Вигнати торгашів із нашого храму!
Корупція,
корозія, ерозія, розтління, тлін – споріднені слова, кожне окремо і всі разом
констатують біду. Мабуть, з огляду саме на стан і масштабність корупції в
Україні народний депутат В. Олійник назвав її «раковою пухлиною, яка вже
кругом дала метастази». На щастя, Олійник не онколог і, слід гадати, навіть не
філолог, інакше не скористався б такою сильною метафорою. Бо якщо він має
рацію, то й нема про що казати, а діяти так: накритися простирадлом і повільно
повзти на цвинтар.
«ДУРІТЬ СЕБЕ,
ЧУЖИХ ЛЮДЕЙ, ТА НЕ ДУРІТЬ БОГА»
Виступаючи 7
квітня з посланням до Верховної Ради, Президент Віктор Янукович наголосив: «Корупція
в Україні – системне явище, яке руйнує державу та принижує кожного громадянина».
Так, корупція – не біда й не проблема нашої країни, а справжня національна
драма. За рейтингом глобальної антикорупційної неурядової організації
Transparency International, Україна за рівнем корупції торік посіла 146-е місце
серед 178 країн світу, отримавши 2,4 бала з 10 можливих. Причому «10» – це
найкращий показник. Фахівці недаремно вважають, що результат нижче 3 балів є
ганьбою для нації: вона живе в тотально корумпованій країні. Що за організація
така, оця Transparency International, достеменно не знаю, але експерти,
економісти постійно посилаються саме на неї.
До слова,
Transparency International досліджує корупцію лише в державному секторі,
оминаючи бізнес, інакше ми були б іще далі від 146го місця. За даними цієї ж
компанії, торік підносили хабарі 32% українців, а це, як підрахував політолог
Михайло Бесараб, щонайскромніше – 1,5 млрд доларів, хоча він переконаний, що
реальна картина набагато трагічніша. Бо в масовій свідомості міцно вкоренилася
думка – і не без підстав, – що без «стимулювання» відповідного службовця чи посадової
особи жодної проблеми не розв’яжеш.
Величезні
масштаби корупції в держсекторі. Про наскрізь корумповану судову систему не
казав хіба лінивий. Але кому ж не відомо, що й в інших держструктурах
найменший рух неодмінно супроводжується хабарем?! Наша газета писала про довге
й болісне ходіння громадянина коридорами влади, де за кожними дверима або
дивляться «крізь нього», або дивляться очікувально: мовляв, де гаманець? Якщо
фізична (чи юридична) особа звертається з будь-яким клопотанням до владної
структури і не має при цьому особистого куратора (якому теж слід «віддячити»),
то вона вже наперед знає, що а) документ слід писати не людською (невідомою
чиновникові), а суто бюрократичною мовою, якою володіють хіба самі бюрократи,
і б) всі етапи – від реєстрації клопотання аж до об’єктивного розгляду
документа на пленарному засіданні – їй належить пройти самостійно. І пройти
«грамотно», тобто адекватно задовольнивши апетити посадовців. Раніше, ще два-три
роки тому, розмір хабара за оформлення документів (яке ці чиновники й так
зобов’язані робити відповідно до компетенції) промовляли пошепки або писали
на папірці, й ладні були трошки поторгуватися. Але часи змінюються: нині
визначену таксу називають уголос, і обговоренню вона не підлягає. Корупція
припинила ховати страхітливе обличчя під вуаль, хіджаб, чадру, паранджу, ще й
бравірує своєю потворністю, наче кузькіна мати.
ЖИТИ БУДЕТЕ
ПОГАНО, АЛЕ – НЕДОВГО
Будь-яка система,
в тому числі, звісно, й корупційна – це всім відомо – збудована та діє
ієрархічно, за принципом піраміди. Візьмімо отой самий «низ», мене,
«маленького українця», що стоїть у центрі умовного кола, а весь його
просторовий контініум – ті, кому я змушений «давати»: лікар з його «рекомендованою»
аптекою, медсестра, лікарня, школа, технікум, ВНЗ, суддя, чиновник, гаішник,
нотаріус та іже й іже з ними. «Можна й не давати, – смішив людей Жванецький, –
якщо вас не цікавить результат». І даємо, хоч бідні, ще й радіємо, коли швидко
беруть! Бо цікавить результат. Інакше – довге й практично безрезультатне
ходіння по колу, про що також писали «ПВ».
При всьому тому,
що масштаби «побутової» корупції не мають аж такого вже впливу на економіку
країни, вона сама по собі деморалізує громадян, розбещує посадовців і
врешті-решт робить корупцію повсякденним явищем, котре в багатьох випадках
навіть не обговорюється й не засуджується. Так усі ми поступово «втрачаємо
обличчя».
І можна собі
уявити, як змінюються цифри в міру наближення до верхівки піраміди – тут уже
йдеться про мільярдні суми, котрі зіставляються із державним бюджетом! Тож,
скажімо, хабар у 42 млн доларів, який намагалися одержати колишні чиновники
Броварського району Київщини, не більше ніж дещиця, – але як мерзенно!
У принципі,
«непричетним» громадянам державні злочини не дуже й помітні, багато хто наївно
вважає, що нас узагалі це не стосується: ну, кілька мільйонів-мільярдів туди
або сюди, яка різниця? Але всі оборудки нагорі – з ліками, пальним, газом,
емісіями, тарифами – це мільярдні хабарі та відкати «тудисюди», покладені в
особисті кишені й відібрані у фактично пограбованих «маленьких українців». А
оскільки ми з вами, очевидно, ще не всі кишені і не по вінця наповнили – приміром,
якомусь мажору трохи бракує грошей, аби купити невеличкий острів чи пару
замків у іншій країні, – то нам заморожують або й не виплачують зарплати, добивають
тарифами в ЖКГ, подорожчанням продуктів, пального тощо. Це вже – корупція з
автоматом Калашникова: елементарний відстріл, гра на виживання.
