СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА: УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКІ СТАНДАРТИ
Президент України Петро Порошенко підписав зміни до закону про
державний бюджет. Це означає, що мінімальна зарплата збільшується на 50 гривень,
або на два долари. Експерти у царині економіки стверджують, що зарплати і пенсії
потрібно було підвищувати мінімум на 80%. Для того щоб рівень доходів українців
повернувся на рівень 2014 року при сучасних цінах, мінімальна зарплата має бути
не менше 2400 гривень, а пенсія – 1800 гривень. Ціни стрімко випереджають інфляцію,
народ зубожіє з кожним днем, тож говорити про наближення до міжнародних стандартів
не доводиться. Чи про таке покращення мріяли герої Небесної сотні? Про це – у центральній
темі номера нашого часопису.
ЦІНА ЖИТТЯ
Згадуючи про європейські стандарти і цінності, не зайве замислитись,
а які формальні параметри якості життя людини? Ми зараз не про популістські заяви,
що кожен українець може отримувати 1000 доларів на місяць. Ми про реальність нашого
сьогодення. На сьогодні формальними параметрами якості життя пересічного українця
є заробітна плата і пенсія. Тож, визначаючи, наскільки поліпшилась якість життя,
слід брати за основу показники прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати.
Якщо зважати, що у бюджет на поточний рік закладено середній
курс долара 24,1 гривні, мінімальна заробітна плата з вересня минулого до травня
нинішнього року становитиме 57,2 долара, з травня до грудня додасть у вазі 3 долари
і становитиме 60,2 долара. З 1 грудня влада обіцяє накинути ще чотири долари.
Мінімальна зарплата «підскочить» до 64,3 долара. Отже, ціна життя одного дня для
переважної більшості українців становитиме 2 долари. Тоді як бути з міжнародними
стандартами, де межа бідності позначена п’ятьма доларами, а все, що нижче п’ятірки,
інакше як жебрацтвом не назвеш. Впевнений поступ до Європи, нічого сказати!
Однак українська влада тішиться, що віднайшла резерви, аби пришвидшити
підвищення соціальних стандартів бодай на місяць. При цьому вона вважає, що на такі
гроші можна вижити. Роботодавці, своєю чергою, теж не мають наміру проявляти великої
активності у підвищенні зарплат.
Чому так відбувається? Експерти переконують: через те, що бюджет
формується неправильно. І відбувається це з року в рік. Не важливо, яка на час
ухвалення головного кошторису країни влада в країні – помаранчева, біло-синя чи
постмайданна. Бюджет має будуватися на розумінні й чіткому баченні логіки реалістичного
прожиткового мінімуму та реалістичної – не для виживання, а для гідного життя
– заробітної плати і пенсії.
З цим ключовим завданням влада загалом не впоралась. Відтак будь-які
відмовки на кшталт «МВФ змусив», «війна спонукала», «криза завадила» не можуть бути
виправданням, що версія формули життя українців після Революції Гідності стала
навіть не своєрідним індексом виживання чи індексом бідності, а показником зневаги
до власного народу.
Бо для чого агітувати за життя по-новому, якщо мінімальна заробітна
плата в Україні у чотири рази менша від найнижчої в Європейському Союзі і майже
у 41 раз нижча від найвищої.
Відповідно до змін у державному бюджеті найменша зарплата в
Україні становитиме 1600 гривень, починаючи із грудня 2016-го. Підвищиться і прожитковий
мінімум. З початком зими на одну особу в розрахунку на місяць він становитиме
1544 гривні. Для дітей віком до 6 років – 1355 гривень, віком від 6 до 18 років
– 1689 гривень, для осіб, які втратили працездатність, – 1247 гривень.
Щоправда, міністр соціальної політики Андрій Рева заявив, що
начебто в середині літа в Україні можуть підвищити мінімальну зарплату в півтора
раза. «Ми відпрацьовуємо сценарій збільшення мінімальної зарплати в півтора раза.
Але для цього потрібно відмовитися від деяких міфів, які існують, з якими наша країна
живе вже 25 років», – заявив міністр.
ФОРМУЛА ВИЖИВАННЯ
У статті 48 Конституції України зазначено, що кожен має право
на достатній життєвий рівень для себе та своєї сім’ї. Тому для гідного соціального
забезпечення насамперед треба збільшити пенсії та соціальні гарантії, аби забезпечити
це конституційне право. Тільки тоді можна говорити про європейський рівень життя,
а не про український показник виживання. Адже прожитковий мінімум в Україні абсолютно
не відповідає реаліям. Проте ця категорія є базовою для формування мінімальної
заробітної плати і мінімальної пенсії. Коли у соціальній риториці з’явилося таке
поняття, як прожитковий мінімум, навіть експерти точної дати не назвуть.
