РЕФОРМУВАННЯ ОПЛАТИ ПРАЦІ: МІФИ ТА РЕАЛЬНІСТЬ
Кабінет Міністрів розробляє план реформування зарплат в
Україні. Очільник уряду Володимир Гройсман заявив, що реформа належить до
головних пріоритетів на найближче майбутнє. Поки чиновники розглядають
можливість «актуалізувати систему розрахунку заробітних плат», народ
прораховує, чим обернуться запропоновані новації. Тему досліджують
«Профспілкові вісті». Традиційно – за підтримки провідних експертів.
ЦІКАВА АРИФМЕТИКА
Мінімальна зарплата в Україні прив’язана до розміру прожиткового
мінімуму, нижче якого опускатися не повинна. На перший погляд, формальності
витримано. Мінімальна зарплата нині становить 1450 гривень, а прожитковий
мінімум – 1399 гривень. Та ні для кого не секрет, що прожити чи бодай вижити
на такі гроші – нереально. Це визнає і влада. Розмір законодавчо встановленого
й фактичного прожиткового мінімуму – це дві великі різниці. За підрахунками
чиновників, останній, за даними квітневих цін, мав би становити 2691 гривню.
Економісти твердять: аби доходи українців повернулися на
рівень 2014 року, за теперішніх цін мінімальна зарплата має бути ніяк не нижчою
за 2500 гривень, а пенсія – 1800 гривень. На чому базуються такі розрахунки?
На тому, що з 2014 року ціни зросли щонайменше на 80%, а соціальні стандарти
– лише на 31%.
Експерти посилаються на аналіз кумулятивної інфляції і прогнозують,
що до кінця року її рівень перетне позначку в 90%. Тож для того, аби українці
не втратили свої доходи, вони мають отримувати вдвічі більше.
Реформувати оплату праці вимагають і профспілки. Профспілковий
актив наполягає на економічно обґрунтованому рівні прожиткового мінімуму у
3067 гривень із відповідним підвищенням пенсій і стипендій, а заодно
підвищення зарплат уже зараз мінімум на 15%. Ці гроші можна було б виділити від
зниження майже вдвічі з початку року Єдиного соціального внеску.
Глава уряду начебто поділяє позицію профспілок. «Ми повинні
сьогодні реформувати систему розрахунку зарплати, щоб вона була актуальна
роботі, яка виконується, і ми це робитимемо разом, у тому числі разом із
профспілками», – заявив прем’єр. Він узагалі до питання зарплат ставиться
лояльно, низькими доходами громадян переймається і не проти, аби українці
отримували тисячу євро на місяць. За його оцінками, це абсолютно реальний
показник, на який заслуговує кожен працюючий. Більше того, глава Кабміну
готовий включитися у боротьбу не за те, щоб менше витрачати на соціальні
стандарти, а, за його словами, «щоб більше заробляти; тоді зможемо додавати
кошти до виплат».
Як уряд планує актуалізувати систему розрахунків
заробітної плати? Адже всі розуміють, що фіктивне підвищення мінімальної
заробітної плати (МЗП) для штучного розширення бази оподаткування і
формального наближення до стандартів ЄС не сприятиме зменшенню бідності та
нерівності у суспільстві та економічному зростанню країни.
Мінсоцполітики України пропонує включити до МЗП, окрім
тарифної частини, інші складові заробітної плати (за винятком доплат за
роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров’я, за
роботу у нічний і надурочний час, роз’їзний характер робіт, премій до святкових
та ювілейних дат). При цьому вилучається норма, що МЗП – це розмір заробітної
плати за просту, некваліфіковану працю. Від подібної реформи працівники
зазнають втрат. Адже у разі включення до МПЗ інших, окрім тарифної частини,
складових зарплати її розмір збільшиться штучно, лише «на папері» та у звітах
чиновників. Від цього реальних грошей у людей більше не стане.
Штучне підвищення МЗП не супроводжуватиметься зростанням
купівельної спроможності та рівня життя населення, а навпаки, формуватиме
нові контингенти громадян, які потребуватимуть державної соціальної
допомоги.
КОМУ В ТІНІ ЖИТИ ДОБРЕ?
Те, що зниження майже удвічі розміру Єдиного соціального
внеску дуже швидко обернеться реальним добробутом для народу, виявилося міфом.
За різними оцінками, «в тіні» перебуває 40% економіки, тобто близько 200
мільярдів гривень. Цих коштів могло вистачити на підвищення мінімальних
зарплат і пенсій та покриття дефіциту Пенсійного фонду.
