КРЕДИТНА ПАУЗА У ФІНАНСОВІЙ ПІДТРИМЦІ УКРАЇНИ
Місія МВФ, яка працювала в Україні з 3 по 17 листопада,
залишила Київ. За результатами роботи міжнародних фінансистів стало очевидним,
що наразі Міжнародний валютний фонд відмовив Україні у наданні чергового
траншу. В усякому разі, нинішнього року країна гарантовано його не отримає. Не
варто очікувати його і в першій половині 2017-го. Наскільки критичним може
виявитися для України відсутність цієї допомоги та якою буде реакція зарубіжних
партнерів та інвесторів на збої у співробітництві України та МВФ, з’ясовують
«Профспілкові вісті» за безпосередньої участі провідних експертів.
ЖОВТИЙ СИГНАЛ МАЯКА
У Національному банку України заперечують, що МВФ відмовився
від подальшої співпраці. Кажуть лише про перенесення термінів. Щойно стала
відомою позиція головного кредитора країни, посипалися взаємні звинувачення.
Глава НБУ Валерія Гонтарева поквапилася записати «провал» до активу уряду,
парламенту і політиків-популістів, які розхитують крихку макроекономічну
стабільність. Уряд не виконав усіх умов, передбачених меморандумом співпраці з
фондом, парламент зволікає з ухваленням необхідних ініціатив, а популісти
взагалі вимагають її відставки, поскаржилась глава центрального банку країни.
Тим часом Національний банк, на тверде переконання його очільниці, зробив усе,
що від нього залежало. «Ту обнадійливу стабільність, коли ми живемо вже більш
як півтора року за стабільної макроекономічної ситуації, ми почнемо втрачати з
кожним днем...» – змальовує картину краху пані Гонтарева.
Клопіт очільниці НБУ можна зрозуміти. Наступного року Україна
має сплатити понад 2,5 мільярда доларів за обслуговування боргів і погасити 1
мільярд доларів першого кредиту stand-by, отриманого від МВФ у 2014 році.
Україна співпрацює із МВФ вже впродовж 22 років, і практично
жодного разу не було траншів без затримок. Причини були різними. Та нині, на
переконання директора економічних програм Центру Разумкова Василя Юрчишина,
основна проблема полягає в тому, що затримка кредиту МВФ – це затримка
реформ. «Україна здійснює інерційне відновлення економіки, і ті засади
економічного зростання, які сьогодні ми чуємо від уряду, як-от зростання
економіки на 2-3%, це вкрай слабкі числові орієнтири. Потрібно запроваджувати
інструменти, які дали б Україні можливість зростати упродовж наступних п’яти
років з темпами 7-8%. Тоді можна говорити, що Україна вийшла на стійкий шлях
розвитку і спроможна самостійно продукувати ресурси, необхідні для розвитку та
зростання. Тоді можна говорити, що ми не пропадемо без допомоги МВФ», –
стверджує фахівець.
Місія МВФ неоднозначно оцінила результати діяльності влади.
Більше того, висловила серйозні сумніви щодо продуманості нашої внутрішньої
економічної політики, передусім системи субсидій, коли дуже велика частка
населення отримує допомогу, а зарплати при цьому залишаються низькими. Експертів
місії буквально приголомшив той факт, що без будь- якого економічного прискорення
Україна зважилася на дворазове підвищення мінімальної зарплати. Це викликало
сумнів щодо збалансованості національної економіки та спроможності
забезпечити її економічне зростання.
Саме підвищення мінімальної зарплати було сприйняте
представниками місії аж надмір нервово. Чиновники з уряду кажуть, що основна
претензія полягає в тому, що перед оголошенням рішення не було проведено
достатньої кількості консультацій. Однак аналітики в один голос стверджують,
що МВФ знав про такий намір уряду і докладно вивчив усі сценарії підвищення
мінімальної заробітної плати до 3200 гривень.
І все ж: чим обернеться зволікання чи відмова надання чергового
траншу Україні? Міністр фінансів Олександр Данилюк налаштований оптимістично:
«Ситуації «все пропало» не виникне. Ми добре і самі справляємося. Допомога
від МВФ – це буде допомога».
ЛАНЦЮГОВА РЕАКЦІЯ
Можна було б беззастережно поділяти позицію міністра фінансів,
якби не одне істотне «але». Якщо МВФ від нас відвернеться, це означатиме, що
ринок фінансової підтримки заходу для нас закритий, а з урахуванням
політичної складової фінансування ми можемо втратили й політичну підтримку. В
аналітиків з цього приводу слушне запитання: хто в такому разі буде нашим
союзником у протистоянні з Кремлем? Фахівець у галузі енергетики, колишній
член НКРЕКП Андрій Герус висловив думку, що, з економічної точки зору,
насправді нічого страшного не станеться, якщо держава не отримає наступного
траншу. Однак з політичного погляду це великий мінус. Негативний ефект матиме
відмова від співпраці і для іміджу держави загалом. Бо коли транш не надходить,
інвестори одразу на це реагують і стають більш стриманими у політиці вкладання
коштів.
