ДЕПУТАТСЬКІ ТРУДОДНІ: ЧИ МОЖНА ЗМУСИТИ ОБРАНЦІВ ПРАЦЮВАТИ?
Голова Верховної Ради Андрій Парубiй узявся дисциплінувати
депутатів, котрі у сесійні дні не з’являються на робочому місці. Він підписав
розпорядження про стягнення штрафів з їхньої зарплати за прогули. Це вже не
перша спроба змусити парламентарів брати участь у пленарних засіданнях. Рік
тому Володимир Гройсман запровадив програму «Стоп, прогульнику!», у рамках якої
персональні сторінки депутатів на сайті Верховної Ради були доповнені графою, у
якій зазначалася кiлькість пропущених засідань. Проте оприлюднення iнформацiї
про порушників трудової дисципліни не надто вплинуло на відвідуваність у
парламенті. Проблема не тільки залишилася невирішеною, а й стала номером один.
Чи змінять ситуацію штрафні санкції, з’ясовують «Профспілкові вісті».
НА РОБОТУ – ЯК НА СВЯТО
Змоделюємо ситуацію: хворого підготували до проведення
складної операції, проте анестезіолог, який мав ввести наркоз, не з’явився в
операційній залі. Начебто із поважних причин. Наслідки такого недбальства –
цілком очевидні. Тим часом депутати не з’являються у сесійній залі тижнями, а
то й місяцями – і нічого. Те, що через їхню відсутність не ухвалили той чи
інший закон, їх геть не обходить.
Чому насправді депутати прогулюють засідання? Експерти
стверджують: через те, що вони ставляться до роботи в сесійній залі як до
чогось другорядного. Головною для них була і є можливість користуватися
депутатськими повноваженнями для лобіювання та просування власних інтересів.
Інтереси громади, яка, по суті, вручила їм мандати довіри, їх цікавлять тільки
напередодні виборів.
До того ж вони мають справи важливіші, аніж економічна ситуація
в країні. Можна оминути сесійну залу і попрямувати до буфету, в кулуарах
зустрітися із журналістами і розповісти, як вони вболівають за народ. Можна,
зрештою, впритул зайнятися своїми бізнесовими справами або майнути на острови,
щоби потім похизуватися засмагою перед телекамерами чи у соціальних мережах.
Народні депутати звикли до такого режиму. Вони розуміють, що
за це їм нічого не буде. Єдине, про що вони жалкують, що минув час
«кнопкодавства», коли можна було лишати свою картку, аби хтось із своїх нею
проголосував.
Нині сесійна зала практично щоразу напівпорожня. Парламент
перестав бути парламентом і перетворився на статусний клуб, у який заходять
мільйонери, аби в майбутньому стати мільярдерами та вирішувати власні
питання. Сам по собі законодавчий процес, якщо він не торкається конкретних
лобістських питань, депутатів мало цікавить. Абсолютно очевидно, наголошують
політологи, що лобізм і корупція у Верховній Раді процвітають. Професіоналів,
яким справді небайдужі інтереси країни, – одиниці. Дуже прикро, що питання
дисципліни стали найбільшим викликом і ризиком нинішнього складу парламенту.
Облік робочого часу депутатів ведуть співробітники секретаріатів
комітету, членами яких є народні депутати. Якщо припустити, що депутат не
працює, то це має бути відображено у табелі. Та уявіть собі ситуацію, що
працівник секретаріату, фактично підлеглий народного депутата, зважиться
навпроти його прізвища поставити прогул. Якщо й поставить, то неодмінно додасть
– із поважних причин. І то вже не клопіт секретаріату, які причини спонукали
народного обранця провалювати роботу парламенту, елементарно нехтуючи своїми
обов’язками.
Звісно, є закони про регламент і статус народного депутата,
які зобов’язують буквально по кожному питанню, внесеному на розгляд,
визначитися, тобто натиснути кнопку – «за», «проти» чи «утримався». Та
спокуса обійти ці закони, вочевидь, набагато сильніша.
ШТРАФИ ДЛЯ МАНДАТОНОСЦІВ
Ініціатива спікера парламенту Андрія Парубія – карати депутатів
штрафами чи зменшенням зарплати – викликала неоднозначну реакцію як серед
депутатського загалу, так і у групі політичних експертів. Однак в одному
думки збігаються: ситуацію треба не просто виправляти, а рятувати. Адже
нинішній склад Верховної Ради, переконують провідні вітчизняні політологи,
найбільш безвідповідальний з усіх, що були раніше.
