ПІДВИЩЕННЯ МІНІМАЛКИ: В УРЯДІ ПОЧУЛИ ГОЛОС ПРОФСПІЛОК
Символічно, що уряд заявив про двократне підвищення
мінімальної заробітної плати (МЗП) після зустрічі із профспілковим активом
країни. Цьому передувала тривала спільна робота у форматі діалогу соціальних
партнерів: профспілок, урядової сторони і роботодавців. Лідери Федерації
професійних спілок України вважають підвищення МЗП лише першим кроком на шляху
глибинної реформи оплати праці в країні. І концентрують свої зусилля на
контролі за напрацюванням необхідних нормативно-правових актів, що мають знайти
реальне відображення у Держбюджеті на наступний рік. Чи означає це, що,
нарешті, налагоджено співпрацю профспілок із владою у найважливіших питаннях
соціально-економічного розвитку країни, з’ясовують «Профспілкові вісті».
СЮРПРИЗ ДЛЯ ЧОТИРЬОХ МІЛЬЙОНІВ
День 26 жовтня 2016 року увійде в історію незалежної України.
Очільник уряду Володимир Гройсман зробив сенсаційну заяву про підвищення МЗП в
Україні до 3200 гривень. Це удвічі більше, ніж нині. «Із 1 січня жоден
працюючий українець не має отримувати зарплату менше 3200 гривень. Уперше за
25 років незалежності МЗП дорівнюватиме розміру прожиткового мінімуму», –
сказав глава уряду. Це саме те, на чому неодноразово акцентували свою увагу
профспілки. Вперше за роки незалежності МЗП дорівнюватиме реальному і юридичному
прожитковому мінімуму. Кабінет Міністрів також затвердив новий розмір
споживчого кошика, який має зрости у 2017 році до 3200 гривень.
Підвищення мінімалки відбудеться уже з 1 січня наступного року.
Президент Петро Порошенко заявив, що саме від цієї дати «в Україні не буде
жодної працюючої людини, яка отримує менше 3200 гривень». Наразі МЗП отримують
4 мільйони працюючих українців, підрахували в Адміністрації глави держави. За
словами Президента, для виплат у державному секторі будуть знайдені
відповідні ресурси держбюджету, а приватний сектор отримує чітке правило, яке
забороняє працюючому українцю виплачувати менше 3200 гривень на місяць.
Чому підвищення МЗП деякі експерти вважають сюрпризом для
населення? Через те, стверджують фахівці, що раніше до проекту бюджету на
наступний рік планували внести дещо інший розмір мінімальної зарплати для
працюючих – 1600 гривень. Але ж вдалося уряду віднайти можливість збільшити
цей показник удвічі. Однозначно, що цьому посприяли профспілки, які зуміли
переконати главу уряду Володимира Гройсмана, що з ерою дешевої робочої сили
треба покінчити раз і назавжди.
Тепер, коли Кабінет Міністрів оприлюднив своє рішення щодо
двократного збільшення МЗП, чи не кожна політична сила норовить приписати собі
ці заслуги. Мовляв, ми давно казали, що соціальні стандарти в Україні не
покривають реальні потреби населення. Тим часом опоненти урядових чиновників
лякають населення наслідками такого підвищення МЗП. Мовляв, це обернеться
шаленим зростанням цін, яке жодне підвищення заробітної плати не перекриє. Ще
одним ризиком є те, що заплановані витрати на легальну оплату праці компанії
перекладуть на вартість своєї продукції, а отже, за підвищення зарплат для
частини населення заплатять у кінцевому підсумку всі споживачі.
У ПОШУКУ КОМПЕНСАТОРІВ
Міністр соціальної політики Андрій Рева запевняє, що уряд
ініціював підвищення соціальних стандартів для того, щоб українці отримували
гідну зарплату, а їхні доходи зростали. Аксіома, що не потребує спростування.
Однак і експертів, і населення цікавить закономірне питання: де уряд візьме
кошти? Чи не призведе таке рішення до додаткових видатків із бюджету, що
тільки посилить його дефіцит? В уряді заявляють: усе прорахували, підійшли до
розв’язання проблеми зважено. Міністр фінансів Олександр Данилюк запевнив, що
підвищення мінімальної зарплати планують здійснити виключно за рахунок
ресурсів, які забезпечить українська економіка. Це не відбуватиметься за
рахунок включення друкарського верстата або залучення міжнародних запозичень.
На переконання міністра, на прогнозований рівень інфляції та цін зазначене
рішення жодним чином не вплине. А отже, не матиме впливу і на стабільність
макроекономічних показників країни.