Аналітики соціальної сфери вважають, що колись узяли певну частину
ВВП для простих українців, розкинули на їхню кількість і сфальшували порядок розрахунку,
скільки потрібно одній людині для гідного життя. Вивели своєрідну формулу виживання,
якою користуються й донині.
З 1 січня поточного року в Україні прожитковий мінімум становить
1330 гривень, із 1 грудня це буде 1490 гривень. Себто майже півтори тисячі. Та чи
варто цьому радіти? Відніміть від цієї суми витрати на ліки, викресліть видатки
на проїзд та комунальні послуги, приберіть із цього мінімуму елементарні речі, яких
щодня потребує людина, навіть для потреб особистої гігієни. У сухому залишку –
кіло гречки на місяць, два буханці соціального хліба й вода.
Громадські активісти наполягають на негайному перегляді прожиткового
мінімуму. Інакше ми впритул наблизимося до гуманітарної катастрофи, коли люди почнуть
помирати від голодної смерті, запевняють вони. На цьому наполягають і медики, котрі
констатують підвищення рівня захворюваності саме через недоїдання.
Профспілкові лідери, зі свого боку, неодноразово зверталися до
законотворців, аби ті своєю владою визначили громадянам адекватний рівень соціальної
підтримки, адекватний показник прожиткового мінімуму, з якого можна розраховувати
мінімальні зарплату і пенсію. Однак депутати доволі стримано ставляться до соціальних
запитів. У них зарплата виросла утричі – до 17 тисяч гривень, тож їм важко збагнути,
як українцям виживати на тисячу.
У Міністерстві соціальної політики проаналізували споживчі ціни
березня поточного року і вивели власну формулу: фактичний розмір прожиткового
мінімуму в розрахунку на місяць на одного українця має становити 2491 гривню. Обмежиться
це простою констатацією чи матиме якісь наслідки для суспільства, покаже час.
Це вже свого роду позитив, що в уряді збагнули, що нинішній прожитковий мінімум
не дає можливості людині розвиватися. Тільки виживати. Хто як може.
Іще один момент. У нас з’явився прошарок суспільства, який умовно
можна назвати «бідними працюючими». Відтак особливої різниці між працюючими і
тими, хто живе на певні соціальні виплати, немає. Можливо, вони трохи краще живуть
– от і все. Експерти кажуть, що це абсолютно свідома державна політика. Всі склади
урядів працювали й працюють над її реалізацією. Може, нинішній стане винятком?
БОРГИ НАШІ ТЯЖКІ
У той час, як знецінюється гривня, підвищуються тарифи й дорожчають
харчі, сотні тисяч українців не отримують зарплати, накопичуючи борги та невдоволення.
Уряд воліє звертати увагу на ситуацію лише в крайніх випадках, коли доведені до
відчаю люди виходять на мітинги й акції протесту. Минулого тижня під Адміністрацією
Президента мітингували нововолинські шахтарі. Вони вимагали погасити зарплатні
борги у 9 мільйонів гривень. Понад дві сотні гірників чотири місяці поспіль живуть
без копійки. А в кожного – родини, які так само чекають на зарплату чоловіків і
батьків.
Чому люди йдуть під стіни Кабінету Міністрів, Верховної Ради
чи Адміністрації Президента – зрозуміло. Доведені до відчаю, у такий спосіб вони
вимагають повернути зароблене. Питання в іншому: чому тільки стихійні страйки спонукають
урядовців виправляти становище? Заробітна плата – це така ж приватна власність.
То чому право на власність доводиться відстоювати, грюкаючи шахтарськими касками
по бруківці перед Будинком уряду? Тому що це право зневажається впродовж кількох
останніх років попри конституційні гарантії та юридичну відповідальність за несвоєчасну
виплату зарплат.
Законодавство передбачає не лише обов’язкову виплату заборгованості,
а й компенсацію за час затримки зарплати, розмір якої прямо залежить від індексу
інфляції. Розрахунки нескладні – суму боргу множать на індекс інфляції, компенсуючи
втрати, яких зазнав працівник. Чи варто казати, що за останній десяток років цей
індекс в Україні невблаганно зростає, причому останнім часом його темпи лякають.
Це означає, що сума боргу перед працівниками з кожним місяцем лише збільшується.
