ПЕНСІЙНА РЕФОРМА: УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКІ ЗРАЗКИ
Наступного року на громадян України чекають серйозні зміни. Чиновники
Міністерства соціальної політики розкрили подробиці реформування пенсійної системи.
Відповідний законопроект уже погоджено з Кабміном і подано для розгляду у Верховну
Раду.
Що закладено в основу реформи, розробленої урядом? Чи спрацює
у нас західний зразок пенсійної системи, на який сподівається влада? Відповіді на
ці запитання – у головній темі чергового номера профспілкового часопису.
ТУПЦЮВАННЯ НА МІСЦІ
Історія пенсійної реформи налічує майже двадцять років. Сімнадцять
років тому в указі Президента України «Про основні напрями реформування пенсійного
забезпечення» було визнано, що пенсійна система (ПС) лише одного рівня – солідарного
– не здатна забезпечити українцям достойні пенсії. Ще в далекому 1998-му було поставлено
завдання: запровадити обов’язковий і добровільний накопичувальні рівні ПС. Формально,
починаючи з 2004 року, в країні існує трирівнева система пенсійного забезпечення.
Теоретично українські пенсіонери мають отримувати не одну, а три пенсії із різних
джерел, цілком офіційних. Одначе й донині в Україні діє лише солідарна система.
Активи недержавних пенсійних фондів за підсумками минулого року становили усього
2,8 мільярда гривень. При цьому кількість учасників, тобто майбутніх і нинішніх
пенсіонерів, становить усього 800 тисяч осіб. Другий рівень пенсійної системи
так і не прижився, хоча наміри невідкладно його запровадити лунали мало не щороку
від представників кожної владної команди.
Фактично все, що відбувалося в Україні протягом 1998–2015 років,
не можна вважати пенсійною реформою, бо стосувалося або «паперових» змін, або параметрів
солідарної системи. Іншими словами, Україна займалася латанням її дірок.
Експерти пояснюють причини провалу впровадження трирівневої
системи пенсійного забезпечення слабким інформаційним супроводом та недовірою
людей до приватних компаній, які намагалися акумулювати кошти на своїх рахунках.
Про те, як треба стимулювати громадян з перших років кар’єри дбати про старість,
не було й мови.
Накопичувальні пенсійні активи могли б стати не тільки приватним
багатством громадян, а й своєрідним фінансовим підґрунтям, що зазвичай підтримує
економіки у кризовий період. Аналітики посилаються на досвід сусідньої Польщі,
де здійснення пенсійної реформи і запровадження накопичувальної системи стали
ключовими факторами економічного зростання. Це, між іншим, дозволило полякам безболісно
пережити світову кризу та збудувати успішну країну.
Проте українські можновладці розвиток накопичувального пенсійного
забезпечення чомусь завжди відкладали на потім. Була певна надія на зрушення
після першого етапу Революції Гідності. З’явилася низка документів, датованих
2014 роком, у яких вимальовувались компоненти трирівневої пенсійної системи. Як
наслідок, наприкінці квітня 2015 року Кабінет Міністрів вніс на розгляд парламенту
проект закону із символічною назвою «Пакет пенсійної реформи».
Однак за вісім місяців народні обранці так і не ознайомились
із вмістом «пакета». Реформу вкотре перемістили у режим «паузи», навіть попри те,
що влітку минулого року питання перейшло у міжнародну площину.
ЧЕРГОВА СПРОБА
Уряд Володимира Гройсмана ще на початку травня вніс до Верховної
Ради проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо
запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного
страхування та єдиних принципів нарахування пенсій». Його автори переконують, що
в документі враховано зміни, що відбулися в суспільстві за рік із часу подання
попереднього проекту, а також пропозиції громадськості, науковців, економістів
та народних депутатів. Якщо парламентарі цього разу не ризикнуть відтермінувати
розгляд проекту «на пізніше», на Україну справді чекає інша, трирівнева ПС.
Згідно із законопроектом уряду з 1 липня 2017 року буде запущено
другий рівень пенсійного забезпечення для держчиновників та осіб, які працюють
у важких умовах праці, а вже з 1 липня 2018-го – для всіх, хто працює в Україні.
У чому суть запропонованої реформи? ЄСВ залишається на колишньому
рівні, платежі за ним традиційно надходитимуть до чинного Пенсійного фонду. З цього
фонду і платитимуть пенсію за старою схемою – за солідарною системою. В законопроекті
уряду закладено істотне зменшення різних пенсійних пільг і спецпенсій, що, на думку
аналітиків, треба було зробити давно. Тож пенсія з Пенсійного фонду залишається.