Нагадаємо, що минулого року Єдиний соціальний внесок
становив 41%, у січні поточного відсоткову ставку знизили до 22%. В уряді
розраховували, що роботодавці підвищать зарплати як мінімум на 19%. За словами
міністра соціальної політики Андрій Реви, зарплати в Україні не зросли,
натомість збільшився дефіцит Пенсійного фонду. Попри зниження податкового
тиску, бізнесмени офіційно не стали платити своїм співробітникам більше: 40%
працівників показують мінімальну зарплату.
За даними Державної фіскальної служби, в Україні налічується
10,5 мільйона працюючих громадян. 45% із них отримають мінімальну зарплату. Ясна річ, ці показники «липові», вони
жодним чином не відображають реальну картину, адже від 40 до 70 відсотків економіки
не бажає виходити з тіні. Бізнес уперто намагається мінімізувати відрахування
до бюджету. Хоча уряд не полишає надії достукатися до роботодавців. Профільний
міністр переконаний: «У короткостроковій перспективі наші можливості
знаходяться там – в детінізації економіки».
На заклики міністра бізнес висуває контраргументи. 41,5% від
кожної зарплати держава забирає у вигляді податків. Із зарплати 1600 гривень
державі доведеться віддати 664 гривні. Із зарплати у 5000 гривень треба
заплатити 2075 гривень. Тож якщо платити офіційну зарплату у 5000 «на руки»,
до зарплатного фонду доведеться закладати 7075 гривень. А щоб це зробити,
треба закласти податки до кінцевої вартості продукту. Відтак доведеться
підвищувати ціну на готові вироби, за які потім змушені платити ті ж громадяни
України. Тож більша частина підприємців стверджує, що працюють у тіні «заради
спільного блага».
Експерти на це мають свою думку. І вбачають проблему в тому,
що маємо надто низьку культуру платників податків. Почасти бізнес не платить не
тому, що дорого, а «із принципу». На переконання аналітиків, нині дуже
важливо спрямувати дії на те, аби створити рівні умови для бізнесу.
РОЗБАГАТІЮТЬ НЕ ВСІ
Чисто теоретично мінімальна заробітна плата має
розглядатися у нерозривному зв’язку з контекстом економічної та соціальної
політики. Відтак пропозиції щодо її реформування мають містити відповіді на
дуже багато запитань. І з-поміж них найголовніше – як це позначиться на
макроекономічних індикаторах країни? На жаль, це питання залишається у низці
риторичних. Натомість уряд намагається лише за рахунок законодавчої зміни
визначення МЗП, без реального підвищення рівня доходів населення, розв’язати
одразу дві проблеми – забезпечити відповідність МЗП і величини фактичного
прожиткового мінімуму для працездатної особи, а також покращити співвідношення
МЗП і середньої заробітної плати й наблизити його до рівня, рекомендованого
для країн ЄС. Недарма віце-прем’єр-міністр Павло Розенко заявив, що уряд має
намір розраховувати мінімальну зарплату за новою методологією з урахуванням
європейських стандартів.
Чиновники різного рангу навперебій заговорили про чергове
підвищення мінімальної зарплати. Згідно зі змінами до закону про державний
бюджет–2016 з 1 грудня поточного року вона має зрости на 150 гривень. Міністр
соціальної політики Андрій Рева повідомив, що мінімалка «підскочить» уже з 1
липня. І не на 150 гривень, а у півтора раза. Перше липня, наскільки нам
відомо, минуло, от тільки задекларованого підвищення народ не помітив. Тим
часом очільник Державної фіскальної служби Роман Насиров аж занадто щедрий на
обіцянки. На його переконання, мінімальний розмір оплати праці не зайве
підтягнути до 5 тисяч гривень.
Експерти кажуть, що зростання мінімальної зарплати чи у
півтора, чи у два рази збільшить надходження до бюджету та Пенсійного фонду,
але не поліпшить фінансового добробуту громадян.
Виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег
Устенко впевнений: для того щоб підвищити рівень життя українців, потрібні реальні
зрушення у бізнес-кліматі. «Це боротьба з корупцією, судова реформа,
проведення реформ, пов’язаних із дерегуляцією, введення ліберальної системи
оподаткування. Все те, що могло би вплинути на бізнес-клімат. Тоді у нас
була б можливість протягом найближчого десятиліття наздогнати частину
країн Східної Європи», – пояснює експерт.
