховик реальних реформ.
Аби вивести країну на шлях так званого «стійкого» економічного розвитку. Без
реформ, без радикальних змін триватиме повільна деградація. Реформи, про які
нам часто говорять економічні чиновники з екранів та моніторів, чомусь не
відбиваються на реальному житті. Єдиний спосіб вижити – це проводити реформи і
почати демонструвати серйозне економічне зростання».
07.01.2017
|