ДЕФІЦИТНИЙ ЗАШМОРГ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ
Новина, яку вся Україна активно обговорює останніми днями, –
катастрофічний дефіцит Пенсійного фонду. Ситуація з виплатами пенсій – критична.
Цьогоріч дефіцит Пенсійного фонду перевищив дефіцит усього державного бюджету.
Профільний міністр Андрій Рева оголосив про банкрутство фонду, однак його попередник
Павло Розенко твердо пообіцяв, що пенсіонери без затримки і проблем отримають свої
пенсії. Експерти кажуть, що «страшилки» про дефіцит ПФ влада вигадала зумисне, аби
знову підвищити пенсійний вік.
Що ж відбувається насправді, намагаються з’ясувати «Профспілкові
вісті».
ВСЕВИДЮЧЕ ОКО МВФ
Дефіцит Пенсійного фонду був завжди. За винятком одного моменту
в історії країни наприкінці 1999-х – на початку 2000-х років. Але тоді навіть провідні
аналітики не встигли збагнути, за рахунок чого фонд став профіцитним. Однак такої
суми, як маємо зараз – у майже півтори сотні мільярдів гривень, дефіцит Пенсійного
фонду не налічував. Глава уряду Володимир Гройсман прогнозує подальше щорічне зростання
дефіциту. «Настане час, – стверджує очільник Кабміну, – коли дефіцит Пенсійного
фонду буде неосяжний». На його переконання, головна причина такого стану справ
– недосконалість пенсійної системи в Україні. Країна так і не зважилась на радикальні
реформи у царині пенсійного забезпечення, а сам Пенсійний фонд загнала у глухий
кут.
Реакція головного кредитора держави – МВФ – цілком закономірна.
Організація очікує від уряду чіткого плану щодо ліквідації дефіциту ПФ. Місія Міжнародного
валютного фонду, яка працювала в Україні у травні, серед проблемних моментів розглядала
великий дефіцит Пенсійного фонду. Міністр соціальної політики Андрій Рева зауважив,
що представники МВФ «нічого нам не нав’язують, спершу вони хочуть побачити наш
план ліквідації дефіциту ПФ».
«Ми маємо підготувати заходи й пояснити нашим партнерам, якими
засобами збираємося користуватися для вирішення цієї проблеми. Бо те, що відбувалося
раніше, – це приклад безвідповідальної політики й популізм», – заявив профільний
міністр.
Лаяти попередників уже стало традицією чиновників. Хотілося б
дізнатися, як нинішній склад уряду планує впорядкувати пенсійне питання. Міністр
наголосив, що запуск пенсійної реформи планується на 1 січня 2017 року, тоді як
преса рясніє повідомленнями про запровадження в Україні накопичувальної пенсійної
системи з 1 липня 2017 року. Та про це трохи згодом. Зараз про позицію Міжнародного
валютного фонду. Його експерти загалом схвалюють ідею накопичувальної пенсії, однак
нині їхні головні претензії стосуються чинної солідарної системи.
Програма співробітництва із МВФ передбачає внесення до Верховної
Ради проекту пенсійної реформи, оскільки лише реформування системи дасть змогу
істотно знизити дефіцит ПФ. Виділення наступних траншів фінансової допомоги залежатиме
від долі цього законопроекту.
У міністерствах соціальної політики і фінансів намагаються відтермінувати
запровадження накопичувального рівня системи пенсійного страхування через величезний
дефіцит фонду. Нині відсутні гарантії такої дохідності фонду, котра б захищала
від інфляції, переконують чиновники відомств. Натомість віце-прем’єр-міністр Павло
Розенко відверто здивований інформацією міністра соцполітики Андрія Реви про домовленість
із МВФ відкликати з Верховної Ради відповідний законопроект про пенсійну реформу.
Це, до слова, не єдина розбіжність у поглядах на проблеми Пенсійного
фонду соціальних міністрів – нинішнього і колишнього.
КАТАСТРОФА ВІДКЛАДАЄТЬСЯ
В Україні назріває катастрофа з пенсійними виплатами, заявляє
нинішній глава Мінсоцполітики. У Пенсійному фонді України не буде ніякої катастрофи,
заперечує його попередник Павло Розенко. Хоча й погоджується, що «фінансова ситуація
з ПФ непроста». Більше того, віце- прем’єр переконує громадськість, що з виплатою
пенсій особливих проблем не буде. «Необхідні кошти для цього у державному бюджеті
є, маємо кошти і на підвищення мінімальної пенсії із травня, і на підвищення
мінімальної пенсії з 1 грудня цього року», – заявляє пан Розенко.
Чинний міністр, схоже, оптимізму свого попередника не поділяє,
бо заявляє майже протилежне: «Відповідальна політика полягає в тому, щоб пенсії
виплачувалися, а у нас ситуація така, що через кілька років пенсії не буде чим
платити».
