МЕДИЧНА РЕФОРМА: ЄВРОПЕЙСЬКІ СТАНДАРТИ В УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЯХ
Наступного року в Україні стартує реформа охорони здоров’я.
Профільне міністерство обіцяє фундаментальні зміни, які мають розпочатися з первинної
ланки галузі – сімейної медицини. Нині 99% уваги й фінансування у системі
охорони здоров’я зосереджено на лікуванні замість профілактики. Тому потрібно
змінити світогляд лікарів, пацієнтів та держави, сконцентрувавшись на
запобіганні захворюванням. Це позиція Міністерства охорони здоров’я (МОЗ). Не
всі медики вірять, що уже з 1 січня з’явиться можливість лікувати по-новому.
Самі пацієнти доволі песимістично оцінюють нове коло задекларованих реформ. На
які зміни слід очікувати всім зацікавленим у медичній реформі, дізнавалися
«Профспілкові вісті».
ФІЛОСОФІЯ ЕФЕКТИВНОЇ МЕДИЦИНИ
Багатостраждальна медична реформа в Україні проходить іще
одне коло випробовувань. В один клубок переплелися інтереси високопосадовців і
депутатів, за якими стоять потужні політико-бізнесові групи, та опір представників
медичної ланки, які знайшли в сучасній хаотичній медичній допомозі свою
затишну й ситу нішу. Плюс скепсис щодо змін із боку більшості медичної
спільноти та громадян, які їх не сприймають, не розуміють та не бачать сенсу.
Хоча всі – від профільного міністерства до фельдшера у глибинці – усвідомлюють,
що реформа на часі. Глибока й продумана.
Впродовж 25 років в Україні діяла так звана радянська система
охорони здоров’я. Її іще називають системою Семашка. Це система, коли держава
виділяє кошти під ліжко-місця. Від їхньої кількості й наповненості залежало
фінансування лікарень. Не секрет, що лікарям доводилося займатися приписками,
тобто коли пацієнт начебто перебуває в лікарні й займає ліжко-місце, а
насправді лікується амбулаторно.
Мережу лікарень було створено відповідно до кількості населення,
яке було на той час в Україні. І, згідно із законом, її не можна було
скорочувати. Проте раніше нас було близько 50 мільйонів, а зараз – трохи за 40.
Окрім того, нові технології дають можливість, скажімо, пневмонію лікувати
амбулаторно, а не впродовж кількох тижнів у стаціонарі, як це було раніше.
От і виходить, що лікарень виявилося забагато.
Нині автори медичної реформи пропонують так звану «британську
модель» із поправкою на українські реалії. Таку систему рекомендує Всесвітня
організація охорони здоров’я для країн, що розвиваються. Схожа діє в Італії,
Іспанії, скандинавських країнах. До слова, у Польщі спершу скопіювали німецьку
формулу фінансування, тобто коли роботодавець платить податок на медицину. Та
вона не прижилася. Нинішня польська система змінюється в бік тієї, яку має намір
запровадити Україна.
Як зробити так, аби за нашу безкоштовну медицину, гарантовану
Конституцією, не платити двічі? Бо перший раз ми сплачуємо пристойні суми у
вигляді податків, а далі – безпосередньо у кишені лікарям, до яких звертаємося.
При цьому жодних гарантій отримання якісних медичних послуг не маємо.
Міністр фінансів Олександр Данилюк розглядає проблему з
державницької позиції: «Зараз держава і так витрачає багато коштів на медицину,
але питання в тому, що їх неефективно використовують. Ми вважаємо, що
державні кошти використовуватимуть ефективніше, і люди отримають те, що хочуть
отримати, а саме – якісний медичний захист. Це головне. Щоб не держава
вирішувала, де пацієнт буде лікуватися, а сама людина робила це».
Аби віднайти модель ефективної медицини й адаптувати її до
українських умов, співавтори реформи активно співпрацювали з міжнародними
організаціями. Так, багато запозичили з досвіду Всесвітньої організації
охорони здоров’я. Крім того, переймали не тільки європейський досвід – з
Естонії та Угорщини, котрі зовсім недавно здійснили медичні реформи, а й
напрацювання інших країн – Таїланду, Мексики, Філіппін, Індонезії. Ці країни
мають подібний рівень внутрішнього валового продукту.
ЗАГАДКОВИЙ «МІНІМАЛЬНИЙ ПАКЕТ»
Держава відмовляється декларувати радянський принцип
повністю безоплатної медичної допомоги, оскільки для його втілення немає
об’єктивних можливостей. Іншими словами, у бюджеті бракує коштів. Натомість
уряд бере на себе зобов’язання гарантувати чітко визначений обсяг медичних
послуг, прив’язаний до пріоритетів в охороні здоров’я та економічного стану
країни. Відтепер у рамках реформи громадяни знатимуть, що конкретно вони можуть
отримати за державний кошт, а за що необхідно заплатити самостійно. Медичні
послуги в рамках гарантованого пакета держава зможе купувати у постачальників
усіх форм власності, забезпечуючи оплату від єдиного національного замовника
за надані громадянам послуги.
