«ПІДЗЕМНИМ» ГЕРОЯМ ДНІПРА ВПЕРШЕ ЗА 11 МІСЯЦІВ ВИПЛАТИЛИ ЗАРОБІТНУ
Дніпровським метробудівцям, які от уже багато років щодня
рятують місто від загрози зсувів, уперше за 11 місяців виплатили заробітну плату.
«Гроші заборгували 162 працівникам. Зараз працює 116 осіб. З усіма
розрахувалися. Було виплачено десять з половиною мільйонів заробітної плати», –
розповідає директор ПАТ «Дніпрометробуд» Олександр Бутенко.
За виплату більш ніж 10-мільйонного боргу працівники
«Дніпрометробуду» боролися майже рік, та перспектива нарешті отримати
зарплату з’явилася у людей тільки після втручання Федерації профспілок України
– юридичні консультації та мітинги перед мерією нарешті привернули увагу
влади до проблеми робітників.
«Ми заощадили гроші в різних напрямах, творчо підійшли до роботи
підрядних організацій, зекономили кошти і за результатами цієї економії у нас
вийшли гроші, якими ми виплатили цю заробітну плату. Профспілковий рух – це
серйозний важіль усюди, в усьому світі. Ми спільно знайшли механізм реалізації
виплати заборгованості із заробітної плати. Ми залишилися задоволеними від
співпраці із профспілками. Бачимо, що вони справді обстоюють інтереси
підприємства. Ми готові до подальшої співпраці…» – каже заступник мера Дніпра
Михайло Лисенко.
У самих співробітників «Дніпрометробуду» з цього приводу
емоції змішані – з одного боку, новина, безумовно, радісна: вперше за 11
місяців вони поверталися додому не з сумними обличчями. З іншого – насамперед
вони бігли не до рідних, а в банки і до терміналів: погашати давно прострочені
кредити й оплачувати комунальні платіжки.
«Коли отримали смс-повідомлення про те, що зарплату
нараховано, усі кричали від радості, такі були задоволені. Не могли повірити,
що це правда. Але зараз після цього всього відчувається якась спустошеність», –
згадує Олександр Бутенко.
Після виплати зарплат на підприємстві почав відновлюватися
і профспілковий рух – із півтори сотні працівників членами первинної
профспілкової організації були тільки 30. Допомога Федерації професійних
спілок змусила робітників знову повірити в рух, відтак первинка почала
зростати.
Олександр Бутенко зазначає, що більше сотні робітників підприємства
виявилися заручниками ситуації: незважаючи на невиплату зарплат, звільнитися
ніхто з них не міг, адже на кону безпека всього Дніпра. Казали: «Кинути не
можемо і піти не можна. Тому що це кримінальна відповідальність. Техногенна
безпека, підтримка виробок у безпечному стані. Над нами ж місто».
Тим часом святкувати робітникам ніколи. Та й приводів мало:
після виплати зарплат почав зростати новий борг міста перед метробудівцями. А
проведений мерією тендер на добудо
ву дніпровського метро виграла турецька компанія «Лімак», що
загрожує дніпрометробудівцям безробіттям – договір про субпідряд з ними поки не
підписали, а початок будівельних робіт призначено вже на 20 вересня.
«Турецька компанія «Лімак» почне будівництво метрополітену
з вересня. Будівництво стартуватиме від історичного музею, станції метро
Музейна і триватиме до з’єднання з існуючою лінією. Термін робіт – до п’яти
років. Представники генпідрядника, вивчивши геологію, кажуть, що готові усе
завершити за чотири роки. Але ми налаштовуємося на п’ять, зроблять раніше –
буде добре. Компанії були з Італії, з Франції та з Португалії», – ділиться
Михайло Лисенко.
Представники «Дніпрометробуду» взяти участь у тендері не
змогли через фінансові труднощі та відсутність техніки. В мерії пояснили:
«Вони не мають значного досвіду – раз. Вони не мають такого обладнання – два.
Нарешті, вони не мають такої кількості оборотних коштів».
У ПАТ «Дніпрометробуд» аргументи спростовують – кажуть, що
за десятиліття роботи в дніпровській підземці робітники підприємства не просто
мають достатній досвід, а й високу кваліфікацію з восьми спеціалізацій,
пов’язаних із гірничо-капітальними роботами.
«Маємо фінські установки бурові. Установки чудові, Мініматікі.
Дві нові для станції є у нас. Хоча кажуть, що ми нічого не маємо. Все ми
маємо. Що треба – маємо. Зрозуміло, що потрібно докуповувати ще. Не без
цього. Щоб розвиватися. Зупинятися ж не можна. Дещо трохи докупити і... потім
нехай спробують зупинити нас. Уже не зупинять… Питання зовсім не у потужностях.
За цим має стояти фінансовий захист. Устаткування у нас є. Кажуть, що
обладнання у нас застаріло – усе це казки. Наше підприємство сьогодні може
працювати, із сьогоднішнього дня. Я зараз скажу працювати, і почнуть...
Приїжджали комісії, і всі переконалися в тому, що все працює», – розповідає
Олександр Бутенко.
Заступник мера Дніпра Михайло Лисенко запевняє, що робітників
без підтримки не залишать: «Я впевнений, що ми працевлаштуємо всіх без
винятку співробітників компанії (ПАТ «Дніпрометробуд» – Авт.), які тут працюють
на цей час. Створено робочу групу, яка займається всіма питаннями, до її
складу увійшли й представники «Дніпрометробуду», і дирекції. Ми всі перебуваємо
в тісному контакті».