У такому, здавалося б, неузгодженому підході урядовців експерти
вбачають дуже просту річ. Чиновники готують громадян або до підвищення пенсійного
віку, або до збільшення відрахувань до Пенсійного фонду. А швидше за все – до того
й до іншого. Тож до чого нам готуватися? І чому нас так уперто лякають банкрутством
ПФ? Очевидно, що влада замислила надто непопулярні кроки з пенсійної реформи. Або
не визначилась, хто буде оперувати коштами, коли накопичувальна система нарешті
запрацює.
Уряд запропонував ввести обов’язкову накопичувальну систему.
Кожен працівник матиме окремий пенсійний рахунок, куди зможе відкладати гроші.
На першому етапі – 2% від зарплати, а потім щорічно на відсоток більше і так аж
до 5%. Ці суми, переконують в уряді, не дуже вдарять по сімейному бюджету, проте
зможуть забезпечити пенсію.
Хоча доля відповідного законопроекту ще під знаком питання,
експерти сперечаються, як доцільніше розпорядитися власністю громадян. Де будуть
акумулюватися кошти: у державному накопичувальному чи у приватних недержавних
пенсійних фондах? «Сьогодні не передбачена участь приватних інституцій в системі
пенсійного забезпечення. І за великим рахунком, ризиків націоналізації засобів
за допомогою державного накопичувального фонду набагато більше», – каже експерт
з питань пенсійної системи ГО «Реанімаційний пакет реформ» Галина Третьякова.
Та це, як мовиться, завдання на майбутнє. Нині головне – переконати
МВФ у реальності планів уряду. «Якщо у нас реальних планів немає, отже, нас не
фінансують. А якщо нас не фінансують, тоді про яку серйозну програму уряду може
йти мова?
Про жодну», – зізнається міністр соціальної політики Андрій
Рева.
Натякнув міністр і на підвищення пенсійного віку. «Це крайній
захід, до якого варто вдаватися тоді, коли ситуація вже справді аварійна», – заявив
очільник профільного міністерства. Тоді чому питання про підвищення пенсійного
віку немає ані в програмі уряду, ані в програмі Президента, ані в програмах політичних
партій? Чи, може, пан Рева зумисне вигадав «пенсійну катастрофу»? Із цього приводу
влучно висловився експерт Олександр Охріменко: «В Кабміні вважають, що проблема
пенсій розсмокчеться сама по собі».
ДО БІЗНЕСУ НЕ ДОСТУКАЛИСЯ
Зниження ставки єдиного соціального внеску практично удвічі
очікуваного результату не дало. Чиновники сподівалися, що бізнес оцінить новацію
і розсекретить реальні зарплати своїх працівників, відтак буде збільшено базу для
оподаткування та відрахування до Пенсійного фонду. Не так сталося, як гадалося.
Зниження ЄСВ до 22% міністр соцполітики вважає вкрай непродуманим кроком. «Скорочувати
ставку єдиного соціального внеску вдвічі в умовах дефіциту Пенсійного фонду в
80 млрд грн – невиправданий оптимізм», – стверджує Андрій Рева. Тільки як тепер
виправляти становище? Повертати колишні 38% в нинішніх умовах нереально. Депутати
на це ніколи не підуть. А бізнес ще глибше зануриться у тінь. Тим часом у Міністерстві
соціальної політики опрацьовують зміни до пенсійного законодавства. Кажуть, що проект
буде спершу передано на обговорення громадськості.
Не виключено, що буде внесено зміни і до закону «Про оплату
праці»: аби під оплатою праці значилася не просто мінімальна тарифна ставка, яка
дорівнює прожитковому мінімуму, а весь заробіток. Це передусім стосується недержавного
сектору. У міністерстві провели розрахунки і стверджують, що внесення змін до згаданого
закону дозволить легалізувати 2,5 мільйона додаткових платників ЄСВ. Іншими словами,
армія платників зросте без непопулярних радикальних дій.
Уряд змушений шукати інші шляхи, аби вивести бізнес із тіні.
Експерти дійшли висновку, що в країні третина заробітних плат – на рівні мінімальної.
На папері, звісно що. Бо навряд чи директор солідної фірми отримує менше 2 тисяч
гривень. Однак у звітах проти його прізвища, як і проти прізвища головного бухгалтера,
значиться сума, що дорівнює мінімальній зарплаті. Наразі мінімальна ставка ЄСВ
– 22%. В уряді пропонують встановити мінімальний внесок. Якщо зараз із мінімальної
зарплати сплачується ЄСВ у 319 гривень, чиновники пропонують стягувати 640 гривень.
Відтак сенсу платити заробітну плату нижче двох прожиткових мінімумів не буде.
А на підприємстві з’явиться можливість удвічі підняти заробіток працюючим.
