НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА ВИХОВУВАТИМЕ НОВИХ УКРАЇНЦІВ
Міністерство освіти України представило концепцію «Нова українська
школа». За задумом реформаторів, зміни буде запроваджено в 2018 році. Проте
підготовка до цього розпочинається вже з нинішнього навчального року і буде
пов’язана з початковою освітою. Оскільки ця тема стосується переважної
більшості українців і викликає бурхливі дискусії, «Профспілкові вісті» не могли
обійти її увагою.
ВЧИТИ, А НЕ ЗУБРИТИ
Українська шкільна освіта давно застаріла. В голови маленьких
українців вкладають масу знань, але при цьому вони виходять зі шкіл не
підготовленими до життя. Міністр освіти і науки Лілія Гриневич зазначає, що
випускники шкіл не мають цілої низки компетенцій та вмінь, необхідних сучасній
людині у XXI столітті. Перелік цих умінь та навичок винаходити не треба: у
країнах Європейського Союзу про це подбали.
Отже, формула нової школи, представлена у проекті, містить
вісім ключових компонентів.
Перший передбачає, що освіта базується на необхідних компетенціях.
Це, зокрема, спілкування державною та іноземними мовами, математична компетентність,
знання природничих наук та інформаційних технологій, уміння навчатись упродовж
життя, підприємливість, загальнокультурна та екологічна грамотність тощо.
Другий компонент – грамотний вмотивований учитель з високим
соціальним статусом. Третій – партнерство учня, вчителя та батьків. Четвертий
– постійний процес виховання, який формує у дитини базові цінності. П’ятий
передбачає здобуття реальної шкільної автономії, коли школи самі формують програми,
складають навчальні плани, обирають підручники та методики навчання.
Шостий компонент – це справедливий розподіл публічних
коштів, що має забезпечити рівний доступ дітей до якісної освіти. Сьомий –
нова структура школи, яка дасть можливість краще засвоїти знання та набути
необхідних навичок.
І, нарешті, восьмий пункт – так званий дитиноцентризм, тобто
орієнтація на потреби учня.
«Усі зусилля мають бути спрямовані на формування компетенцій.
Це така сума основного ядра знань, умінь та навичок, яка дозволяє розв’язувати
життєві проблеми. Наприклад, математика потрібна не лише як гола теорія, а й
на практиці: щоб правильно розсадити сад, розрахувати сімейний бюджет, спрогнозувати
зростання доходів від розміщення грошей у банку тощо. Іншими словами, ми маємо
зберегти основу фундаментальної науки, але зробити так, щоб дитина навчилася
застосовувати ці знання у житті», – пояснює Лілія Гриневич.
Саме це, на думку авторів нововведень, приведе до того, що
зі школи випускатимуться всебічно розвинені особистості, з активною життєвою
позицією, здатні до критичного мислення. Іншими словами, конкурентоспроможними
у XXI столітті.
При цьому міністр освіти наголошує, що остаточно зміни буде
впроваджено лише тоді, коли вони будуть закріплені законодавчо – у законі «Про
освіту». Хоч як вмовляла Лілія Гриневич своїх колишніх колег по парламенту
ухвалити законопроект до літніх канікул, та депутати так і не спромоглися
цього зробити. Утім, у МОН не втрачають надії на швидке ухвалення проекту. У
будь- якому разі, час ще є: за задумом Лілії Гриневич, за новою системою
дітлахи почнуть навчатися з 1 вересня 2018 року.
ГРАТИСЯ ЧИ ВЧИТИСЯ?
Щоб не чекати два роки до впровадження «Нової української
школи», МОН запроваджує зміни вже з цього навчального року. Головна філософія
змін – розвантажити учнів 1-х–4-х класів і надати більшої самостійності
вчителям.
Зокрема, згідно зі змінами, вчителі зможуть самостійно визначати
кількість годин, необхідних для вивчення тієї чи іншої теми. Адже раніше цей
норматив був чітко закріплений: якщо дві години на тему, отже, дві. І ні
хвилиною більше чи менше.
Ще одне суттєве нововведення – зменшення обсягу домашніх
завдань для маленьких учнів. Ці завдання не скасують повністю, але трохи
полегшать. Так, учням молодшої школи нічого не задаватимуть на вихідні, свята
та канікули.
Окремої уваги заслуговує новація про те, що дітям дозволять
писати олівцями. Адже часто у дитини формується страх зробити помилку через те,
що вона пише ручкою. І не можна просто виправити помилку – потрібно
переписувати або закреслювати. Своєю чергою, вчителям пропонується відмовитися
від використання червоної ручки для виправлення помилок – це травмує і дітей, і
батьків.