І, на жаль, вона й надалі буде такою ж маленькою для більшості пенсіонерів.
Але тепер для тих українців, які хочуть отримувати більшу пенсію,
буде запущено другий рівень пенсійного забезпечення. І ось тут уже все залежатиме
особисто від кожної людини, бо
у цьому випадку передбачено наявність в усіх персонального спеціального
пенсійного рахунку, куди роботодавець перераховуватиме в обов’язковому порядку пенсійні
платежі.
До липня 2017 року чинний Пенсійний фонд має створити неприбуткову
структуру – Накопичувальний фонд. Це окрема юридична особа, яка матиме свій баланс
і свої гроші, окремо від чинного державного Пенсійного фонду. Крім того, будуть
проведені публічні конкурси серед недержавних пенсійних фондів, які дістануть
право також надавати послуги другого рівня пенсійного забезпечення. У результаті
кожен українець матиме вибір: або мати пенсійний рахунок у Накопичувальному фонді,
або в недержавному пенсійному фонді другого рівня. І в тому, і в другому випадку
роботодавець зобов’язаний перераховувати за кожного працівника 2–5% від заробітної
плати на його пенсійний рахунок. Крім того, уряд гарантує, що внески до Накопичувального
фонду не можуть бути анульовані та скасовані. У будь-якому випадку уряд обіцяє компенсувати
втрати українців у разі виникнення проблем із Накопичувальним фондом у розмірі реально
сплачених внесків плюс інфляція за період платежів. Щось на кшталт державної гарантії
за пенсійними платежами до Накопичувального фонду.
Головна мета запровадження другого рівня пенсійного забезпечення
– привчити українців самостійно дбати про свою майбутню пенсію. Що більше грошей
буде акумульовано в Накопичувальному фонді або недержавному пенсійному фонді,
то більшою виявиться пенсія, що виплачується цими фондами. Це фактично буде додаткова
пенсія, яка теоретично має бути вищою за виплати із державного Пенсійного фонду.
ВИКЛИКИ І РИЗИКИ
Реалії української економіки змушують ставитись до пенсійних
новел дещо стримано. І от чому. Впродовж останніх п’ятнадцяти років курс гривні
до долара опустився з 5 до 25 гривень за одну одиницю. Аналітики стверджують, що
це не межа і пророкують наступного року курс у 30–32 гривні. За такої тенденції
захистити кошти фонду від інфляції не допоможуть навіть інвестиції в будівництво
або високоприбуткові акції. Відтак ефект від накопичувальної пенсійної системи
можливий лише за умови стабільності національної грошової одиниці. Інакше пенсійні
внески, які українці зроблять добровільно, до моменту виходу на пенсію знеціняться
внаслідок девальвації.
Аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр
Жолудь докладно проаналізував практику пострадянських країн щодо переходу до накопичувальної
пенсійної системи і дійшов висновку, що особливих успіхів вона не продемонструвала.
На його думку, це не панацея, тож треба шукати інші, резервні варіанти, а не зациклюватися
на одному.
Викликає сумнів і те, що реформа сприятиме детінізації прибутків
українців.
Павло Розенко, коментуючи цей аспект, стверджує, що накопичувальна
пенсійна система – це гарний стимул для детінізації зарплат. Працівники почнуть
розуміти, що це їхні особисті кошти і кошти їхніх родин, відтак будуть зацікавлені
виключно у «білих» зарплатах.
Автори законопроекту, спираючись на розрахунки економістів,
доводять, що накопичувальна система передбачає легалізацію прибутків та оплати
праці, детінізацію діяльності підприємств, а також стабільне довгострокове джерело
рефінансування державного боргу через розміщення пенсійних накопичень у державні
цінні папери. До того ж недержавна пенсійна система має бути новою ефективною системою
захисту бізнесу через присутність в акціонерному капіталі частки власності пенсійних
фондів, за якими – законні інтереси мільйонів людей.
Аналітики фінансового ринку наводять свої аргументи щодо ризиків
реформування пенсійної системи. Однак практично всі вони одностайні в думці, що
солідарна система вичерпала свої можливості, тож треба у будь-якому разі пробувати
інші варіанти.
От тільки самі депутати таких настроїв поки що не підтримують.