Експерти доволі критично ставляться до такої ідеї і не вірять,
що посиленням адміністративного тиску можна вибілити зарплати. Більшість фінансових
аналітиків переконана, що це посилить бюрократію та адміністративний тиск на бізнес.
Це фактори, проти яких бізнес завжди виступав. Ідея стягувати ЄСВ із віртуальних
зарплат до боротьби з «конвертами» жодного стосунку не має, переконують експерти.
Бо у разі, якщо цей проект «вигорить», основне навантаження ляже на соціально відповідальний
бізнес, але точно не на «тіньовиків».
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації профспілок України:
Реформи, вкрай необхідні для економічного зростання, створення
нових високотехнологічних робочих місць, справедливого розподілу суспільних результатів
праці не просто гальмуються. Вони блокуються. Тому що, на моє переконання, вони
продиктовані ззовні. Практично все ухвалюється на вимогу та під диктовку МВФ. Виконання
його вимог щодо підвищення цін і тарифів та девальвація гривні утричі призвели до
різкого падіння рівня доходів працівників та купівельної спроможності населення,
занепаду вітчизняного виробництва та масштабного зростання рівня безробіття.
От і зараз місія Міжнародного валютного фонду раптом розкрила
очі нашим можновладцям та вказала на катастрофічно великий дефіцит бюджету Пенсійного
фонду. А що ж наші доморощені експерти мовчали? Не помічали, що Пенсійний фонд
міліє не те що з кожним роком, а з кожним днем? Дуже сумніваюсь.
Ось і тепер начебто МВФ дав пораду (чи наказ?) підвищити пенсійний
вік, щоб у такий спосіб скоротити армію пенсіонерів. Вона й так скорочується щороку
через недоїдання, хвороби, соціальні стреси.
Але ж думка МВФ для уряду важливіша, бо той обіцяє фінансування.
Чому наші економісти бояться вголос сказати, що економія від підвищення пенсійного
віку становитиме усього 2,5% від усього дефіциту Пенсійного фонду. Чи варто заради
цих мізерних відсотків принижувати народ ухваленням таких непопулярних кроків. Може,
слід шукати ці відсотки в іншому місці?
Владі слід зважити на те, що пік соціальної напруги не за горами.
Тож зараз, коли вона підняла до захмарних висот тарифи практично на всі енергоносії
і при цьому натякає на заморожування пенсій, це буде соціальна катастрофа. Не для
Пенсійного фонду, про яку говорив профільний міністр Андрій Рева. Це буде катастрофа
загальнонаціонального масштабу. Профспілки вважають за потрібне попередити про
це. А заодно порадити державі припинити «кришування» тіньової економіки. Уся робота
і зарплата мають бути легальними. Самі зарплати слід підвищити не на 6 чи 10 відсотків,
а утричі. Тоді проблема дефіциту Пенсійного фонду відпаде сама по собі.
Віктор КАСПРУК, політолог:
«В Україні справді велика кількість пенсіонерів. Але єдиний прийнятний
варіант – не підвищувати одразу пенсійний вік, а створити для пенсіонерів такі умови,
щоб вони могли працювати на доступних для їхнього здоров’я ділянках, залежно від
кваліфікації та спеціальності. Таким чином, можна буде кардинально змінити співвідношення
кількості працюючих і пенсіонерів».
Віталій КУЛИК, директор Центру досліджень проблем громадянського
суспільства:
«Таке враження, що експерти ПФ живуть в ілюзорному світі і не
мають уявлення про реальні механізми здійснення господарської діяльності. А у мене
запитання: пенсії також будуть виплачуватися з прицілом на індикативні зарплати
чи реальні? Яка калькуляція? Навіщо ця гра в теоретичну економіку, коли держава
балансує на межі технічного дефолту?»
Олександра БЕТЛІЙ, експерт Інституту економічних досліджень і
політичних консультацій:
«Зараз у нас 13,5 млн пенсіонерів і 14,4 млн платників до Пенсійного
фонду. Отже, в Україні має вистачити коштів для виплати пенсій, але за однієї умови
– ліквідувати корупцію і скасувати спеціальні пенсії для чиновників. Адже кожне
підприємство, кожен роботодавець відраховує в Пенсійний фонд і на соціальне страхування
майже 42% з фонду заробітної плати».
Володимир ЩЕРБИНА, експерт ГО «Реанімаційний пакет реформ» із
питань пенсійного забезпечення:
«Підвищення зараз пенсій і те, що пропонує Розенко, зводиться
до того, що уряд має намір вдосконалити нинішню солідарну пенсійну систему. Але
солідарна пенсійна система вже не підлягає виправленню. Солідарна система вимагає,
щоб якась частина праці людей була відособлена та спрямована на виплату пенсій».
04.06.2016
|