ЩО ТАКЕ ПОЛІТИЧНА
ВОЛЯ?
У контексті теми
є сенс казати про невиправдано розширену в Україні до звільну систему, котра
спродукувала чимало структур-посередників, які дуже «хочуть їсти». І вони
зумисне тягнуть час, розуміючи зручність свого становища. А якщо їх прибрати?
Питання вирішиться швидше і меншою кров’ю! Усі, хто читав детективи, знають:
якщо вивести з гри «організатора», замовник виходить безпосередньо на
виконавця. У Грузії, приміром, скасували пожежну інспекцію, і пожежники
припинили спати між пожежами, почали активно опікуватися профілактикою як
невід’ємною складовою своєї компетенції. Пожеж відчутно поменшало. До речі,
незайве подумати, навіщо взагалі потрібні документи дозвільного характеру,
чи гарантують вони досягнення мети? Як досягти її в найбільш ефективний
спосіб?
Цим питанням
серйозно опікується народний депутат Юрій Костенко. За його словами,
«стратегія щодо дерегуляції економіки та боротьба з корупцією – не новина,
однак радикальних кроків жодним урядом не зроблено. Виробничій активності
підприємця всі двадцять років незалежності заважає дозвільна система, якою
керує корумпований чиновник». Він, до слова, теж посилається на досвід Грузії,
де мале та середнє підприємництво розвивається швидкими темпами.
А ось думка
директора політико-правових програм Центру О.Разумкова Юрія Якименка:
«Будь-яка успішна антикорупційна стратегія має три основні складові: законодавство,
інституції і, найголовніше, політична воля, необхідні для практичної боротьби з
корупцією. А що таке політична воля? Це готовність носіїв владних повноважень
протидіяти корупції, боротися з нею без жодних винятків. Тобто, насамперед
готовність самої влади жити за антикорупційними правилами і нормами, починати
боротьбу з корупцією із себе». Ось уже наша ВР й ухвалила президентський
антикорупційний закон (того ж таки 7 квітня). За нього проголосували 277
народних депутатів, як повідомляє ЛІГАБізнесІнформ. Але кореспондент видання
тут-таки додає, що в залі на той момент було трохи більше ста нардепів, включно
з депутатами від опозиції. Це як розуміти?
Проте, якщо
«нагорі» справді почнуться благодатні зміни, «низи» негайно перебудуються!
Закон психології.
А влада ж і
справді розраховує на успішну антикорупційну стратегію – так чи ні? То чи
вистачить політичної волі нарешті вигнати поганою мітлою гендлярів із храму?
А храм – він у нас один: моральна, чиста, правова, гідна Батькіщина.
ДАЙ, БОЖЕ, Й
НАШОМУ ТЕЛЯТІ...
Джерело
MIGnews.com.ua, посилаючись на Transparency International, повідомило, що, за
результатами опитування, торік 32% українців давали хабарі. При цьому 59%
опитаних вважають неефективними заходи, яких вживає влада для боротьби з
корупцією; 63% переконані, що рівень корупції в країні стабільний, а 30%
українців упевнені, що він відчутно зріс.
Тож нам лишається
поставитися із серйозністю та повагою до того факту, що група держслужбовців
Харківщини збирається у травні ц. р. на навчання до Сінгапуру. Чого б це так
далеченько? УНіАН повідомляє, що голова Харківської оДА м. Добкін, який,
зрозуміло, у складі делегації, серед іншого пояснив: «Сінгапур відомий також
тим, що урядові вдалося повністю викоренити корупцію у державному секторі.
Країна стала унікальним прикладом, коли з корумпованістю чиновників було
покінчено раз і назавжди». Разом із тим, як відомо, «бананово-лимонна»
країна-місто спромоглася створити найоптимальніші у світі умови для інвесторів
і розвитку підприємництва.
МИЛЕ СЛІВЦЕ –
ВІДКАТ
Як пише
Сегодня.ua, банки не дають клієнтові застрахуватися у будь-якій страховій
компанії – лише в рекомендованій, при цьому від СК вимагають гроші за
можливість продавати поліси. У свою чергу, СК у страхових випадках пропонує
клієнтам за відкат (5–10%, а то й більше) прискорити законну виплату грошей.
Ліквідація СК також є корумпованою. Відкати в рекламному бізнесі – звичне діло,
ще й хвацько закручене: приміром, спочатку рекламна агенція сплачує відкат
менеджеру компанії, яка хоче виготовити або розмістити рекламу, а потім ця ж
агенція одержує відкат за розміщення замовлення.
Лише відкат може
примусити банківського службовця видати кредит (!). Знов-таки, є такса, а в
окремих випадках кредит навіть ділиться навпіл. Це свого роду бізнес. У
2008–2009 роках НБУ вводив тимчасову адміністрацію приблизно в два десятки
банків. Через брак коштів та мораторій гроші вкладникам не повертали (деяким
не повернули й до сьогодні). Але в банківських колах довго обговорювали, за
яку конкретно суму банківські працівники заплющували очі на мораторій і
віддавали депозити «своїм». А також те, що кураторами цього процесу були
особисто тимчасові адміністратори, і відкати становили 10–40% від суми вкладу.
А «податок» при
працевлаштуванні на «тепле» місце, при зарахуванні до вишу? А торгівля
магазинними полицями? Ну й, зрештою, як стверджує експерт Ради підприємців при
Кабміні Сергій Радзівіл, корупція завжди присутня там, де бізнес-проект
фінансується з держбюджету.
14.05.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|