Спікер слова дотримав і підписав розпорядження про урізання
зарплати прогульників. «Зняття заробітної плати, про що я підписав
розпорядження, – важливий елемент. Крім того, необхідно озвучувати прізвища тих
депутатів, які не з’являються на робочих місцях. І я проситиму, щоб «Голос
України» публікував дані реєстрації», – заявив голова ВР. І уточнив, що ці
методи нічого не змінять, якщо «не буде громадського тиску».
Та будьмо відвертими: прогулюють засідання аж ніяк не депутати,
для яких зарплата у парламенті є єдиним та основним джерелом прибутку. Відтяти
800 чи 1000 гривень із заробленого «непосильною розумовою працею» – дрібниця.
Депутат більше витратить на вечерю у столичному ресторані. Штрафувати мільйонерів,
котрі представляють вагому частку українського парламенту, – смішно. Вони
самі, напевне, здивуються, що у Верховній Раді, виявляється, ще й зарплату
видають.
Дехто пропонує встановити грошову заставу в один мільйон
гривень для обранців, котрі пропустили без поважних причин 5 пленарних
засідань. За кожен наступний прогул із цієї суми вираховуватимуть 100 тисяч гривень.
Після 10 невідвідувань депозит згоратиме, тож нардепу доведеться вносити
черговий мільйон. Або ж скласти мандат.
Проте, стверджують експерти, немає такого закону, який би за
прогули дозволяв позбавляти депутатських повноважень. Такий закон мали б
ухвалити у сесійній залі, але хто зважиться «воювати проти себе»?
Можна задіяти інші механізми, які позбавляли б депутатів,
які не виходять на роботу, можливості брати участь у засіданнях і формувати
депутатські запити та звернення. Відтак прогульники були б обмежені у правах,
зокрема, й для просування власних інтересів. Так чи інакше, проблему слід
вирішувати комплексно, із залученням усіх можливих механізмів. Штрафи можуть
бути лише одним із таких заходів.
Спікер запропонував запровадити адміністративні заходи за
прогули: позбавляти депутатів можливості працювати в міжнародних групах,
виключати прогульників із керівництва комітетів і штрафувати.
Згадаймо петицію на сайті Президента України про позбавлення
мандатів за три прогули без поважної причини. Вона блискавично набрала необхідну
кількість голосів. Президент навіть пропонував розглянути це питання, але далі
усних пропозицій справа не пішла. Тим часом страх втратити мандат точно дисциплінував
би депутатів.
З НАДІЄЮ НА ВИБОРЦІВ
Чи зможуть українці покарати несумлінних депутатів? З одного
боку, є дієвий важіль впливу. Якщо депутати, які ігнорують роботу в сесійній залі,
постійно фігуруватимуть у публічних антирейтингах, вони можуть стати головними кандидатами
на виліт із вищої політичної ліги. Інформація про злісних прогульників має бути
доступною суспільству. Виборці повинні розпізнавати тих, хто прийшов у Верховну
Раду ухвалювати потрібні для держави закони, а хто – заради депутатського значка
і статусу недоторканності.
Експерти стосовно реального тиску громадськості на дотримання
депутатами дисципліни у парламенті налаштовані дещо песимістично. Вплинути зараз
на трудову дисципліну народних обранців – безперспективно, стверджують політологи.
Треба змінювати закон про вибори, який не дозволятиме мати у партійній «лінійці»
грошовитих кандидатів.
Міжнародні експерти переконують: політики скрізь однакові
– хочуть менше заробляти й більше отримувати. Проте все залежить від активності
громадянського суспільства, наскільки люди готові відстежувати подальший шлях депутата,
за якого вони віддали свій голос. Відтак запропоновані заходи на кшталт публікацій
даних щодо реєстрації депутатів на пленарних засіданнях, моніторинг цих даних
ЗМІ, складання рейтингу «топ-прогульників» та інші «профілактичні» заходи впливатимуть
як на самого народного депутата, так і на вибір виборців.
Також було б доцільно зобов’язати оприлюднювати на офіційному
порталі Верховної Ради, на персональних сторінках народних депутатів дані щодо
відвідування ними засідань комітетів із зазначенням причини відсутності, адже ці
причини мають бути зазначені у протоколах засідань. Зараз фактично немає деталізації
таких причин: зазвичай у протоколі можуть вказати, та й то не завжди, узагальнене
формулювання – «з поважних причин».
Голова Верховної Ради Андрій Парубій теж сподівається на силу
громадського тиску. «Якби громадяни, виборці запитували своїх депутатів: «Де ви
є?», це би дуже змінило ситуацію», – вважає спікер. На його переконання, громадський
тиск – надто потужна сила, з якою не зрівняються жодні штрафи чи «виховні години».