Певних змін зазнають програми вивчення різних предметів.
Так, на уроках української мови діти зможуть складати речення не за обмеженою
кількістю слів, як це було раніше, а довільно. Зміниться і структура текстів,
які пропонуються до написання: заміть тексту-роздуму або міркування буде новий
тип – есе. Це, на думку реформаторів, привчить дітей до творчого мислення, не
обмеженого шаблонами.
Одна із суттєвих новацій стосується читання. Скасовується такий
критерій, як техніка читання, за якою якість цієї навички оцінюють за
кількістю слів, прочитаних за хвилину. В результаті діти женуться за швидкістю
читання, не вникаючи у зміст прочитаного. За новими правилами, оцінюватимуться
виразність читання та розуміння змісту.
Зміни відбудуться і в математиці. Наприклад, табличку
множення учні вчитимуть у другому семестрі 2-го класу і дійдуть до «п’ятірки».
Під час множення з шести до дев’яти другокласники зможуть підглядати у таблиці
і лише у третьому класі множитимуть без допоміжних матеріалів.
Під час вивчення іноземної мови акцент робитиметься на усне
мовлення та вміння вести діалог. Та й навчати англійської вчителі будуть за
допомогою пісень та віршів.
Зазнають змін і уроки фізкультури. Відтепер у школі
відмовляться від муштри на кшталт «Рівняйсь! Струнко!», а конкретні спортивні
дисципліни замінять оздоровчою гімнастикою та рухливими іграми.
Також нововведення торкнуться оформлення письма. Якщо до
цього дитина могла отримати гіршу оцінку лише за «поганий» почерк або за неправильний
відступ від полів, то тепер ці деталізовані вимоги скасовують. Йдеться лише
про те, що письмо має бути «акуратним та розбірливим».
«Ми зробимо усе, щоб розвантажити програми початкової
школи від зайвої непотрібної інформації та термінології, яка не відповідає
віковим особливостям дітей. Ми виходимо з того, що навчання має стати цікавою
справою, а не процесом, який постійно травмує. Так, дитину потрібно вчити
працювати, а це, звісно, що вихід із зони комфорту, проте навчання не має супроводжуватися
постійним стресом», – підсумувала Лілія Гриневич.
І ще одне нововведення, яке можна тільки вітати. Віднині
оцінювання дітей перестане бути принизливо публічним, коли всі зауваження
оголошують на батьківських зборах або вивішують публічно, а стане
конфіденційною інформацією.
ЗАПОРУКА УСПІХУ – УЧИТЕЛЬСЬКО- БАТЬКІВСЬКЕ ПАРТНЕРСТВО
Без взаємодії вчителя, батьків та дитини жодна реформа не
запрацює. Тому багато уваги у концепції «Нова українська школа» приділено
підсиленню довіри у рамках цього трикутника.
«Успішні освітні системи ґрунтуються на довірі до вчителя.
Та разом з тим ця довіра завжди корелюється з рівнем кваліфікації вчителя: коли
вчитель настільки кваліфікований, що ми можемо віддати спокійно йому своїх
дітей і знатимемо, що він буде робити все на користь дитині», – зазначає Лілія
Гриневич.
Ініціатори реформи усвідомлюють, що легко впровадити зміни
не вдасться: багато хто з учителів-практиків протидіє новаціям. Вони мають
неабиякий досвід роботи, і їм досить важко переорієнтуватися на нові умови.
Тим більше, що їх фактично поставили перед фактом: ознайомитися з новими
методичними рекомендаціями педагогам доведеться за лічені дні.
Але в міністерстві зазначають, що розуміють усі ці труднощі
й намагаються максимально йти назустріч педагогам. Отже, доки немає методичних
розробок, МОН викладатиме на сайті EdEra.com допоміжні навчальні матеріали.
Крім того, плануються 10-хвилинні відеоуроки для вчителів.
У міністерстві розраховують і на допомогу батьків. Саме
вони мають стежити за тим, щоб їхніх дітей вчили за новими розробками. Але це
має відбуватися не у формі контролю за педагогом, а у тісній співпраці з ним.
Зрештою, усе це в інтересах дитини.
Крім того, в усіх охочих є можливість удосконалити запропоновані
зміни. За словами авторів концепції «Нова українська школа», представлений
варіант реформи шкільної освіти не є остаточним – свої пропозиції та зауваження
можна надсилати на адресу
novashkola@mon.gov.ua.
ЗА ПАРТУ НА 12 РОКІВ?
12-річка – це найбільш спірний момент у шкільній реформі.
Адже більшість батьків (за різними даними, від 65 до 80%) та вчителів
виступають категорично проти цього. Мовляв, у нас і так перевантажена
програма, щоб її розтягувати ще на рік.