Такої ж думки дотримується і віце-прем’єр-міністр Павло Розенко:
«Державний бюджет на 2017 рік буде повністю збалансований. Збільшувати його
дефіцит не будемо. Всі розрахунки відображатимуться у проекті, який уряд
передасть до парламенту до другого читання».
Експерти вважають, що основну ставку в питанні компенсаторів
уряд робить на детінізацію. У ДФС оприлюднили інформацію, що понад 60%
заробітної плати виплачують «у конвертах». Підвищення МЗП змусить бізнес
нарешті «відбілитися».
Однак фінансові аналітики попереджають, що детінізація –
ненадійний компенсатор. Прорахувати його до кінця неможливо. Гарантувати, що
бізнес почне працювати «по-білому», а не вдасться до оформлення своїх
працівників на половину ставки, неможливо. Проте в цьому питанні профспілки
відстоюватимуть права своїх працівників на повну зарплату, а не на половинчасту.
Відомо, що зниження ЄСВ потужного ефекту не дало. Бізнес не
поспішає виходити з тіні.
Одними закликами про соціальну справедливість його не
зрушиш із місця. Тому влада цілком виправдано вирішила скористатися
адміністративним інструментарієм. Роботодавці готові підвищувати зарплати,
заявив голова Федерації роботодавців України Дмитро Олійник. Проте тоді, коли
з’явиться можливість наростити обсяги виробництва. Через це очільник ФРУ
вважає ініціативу влади про підвищення МЗП до 3200 гривень викликом не тільки
для роботодавців, а й для уряду, адже не буває зростання добробуту без
зростання економіки.
Для отримання можливостей щодо підвищення заробітних плат
бізнес також очікує від уряду розуміння у питанні фіскального навантаження на
економіку. Проект Державного бюджету–2017 передбачає подальше зростання частки
ВВП, що перерозподіляється через Зведений бюджет – фактичні податки
становитимуть 33,9%. Це при тому, що з 2014 по 2016 рік перерозподіл уже зріс з
29,4 до 33,1%. Представники бізнесу – і великого, й малого – переконані, що
має бути зустрічний рух, а не традиційний тиск влади на бізнес.
Є ще одна пересторога від експертів. Деякі аналітики не
виключають економії на субсидіях, адже їх отримання напряму пов’язане з
доходами населення. Павло Розенко на такі закиди відповів: «Зараз ніхто не буде
забирати у населення субсидії чи переглядати критерії для їх оформлення».
БЕЗ ІЛЮЗІЙ ТА ЕЙФОРІЇ
Тема підвищення МЗП стала першим номером для обговорення
не тільки в експертному середовищі, а й серед простих українців. Нині фінансові
та економічні аналітики віднайшли чергову «соціальну вибухівку»: обіцянки
уряду – суцільний блеф, адже підвищення МЗП не узгоджено з МВФ. А з цього
випливає чергова страшилка: а раптом головний кредитор України вчинить спротив?
Оливи до вогню додав співголова Стратегічної групи радників Лешек
Бальцерович, який поквапився заявити, що ініціатива підвищення МЗП була неочікуваною
і взагалі мала спонтанний характер. «Я хочу сказати, що ні я, ні міжнародні
організації не знали про те, що буде збільшення на 100% МЗП. Важливо те, що ми
не мали можливості ознайомитися з калькуляцією, на яку спирається це рішення»,
– пояснив він.
Справді, підвищення соціальних стандартів узгодили з
профспілками, а не з МВФ, як це було завжди. Тож в уряді теж поки що не знають,
як відреагують на таке рішення у місії. Хоча для МВФ головне – підтримання
балансу бюджету. Усе залежить від того, наскільки переконливим виявиться уряд
у переговорах із Фондом. Експерти кажуть, що можемо мати передумови, що країна
вийде за межі узгодженого з МВФ рівня дефіциту бюджету, однак уряд погоджується
на певні незручності у майбутніх перемовинах.
До слова, місія Міжнародного валютного фонду планувалася
на кінець жовтня. Однак так і не прибула до Києва. У Міністерстві фінансів поквапилися
заявити, що це виключно технічна затримка, тож місія прибуде «буквально
днями».
У експертів на це – своя думка. Їхати представникам МВФ до
Києва немає сенсу, оскільки жоден пункт, необхідний для отримання наступних
траншів, Україна не виконала. Та більшість аналітиків переконана, що
міжнародних кредиторів заскочила зненацька ініціатива уряду про підвищення
МЗП одразу на 100%. Там просто не встигли зорієнтуватися у нових підходах до
оплати працюючих українців.