І ще одне: у законі про регламент ВР задекларовані принципи
гласності та відкритості. На практиці гласність означає можливість проведення
радіо-та телевізійної трансляції, здійснення аудіо-і відеозаписів. Відкритість
означає можливість і право громадян бути присутніми на заходах ВР, у тому числі
на пленарних засіданнях. Такі норми існують в усіх цивілізованих країнах. Проте
депутати цю норму не схвалюють: мовляв, це короткий шлях до анархії. Тоді чому
в парламентах Німеччини чи Польщі будь-який громадянин може прийти і на балконі
спостерігати за засіданням парламенту? Перед цим у нього неодмінно перевірять
документи, заберуть телефон чи інші технічні засоби, але європейці не вбачають
у цьому утискання своїх прав. Чи прижилася б у нас така практика? В усякому разі,
сподіваємося на це. Тоді пересічні громадяни самі зробили б висновок, хто присутній
у залі, а хто – в буфеті. Чи взагалі на островах.
-
У парламентських залах світу
Виявляється, що депутати майже скрізь однакові. Проте із злісними
прогульниками борються скрізь і доволі ефективно. Приміром, в Ісландії несумлінного
депутата можуть позбавити депутатського мандата. Схожа ситуація і в сусідній Польщі.
Там за пропуск кількох засідань сейму відбирають депутатське посвідчення. В Європі
дуже популярний спосіб виховання через фракцію. Лідери фракції вважають ганебним
прогули без поважної причини з боку своїх підопічних. У Великій Британії у партії
є спеціальна людина із символічним іменем «батіг». Вона не лише стежить за порядком
у парламенті, а й за тим, щоб депутати не прогулювали засідання.
Педантичні німці застосовують штрафи. Пропуски засідань бундестагу
без поважних причин прирівнюють до прогулів і карають відрахуваннями із зарплати.
Норми про позбавлення депутатів частини зарплати через прогули діють практично
в усіх країнах світу.
В італійському парламенті теж передбачено штрафи. Але там діє
класичний принцип: «Де штрафи, там і премії». Тих, хто сумлінно відвідує засідання,
заохочують солідною премією, що сягає половини окладу.
Тим часом у США діє інститут приставів. Якось трапився випадок,
коли службовець, який стежить за відвідуванням сенаторів, зламав палець одному
із них, намагаючись доставити його до зали.
Своєрідний принцип соціальної справедливості запроваджено у
Бельгії. Там обкладають штрафом не тільки лінивих парламентарів, а й виборців.
За небажання голосувати на виборах бельгійцю можуть виписати штраф у 150 євро. Однак
штрафи – не такі вже й рішучі заходи покарання для парламентських прогульників.
У новітній історії Європи траплялися і більш суворі заходи покарання. Так, у
2002 році майже половину фракції тодішнього президента Воїслава Коштуниці виключили
з парламенту Сербії за прогули. Деякі із їхніх місць віддали депутатам від інших
партій. На знак протесту всі 45 депутатів президентської фракції залишили парламент.
Коментуючи інцидент, прем’єр-міністр Сербії Зоран Джинджич наголосив:
«Депутати мають робити те, за що їм платять, а не бойкотувати сесії».
Може, світовий досвід варто активніше впроваджувати у будівлі
на Грушевського?
Віталій БАЛА, директор Агентства моделювання ситуацій:
«Як на мене, головна причина такого стану речей – брак політичної
культури й політичної вiдповiдальностi парламентарів. Складається враження, що
до Верховної Ради люди йдуть, щоб отримати депутатське посвідчення. А тоді намагаються
вирішувати особисті питання, а не питання держави та її громадян».
Руслан БОРТНИК, політолог:
«Якщо говорити про якісь заходи, то це має бути не тільки позбавлення
зарплат, а й запровадження солідних штрафів. Прізвища особливо злісних прогульників
слід вивішувати на головній сторінці сайту ВР або навіть друкувати на білбордах».
Тарас ЗАГОРОДНИЙ, керуючий партнер Національної антикризової
групи:
«Пропоновані зміни до регламенту – це імітація діяльності, до
серйозних зрушень це не приведе. Нинішня система дає можливість депутатам не працювати,
бо а) не має вимог з боку суспільства, б) депутат може не прийти на голосування,
знаючи, що голосів все одно не набирається».
Андрій БУЗАРОВ, політичний експерт:
«Це проблема всієї 25-річної історії незалежності України. Ніколи
не було так, щоб Верховна Рада нормально працювала в частині індивідуального голосування.
Тому хоч би хто був спікером – Гройсман, Литвин або Парубій – все одно не вдасться
досягти швидкого прогресу в цьому питанні».
20.05.2016
|