Експерти та прихильники реформи погоджуються лише з тим, що
у школі в її нинішньому варіанті 12-й рік справді зайвий. Тому й пропонують
докорінно реформувати всю систему.
За запропонованим варіантом, який теж прописаний у ЗУ «Про
освіту», шкільна програма поділена на три розділи. Перший – початкова освіта
(1-й–4-й класи), базова середня освіта (5-й–9-й) і профільна середня освіта
(10-й–12-й класи).
За кожним рівнем закріплені певні періоди. 1-й–2-й класи –
перехідні, без домашніх завдань та оцінок, уроки подаються в ігровій формі.
«Справжнє» навчання починається лише у 3-му–4-му класах.
У середній школі дитина отримує комплекс знань, необхідних
сучасній людині. При цьому 5-ті–6-ті класи даються на адаптацію, а вивчення
основних предметів припадає на 7-мі–9-ті класи.
Після 9-го класу, за законопроектом, планується ввести ЗНО,
за результатами якого буде визначено, у який спосіб учень закінчуватиме школу
– в професійній чи академічній формі. Якщо він планує після школи здобувати
вищу освіту, то останні три роки навчатиметься в академічних ліцеях. Ті учні,
котрі не планують йти до вишів, закінчуватимуть школу за професійними
напрямами в закладах профосвіти.
Цікаво, як змінювалася в Україні тривалість навчання за
останні 100 років. У 1925 році було усього 4 роки обов’язкової освіти, яку,
втім, закінчували не всі. У 1930 році запровадили семирічне навчання. З 1933
року навчальна 4-річна школа стала обов’язковою для сіл, 7-річка – для міст.
Повна 10-річна освіта була необов’язковою.
З 1959 року обов’язкова освіта становила 8 років, повна –
11. З 1964 по 1967 роки повну освіту знову здобували 10 років. З 1999 року
Україна перейшла на 12-річну систему. Її скасували 2010 року, при цьому було
введено обов’язковий рік дошкільної освіти.
Георгій ТРУХАНОВ, голова Профспілки працівників освіти України:
«Реформи, новації, зміни – це, звичайно, добре. Але сьогодні
у більшості випадків забувають про якість освіти та навчання, яка неможлива за
умови скорочення видатків на освіту, звільнення вчителів та урізання
стипендій. Відкритим питанням залишається фінансування оплати праці
працівників бюджетних галузей. Адже дефіцит обсягів освітньої субвенції для
фінансового забезпечення шкіл, шкільних відділень НВК, дитячих будинків до
кінця цього року становитиме 3,7 млрд гривень. Дефіцит видатків на фінансування
з місцевих бюджетів – 3,5 млрд гривень. Для фінансування ПТНЗ потрібно ще 1,26
млрд гривень. І це лише частина проблеми. Утім, успіху досягає те суспільство,
у якому питання якісної освіти мають пріоритет і державну підтримку».
Володимир БАХРУШИН, головний експерт з реформи освіти «Реанімаційного
пакета реформ»:
«Головні системні зміни все-таки будуть у законі «Про
освіту». І на його основі далі відобразяться на нових стандартах. А зміни, які
відбуваються нині, це ті недоліки, які можна виправляти у рамках чинного
закону, в рамках діючих стандартів. Головний сенс, який я вбачаю у цьому, це
те, що регламентується результат навчання і знімаються вимоги до отримання
результатів».
Іванна КОБЕРНИК, радник міністра освіти:
«У програмах початкової освіти нарешті відбулася
декомунізація і реальний перехід до компетентісного підходу в навчанні. З
одного боку, ми знайшли союзників усередині системи, які допомагали нашу
енергію й сучасне бачення узгодити з необхідною науковою термінологією та документами.
З протилежного боку, все ще чиниться значний супротив частини середньої ланки
МОН і деяких наукових консультантів Академії педнаук. Головна їхня
аргументація, чому не треба нічого змінювати, не в тому, що так краще для
дітей, а в тому, «що так було завжди». Але принципові дискусії позаду, тож на Колегії
МОН були затверджені оновлені програми 1-х–4-х класів».
Василь КРЕМІНЬ, президент Національної академії педагогічних наук
України:
«Відповідальність за те, як розвиватиметься країна наступні
25 років, лежить на освітянах. Якщо за попередні чверть століття країну
будували переважно ті, кого вчили ще радянські вчителі, то відтепер більшу
відповідальність несуть вчителі незалежної України. Нинішня реформа системи
освіти базується на принципі дитиноцентризму, разом із тим ми не повинні забувати,
що готуємо людину до конкурентного глобального світу».
03.09.2016
Раїса ЧИРВА
|