Вітчизняні аналітики теж досі ламають голову, чому так
спішно уряд зважився підвищити мінімалку. Називають купу причин. Це і бажання
відволікти людей від «новітніх» депутатських зарплат у 40 тисяч гривень, від
інформації про багатства української еліти в електронних деклараціях. І ще
низка здогадок та міфів… Та частина експертів аргументовано доводить, що у
такому кроці – частка роботи й амбіцій Всеукраїнського об’єднання професійних
спілок. Профспілки налаштовані рішуче. Особливо зараз, коли оприлюднено статки
українських можновладців. На тлі готівки у мільйони доларів підвищення
мінімальної зарплати удвічі не видається великим досягненням.
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації професійних спілок
України:
«Ініціатива уряду щодо підняття МЗП дуже важлива. Ми цього
домагалися останні півроку. На черговому з’їзді ФПУ у березні нинішнього року
ми затвердили Стратегію діяльності. Головним пунктом документа якраз і було
встановлення в Державному бюджеті розміру МЗП на рівні об’єктивно розрахованого
прожиткового мінімуму. Я не випадково кажу про головний пункт, бо у тексті
Генеральної угоди на 2016–2017 роки прописано стратегію на здійснення
докорінної реформи оплати праці, запропоновано реальні механізми переходу від
моделі «дешевої робочої сили» до достойної оплати праці, на рівень
європейських стандартів. Якщо країна обрала європейський шлях розвитку, то й
зарплата має бути європейською.
Само по собі це не станеться. Тож завдання профспілок усіх рівнів
– демонструвати сильні позиції і в соціальному діалозі, і на переговорах із
представниками усіх гілок влади, аби показати суспільству, що у нього є
захисники прав працюючих.
В Україні зараз склалася ситуація, коли власники підприємств
занижують вартість праці своїх працівників. Так, якщо частка витрат на оплату
праці в Європі становить близько 60% ВВП країни, то у нас цей показник – 25%.
Це якщо вірити статистичним даним.
Ми розуміємо, що адміністративні інструменти впливу на ринок –
ризиковані. Набагато правильніше забезпечити стабільне економічне зростання. І
тоді зарплати будуть зростати слідом за зростанням продуктивності. Та це
робота на майбутнє: і профспілок, і роботодавців, і влади загалом.
Саме робота, а не популістські гасла. Бо саме зараз, коли на
вимогу профспілок підвищили МЗП, до «переможного руху за народне щастя» раптом
почали приєднуватися політичні сили. Причому різного спрямування, не лише
опозиційні. Кожному хочеться заявити про свою перемогу в турботі про людей.
Профспілки ж будуть відстоювати свої позиції. Профспілки за
справедливу систему оцінювання праці у країні. Подобається це комусь чи ні,
але до справедливої системи ми ще не підійшли. Зроблено лише перший крок. Він
не може бути останнім і заключним».
Павло РОЗЕНКО, віце-прем’єр-міністр України:
«Безумовно, тепер бізнесу доведеться замислитися. Адже людям
офіційно виплачували тільки мінімальну зарплату, решту – в конверті. Ми хочемо
таким кроком стимулювати бізнес, перевести в заробітну плату працівникам
економію єдиного соціального внеску».
Олександр ЖОЛУДЬ, старший економіст Міжнародного центру
перспективних досліджень:
«Було б непогано, якби уряд, оголошуючи такі ініціативи,
надав і якісь базові розрахунки. Наразі ми можемо казати лише про загальні
ефекти. Наприклад, це має дещо збільшити надходження до Пенсійного фонду, який
зараз значною мірою субсидується із Держбюджету».
Сергій КАПЛІН, перший заступник голови Комітету Верховної Ради з
питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення:
«Це те, чого ми з профспілками вимагали у своїх поправках до
Держбюджету–2017, те, що прописали в спільному з ФПУ законопроекті про
реформування оплати праці. Володимир Гройсман відзначив значну роль Федерації
профспілок у цьому процесі та подякував за конструктивну позицію, яка допомогла
знайти необхідні рішення для цього соціально важливого кроку».
Володимир САЄНКО, заступник Голови ФПУ:
«Загалом за темою з підвищення мінімалки можна вивчати
якість роботи піарщиків політичних структур. Лише ледачий не приписав собі
заслуги щодо підвищення до 3200 гривень МЗП. Профспілки ж, які власне й
працювали на це підвищення, поводять себе дуже скромно. Вони не звикли до
популізму. Розуміють, що це лише крок. Не перший, але й далеко не останній».
07.11.2016
|