Тим часом метробудівці продовжують щоденну важку роботу зі
збереження виробок у безпечному стані – 7-годинні робочі зміни на 50-метровій
глибині, в умовах підвищеної небезпеки. Ризикують своїм життям робітники не
тому, що «робота така», а тому що по-іншому вже не можуть: відчувають свою
відповідальність і за проект, і за жителів міста. Кажуть, що трудові будні
сприймають як місію особливої важливості.
«У нас така робота, що не може бути жодної розхлябаності.
Адже працюємо в умовах підвищеної небезпеки. Тому весь час підтримуємо
дисципліну і порядок. Відкачування води постійне, підтримання виробок... Це
дуже серйозна робота, відповідальна. Хочемо, щоб нас почули, а не відставляли
в сторону. Ми живемо в місті, я вважаю, я патріот, і повинен виконати цю місію.
І люди, які у нас зараз працюють, теж», – каже Олександр Бутенко.
P.S. Ложечки знайшлись
Коли метробудівці звернулися до ФПУ по допомогу із виплати
зарплат, питання було доведене до крайньої межі – робітники не мали коштів ані
прогодувати сім’ю, ані дістатися до роботи, щоб уберегти місто від техногенної
катастрофи. До виробок йшли пішки – щодня і всупереч усьому.
Розуміючи терміновість вирішення питання, Федерація
профспілок відправила до Дніпра оперативну групу. Ситуація місцевого рівня
набула всеукраїнських масштабів – проблему намагалися «зам’яти». Спершу
Меморандумом про співпрацю метробудівців із містом (згідно з яким працівники
«Дніпрометробуду» зобов’язувалися не виходити на мітинги, не розповідати про
борги влади у ЗМІ і загалом «не шуміти»). Потім – пропозицією, аби кожен
робітник взяв індивідуальний кредит. На додачу до тих, які люди вже встигли
набрати в усіх можливих банках і ломбардах.
Проте сьогодні влада реабілітувалася – борги виплатили,
переговори про подальшу долю робітників тривають. Але ми – пам’ятаємо. Тут
принцип такий самий, як з уроками трагічної історії. «Хто не пам’ятає свого
минулого, той приречений пережити його знову», – казав Джордж Сантаяна.
Володимир Саєнко, заступник Голови ФПУ:
«Справа «Дніпрометробуду» – яскравий приклад того, що
«паперової» роботи для вирішення деяких питань замало. Потрібно підключати всі
методи в рамках чинного законодавства.
У цьому питанні ми не лише діяли комплексно – були і юридичні
консультації, і незліченна кількість робочих зустрічей і нарад, переговорів з
усіма сторонами процесу, мітинг… Але й працювали усі разом: Федерація
профспілок України, керівництво ПАТ «Дніпрометробуд», Дніпровський обком профспілки
гірників і металургів України, Дніпровська міська адміністрація, самі
метробудівці. Спільними зусиллями ми домоглися того, чого вони не могли дійти
майже рік.
Головне, що люди отримали заробітну плату: інтереси людини
праці і в цьому питанні, і загалом для ФПУ – в пріоритеті».
Василь Шевченко, голова Дніпровського обкому профспілки
гірників і металургів України:
«Ця ситуація показує, що вирішувати питання, домагатися вирішення
проблем людей можна. І потрібно. Для цього найперше потрібно не боятися. Друге
– потрібно шукати шляхи. Чіткого плану відразу може й не бути, щодня
з’являється нова інформація, тому потрібно встигати її враховувати. Коригувати
дії. І третє – впевненість. Упевненість в тому, що ти цього досягнеш, що тебе
підтримають люди. Використовувати потрібно всі можливості.
Після виплати зарплат до лав первинної профспілкової організації
«Дніпрометробуду» почали вступати робітники, кількість профспілковців пішла
вгору. Найцінніше, що це усвідомлене членство. Люди побачили, що разом можна
домагатися справедливості».
Людмила Литвиненко, координатор оперативної групи ФПУ:
«На тлі популізму й гучних заяв деяких чиновників ФПУ сьогодні
виглядає дещо непомітно. Ми встигаємо допомагати людям, але в нас немає часу
займатися масштабним висвітленням цієї постійної роботи. Для нас перемога –
коли вирішено проблему, коли робітник отримав зарплату, яку йому не виплачували.
Загальна ж практика зараз часто інша, і в ній реальна допомога людям програє
власному піару.
У випадку з «Дніпрометробудом» ми можемо говорити про
перемогу – і ФПУ, і насамперед людей, робітників.
Федерація профспілок – це дієвий інструмент допомоги людині
праці, а не рупор агітації. Трудівник має відчувати себе захищеним, бути
впевненим, що у разі порушення його прав він не залишиться із цим один на один,
а отримає від профспілки реальну допомогу».
Роман Тарасенко, мешканець Дніпра:
«Дніпрометробуд» – це наш довгобуд. Потрібно подякувати
робітникам, що не покинули викачку води й місто не пішло під землю. Цьому була
реальна загроза, якби вони просто на роботу не прийшли. А їм зарплату не
виплачували уже майже рік – ви ходили б на роботу? А от вони не покинули.
У нас уже один будинок і дитячий садок через зсуви пішли під
землю – буквально кілька хвилин і все, будівель не стало. А ті виробки метро –
прямо під центром міста. Справа не лише у спорудах – люди.
До того ж нова лінія метро, що зараз планують побудувати,
значно розвантажить місто. У час пік завжди опиняюся в пробці – транспортний
потік справді на дорогах надмірний. Особливо це вигідно студентам – метро
з’єднає центр зі спальним районом. Їм значно простіше буде діставатися до
університетів».
17.09.2016
Тетяна МАЛАШЕНКО
|