Від 1 січня наступного року держава змінює принцип фінансування
для медичних закладів первинної ланки – поліклінік, амбулаторій, центрів
первинної медико-санітарної допомоги. На їхній базі планують розгорнути систему
сімейної медицини європейського зразка. На практиці це означає, що кожен
українець зможе вільно обирати сімейного лікаря для себе та педіатра для своїх
дітей й підписувати з ними прямі угоди з чітко визначеним обсягом гарантованих
послуг. Держава, своєю чергою, скеровуватиме гроші за пацієнтом, тобто на
оплату отриманих громадянином послуг – тому лікареві й закладу, які він обрав.
Якщо послуги лікаря пацієнта не вдовольнятимуть, він має
повне право розірвати з ним угоду і «винайняти» іншого медичного фахівця.
Доходи лікарів залежатимуть від кількості обслуговуваних пацієнтів. На думку
ініціаторів реформи, це стимулюватиме лікарів надавати реальні якісні
послуги. Кінцева мета – утримати пацієнтів і державні кошти, що «ходять» за
ними. Медичні заклади, у свою чергу, будуть зацікавлені у залученні ефективних
лікарів, які також зможуть обирати місце роботи на свій розсуд.
У МОЗ запевнили, що держава через запровадження солідарної
системи страхування забезпечуватиме безкоштовний «гарантований пакет» для кожного
українця. Щоправда, у міністерстві достеменно не визначилися щодо остаточного
переліку послуг, які входитимуть до мінімального пакета.
В середньому на одного пацієнта з бюджету планують виділяти
210 гривень на рік. У МОЗ порахували, що саме стільки коштує так званий мінімальний
пакет медичних послуг, але попереджають – це не остаточний список, тож його
вартість може змінитися. За словами медичного експерта Реанімаційного пакета
реформ Олександра Ябчанки, це пов’язано з тим, що в Україні поки що немає
чіткої статистики: де, скільки та якими послугами користується населення.
Планує впровадити міністерство і систему вікових коефіцієнтів – на дітей і
пенсіонерів грошей виділятимуть більше.
Загалом експерти підтверджують, що первинна ланка медицини
має стати ключовою у реформі охорони здоров’я. Тож українцям слід звикати до
поняття «сімейний лікар».
БОРОТЬБА ЗА КЛІЄНТІВ
Доречно розглянути, як саме працюватиме система «сімейних
лікарів» на першому етапі. Кожна родина має вирішити, до якого лікаря первинної
ланки (педіатра, терапевта, сімейного) вона звертатиметься, а після того –
укласти з ним відповідну угоду. Далі держава укладає угоду з лікарем або з
поліклінікою, де він працює, і платить гроші на підставі укладених угод, тобто
за кожну людину. Це і є втілення принципу, коли кошти «ходитимуть» за
пацієнтом. Цей стандарт зі зрозумілими і лікареві, й пацієнтові правилами та
обов’язками ухвалює МОЗ.
Експерти стверджують, що стандарт уже розроблено, але треба
ще узгодити його із сумою коштів, аби він був стовідсотково гарантований і
реальний. За проектом, який підготував Мінфін, бюджет галузі становитиме
59,7 мільярда гривень, тобто трохи більше, ніж передбачено на цей рік. Це приблизно
2,5% ВВП і 7,7% державного бюджету. Ще майже 17 мільярдів, за прогнозом,
профінансує місцева влада зі своїх бюджетів.
Грошова компенсація, яка пропонується лікарям за кожну
угоду, буде достатньою, аби забезпечити їм гідне існування. Наразі суми, які
отримуватимуть сімейні лікарі, не оприлюднено. Немає й нормативно-правових
актів, які обмежували б кількість клієнтів. Щоправда, у МОЗ планують
обмежити кількість клієнтів, з якими може одночасно спілкуватися лікар, аби
від намагання заробити більше не постраждала якість обслуговування пацієнтів.
Якою б не була оптимальна цифра, такий підхід змусить медичних працівників
боротися за пацієнтів, поліпшуючи якість власних послуг.
Чому роблять таку ставку на інститут сімейних лікарів? Вони,
кажуть експерти, порівняно з терапевтами та педіатрами матимуть істотну конкурентну
перевагу. Тобто МОЗ робить ставку на універсальних фахівців. Заступник
міністра охорони здоров’я Сергій Ковтонюк заявив: «Наша мета – лікар кожній
родині. Сімейний лікар має стати агентом сім’ї у системі охорони здоров’я,
спрямовувати, стежити за здоров’ям і забезпечувати всю первинну діагностику.
Сім’я має йому довіряти, а для цього лікар має бути мотивованим, передусім
фінансово».
На лікарів первинної ланки покладається велика відповідальність.