Повноцінною цю компенсацію, звичайно, не назвеш, тому що вона нівелює лише інфляційне
зростання і не враховує багатьох інших факторів, однак і в такому вигляді з цією
виплатою повсюдно виникають труднощі. Кревно зароблені гроші люди отримують зі
значним запізненням.
Аналітики стверджують, що держава має важелі впливу на роботодавців,
які вчасно не виплачують зароблене своїм працівникам. У трудовому законодавстві
чітко передбачена і адміністративна, й кримінальна відповідальність керівників
підприємств за несвоєчасну виплату зарплати. От тільки не чутно, щоб за такий злочин
хтось сів за ґрати.
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації профспілок України:
«Підвищення прожиткового мінімуму і зарплати – широко розрекламовані
урядом, швидше нагадує косметичні правки, які жодним чином не допоможуть людям
компенсувати те, що вони втратили через інфляцію та шалений злет цін на комунальні
послуги. Тож профспілки вимагають припинити хибну і безперспективну практику фальшування
розміру прожиткового мінімуму, бо від цього занижуються практично усі державні
соціальні гарантії: мінімальна зарплата, пенсії, стипендії тощо.
Гадаю, настав час запровадити галузеві стандарти оплати праці,
які забезпечили б відтворення якості робочої сили. Перейти до європейської системи
гарантування виплат заробітної плати, щоб покласти край постійному нарощуванню
зарплатних боргів. Звісно, якщо у влади не зникло бажання вести наш зубожілий народ
до Європи. Профспілки – за прозорі, чесні й справедливі підходи у політиці доходів.
Мене обурює несправедливість: населення перебуває на межі виживання,
а керівники державних компаній обґрунтовують необхідність зарплат на мільйони гривень.
Це не просто несправедливо, це аморально.
Профспілковим активістам важко зрозуміти намагання уряду якомога
більше населення буквально загнати у зашморг субсидій. Витрачати на це мільярдні
кошти. Чому б не спрямувати цей потужний грошовий потік в інше русло – цивілізоване,
на підвищення зарплат і пенсій, не принижуючи людську гідність.
Варто неухильно добиватися збалансування доходів і цін. Ціни
підвищуються в рази і майже щомісяця, а зарплати лише на кілька відсотків, та й
то двічі на рік. Піднімати доходи треба однозначно, аби катастрофічне зубожіння
нації не призвело до катастрофи. Позиція профспілок чітка й зрозуміла: зростанню
цін і тарифів до ринкових чи європейських має бути протиставлена ефективна політика
адекватного підвищення зарплат, пенсій, соціальних виплат. Причому це має відбуватися
синхронно у часі й за розмірами. Щоб не допустити тотального зубожіння українців.
Вони й так найбідніші в Європі. Уряд має подбати, як реально убезпечити країну
від соціальної нестабільності».
Андрій ВІГІРІНСЬКИЙ, експерт громадської організації «Публічний
аудит»:
«Нинішні стандарти не можна назвати навіть мінімальними – вони
більше схожі на стандарти виживання, а не життя. Наш споживчий кошик крім кількісного
та вартісного давно потребує ще й якісного перегляду, враховуючи зміни потреб людини,
динаміку цін. Не кажучи вже про його наближення до європейських стандартів».
Лідія ТКАЧЕНКО, старший науковий співробітник Інституту демографії
та соціальних досліджень НАНУ:
«Без належного підвищення прожиткового мінімуму та пов’язаних
із ним гарантій країна й далі занурюватиметься у бідність та зневіру. Минулий досвід
засвідчує, що істотне підвищення мінімальних зарплат і пенсій дає змогу значно зменшити
кількість одержувачів житлових субсидій та інших допомог, пов’язаних із бідністю.
Якщо ми хочемо бути європейською державою, то мусимо долати бідність».
Владислав ЗАГОРОДНІЙ, економіст:
«Гадаю, кошти для підвищення соціальних стандартів візьмуть
із позики, яку дають американці. Таке нераціональне використання грошей призведе
лише до збільшення зовнішніх боргів України, тим часом купівельну спроможність населення
практично не змінить. Зрозуміло, чому влада вдається до такого кроку – хоче таким
чином підняти свій рейтинг, показати населенню, що добробут покращується».
Андрій ПАВЛОВСЬКИЙ, експерт з питань соціальної політики:
«Прожитковий мінімум як базовий стандарт, на основі якого визначають
усі ключові соціальні виплати, на рівні закону був запроваджений іще в 1999 році.
Уряд тільки формально виконує норму закону. Адже сам визнає, що фактичний розмір
прожиткового мінімуму застосовується лише для спостереження за динамікою рівня
життя у країні».
24.06.2016
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|