Приміром, народний депутат Олександр Дроздик, який є членом Комітету ВР з проблем
соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, вважає введення таких
рахунків несвоєчасною ініціативою. Частина депутатів теж висловлює сумніви, що
зараз – прийнятний час для такої реформи.
То що, знову законопроект потрапить до шухляди?
Вивчаючи «пенсійний» досвід інших країн, можна зробити висновок,
що єдиного рецепта забезпечити громадян достойними пенсіями немає. У різних країнах
застосовуються як окремі схеми пенсійного забезпечення, так і їх комбінація. Приміром,
Велика Британія, Швейцарія, Нідерланди, Ірландія та Данія покладаються на системи
фіксованої ставки, які переважно фінансуються за рахунок податків, що забезпечує
основний дохід незалежно від прибутку чи сплачених внесків.
Німеччина, Італія, Франція, Австрія та Швеція віддають перевагу
солідарній системі, фінансове забезпечення якої головним чином здійснюється за
рахунок внесків на соціальне забезпечення, а пенсії залежать від попереднього заробітку.
Дедалі більше країни з традиційно високорозвиненими ринками капіталу частково
покладаються на систему накопичення заощаджень та їхнього подальшого інвестування.
Такі країни, як США, Велика Британія та Нідерланди розробили комбінацію звичайної
системи, що базується на «фіксованій ставці» та обов’язкових або добровільних планах
фінансування, подібних до системи, яку рекомендує Світовий банк.
Цікавий приклад продемонструвала світові південноамериканська
країна Чилі. 1981 року країна зважилась на справді революційний крок: дозволила
перемістити всі внески із солідарної системи до систем повного обов’язкового та
добровільного інвестування. Заощадження людей почали накопичуватися на особистих
рахунках та інвестуватися у цінні папери на ринку капіталів. До подібних реформ
вдалась низка південноамериканських сусідів, а згодом й інші країни світу переконалися
в ефективності таких реформ. Роль солідарної системи у багатьох країнах поступово
зійшла нанівець.
Однак не всі країни задоволені ідеєю замінити солідарну систему
на обов’язкове фінансування чи інвестування. Перехід від солідарної системи до обов’язкового
фінансування потребує неабияких витрат державного бюджету. Через це багато країн
концентрують увагу на вдосконаленні своїх солідарних систем і підтримці схем добровільного
фінансування. Словом, комбінують.
Олександр ОХРІМЕНКО, президент Українського аналітичного центру:
«МВФ не вимагає підвищувати вік, він вимагає ліквідувати «дірку»
у ПФ. Зменшення кількості одержувачів пенсій природно її скоротить. Кабмін урізав
на 40% список пільговиків-пенсіонерів, які працюють на важких і шкідливих роботах
і на п’ять років раніше виходять на пенсію. Та цього замало. А як змусити бізнес
«вибілити» зарплати, щоб збільшилися внески до ПФ, уряд не знає».
Ольга ГАМАНКОВА, директор Інституту страхування:
«Ідея накопичувального рівня, звичайно, здорова. Всі цивілізовані
країни через це пройшли. Але чи зараз слушний момент для цього? Здоровий глузд
поки не дає на це запитання однозначної відповіді. Польща для запровадження другого
рівня вибрала момент, коли в її бюджеті був профіцит. І ці гроші були спрямовані
на підтримку солідарної системи у зв’язку з тим, що велика кількість громадян мала
розпочати платити в накопичувальну систему».
Віталий МЕЛЬНИЧУК, експерт «Реанімаційного пакета реформ»:
«Пенсійна реформа, яку започаткували ще у 1998 році, досі не
реалізована. З трьох пенсійних систем, задекларованих 20 років тому, в Україні функціонує
лише солідарна. Внесений законопроект враховує усі нюанси, пов’язані з реорганізацією
солідарної пенсійної системи, передбачає нарахування пенсій всім без винятку за
однаковими правилами – депутатам, прокурорам, суддям тощо. Також він передбачає
введення накопичувальної пенсійної системи з 1 липня 2017 року».
Галина ТРЕТЬЯКОВА, експерт з питань пенсійної системи:
«Депутати, як відомо, приймають законопроекти тільки тоді, коли
інститути громадянського суспільства і громадянське суспільство здійснюють тиск
на них. Тож якщо ми хочемо здійснити пенсійну реформу, нам потрібно цей тиск постійно
підтримувати і про цю реформу постійно говорити».
05.08.2016
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|