УКРАЇНСЬКІ ДОРОГИ: РЕАЛІЇ І ПЕРСПЕКТИВИ
Вітчизняні дороги вже давно стали економічною проблемою
національного рівня. Якість міжнародних та національних транспортних коридорів
України лише за останній рік упала нижче рівня Узбекистану й Таджикистану.
Практично 97% вітчизняних доріг потребують ремонту. На важливих транспортних
артеріях країни покриття розбите, вкрите суцільними ямами, а подекуди й зовсім
відсутнє. Деякі траси регіонального значення не придатні для сучасного потоку
транспорту. Експерти дійшли висновку, що на українських дорогах гине більше
людей, аніж на війні.
Команда «Профспілкових вістей» спиралася на думки аналітиків
при розробленні головної теми номера.
КРИТИЧНИЙ СТАН
Жахливий, жалюгідний, критичний… Такими епітетами сьогодні
характеризують стан українських доріг і в уряді, і в службі «Укравтодор», і
самі автомобілісти. Міністр інфраструктури Володимир Омелян назвав 90%
національних трас безнадійними. Відтак нинішній уряд питання відновлення
українських доріг вважає пріоритетним, тобто номером один. Чиновники запевняють,
що цей рік стане переломним і в підході до вирішення проблеми, і в питаннях
якості й контролю за використанням коштів. Можна було б вітати таку позицію
влади. Тільки це ми вже чули неодноразово. Кожен черговий управлінець, який
приходить до влади, обіцяє розв’язати проблему доріг майже негайно.
Чинний глава Кабінету Міністрів Володимир Гройсман заявив:
«Ми повинні побудувати концепцію розвитку українських доріг. Не просто робити
кілометри, а розуміти, звідки і куди ми будуємо коридор». Щоправда, прем’єр
чесно попередив, що капітального ремонту найближчим часом чекати не варто. Тож
ремонтники, швидше за все, візьмуться за традиційне латання ям.
За даними прес-служби «Укравтодору», в Україні щорічно
необхідно виконувати роботи з поточного та капітального ремонту на 5 тисячах
кілометрів автомобільних трас державного значення і на 36 тисячах кілометрів
доріг місцевого значення. За орієнтовними підрахунками фахівців відомства, щоб
привести в належний стан дорожню мережу державного значення знадобиться не
менше 10–15 років. І це за умови динамічного фінансування обсягом не менш як
50 млрд грн щорічно.
Проте держава не заклала у державному бюджеті відповідних
коштів, яких було б достатньо для якісного ремонту доріг. На поточний рік на
ремонт доріг передбачено лише 19 млрд грн. Утім, проблема, кажуть фахівці,
навіть не в тому, що цієї суми недостатньо. Близько 12 мільярдів належить
заплатити за взяті раніше кредити на відновлення дорожньої інфраструктури. Не
треба бути сильним математиком, аби збагнути, що на «міні-ремонт» залишається
7 млрд грн. У кошторисному розкладі 2,5 мільярда передбачено на «латання
дірок», яке мовою самих дорожників в Україні називають ямковим ремонтом.
Аналітики стверджують, що не варто вкладати у це поняття негативний
зміст. Інша річ, що такий ремонт треба проводити своєчасно. Покриття має властивість
швидко зношуватися. Причин тому кілька: активне пересування транспорту, вплив
кліматичних умов – дощ, вітер, сонце та мороз. От тільки недотримання
технології ямкового ремонту може звести нанівець зусилля фахівців. Через це
прем’єр Володимир Гройсман попередив ремонтників, що віднині «тяп-ляп» не
пройде. Уряд знайде важелі впливу на несумлінні дорожні служби.
ГРОШІ В АСФАЛЬТ
Про те, що треба, нарешті, відійти від ямкового і зайнятися
капітальним ремонтом, заявляв не один український прем’єр упродовж 25 років
незалежності держави. І щоразу проблема впирається у брак фінансування. Нинішній
глава уряду наголошує, що в теперішній економічній ситуації здійснити крутий
віраж – від ямкового до капітального ремонту – нездійсненна мрія. «Тому будемо
робити середній і поточний ремонти, щоб вивести зі стану коми українські
дороги. Ситуація виправлятиметься. Ви побачите це протягом кількох місяців», –
запевнив Володимир Гройсман.
Загальна протяжність доріг в Україні – 170 тисяч кілометрів.
Практично всі дороги потребують якісного й серйозного ремонту. Економісти
підрахували, що для цього потрібно або 1 трильйон гривень одразу, або по 70 чи
100 мільярдів упродовж десяти чи більше років. За останні 10 років рівень
фінансування дорожніх робіт в Україні залишався мізерним – 14–34% від
визначеної експертами щорічної мінімально необхідної потреби на ремонт і
утримання мережі автомобільних доріг.