У своїй роботі, окрім «залучення» більшої кількості пацієнтів, вони мають
діагностувати хвороби на ранніх стадіях. Рання діагностика та профілактика
недуг – це те, чим мають займатися сімейні лікарі. Адже не секрет: що раніше
виявлено проблеми зі здоров’ям, то простіше й головне – дешевше для пацієнта
і держави загалом її усунути.
ЗВОРОТНИЙ БІК РЕФОРМИ
Практика формування державної політики у конкретній сфері в
Україні запроваджується вперше. Однак таким нововведенням не задоволені самі
медичні працівники. І от чому. Сімейний лікар, педіатр і терапевт отримуватимуть
до 35 тисяч гривень на місяць, а в інших фахівців, приміром, хірургів,
зарплатня залишиться на тому самому рівні – у межах 4 тисяч гривень.
Представники галузевої профспілки вважають, що для досягнення реальних
результатів від реформи не варто вбивати клин між лікарями різної
спеціалізації.
На переконання профспілкових активістів, концепція нової
моделі не обговорювалася з представниками медичної сфери. Чимало запитань і
щодо фінансування, передбаченого на здійснення реформи. Представниця профспілки
працівників охорони здоров’я Галина Галіусова від імені своїх колег просить
з’ясувати, що саме буде містити гарантований перелік послуг. «Нам поки кажуть
тільки про консультації, бо з лабораторними дослідженнями питання у них не вирішене,
з флюорографією, УЗД, діагностикою теж не вирішене. Відтак виходить, що нам
гарантують тільки консультацію», – нарікає пані Галіусова.
Голова профспілки працівників охорони здоров’я України
Вікторія Коваль звернулася до прем’єр-міністра Володимира Гройсмана із
закликом провести зустріч за участі керівництва МОЗ, НАМНУ і представників
галузевої профспілки для обговорення нагальних проблем, які дестабілізують
роботу медичної галузі й загострюють соціальну напругу. У листі, зокрема,
зазначено, що «норми та положення проекту ЗУ «Про Державний бюджет України на
2017 рік» щодо забезпечення соціальних стандартів, рівня фінансування охорони
здоров’я, підвищення заробітної плати її працівникам і проведення реформи
галузі профспілка вважає такими, що не відповідають Конституції України,
законодавству та реальним потребам галузі. Неузгоджені підходи до реформування
системи охорони здоров’я ми сприймаємо як національну загрозу».
Глава уряду Володимир Гройсман неодноразово наголошував, що
реформа охорони здоров’я є одним із пріоритетів діяльності уряду, тож представники
галузевої профспілки сподіваються, що їх голос нарешті почують.
Уляна СУПРУН, виконувач обов’язків міністра охорони здоров’я
України:
«Концепція реформування медичної галузі упродовж 2016–2018
років передбачає, зокрема, запровадження механізму оплати медичних послуг за
принципом «гроші йдуть за пацієнтом». Іншими словами, за рекомендаціями
зарубіжних експертів і громадськості, держава змінює підходи до фінансування
охорони здоров’я: більше не будемо орієнтуватися передусім на оплату стін
медзакладів та комунальних послуг, а саме на надання медичних послуг, яких
потребують пацієнти».
Олександр ЯБЧАНКА, медичний експерт Реанімаційного пакета реформ:
«Результат залежить від того, як грамотно буде побудована
комунікаційна стратегія цієї реформи. Зважаючи на кількість інформаційних та
публічних заходів, яких вживає міністерство, вони рухаються у правильному
напрямку. Зараз запит на інформацію щодо медичної реформи перевищує
пропозицію. Всі зрозуміли, що запроваджується принцип «гроші за пацієнтом».
Усі збагнули, що з 2017 року запускається первинка».
Олена КУЧЕРУК, менеджер програми «Громадське здоров’я»
Міжнародного фонду «Відродження»:
«Зобов’язання обирати терапевтів, педіатрів чи сімейних лікарів
вже було закладено в реформи первинки, яка реалізовувалася в чотирьох пілотних
областях, а також у Києві. В ідеалі обирати за місцем, якістю та зручністю
лікуючого лікаря пацієнт має незалежно від форми власності – держава
«контрактує» цю послугу, тобто замовляє та оплачує її для пацієнта. Зрештою, це
цікаво й приватному сектору, бо він зацікавлений у тому, щоб боротися за
державні кошти».
Ірина СИСОЄНКО, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань
охорони здоров’я:
«Платити потрібно за надану послугу. Пацієнт прийшов до
лікаря, тож нехай держава і заплатить за послугу, яку надали йому в лікарні.
До суми послуги має бути закладено заробітну плату лікаря й вартість
медикаментів. Це принцип «гроші за пацієнта». Така система існує в усіх розвинених
країнах, і так має бути у нас. Усі пострадянські країни давно перейшли на цю
модель фінансування. І тільки ми досі не можемо зробити першого кроку».
16.12.2016
|