ПРАВОСУДДЯ ПО-НОВОМУ
Верховна Рада дала старт довгоочікуваній судовій реформі в Україні.
Для цього депутати змінили Конституцію та ухвалили закон, який теоретично має дати
українцям змогу відчути зміни в судовій системі вже за кілька років.
Судова реформа охоплює такі три основних компоненти, як деполітизація
процесу призначення суддів, зміни в їхньому статусі та переатестація й оновлення
суддівського корпусу. Закон про суддів та судоустрій фактично переписує правила
функціонування української Феміди. Та чи вдасться застосувати усі новації для реального
оновлення судової гілки влади, за підтримки експертів з’ясовують «Профспілкові вісті».
ПЕРЕЗАВАНТАЖЕННЯ СУДІВ
Запропонована редакція закону про судоустрій деталізує конституційні
зміни, які передбачають масштабну реорганізацію та переатестацію всієї судової
системи. Серед пріоритетних кроків – скасування системи вищих спеціалізованих
судів – господарського, адміністративного, цивільних та кримінальних справ. Їх
замінить Верховний суд, на який теж чекає оновлення. Набір суддів до найвищого
судового органу відтепер здійснюватиметься за конкурсом.
Судова система із чотирьох ланок себе не виправдала. Вирішено
повернутися до старої схеми: місцеві суди, апеляційні суди й Верховний суд. Місцевими
судами першої інстанції також вважатимуться окружні адміністративні та господарські
суди.
До найвищого в країні Верховного суду входитимуть не більш як
200 суддів. У складі цього суду передбачається п’ять підрозділів: Велика палата,
касаційний адміністративний суд, касаційний господарський суд, касаційний кримінальний
суд та касаційний цивільний суд. Поступово оновлять і місцеві суди. Словом, на всю
судову систему країни чекає перезавантаження. Усі районні, міжрайонні, міські
суди згодом замінять окружні суди.
Ухвалені зміни, стверджують експерти, передбачають деполітизацію
судової системи, створення відповідальної судової влади та оновлення суддівського
корпусу. Після того, як документи наберуть чинності, всі політичні органи втратять
вплив на суддівську кар’єру. Повноваження призначати, переводити, звільняти суддів,
давати згоду на їхній арешт і утримання під вартою перейдуть від Президента і Верховної
Ради до Вищої ради правосуддя.
Із революційних новацій експерти відзначають створення Вищого
антикорупційного суду та Вищого суду з питань інтелектуальної власності. До цих
судів громадяни можуть звертатися напряму, оминаючи місцеві суди, а їхні рішення
зможе переглядати тільки Верховний суд.
У законі передбачено створення Громадської ради доброчесності,
до якої входитимуть чотири категорії осіб: представники правозахисних громадських
об’єднань, адвокати, науковці та журналісти. Втім, уже зараз громадські активісти
кажуть, що результати роботи Ради жодним чином не впливатимуть на Феміду. Відкритим
залишається питання, як саме формуватиметься Громадська рада доброчесності. До того
ж висновки Ради просто потраплятимуть у суддівське досьє і не матимуть зобов’язувального
характеру для Вищої кваліфікаційної комісії (ВКК). По суті, ВКК, може їх не враховувати.
Крім того, Громадська рада не матиме жодного впливу на конкурси на вакантні посади
в місцевих судах.
Чи змінить реформа судову систему України, можна буде сказати
років через п’ять, не раніше. Процес повноцінно запуститься з наступного року.
Тим часом експерти пояснюють особливості перехідного періоду: впродовж двох років
за Президентом лишається право переводити суддів. Відтак сумнівним виглядає твердження,
що віднині суди будуть деполітизовані.
А СУДДІ ХТО?
Судова реформа передбачає повну зміну системи обрання суддів.
На вимогу європейських експертів скасовується 5-річний випробувальний строк для
суддів перед призначенням безстроково. Суддями ставатимуть із 30 років, а не з
25-ти. Призначати суддів безстроково будуть одразу, і не Верховна Рада, як зараз,
а Президент за поданням Вищої ради юстиції. Цю раду трансформують у Вищу раду правосуддя,
повністю змінивши її склад.
Суддів обиратимуть за конкурсом. Частину суддів мають набрати
за підсумками проведення нових конкурсів, решту – переатестувати. Суддя має мати
вищу юридичну освіту і 5 років стажу професійної діяльності у сфері права. Суддівський
досвід не обов’язковий – подавати документи можна адвокатам, науковцям і правозахисникам.