Хоча є й інші думки. Аналітики переконують, що інвестори без
інформації від МВФ чудово орієнтуються в тому, що відбувається в країні. Вони
надто докладно вивчають усе до дрібниць, що відбувається на ринках держав,
куди вони мають намір заводити свої капітали. Інвестори за великим рахунком
зважають не на транші МВФ, а на динаміку ринку, інфляцію, податкову складову,
рівень корупції. Відтак інформація про те, що Україна продовжує бути
лідером за рівнем корупції не тільки в Європі, а й у світі,
блискавично облетіла усі фінансові кола. Для цього не потрібно було чекати
оцінки місії МВФ, а достатньо проаналізувати електронні декларації
української еліти. У нас поки що дуже низькі темпи економічного зростання, і потрібно
всіма способами створювати привабливу картинку для іноземних інвесторів. А
постійні паузи в програмі МВФ зайве свідчать про те, що задекларовані реформи
стикаються з великим спротивом усередині країни.
Експерти не виключають, що через паузу в стосунках із МВФ
можуть припинитися програми співпраці України зі Світовим банком, Європейським
банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком. Адже якщо
нам відмовляє у кредиті МВФ, автоматично зупиняється кредитування іншими фінансовими
інституціями. Це аксіома, переконують аналітики фінансового ринку. Номінально
гроші МВФ для України не критично важливі, але сам факт призупинення
співробітництва з Фондом неодмінно насторожить західних партнерів, котрі
традиційно орієнтуються на позицію МВФ.
БОРГИ ЗАРАДИ БОРГІВ
«Україна має виконати контрольні маяки МВФ», «МВФ висунув
Україні умови», «Ця реформа – вимога МВФ». Скільки разів ми чули подібні висловлювання
від представників влади, котрі впродовж останніх двох років трактують кожен
непопулярний крок зі свого боку однією єдиною фразою: «Так вимагає МВФ».
Справді, МВФ диктує нам умови, але керується не прагненням підвищити
соціальні стандарти чи рівень життя громадян. Як будь-який кредитор, він
прагне мати гарантії в платоспроможності країни-боржника і розраховує на
вчасне відшкодування позиченого. МВФ – не добрий філантроп, який умить
відгукується на прохання позичити грошей. Чи то на підтримку, чи на реформи –
байдуже. Однак він пропонує країні типову схему подолання кризи. Його менш за
все цікавить, як ця схема адаптується в тих чи інших реаліях.
Скажімо, Фонд висунув Україні вимогу подолати дефіцит
«Нафтогазу» та встановити економічно обґрунтовані тарифи. У який спосіб та якими
методами, його не обходить. Наші чиновники встановили удвічі завищені тарифи,
мотивуючи це вимогою МВФ. Керівник ГО «Публічний аудит» Максим Гольдарб намагається
розставити крапки над «і»: «Вітчизняні високопосадовці нарешті повинні почати
мислити в координатах насамперед потреб українського народу та вигоди для
України, а не робити кожен свій крок виключно в угоду іноземним кредиторам.
Зараз ті, хто називають себе державними діячами, поводяться як звичайні
комерсанти. Вони ведуть країну до тотального розпродажу її активів уже в
досяжному майбутньому».
Тим часом директор Інституту трансформації суспільства
Олег Соскін висловлюється аж занадто категорично: «Те, що нав’язує МВФ, фактично
є економічним геноцидом народу. За останні три роки Київ виконав усі формальні
вимоги МВФ, однак життя в країні для мільйонів людей не поліпшилося. Навпаки,
90% людей настільки зубожіли, що не в змозі заплатити за комунальні послуги».
Подібні думки лунають і з вуст інших українських експертів.
Ці думки зводяться до того, що українська влада замість того, щоб запустити дієвий
механізм реформ і програму порятунку економіки, підсадила країну на кредитну
голку, фактично переклавши свою відповідальність на плечі населення. І тепер
відсутність траншів МВФ справді негативно впливає на економіку. Населення не
бачить порятунку в цих грошах, бо практично всі вони спрямовуються на
погашення попередніх кредитів.