Про максимальне сприяння ринковим механізмам та відмові від
політичних рішень говорять й інші аналітики. Поки що однозначної реакції на
законодавчі новели реформування заробітної плати немає. Чимало експертів вважає,
що в умовах фактичного банкрутства Пенсійного фонду та неможливості збільшити
прямий фіскальний тиск на бізнес уряд прагне за будь-яку ціну розширити базу
оподаткування. Сьогодні державу найбільше цікавить кінцева цифра, що буде
видаватися на-гора з «чорної скриньки» суб’єкта господарської діяльності як
база для оподаткування та нарахування ЄСВ. Хоча в уряді з такою позицією не
погоджуються. Там, на переконання профільного міністра Андрія Реви, відпрацьовують
сценарій збільшення мінімальної зарплати у півтора раза. Черговий міф?
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації професійних спілок
України:
«На моє переконання, те, що уряд наважився на реформування
оплати праці, – результат Всеукраїнської акції протесту, що відбулася
6 липня. Дехто й досі називає її антитарифною, однак це не так. Бо
протестували профспілки не стільки проти завищених тарифів, скільки за
підвищення рівня зарплат і соціальних стандартів. Та й гасло, під яким тривав
марш, дуже символічне – «Європейським цінам – європейську зарплату!». Загалом
це нормальна європейська практика, коли профспілки вимагають від влади та
бізнесу не скасовувати ціни й тарифи, а знайти можливості для зменшення
цінового удару. Як варіант пом’якшення цінового шоку профспілки вимагають від
уряду підвищення мінімальної зарплати, пенсії та приведення їх у відповідність
до закону про прожитковий мінімум.
Невже влада не розуміє, що вже зараз треба бодай удвічі
підвищити мінімальні соціальні стандарти, аби не допустити подальшого зубожіння
власного народу?
Профспілки висувають законну вимогу – встановити з 1 жовтня
гарантовану державою мінімальну зарплату на економічно обґрунтованому рівні
прожиткового мінімуму 3067 гривень. Цей показник має стати своєрідним маяком
для підвищення пенсій і стипендій.
Разом із міжнародними експертами профспілки дійшли висновку,
що середня зарплата в Україні має становити не менше 8 тисяч гривень.
Ми, до речі, дуже сподівалися, що за результатами акції
народні депутати негайно заслухають звіт уряд стосовно цінової політики й
соціального захисту, але вони спішно роз’їхалися у відпустки. Профспілковий
актив порушить питання звіту чиновників Кабінету Міністрів, щойно парламентарі
зберуться на вересневу сесію. Наші вимоги абсолютно адекватні. Проблема реформування
оплати праці українців не те, що назріла – з її розв’язанням влада вже
запізнилась. Тож має надолужувати згаяне. Якщо раптом уряд проігнорує вимоги
профспілок, ми залишаємо за собою право повторити липневу акцію. Тільки вона
може стати не тільки масштабнішою, а й мати непередбачувані наслідки.
Інформація про зарплати із шестизначними цифрами в окремих чиновників – це
іскра, яка може призвести до соціального вибуху».
Василь ЮРЧИШИН, директор економічних програм Центру
Разумкова:
«Розмови про те, що зарплати підвищать, без розмов про
демонополізацію та підвищення конкурентоспроможності – безпідставні. Тільки
на основі якості праці, підвищення продуктивності можна розглядати питання
зростання зарплат».
Андрій НОВАК, голова Комітету економістів України:
«Категорія зарплат не береться з фантазії і намальованих
цифр. Вона береться з економічного стану, динаміки економіки країни. Зараз в
Україні рівень мінімальних зарплат, м’яко кажучи, не відповідає цінам. Слід
враховувати те, що за останні два роки ми спостерігали підвищення цін не на
10–20%, а в 5–7 разів».
Олександр ДУДЧАК, економіст:
«За обраного економічного й політичного курсу Україна навіть
у віддаленій перспективі не зможе вийти на рівень середньої зарплати в тисячу євро,
хіба що курс упаде до 25 євро за долар. Реальніший для України такий варіант: на
кожну сотню працюючих 99 осіб матимуть заробітну плату 100 євро, а хтось один –
90 тисяч євро. Ото й буде середнє арифметичне».
Андрій ПАВЛОВСЬКИЙ, експерт з питань соціальної політики:
«В Україні 20 млн працездатного населення, а сплачують ЄСВ усього
12 млн. Куди поділося 8 млн живих працездатних людей? Вони працюють у тіньовій
економіці, отримують зарплату в конвертах і жодної копійки не сплачують податків:
ані до державного бюджету, ані до Пенсійного фонду. Ось цим би зайнявся уряд, і
зразу удвічі більшим стане загальнодержавний фонд заробітної праці».
30.07.2016
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|