У законі прописано низку антикорупційних механізмів для суддів,
зокрема, зобов’язання щороку подавати, крім декларації про доходи, ще й декларації
родинних зв’язків та доброчесності.
Визначати умови проведення прозорого конкурсу й проводити його
має Вища кваліфікаційна комісія суддів (ВККС), яка матиме усі важелі відхиляти
кандидатів за ознакою доброчесності. Іншими словами, якщо у членів ВККС з’явиться
бодай найменший сумнів щодо походження майна та грошей, кандидат може не отримати
омріяного місця роботи. Ось тут має прислужитися Громадська рада доброчесності,
рішення якої буде обов’язковим до врахування під час конкурсу.
Міністр юстиції Павло Петренко зауважує: «Конкурс – це не покарання,
а можливість підтвердити те, що ти професіонал, що ти не маєш жодних скелетів у
шафі у питанні корупції, показати свій майновий стан і майновий стан своїх родичів.
І якщо ти будеш кращим на конкурсі, працюючи наразі суддею, ти будеш обраний на
посаду в новому українському суді».
Заступник голови Комітету Верховної Ради з питань правової політики
та правосуддя Сергій Алексєєв стверджує: «Вперше в Конституції передбачена норма
прямої дії, згідно з якою суддя, який не може довести походження своїх статків
та видатків, а також доходів своїх родичів, має бути звільнений. Також запроваджуються
чіткі критерії дисциплінарної відповідальності».
Разом із посиленням контролю за способом життя та прибутками
закон передбачає значне підвищення заробітної плати суддям, які пройдуть кваліфікаційне
оцінювання. Судді місцевих судів матимуть посадовий оклад близько 30 мінімальних
заробітних плат, що, за даними на кінець 2016 року, становить 46,5 тисячі гривень.
Суддя апеляційного та вищого спеціалізованого суду отримуватиме 77,5 тисячі гривень.
Судді Верховного суду матимуть посадовий оклад у 75 мінімальних зарплат, що становить
116,2 тисячі гривень на місяць. Для порівняння: нині судді найнижчих судів отримують
тільки 10 мінімальних зарплат, а найвищих – 13.
Передбачено доплати за адміністративні посади, науковий ступінь
та роботу з документами, які містять державну таємницю. Загалом надбавки судді
зі стажем у містах мільйонниках можуть сягати ледь не 100% окладу. Щоправда, такі
достойні зарплати будуть платити не одразу, а поступово підвищуючи їх упродовж
наступних трьох років.
З ОЦІНКОЮ «ДОБРЕ»
У запропонованих змінах до Конституції і в ухваленому законі
«Про судоустрій та статус суддів» є як позитивні, так і негативні моменти, пояснюють
експерти. Однак в цілому документи заслуговують на оцінку «добре». Хоча є й інші
думки. Деякі експерти пакет законів зі змінами до Конституції України називають
популістським. На їх переконання, норм закону дотримуватимуться тільки при активній
роботі НАБУ або з «доброї волі» суддівського корпусу. Політолог Тарас Загородній
вважає, що без активної діяльності НАБУ висока зарплата не зупинить суддів від
корупційних дій. «Навіть у рази збільшені зарплати суддям – це несподіваний бонус
до середнього хабара від 5 до 10 тисяч доларів, до якого додаються нулі в судах
вищої інстанції», – переконаний експерт.
Громадськість з ентузіазмом сприйняла тезу про скасування суддівського
імунітету. Віднині за хабар суддю можуть і повинні притягти до відповідальності.
Серед негативних сторін політологи називають необов’язковість
виконання рекомендацій Громадської ради. Якщо, наприклад, Рада дасть негативний
висновок щодо тієї чи іншої кандидатури, то Вища рада правосуддя або ВККС України
має право його не враховувати. До недоліків належить і те, що до складу Вищої ради
правосуддя не планують залучати представників громадськості. Не секрет, що громадськість
іноді працює краще, аніж деякі державні органи України.
Багато експертів піддають критиці перехідні положення закону.
Згідно з ними до 2018 року Президент має право за своїм бажанням «тасувати» – розформовувати,
переформовувати і формувати на власний розсуд склад суду.