Соціологи провели опитування: чи може Україна втриматись
на плаву без траншів МВФ? Результати дещо неочікувані: може, якщо відмовиться
від кредитної голки взагалі; якщо чиновники прикриють усі офшорні схеми. Це
дасть країні значно більше, аніж усі кредити МВФ, разом узяті. Бо надто
пригнічує тотальна кредитна залежність. Чиновники позичають гроші під держгарантії,
щоб утриматися при владі, а віддають кредитні кошти за рахунок простих українців,
найперше – шляхом скорочення соціальних виплат.
ОДНИМ АРШИНОМ МІРЯТИ НЕ МОЖНА
Рекомендації та вимоги МВФ не завжди доречні. Про це
твердять економісти і політики. Підстав для критики МВФ достатньо. Часто у
країнах, які активно співпрацювали з Фондом, ситуація не поліпшувалася, а
навпаки – катастрофічно погіршувалася. Першою кризою, з якою не вдалося
впоратися МВФ, була мексиканська криза. Вона припала на 1994 рік і згодом
поширилася далеко за межі Мексики. Тодішні проблеми південноамериканської
країни дуже схожі на сучасні українські реалії. Дефіцит платіжного балансу,
штучна підтримка валютного курсу, недостатня структурна перебудова, низька
частка доданої вартості в експорті, переважаючий розвиток зовнішнього сектору
над внутрішнім, недооцінка небезпеки зростання зовнішнього боргу. Так от, у
Мексиці політика МВФ потерпіла фіаско. Ця криза засвідчила, що не можна з
однаковим успіхом використовувати традиційні інструменти в різних країнах,
навіть якщо вони приблизно однакового рівня розвитку.
Буквально через три роки вдарила азійська криза, причому МВФ
не тільки не зарадив ситуації, а став одним із чинників поглиблення кризи.
Після провалу деякі експерти навіть закликали до припинення діяльності з МВФ у
тому вигляді, в якому він існував. Однак тоді до кінця не вдалося з’ясувати, що
насправді спричинило кризу, відтак Фонд утримався на плаву.
Фонд звинувачують і в тому, що він змусив Югославію
припинити економічне вирівнювання регіонів, що призвело до зростання
сепаратизму, громадянської війни та в кінцевому підсумку – до розвалу країни.
А наприкінці 1980-х МВФ надав Руанді позику за умови, що уряд припинить
підтримувати фермерські господарства і здійснить девальвацію місцевої валюти.
Це призвело не тільки до зниження доходів населення, а й до початку кривавої
громадянської війни. Кажуть, що існує ціла низка африканських країн, які МВФ
нібито розорив своїми вимогами структурних реформ. Але Україна – не Африка,
вона тільки наближається за рівнем бідності до країн цього континенту. То,
може, нам не зайве відстежити історію розвитку цього фінансового велета – МВФ,
а висновки зробити самим?
Андрій НОВАК, голова Комітету економістів України:
«Зараз співпраця з МВФ на якийсь час замре – Фонд чекатиме
на остаточну версію бюджету: за аналогією з тим, що відбулося між першим і
другим читанням, він розуміє, що можуть бути нові сюрпризи – або в дохідній
частині, або у видатковій. Фонду потрібно розуміти остаточну риску, яку
український уряд переступати не буде. Далі, вже на основі нашого бюджету на
2017 рік, Фонд робитиме висновок про продовження або припинення співпраці з
Україною».
Олександр РАДЧУК, політолог:
«Кредитори вже дають сигнали, які свідчать про те, що
припинення кредитування – реальний крок, якщо країна не намагатиметься
вибратися з корупційної ями. Критичність нинішньої ситуації в тому, що в МВФ
покладають на нинішню владу ще більшу відповідальність у дотриманні кредитних
зобов’язань: курс реформ, соціальна, економічна стабільність, збалансований
бюджет».
Гліб ВИШЛІНСЬКИЙ, виконавчий директор Центру економічної
стратегії, член ради Реанімаційного пакета реформ:
«З одного боку, справді, немає такої нагальної потреби в цих
грошах, щоб, наприклад, заткнути якісь дірки в бюджеті. Проте, з іншого боку,
у нас дуже низькі темпи економічного зростання і потрібно всіма способами
створювати привабливу картинку для іноземних інвесторів. А постійні паузи в
програмі МВФ лише підкреслюють, що реформи наражаються на потужний спротив».
Борис КУШНІРУК, голова експертно- аналітичної ради Українського
аналітичного центру:
«Цього року кредиту від МВФ ми не дістанемо точно. Проблемою
буде його отримання і у першій половині наступного. Ще потрібно, щоб
затвердили бюджет, тоді МВФ перевірятиме його на реалістичність, і лише якщо з
цим буде усе гаразд, то десь із початку наступного року почнеться обговорення,
за яких умов Україна може отримати наступний транш».
03.12.2016
Раїса ЧИРВА
|