У держбюджеті України на 2016 рік знову передбачено фінансування
в розмірі трохи більше 10% від необхідного, однак удвічі більше порівняно з
показниками минулого року. Щоправда, окремо близько 900 мільйонів гривень
чиновники планують виділити на дорожні роботи з Державного фонду регіонального
розвитку. Ще 1,8 мільярда залучать завдяки експерименту з позаплановими
митними надходженнями в Одеській, Волинській, Львівській та Чернівецькій
областях. Міжнародні фінансові організації на автодороги обіцяли Україні в
цьому році близько 4,3 мільярда гривень.
У будь-якому разі, навіть якщо вищезгадані кошти будуть
спрямовані в повному обсязі, то цьогоріч, за даними «Укравтодору», вдасться
відремонтувати лише 1% від усієї протяжності автомобільних доріг – трохи більше
1750 км.
Як вирішити проблему з браком фінансування? Транспортні
експерти пропонують два шляхи. Перший – створити державний дорожній фонд, куди
спрямовуватимуться усі податки, збори та акцизи, що їх сплачують власники
автомобілів. Другий – активно залучати іноземні кредити. Тоді в майбутньому
державі доведеться виділяти кошти на обслуговування кредитів.
Що стосується окремого державного фонду для акумуляції
ресурсів, то Кабмін уже активно працює у цьому напрямі. Чиновники переконують,
що не пізніше вересня може бути ухвалене спільне з парламентом рішення.
Утім, сподіватися, що створення дорожнього фонду мине гладко,
не доводиться. Про це попереджають експерти. Нині держава стягує з
автомобілістів податки, які надходять до загального фонду державного бюджету.
Себто так званий паливний акциз іде у спільний казан. Яка частина коштів
спрямовується у дорожнє господарство, наразі не знає ніхто. З’ясувати інформацію
у податківців – справа надто складна не тільки для журналістів, а й для
працівників Міністерства інфраструктури.
Дехто з аналітиків закликає шукати фінансування, звернувшись
до світового досвіду будівництва доріг концесіонерами. Однак цю ідею транспортники
підтримують мляво. Кажуть, що в Україні концесіонери можуть побудувати
одну-дві дороги, і то завдовжки не більш як 100 кілометрів.
ЗАМКНЕНЕ КОЛО
Перш ніж будувати якісні дороги європейського зразка, переконують
експерти, треба навчитися їх експлуатувати. Жодні фінансові вливання не
допоможуть зрушити ситуацію на краще, допоки не буде спільної відповідальності
за стан доріг у всіх, хто ними користується. Можна вкладати десятки мільярдів
гривень у ремонти, але поки нашими автомобільними трасами їздитимуть машини-вагони,
котрі перевозять стотонні вантажі, цей процес повертатиметься на круги своя.
Власне, через «ваговиків» нині страждає уся держава. Чому?
Проілюструємо це на простому прикладі. Візьмемо перевізника, який перевозить
вантажі всередині країни. Це, як правило, зерно чи метал. Перевізник замість
20 тонн вантажу переправляє 70 тонн. Фактично обкрадає громаду. Тому що
громада вкладає гроші в дороги, а перевізник їх руйнує. Найбільше від
несумлінних перевізників страждає дорожнє покриття у Дніпропетровській,
Одеській та Миколаївській областях. Дороги в південних регіонах по суті стали
заручниками портів, а це означає підвищену концентрацію вантажоперевезень.
На переконання експертів, зберегти бодай залишки інфраструктури
могли б вагові комплекси, встановлені на трасах. Поліція не має повноважень на
діяльність із вагового контролю. Транспортна інспекція впливати на ситуацію з
надлишковою вагою вантажів не квапиться. Тож побороти це явище поки що не
вдається. Народний депутат Ігор Бриченко наполягає на створенні пунктів
вагового контролю, які ставили б реальний заслін дорожнім «кілерам». До
жорсткого контролю за вагою вантажівок закликає і профільний міністр Володимир
Омелян. «Машини з навантаженням понад 40 тонн дорогами України курсувати не
будуть», – заявив високопосадовець.
У середині травня на трасі Одеса – Мелітополь – Новоазовськ
працівники Державної служби України з безпеки на транспорті встановили ваговий
комплекс. Буквально через годину біля споруди зібралося чотирнадцять фур.
Обурені водії заблокували комплекс. Очевидці стверджують, що може повторитися
минулорічна історія, коли ваги просто розтрощили. Водії не бажають «гнати
порожняк», тож завантажуються на повну. Їх геть не обходить, що асфальт під
стотонною вагою просідає, утворюючи вибоїни, ритвини, ями.