Громадські активісти стверджують: положення, які містить закон,
нічого самі по собі не гарантують, лише дають можливість створити Верховний суд,
оновити суддівський корпус, забезпечити механізми звітності та відповідальності
суддів. А от чи відбудуться такі зміни насправді, твердої впевненості немає. Адже
маємо великий ризик втручання політичних органів і Президента у механізми створення
чи оновлення Верховного суду.
До низки недоліків аналітики додають недосконалість законопроекту
у визначенні Вищого антикорупційного суду як суду першої інстанції. Його створення
відкладається на невизначений час, а статус не містить додаткових гарантій незалежності.
Та все одно, попри певні недоліки, зміни до Конституції мають
дати поштовх для повноцінної судової реформи. Але для цього такі зміни мають бути
підкріплені пакетом імплементаційних законів.
-
ЄВРОПЕЙСЬКІ МОДЕЛІ ОЦІНЮВАННЯ
У практиці країн – членів Ради Європи використовуються формальні
та неформальні моделі оцінювання. Формальна модель оцінювання передбачає функціонування
органу з оцінювання, склад та повноваження якого визначаються законом. У деяких
країнах таке формальне оцінювання покладається на голів судів або спеціально уповноважених
суддів-перів.
Неформальна модель оцінювання не передбачає формалізованих норм
або критеріїв і зазвичай не має прямих наслідків для судді, який проходить оцінювання.
Неформальне оцінювання може проводитися у вигляді обговорення, неформального збору
інформації про суддю тощо.
В Європі критерії проведення оцінювання поділяють на кількісні
та якісні. Однак найчастіше використовують обидві групи критеріїв.
Кількісні критерії передбачають оцінку кількості справ, які розглядає
суддя, що проходить оцінювання, час, який витрачається на розгляд кожної зі справ,
а також середній час, потрібний для винесення судового рішення. У деяких державах
продуктивність судді оцінюють на основі фіксованої квоти або середньої кількості
рішень, винесених іншими суддями.
Якісні критерії охоплюють професійну компетентність (знання закону/права,
здатність вести процес, писати мотивовані рішення); персональну компетентність
(здатність працювати під тиском та справлятися із великим обсягом роботи, здатність
приймати рішення, відкритість до розвитку та нових технологій); соціальну компетентність
(здатність до медіації, повага до позицій сторін, здатність керувати продуктивною
дискусією); у випадках, коли йдеться про призначення на адміністративні посади,
– адміністративний досвід, здатність вести команду за собою та керувати нею.
Оцінюючи діяльність суддів, також беруть до уваги здатність
співпрацювати з іншими колегами, працювати в нових сферах права і готовність взяти
на себе такі додаткові обов’язки в адмініструванні судом, як наставництво і навчання
новопризначених суддів. Організаторські навички, трудова етика чи наукова діяльність,
як-от публікації й читання лекцій, також враховуються під час оцінки.
Юрій ЯКИМЕНКО, заступник генерального директора Центру Разумкова:
«Коли суддів стимулюватимуть високими зарплатами і звільнятимуть
за корупцію, недекларування доходів, як передбачено законами, люди побачать, що
судова реформа справді працює, тоді й зміниться суспільне сприйняття суддів. Але
це процес довготривалий».
Михайло ЖЕРНАКОВ, головний експерт групи з проведення судової
реформи Реанімаційного пакета реформ:
«Відкриваються лише можливості на проведення реальної судової
реформи. Всі позитивні новації можуть бути або справді втілені в життя, або просто
відбудеться якась імітація їх втілення, щоб призначити на посади суддів, підконтрольних
владі. Справжніх механізмів, які гарантували б повну відсутність політичних впливів,
немає».
Богдан ЛЬВОВ, голова Вищого господарського суду:
«Розмови про те, що мають прийти до судів нові кадри, це не
питання якісних змін правосуддя, це лише можливість відкрити дорогу новим людям.
Їм доведеться багато працювати, щоби набути суддівського досвіду.
Водночас ми не маємо залишитися без того, що вже напрацювали у судовій системі
протягом багатьох років».
Леонід ЄМЕЦЬ, перший заступник голови Комітету ВР з питань правової
політики та правосуддя:
«У нас сьогодні корупція в системі судочинства ґрунтується на
тому, що кожна зацікавлена сторона може отримати необхідне їй рішення. Навіть якщо
це дві сторони одного процесу. Часто трапляється, що до Верховного Суду доходить
справа, щодо якої приймається два протилежних рішення. Потім це все йде по новому
колу, і з цього живиться корупційна складова суддів, прокурорів, адвокатів».
17.06.2016
|