Нещодавно на одній із спеціалізованих виставок широкому
загалу представили машину, яка спроможна транспортувати 150 тонн вантажу.
Аналітики кажуть, що кілька компаній уже зацікавилися новинкою. Самі ж
виробники «чудо-техніки» пропонують українцям будувати дороги з бетонним, а
не асфальтним покриттям. Тоді, мовляв, з усіма проблемами буде покінчено. Та
наразі ідея будівництва бетонних доріг для України недосяжна. І знову через
брак фінансування.
Бетонний аргумент
Традиційно асфальтні дороги краще замінити бетонними. Це як
один із варіантів розв’язання проблеми якісних автошляхів. Експерти посилаються
на міжнародний досвід. Так, у Штатах бетонні дороги становлять 60% усіх
автомагістралей. У Європі – майже 40%. В Україні – лише 1%. Це відрізок шляху
на Ковельській трасі, який називають Варшавкою.
Натомість транспортні фахівці радять зважити на цікавий
нюанс. Бетонні дороги і дешевші, і дорожчі водночас. Усе залежить від технології
укладання. Якщо бетонну трасу споруджувати за американським «рецептом», вона
обійдеться на 80% дорожче, ніж асфальтна. Термін служби такої траси – 50 років,
причому у перші десять вона не потребуватиме ремонту. До недоліків можна
віднести термін будівництва. Якщо ж погодитися на «американську бетонку»,
доведеться збільшувати імпорт спеціальних бетонних клінкерів. А це призведе до
ще більшого подорожчання будівництва.
Група експертів, котра пропагує ідею переходу на бетонне
покриття, після докладного аналізу заявила, що бетонку можна будувати з
вітчизняних матеріалів і за своєю технологією – укладання бетонних плит із
заповненням швів між ними. Обійдеться така дорога приблизно на 30% дешевше,
ніж дорога з асфальтним покриттям. І ще один момент, на який вказують експерти:
у цьому разі вітчизняні цементні заводи дістали б змогу отримати чималі
замовлення. Термін служби траси з бетонним покриттям від національного
виробника становив би близько 30 років. За час експлуатації знадобилося б
два-три середні ремонти. Тоді як асфальтна дорога потребує ремонту що п’ять
років. Себто за 30 років – шість ремонтів.
Утім, у такої ідеї чимало опонентів. І деякі їхні думки
цілком слушні. В Україні немає жодної практики проектування, будівництва та
обслуговування бетонних доріг. Відтак і міцність, і довговічність бетонного
покриття може залишитися під великим питанням. Прихильники бетонки кажуть,
що всі проблемні моменти можна усунути, було б бажання. Вітчизняні компанії
готові перейняти зарубіжний досвід і навіть закупити техніку для освоєння
нових технологій. Однак плани так і залишаються планами.
Роман ХМІЛЬ, директор департаменту автотранспорту
Міністерства інфраструктури:
«Щоб привести дороги в норму, треба витратити впродовж
десяти років близько 1 трильйона гривень. Іншими словами – по 100 мільярдів
щороку. Треба ремонтувати капітально 17 тисяч кілометрів щорічно, плюс поточно
середнім ремонтом ще 34 тисячі кілометрів на рік. Належить нарощувати
фінансування, інакше дорожня мережа й надалі стрімко деградуватиме».
Олександр КАВА, транспортний експерт:
«Ситуація з дорогами у нас критична. І якщо держава не
повернеться обличчям до дорожньої галузі, то через кілька років половина доріг
в Україні просто перетвориться на напрями, по яких проїхати зі швидкістю більш
ніж 20–30 км на годину не вийде. Для того щоб був помітний прогрес, щороку на
дороги необхідно спрямовувати солідні кошти. Тільки в такому разі Україні
вдасться, в кращому випадку, за десять років поліпшити стан доріг».
Вадим ПІДБЕРЕЗНЯК, народний депутат від «Народного фронту»:
«Хочу зазначити, що вміти знайти гроші, заробити, витратити
їх грамотно на ремонт та будівництво доріг – це одне завдання. Але інше
завдання – думати, як ефективно ці шляхи використовувати та зберегти. Я вважаю,
що відповідальність за користування шляхами, за їх стан має бути солідарною для
всіх учасників використання дорожнього покриття. Йдеться про тих, хто ремонтує
дороги і хто їх використовує».
Сергій ВОВК, директор Центру транспортних стратегій:
«Потрібно, нарешті, запровадити державний цільовий фонд.
Погляньмо, минулорічні надходження з акцизів сягнули близько 40 мільярдів
гривень. Тобто якби ця сума йшла на дороги, то ми одразу відчули б якісне
зростання і вийшли би із зачарованого кола ямкових ремонтів».
28.05.2016
Раїса Чирва оглядач «ПВ»
|